Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Samurai G13BA ongelmia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58146)

KarvaTurpa 08.04.2009 20:16

Samurai G13BA ongelmia

Samurai -98, ilmeisesti moottori on G13BA (kahdeksan venttiilinen yksipisteruisku...tai mikälie sähkökaasutinhärpäke)
Laite meinaa olla hieman tehottoman oloinen ja vastaa kaasuun omituisesti pienellä viiveellä. Jos moottoria kaasuttaa vaijerista suoraan, se tuppaa hieman buuaamaan ennen kuin alkaa kunnolla kiertämään. Maantiellä laite on heittäytynyt hieman tehottoman tuntuiseksi. Käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana.
Kaipaisin vähän vinkkiä vian selvittämiseksi...
Bensafilsu on vaihdettu, ilmansuodatin on vaihdettu, tulpat on vaihdettu...normaalit jutut tarkistettu.
Sytkän säädöt meinasin seuraavaksi tarkistaa, mutta missä on pistoke, josta pitäisi yhdistää hyppyjohdolla navat c ja d ??? En nopsaan katosttuna löytänyt moista mistään? Netistä löysin ohjeen, jonka mukaan sytkä säädetään normaalilämpöisenä, diagnoosipistokkeen navat c ja d yhdistettynä kahdeksaan asteeseen 800rpm...pitäneekö paikkansa?
Mitä seuraavaksi, että saa suzukiin eloa?

KarvaTurpa 09.04.2009 06:15

Tähänkö ei kellään ole vinkkiä antaa?

Rak 09.04.2009 09:08

No tuosta buuamisesta/tehottomuudesta tulis mieleen että laihalle vetää.
Kiihdytyspumpun toimimattomuus vois tehdä myös tuon viiveen kierrosten nousussa ja toimimattomuus tietty voi olla pensansaantiin liittyvä.

Edit: sytkä tuskin ihan itsekseen ajoitustaan muuttelee, jos ei sitte ko kinneri aina oo ollu tuollainen. Eikä ajoituksen pitäis aiheutaa kovinkaan viivettä kaasuun vastaamisessa jos edes likelläkään on oikeaa.

KarvaTurpa 09.04.2009 09:55

Onko näissä 1-piste "ruiskuissa" vielä kiihdytyspumppu? Olen yrittäny googlettaa kuvia tuohon ruiskuhärpäkkeeseen, mutta ei ole löytynyt sopivia.

Löysin virranjakan juuresta viitteitä, että sitä on mahdollisesti joskus pyöräytetty eri asentoon. Autolla on mahdollisesti harrastettu venäjän matkailua, joten tekisi mieli tarkistaa onko syttyä väännelty alle -95 bensalle sopivammaksi. Eilen tosin kokeilin pyöräyttää jakajaa niihin merkkeihinb, jotka joskus muinoin on stanssattu jakajan juureen...ei mitään havaittavaa vaikutusta.

Voiko katalysaattori mennä tukkoon? Tai voihan se mennä, mutta miten se oireilee jos niin meinaa tapahtua? Joskus olen nuuskinut, että outo leija leijuu pakoputken päästä (ei ole kananmunan hajua vaan enemmän kitkerä) kun auton sammuttaa ja aloinkin pohtimaan voisiko katalysaattorissa olla joku vialla...sulanut ja tukkii putkea???

Käynnistyy todella hyvin ja käy tasaisesti (kylmänä tosin hieman röpöttää vähän aikaa), mutta jotenkin puutuneen oloinen koko laite kiihdytyksessä ja maantiellä. Kulutus palttiarallaa "alle kympin" luokkaa 235/75R15 renkailla...

Rak 09.04.2009 21:03

Oikea ruiskuhan se tosiaan taitaapi olla, kun onhan samuraita ollu oikeana ruuttana jo 90 luvun alussa..

Sitten vois veikkailla imuilman ja moottorin lämpötunnistimia, etenkin moottorinlämpötunnistin voi aiheuttaa pahojakin vammoja käyntiin jos arvot metässä.

Nämähän voi mitata yleimittarilla jos löytää ohjearvot mittauslämpötiloineen.

KarvaTurpa 09.04.2009 21:53

Juu, pitää yrittää löytää jostain joku opus mistä saisi selkeät ohjeet....muun muassa siihen mistä vitusta löytää sen pistokkeen minkä avulla sytkän voi säätää:). Jotenkin outoa, ettei noin pienestä autosta kahdessa päivässä ole löytynyt yhtä pistoketta...?

Enivei...tänään olen korjannut yhden vian, joka paransi kulkupuolta aavistuksen. Virranjakajan kansi on aivan finaalissa ja tulpanjohdot tuli uutta. Kunhan ensi viikolla saa virranjakajaan uuden kannen, niin luulisi sytkäpuolen olevan ainakin suht kunnossa ja seuraavaksi pitää alkaa mitailemaan antureita. Itsekin olen pohtinut sitä, että se minkä perusteella moottorin ohjaus tulkitsee käyntilämpöään voisi antaan jotenkin outoja mittaustuloksia. Tätä tukisi sekin "ominaisuus", että pakkasesta kylmänä käynnistettäessä moottori röpöttää rikkaalla kotvan aikaa ja tasoittuu sitten.

HJ60 10.04.2009 06:38

Villi veikkaus, mutta joissain japanilaisissa se pistoke on sulakerasiassa, ootko sieltä kattonu?

KarvaTurpa 10.04.2009 10:17

On tosiaan tullu vilkuiltua myös sulakeboxiin. Yksi epämääräinen pistoke kumitulpalla varustettuna löytyi akun viereltä, mutta siinä ei ole mitään kirjaimia merkittyä eikä itse pistokkeessa lue mitään. Ainoastaan tulpassa lukee "UP"...

Toyotia olen joskus sorkkinut diagnoosipistokkeen kautta ja niissä homma oli selkeä ja pistoke helposti esillä...mutta nyt ei lähde oikein putkeen:).

Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).