Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep "pätkii" kiihdyttäessä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58909)

HartSan 29.04.2009 17:08

Jeep "pätkii" kiihdyttäessä
 
Eli mikäs nyt on tullut -92:een Cheroon, kun täyskaasulla kiihdyttäessä kierrosten ollessa himpun reilu 3000, rupeaa rykimään niin älyttömästi?
Tekee tuota niin maantie, kuin "kaupunki" nopeuksista, eikä hellitä ennen kun löysää kaasua. Laatikossa on öljyä, tuoreen näköistä ja hajuista, mutta en ole aivan varma kuuluuko määrä tarkistaa N-asennossa. On alkanut tekemään tuota n.kaksi viikkoa taaksepäin.
Alkaisikko etsimään vikaa moottorin vai laatikon puolelta? Vaikuttaisi kuitenkin liittyvän jotenkin kickdown asentoon, koska osakaasu kiihdytyksissä ei pätki ollenkaan.

JAMANT 29.04.2009 17:11

Tossakin on monta vaihtoehtoa, kampuran asentotunnistimen johto voi olla sulanut pakosarjaa vasten ja täyskiihdytyksellä maattaa pakosarjaan (noin mulla kävi omassa), tai joku muu vika, sytyttääkö check engine valon??

HartSan 29.04.2009 17:25

Ei ilmoittele valolla.

JAMANT 29.04.2009 18:43

Sitten ei todennäköisesti ole sellainen vika, jonka itsediagnostiikka havaitsee!! Eli voi olla myös polttoainepumppu!!! Arvailuks menee ilman testeriä!! Onko muuten varmasti -92:nen (valmistenumeron 10. merkki???)??

Mika.U 29.04.2009 18:47

Laatikon ölpät tarkistetaan asennossa "P". Tikussa on omat rajansa tasolle kylmänä ja kuumana.

ZAU 29.04.2009 18:47

Itellä samanlaista vikaa,vaihdoin lambda anturin joka oli aivan stn musta ja map anturin vaihdoin kanssa ->loppu "jumppaaminen" juurikin tuolla 3000 rpm:n kohalla ja käynti tasaantui ja bensankulutus pieneni hiukan.Autohan on cherokee 92 ja oikea vuosimalli 90

nivea2 29.04.2009 19:01

itellä nyki tj wrangleri aina kyyhdyttäessä ja bensa pumpussa oli vika! en ois heti uskonu.

HartSan 29.04.2009 19:44

Jamantille: Niilo löytyy 10. merkkinä, eli aito -92 malli.

Täytyy vielä huomenna koittaa tarkentaa oireita, kuitenkin kiertää ja vetää ajoittain ilman mitään ongelmia viidentonnin pintaan. Silloin kyllä ollut ns.sporttiasento kytkettynä päälle. Se ei viittaisi bensapumppu ongelmaan.
Katsastuksessa tällä viikolla päästöissä ei ollut huomautettavaa, eli sekin varmaan sulkee jotakin vaihtoehtoja pois.

Pätkimistä esiintyy tosiaankin vain kaasu pohjaan runtattuna.

ZAU 29.04.2009 19:48

Syttypuoli kunnossa, jakajan kansi kunnossa ja tulpat?

HartSan 29.04.2009 20:09

Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu alle tuhat km sitten. Tulpat vaihdettu syksyllä, oisikko jotakin 8tkm taaksepäin. Lambda-anturi vaihdettu myös n.tonni taapäin. Voi tietysti olla siltikin joku noista, ainahan sitä sutta sattuu joka tavaran sekaan. Huomenissa pitää vilkaista vielä nuokin läpi

HartSan 30.04.2009 13:14

Aamulla huomasin, että viileällä koneella ei tee tuota rykimistä. Kuumalla pätkii, myös lähes täyskaasulla. Olennaista on nopea kaasun painaminen ja että kierrokset hakeutuvat sinne 3250 kieppeille, myös auton täytyy liikkua, paikaltaan lähtiessä ei tee tuota. Ongelmaa ei ole ilmennyt myöskään jos kierrokset ovat lähteneet kelautumaan alle 3000:sta tai yli 3500:sta pykälän vaihtumisen jälkeen.
Jotenkin perstuntumalla minusta vaikuttaa että laatikko arpoo siinä kohdalla silloin tai sytys sekoaa jotenkin.
Liekkö tuo edes mahdollista? Jakajan osat tarkistettu, olivat ok. Pitää vielä uusia sytysjohdot ja seurata oliko vaikutusta.

Rekisteröimätön 30.04.2009 16:41

:)
 
Oisko alipainetta tankissa, tai pensa letkut tukossa. kokeile ajaa ilman tankinkorkkia

piippu79 30.04.2009 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 556976)
Oisko alipainetta tankissa, tai pensa letkut tukossa. kokeile ajaa ilman tankinkorkkia

Itellä oli vähän samaa vikaa mutta oli tankista imuputken ympäriltä loiskeluvy irti vaihdoin tankin kun se vuoti ja vika parani. Kokeile tankata ihan täyteen voi parantua.

Killman 01.05.2009 08:07

Oma kokemus oudosta satunnaisesta sammumisesta (jatkui kai vuoden ennekuin löytyi, joku varmaan muistaa): Jakikselta nopeus ym anturilta tuleva johtonippu nirhaantui puhki jakiksen/laatikon ja korin välissä ja hälppi maihin kun kiihdytti eli kone laatikko jakis paketti käännähti. Ja siihen sammui aina, ei mitään vikakoodia. Ja startista samantien käyntiin ja matka jatkui. Löytyi sittenmyöhemmin ihan sattumalta.

Elikkä vika voi olla ihan missä vaan, ei välttämättä missään anturissa.

HartSan 01.05.2009 09:11

Tankin täyttö asteella ei ole merkitystä, yleensä tankkaan täyteen ja ajan merkkivalon syttymiseen saakka ja oire aina päällä. Tuo johtojen nirhaantuminen laatikon läheltä on hyvä vinkki, pakkivalo ei tahdo monestikkaan syttyä. Voisi hyvinkin viitata tuonne.
Kyllä on Hondien jälkeen melko orpo olo Jeepin kans. Niissä ne ongelmat tiesi heti jos jotakin oireili, näissä, lukemani perusteella, vika saattaa olla missä vaan ja aina tarkan diaknoosin saamiseen pitäisi olla töpselin päässä. :mad: (eikä pelkästään tämän minun ongelman perusteella)

Timo_L 01.05.2009 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HartSan (Viesti 557094)
pakkivalo ei tahdo monestikkaan syttyä. Voisi hyvinkin viitata tuonne.

NSS eli neutral safety switch on sitten ainakin paskainen/ kulunut. Tosin sen ei pitäisi aiheuttaa muuta kuin käynnistysongelmia, ei mitään ajonaikaista. Kato huvikseen vaijeri mikä menee kaasuläpältä laatikolle - tässä vehkeessä se ei ole varsinaisesti (tai ainakaan virallisesti) kick-down kaapeli, mutta se vaikuttaa mekaanisesti laatikon toimintaan. Jos sen säädöt on vituillaan niin voi myös aiheuttaa kaikensorttista problematiikkaa.

Kato huvikseen linkin perästä ohjetta jos englanti taipuu:

http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/AW4_manual.pdf

HartSan 01.05.2009 13:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 557115)
NSS eli neutral safety switch on sitten ainakin paskainen/ kulunut. Tosin sen ei pitäisi aiheuttaa muuta kuin käynnistysongelmia, ei mitään ajonaikaista. Kato huvikseen vaijeri mikä menee kaasuläpältä laatikolle - tässä vehkeessä se ei ole varsinaisesti (tai ainakaan virallisesti) kick-down kaapeli, mutta se vaikuttaa mekaanisesti laatikon toimintaan. Jos sen säädöt on vituillaan niin voi myös aiheuttaa kaikensorttista problematiikkaa.

Kato huvikseen linkin perästä ohjetta jos englanti taipuu:

http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/AW4_manual.pdf


Kiitos!
Jos laatikossa vika, tuon linkin ohjeilla varmasti korjaantuu. Pitää perehtyä paremmin, kun aikaa enemmän.
Jopa tuolta selvisi kuitenkin se oikea tapa tarkistaa laatikkoöljyn määrä. :)

HartSan 20.05.2009 09:23

Noniin, nyt vaihdoin sytytysjohtosarjan ja vaikuttaa olleen siellä se vika. Koko puolen vuoden aikana ei ole ollut nuin virkeän oloinen, mitä itselläni ollut tuo auto. Lisäksi se pätkiminen loppui koeajon perusteella kokonaan.
Oikeastaan monikin asia on viitannut tuonne puolelle kokoajan, mm. soitinlaitteston häiriöt, radiokin kuuluu nyt puhtaammin. :)

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, varmasti niistä on vielä tulevaisuudessa apua muissa ongelmissa.

sjeeppi 20.05.2009 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HartSan (Viesti 561991)
Noniin, nyt vaihdoin sytytysjohtosarjan ja vaikuttaa olleen siellä se vika. Koko puolen vuoden aikana ei ole ollut nuin virkeän oloinen, mitä itselläni ollut tuo auto. Lisäksi se pätkiminen loppui koeajon perusteella kokonaan.
Oikeastaan monikin asia on viitannut tuonne puolelle kokoajan, mm. soitinlaitteston häiriöt, radiokin kuuluu nyt puhtaammin. :)

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, varmasti niistä on vielä tulevaisuudessa apua muissa ongelmissa.

Juu mullakin oli vm -90 samantapaisia nykimisongelmia, vaihettuani kaikki osat bensapuolelle ja sytyspuolelle, auton kulku vaan parani koko ajan mutta vika säilyi, tänä keväänä vika oli vieläkin jäljellä... Talvella laitettuani akkulaturin akkuun ja lohkolämmittimen päälle, se oli sitten neljä kuukautta roikan nokassa ja lataus ja lämmitin päällä joka päivä 2 tuntia. Toissapäivänä kun otin auton taas ajoon vikaa ei ollutkaan ???
Kaiken ongelmana olikin LATURI !!! Aikaisempi omistaja oli vaihtanut sinne 55AH:n laturin, eipä tullut mieleen, no ostin uuden 100AH:n laturin ja ongelmat katosi, että näin meillä .

sjeeppi 21.07.2009 06:35

Ongelma jatkui
 
No eihän se laturin vaihtokaan auttanut, olen vaihtanut kaikki sähköosat tuon nykimisen osalta ja se on haitannut jo koko harrastusta. sitten aloin käymään mahdollisia vikapaikkoja läpi Chiltonin korjausopas käsissä, sehän vaan sekoitti asioita edelleen.
Viime viikolla sitten se perkeleen nykiminen tuli taas esille, oli käyty pohjoisessa asti kesälomalla ilman ongelmia. En tiedä mikä ajatus oli alkaa nyklimisen aikana heiluttelemaan virta-avaimia ja tietysti se loppui kuin seinään se nykiminen.

Kävin ostamassa virtalukon ja avainpesän.... Kun purin vanhan virtalukon, kas siellähän oli kipinöintiä ollut ihan kivasti.
Taidampa laittaa loton vetämään kun ongelma viimein ratkesi. (tai sitten ei)

No Lapin reissulta tuli kiva ongelma lisää, nyt se JEEP haluaa tyhjentää akun, olisiko jollain vinkkiä, itse epäilisin keskuslukkoa joka jää päälle jotenkin tai sitten olisikohan se solenoidi, jossa on se startti sydeemi.

Meni muuten noin 1000€ kun sain vaihdettua kaikki uudet sähköhilppeet tuonne sytytyspuolelle ja vähän muuallekkin.

HartSan 05.08.2009 17:29

Purkaako akun varmasti johtoihin? Ettei vaan jostakin syystä olisi tullut akun elinikä täyteen. Akun kennoissa nestettä tarpeeksi?

sjeeppi 06.08.2009 06:28

SÄHKÖ...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HartSan (Viesti 580772)
Purkaako akun varmasti johtoihin? Ettei vaan jostakin syystä olisi tullut akun elinikä täyteen. Akun kennoissa nestettä tarpeeksi?

Pohjosen reissulla oli silloin 3kk vanha akku ja sitten ostin uuden ja sen kanssa kävi samoin, vika on edelleen paikallistamatta, täytyy yrittää viikonloppuna ratkaista ongelmaa, Aikas rasittavaa kytkeä akun napa päälle ennen joka ajoa ja sjon jälkeen taas paikoilleen... Joo päävirtakytkin kojelautaan !!!!
Eiku pitää etsiä se saamarin vika.

niko69 06.08.2009 15:33

entäs se lambda anturi jos nykimistä? joukka tossa kehu joiutuneensa vaihtaa joka jeeppiin n. 150-200 tonnin kohalla (enkä edestiedä monta niitä on/ollut mutta 5 ei taida riittää)

sjeeppi 07.08.2009 06:15

Nykiminen
 
Empä tiiä, mutta se "oli" semmoinen että kun nykiminen alkoi se vaikutti myös kierroslukumittariin, se alkoi heilumaan holtittomasti, uskoisin ja toivon että se oli se virtalukon pohja, ainakin se oli kipinöinyt aikas paljon.
Viikonloppuna... siis jo tänään alan tutkimaan tuon akun purkausjutun.
Kirjoitan sit tähän mitä löytyy?

HartSan 07.08.2009 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 581183)
Empä tiiä, mutta se "oli" semmoinen että kun nykiminen alkoi se vaikutti myös kierroslukumittariin, se alkoi heilumaan holtittomasti, uskoisin ja toivon että se oli se virtalukon pohja, ainakin se oli kipinöinyt aikas paljon.
Viikonloppuna... siis jo tänään alan tutkimaan tuon akun purkausjutun.
Kirjoitan sit tähän mitä löytyy?


Tuo viittaisi erään japanilaismerkin kokemuksella virranjakajassa olevaan ongelmaan. Siinä menee laakerointi hajalle ja alkaa oireilemaan tuolla tavalla, myös puolan oikuttelu aiheuttaa kyseistä nykimistä ja kiekkamittarin sekoilua. Onko Jeepissä mahdollista, en tiedä.

Myös tämän ketjun aloituksen oireet oli samanlaiset, tosin vain" kovilla" kierroksilla. Sen aiheutti huonot sytytysjohdot, kuten aiemmin totesin.

Kaikki minulle vastaantulleet virtalukonpohjan oireilut katkaisseet sytytysvirran hetkellisesti kokonaan, samalla mittaristo pimennyt täysin. Kertaakaan ei ole aiheuttanut satunnaista "sekoilua". Tuo kipinöinti saattaa kyllä hyvinkin aiheuttaa sekoiluakin.
Toivottavasti vika löytyy, ikävää jos kamppeet ei pelaa niin kuin pitää.


Sivu luotu: 03:13 (GMT +2).