Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Valurautapakosarjan hitsaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57630)

Suzu-ukko 25.03.2009 17:17

Valurautapakosarjan hitsaus
 
Suzukin pakosarjasta löytyi pari railoa .Kone on käynyt rumasti eteenkin kylmänä. Epäilen karhean käynnin johtuvan halkinaisesta pakosarjasta. Pystyykö pakosarjan hitsaamaan Migillä se kun löytyy tallista.. Vai kokeilisiko jotain pakoputken paikkaustahnaa..

baxxter 25.03.2009 17:21

Kokeile uutta (käytettyä ehjää) pakosarjaa..

Rekisteröimätön 25.03.2009 17:22

Ota irti ja käytä jollain ammattimiehellä niin tökkää puikolla railot umpeen; ei maksane maltaita. Voipi olla aika räkimistä migillä.

tjl 25.03.2009 17:42

puikkoa suosittelen. sil onnistuu.

Blis 25.03.2009 19:37

esilämmitys ja valupuikko niiin onnistuu varmasti...

tjl 25.03.2009 19:42

ja muistaa jäähdyttää hitaasti esim lasivillaan käärittynä. ja saumaa voi vaik naputella.

solihull 25.03.2009 23:58

Siinä ne tärkeimmät ohjeet tulikin, pitäisi kestää. Toki vähän valun laadusta riippuen.
-Esilämmitys kaasulla
-Hitsaus valurautapuikoilla
-Sauman naputtelu aina heti hitsauksen loputtua
-Hidas jäähtyminen villoissa

TT

Viipo 26.03.2009 00:44

Kuten mainittiin, riippuu valun laadusta. Ite kun koitin hojon pakosarjaa hitsailla, niin se juoksi puikolla vaan "karkuun", eli suli ja sula hyppi jonnekkin muualle. Sitten ku rupes vituttamaan, niin tempasin migistä virrat kaakkoon ja kylmiltään vetelin menemään isoa saumaa... ja kas, kun tuli nätti :P

-Jarkko- 26.03.2009 02:34

KUNNOLLINEN esilämmitys ja sitten hyvin aukaistu halkeama puikolla kiinni. Ei tarvitse mitään taikapuikkoja kun kolvissa on kiinni kokenut ammattimies... JA KAIKKEIN tärkein on hidas jäähdytys hiekassa tai villassa. JOS suoran tiivistepinnan haluaa niin kannattaa pultata sarja tukevaan levyyn ennenkuin lähtee lämmittelemään ja hitsailemaan... Kunnon hitsari polttaa ihan perus OK48 puikolla ihmeellisiä "valurautaihmeellisyyksiä" kiinni sillein että pysyy..!:cool:

-Jarkko- 26.03.2009 02:40

Niin ja kannattaa "polttaa" ne öljyt pois siitä ennenkuin tarjoaa hitsarille...:D Saattaa tulla muuten tulokseksi pelkkää V....lua..;) Ei ainakaan kannata sanoa että se on nyt puhdas,kun on sitä fairivedellä pyyhkinyt pari kertaa!:rolleyes::eek::cool:

Holle 26.03.2009 09:03

riippuu todellakin materiaalista valurauta-valuteräs. Kaksi tojo pakosarjaa olen hitsannut turboprojektien yhteydessä ihan migillä ja on vuosia kestänyt

timppa253 26.03.2009 09:15

mulla oli käyttö kinderissä pakosarjassa pari halkeamaa. Tein halkeamiin railot, käytin autoa vähän aikaa kovemmilla kierroksilla että pakosarja lämpes kunnolla ja sitten mikkihiiri liimaa perään, ja hyvin kesti.

Suzu-ukko 26.03.2009 13:05

Kokeilin Migillä .Ihan ok saumat tuli vaikken mikään ammattilainen olekkaan.Ensin rälläkällä railot isommiksi ja sitten nestekaasupolttimella tummanpunaiseksi hitsattava alue.Vähän kopistelin saumoja kuumana ja annoin vähän jälkilämpöä kosanilla niin ei jäähtynyt kovin nopeasti. Aika näyttää kestääkö vai halkeaako kun eka kerran ajaa koneen kuumaksi.Kone on vielä osina niin ei pääse heti kokeileen..

mauno 28.03.2009 12:59

kyllä se mikki soveltuu jos kyseessä on pallografiitti valurauta, sitä voi tuikkia myös sillä 48 puikollakin ihan hyvin..

https://noppa.tkk.fi/noppa/kurssi/ko...a_valuista.pdf

tuossa hieman valurausasta faktaa...

Patukkamies 28.03.2009 20:55

kaveri veti 48 puikolla ihan onnistuneesti volvon pakosarjan
mersun pakosarjaa korjattiin valupuikolla yms. ja siitäki tuli kestävä


Sivu luotu: 18:07 (GMT +2).