Kuramato Suzuki Klapejahtiin siistimistä
Monen näköistä on suskaan ehditty ropeltaa, Kerrankin oli kamera mukana.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27742 Ekaks vanne halki. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27741 Lähikuva vanteenkatkaisukoneesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27744 Sitten pulttailtiin laserista tilatut kehät yhteen ja heppailtiin kiinni kun otettiin kaks osasina. Materiaali 5mm fe 52 tai mitä se nykyään sit onkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27745 Tohon ne sitte aseteltiin pareittain pultit ja mutterit paikoillaan ja hepattiin vanteenpuolikkaisiin kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27746 Tommosissa pätkissä kiinni. Kehän ulkohalkaisija on sama kun vanteen ulkohalkaisija. Olis tarvinnu ottaa vanteen sisähalkaisija + 1-2mm niin olis ollu parempi hitsata kun jäis semmonen kulmaus http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27747 Tommoselta näyttää, kuusiokolopultit pitää laittaa kun ei sovi hylsy. Hitsauskin paloi läpi senverran että en aio hitsata ulkopuolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27748 Leveys 360mm näikin tarkoilla mittalaitteillla mitattuna. Alle 365 oli tavoite. Vanne on 10x15 maalaamaton uusi. Tiivistepinnat oikaistaan vielä sillä hienolla katkaisukoneella josta pienillä modifikaatiolla saadaan tasohiomakone. Lisäksi vanteen sisä ja ulkoreunaan pyöräytetään 10mm akseli vahvikkeeksi. Mahtaisko toi kestää jos nylonista tai jostain tekis levitys kauluksen tohon väliin ja pidemmät pultit laittais? Ai miks? No siks kun tarttis tehdä vielä vararengas, ja mulla sattuu Rangessa olemaan tommoset renkaat ja vanteet, ja ne voi sen vararengas käytön jälkeen olla leveemmät kun 365mm Jatkuu... |
Samaa ideaa ollaan joskus kanssa pähkäilty kun on puhuttu niistä kerroista kun beadlock vanne hyppää sisäreunasta irti. Harmi vaan kun meiän sorvis ei mahu 15" vanne pyörimään. Varmasti tulee hyvä kun vaan vahvistaa vanteen reunat vielä.
|
Hienoa työtä. Minäkin tuota suunnitellut jo kauan mutta tuskin koskaan saan aikaiseksi:o
Tuleeko joku holkki tuonne sisälle lukitsemaan renkaan reunat? Pitäisi varmaan tubeleksina, jos sorvilla pyhkäisisi urat noiden hitsattujen levyjen sisäpintoihin ja siihen sopivan iso o-rengas;) |
Jonkunnäköinen holkkiviritys tulee. O-rengas uraa koitettiin mut kehät veteli hitsattaessa
niin että pitää pyyhkästä niistä 0.5-1mm pois. Jos tekis 3mm o-renkaalle 2.5mm syvän uran saattais mennä jostain kohtaa ohueksi toi kehä. Molempiin puolikkaisiin ei aleta uria tekemään kun ei ne jokapaikasta kuitenkaan osu kohdakkain ja sitte on se o-kumi paskana. Tiivisteeksi on suunniteltu teflon nauhaa. Hitsauksen jälkeen koitettiin sanomalehteä (satakunnan kansa) kaksinkertasena, ei pitäny. Kehien hionnan jälkeen vois toimia. |
onko noissa laipossa mitään ohjaavaa olaketta toisiinsa, vai pelkästään tasopinnat vastakkain ? käykö jossakin tilanteessa niin että vanteen ulko ja sisäreunat vispaavat ihan eri tahtiin kun pultin reijät venyvät laipossa.
|
Mites olis joku kova laakerilukite siihen liitokseen???? Tai tiivistelakka?
Millaisetkos sisäkehät tuonne on tuloillaan? Suomisen Samulilla on tuon tyyppiset vanteet Kuksassa ja kertoivat, että sen sisäkehän oikean leveyden löytäminen oli vaikeaa. Jäi kuulemma helposti löysäks, jolloin vanne ja rengas suti keskenään tai sit oli liian levee ja tuppas vuotaan just tosta halkaisu saumasta. |
Ei ole mitään ohjuria laipoissa. Vanne on navassa kiinni kuudella pultilla.
Pulttikehän halkaisija luokkaa 130mm Kehässä 18 pulttia, halkaisija muistaakseni 330-340. En usko että lipsuu. Suskan ykskolmonen ja renkaana 35" pyöriikö, en tiedä. Lähtökohta erilainen kun kuksa jossa taitaa tehoa taitaa olla 6-7 suskan verran, renkaat isommat jne. Puolikas kerrallaan renkaaseen paikalleen, sisäpuolelta piirretään jälki mihin renkaan jalkaosa tulee, puolikkaat yhteen ja mitta käteen. Katotaan mitä tulee. Tarkoitus ei ole ajaa nollapaineilla, vaan varmistaa matkan jatkuminen ladogassa. |
Ota huomioon, että renkaan reuna painuu muutaman millin, saat tiukemman. Teillä kun on sorvi, niin tehkää sisäpalasta ensin "liian iso". Siitäpä on helppo ottaa siivu pois, jos ei kiristy loppuun asti.[/QUOTE]
Tämähän on aivan totta. |
ite tein hummerin vanteisiin sisä kehät uponorin viemärin nousu putkesta,ensin liian leveät ja sahalla aina pikku siivu pois ja niin kauan että menivät juuri kiinni asti murjomatta.
ei ainakaan pyöri vanteilla vaikka paineet on lähellä 0.0bar http://www.youtube.com/watch?v=KdSPGNRh77g |
Lainaus:
|
Muoviputket mitoitetaan aina ulkomitan mukaan. Esim. 160 pvc/pp on päältä just sen 160mm mutta niillekin ilmoitetaan dn-mitoitusta, niitä en muista ulkoa. Ja todella harvoin törmää missään että muoviputkea olisi piirretty dn mitoilla.
Muutama vuosi sitten tuli viellä sellainen juttu et muoviputkinormia höllättiin -> nykyään toleranssit suurempia (jotta etelä/itäerurooppalaisetkin osaisi niitä tehdä?). Pahinta oli se että niihin nykyään sallitaan toleranssissa plussaakin ja soikeuttakin saa olla muistaakseni 7%:n luokkaa. sisänsä ihan täysin offtopic -sami- |
Mites leveä se keskiputki voi olla, jotta se mahtuu vielä kokonaisena sisään? Vai pitääkö 10" leveä keskiosa jo leikata kuviosahalla kahteen kappaleeseen palapeliliitoksilla?
|
Mulla on katkaistu ja tehty pelti jatko jossa on samaa muovia suikale päällä muuten ei kokoa saanut täsmäämään.16.5 on vanteet halkaisijaltaan. mulla ainakin menee kokonaisena renkaan sisälle kun pikkusen painattaa.
|
Lainaus:
|
Esa ja Masa oli tänäänkin jotain puuhaamassa, itte en menny mukaan kun oli niin jäätävä jysäri. Takaperän lautaspyörän pultit olivat pohjanneet eikä sentakia ollu kiristäny ratasta kunnolla murikkaan ja pari pulttia oli poikki. CTI systeemi pitäis kans rakennella.
|
mahottoman vaikea saada halkastavista vanteista sellasia että voi huoletta ajella 100 tai etes 80 tiellä. Millin heittokin kertaantuu äkkiä...
|
Lainaus:
|
Itellä ollu stazworkin kasaamat halkastavat 3v. käytössä ja hyvin kestäny.
Ekat sssä rinkulat oli 5mm liian kaposet niin pyöri vanteella mut toiset toimii hyvin. Kiima Tapsa tekas aluksi ite mut ne ei kestäny rasitusta ja antautu. Oli kans duunatta tavan peltivanteista. Nää mun ja hummerin vanteet on astetta jytkymmät. Omat painaa melkee 30kg kappale. |
Kyllä näillä vanteilla voi satasta laukata. Suskan renkaissa on paikkaliemi sisällä
eikä ole tasapainotettu. Omassa rangessa on kans halkastavat vanteet mutta ei tota paikka ainettaja kyllä niilä voi semmosta vajaa satasta päästellä. Miten Holstilla tai jollakulla muulla on rengaspaineitten säätö toteutettu, lähinnä että onko kaikki pyörät yhden kraanan takana ja onko paineenalentimia tai painemittareita? |
Mulla jokanen rengas oman mittarin + hanan takana. Omasta mielestä tuli yksinkertaisin järjestelmä, saa joka renkaan paineen näkyviin, huomaa mikä vuotaa, ei vuoda muut tyhjiin jos tulee vikaa.
Alenninta ei ole, kompura säädetty 3-4 bar jos sattuu unohtuu hanat päälle... |
Ei tullukkaan itelle mieleen toi kaikkien renkaitten tyhjentyminen vaikka onkin ihan päivänselvä asia, ja kaikille renkaille oma mittari.... aijaiaijai sehän on jo melkolailla kehittyny
diagnostiikkajärjestelmä. Jotain vois tuumaillla sen varalle jos unohtuu hanat auki. |
Onko tuohon rengaspaineiden säätelyyn sisältä autosta olemassa muita järkevästi toteutettavia systeemejä, kuin volvolaisten akselien alkuperäinen systeemi tai hummerin vastaava?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko tarvetta, halvalla lähtis? :) |
sisua45 katotaan. Onko toi sellanen että on kuus lähtöä ja sulkee kaikki kerralla? Pääseekö siihen kiinni 8mm nylonputkella?
Löytyykö palstalaisilta tietoa onko jotain akselitiivisteitä ilmalle noin 110mm reiällä. Painettakin pitäis kestää se 3-4bar. Liukunopeutta pitäis kestää 3.5m/s Jos hinta karkaa käsistä niin tehdään ulkopuolisella letkulla kun tuolla ei noita oksia, keppejä ja suo upotuksia oikein taida olla niin vois kestääkin, jossan sidebyside mönkkärissä olikin youtube videossa. |
Sivu luotu: 12:44 (GMT +2). |