Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   XJ jeepin 242Cid kone (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57411)

-P- 19.03.2009 21:32

XJ jeepin 242Cid kone
 
Arvon raadilta kysytään tällä kertaa, että onko otsikon kone(4,0l kutonen) miten kestävää laatua. Eli siis missä kilsoissa alkaa kone olla lopussa ja mikä siitä loppuu ekana. Eikös kyseessä ole kuitenkin tönärikone???

Mitäs noissa autoissa muuta on heikkoa kuin helmat? Parikin tuommoista olis tarjolla...

-P-

Timo_L 19.03.2009 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -P- (Viesti 544411)
Arvon raadilta kysytään tällä kertaa, että onko otsikon kone(4,0l kutonen) miten kestävää laatua. Eli siis missä kilsoissa alkaa kone olla lopussa ja mikä siitä loppuu ekana. Eikös kyseessä ole kuitenkin tönärikone???

Mitäs noissa autoissa muuta on heikkoa kuin helmat? Parikin tuommoista olis tarjolla...

-P-

Ekana menee koneen takastefa (aika tarkkaan 200tkm kohdalla yleensä), ja kestäviä ovat. Ainakin ruiskupeleissä näin. Jos on öljyt vaihdettu suht säännöllisesti ja perushuollot tehty niin yleensä siinä ehkä 400-500tkm kohdalla saattaa alkaa päästöt suureta. Tai sitten vasta myöhemmin.

Toki kuluvia osia on kaikissa koneissa, esim. männänrenkaat ja öljyrenkaat voi mennä, heikommalla huollolla olevista saattaa tulla kiertokanget kurkkimaan lohkon kyljestä jne.. Jonkin verran voi enemmän ajetuissa puhaltaa öljyä ilmanputsarikoteloon, mutta se ei välttämättä ole vielä merkki mistään vakavasta.

Jos XJ- cherokeesta puhut niin kaikki pohjapellit on helposti hapanta jos ei ole massattu. Pahimmat paikat etupään jalkatilat, helmat ja takajousien etupään kiinnikkeen kohta lattiassa.

-P- 19.03.2009 22:40

Juu, tuosta 80-90-luvun taitteen molemmin puolin sijoittuvasta XJ:stä on kyse. Vaikuttiko käytännössä mitenkään laatuun tms, kun Chrysleri otti AMC:ltä haltuun konseptin.
Laatikkona pysyi ilmeisesti Tojotan(Aisin) ja Borgin nelilovinen yhteistyöloota.

-P-

Timo_L 19.03.2009 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -P- (Viesti 544452)
Juu, tuosta 80-90-luvun taitteen molemmin puolin sijoittuvasta XJ:stä on kyse. Vaikuttiko käytännössä mitenkään laatuun tms, kun Chrysleri otti AMC:ltä haltuun konseptin.
Laatikkona pysyi ilmeisesti Tojotan(Aisin) ja Borgin nelilovinen yhteistyöloota.

-P-

Jep, vaikutti laatuun parantavasti, kun kaikki Renix ja/tai Bendix- relluranskispaska hävitettiin pois. Eli siis voisi sanoa että '91 tai uudempi (mieluiten oikeastaan '92) kandeisi ostaa. Automaattilootana on automaattina '87-'01 Aisin-Warner AW4, ja tohon vehkeseen enemmän kuin hyvä ja kestävä. Melkein suosittelen automaatin ottamaankin eikä manuaalia.

Jeeper 19.03.2009 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 544460)
Jep, vaikutti laatuun parantavasti, kun kaikki Renix ja/tai Bendix- relluranskispaska hävitettiin pois. Eli siis voisi sanoa että '91 tai uudempi (mieluiten oikeastaan '92) kandeisi ostaa. Automaattilootana on automaattina '87-'01 Aisin-Warner AW4, ja tohon vehkeseen enemmän kuin hyvä ja kestävä. Melkein suosittelen automaatin ottamaankin eikä manuaalia.

ei ax-15 huono laatikko ole, sama laaatiko kuin Toyotan R-sarja. mulla ainakin kestänyt ja toiminut tosi hyvin.
BA-10/5:sta kannattaa kyl pysyä erossa........

-P- 19.03.2009 23:24

Eikös tuossa vanhemassa ollut nakutustunnistin, jota uudemmassa ei oo. Muuten kai uudempi on älykkäämpi?

Onko noissa sitten toiminnan kannalta eroja, vai oliko Timon purkaus vain "antiranskalainen" :p

-P-

Joukka 19.03.2009 23:45

Mun XJ on 89 ja mielestäni siinä on varsin simppeli sytkäpuoli.
toinen osa on sama kuin Astrossa ja toinen sama kuin Volvo440:ssä, kuulemma.
Toisen nimi taisi olla puola ja toiseen meni alipaineletku ja pari johtoo.
Liekö tossa edes sytytystulppia, kun ei siinä oo vaihdelaatikkookaan ku on automaatti.

ei oo ollu tarvetta perehtyä enempää, kun on pelannut koko ajan hyvin. :)

/Joukka

pt. 20.03.2009 08:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 544433)
Ekana menee koneen takastefa (aika tarkkaan 200tkm kohdalla yleensä), ja kestäviä ovat. Ainakin ruiskupeleissä näin. Jos on öljyt vaihdettu suht säännöllisesti ja perushuollot tehty niin yleensä siinä ehkä 400-500tkm kohdalla saattaa alkaa päästöt suureta. Tai sitten vasta myöhemmin.

Toki kuluvia osia on kaikissa koneissa, esim. männänrenkaat ja öljyrenkaat voi mennä, heikommalla huollolla olevista saattaa tulla kiertokanget kurkkimaan lohkon kyljestä jne.. Jonkin verran voi enemmän ajetuissa puhaltaa öljyä ilmanputsarikoteloon, mutta se ei välttämättä ole vielä merkki mistään vakavasta.

Jos XJ- cherokeesta puhut niin kaikki pohjapellit on helposti hapanta jos ei ole massattu. Pahimmat paikat etupään jalkatilat, helmat ja takajousien etupään kiinnikkeen kohta lattiassa.

Hyviä ruostereikiä tuntuu olevan myös tavaratilan lattia.. Ei kait ihan kaikissa ole reikiä siellä, mutta puheitten (ja oman kokemuksen..) perusteella muutamissa noita on jouduttu korjaamaan.

Onko tuossa sitten syynä esim se, että tuonne tankin päällä oleviin pelteihin ei ole alun alkaen saatu kunnolla massaa suojaksi ja kun sinne mutaa ym kertyy, niin pitää kosteana kokoajan?

Timo_L 20.03.2009 15:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -P- (Viesti 544475)
Eikös tuossa vanhemassa ollut nakutustunnistin, jota uudemmassa ei oo. Muuten kai uudempi on älykkäämpi?

Onko noissa sitten toiminnan kannalta eroja, vai oliko Timon purkaus vain "antiranskalainen" :p

-P-

Jep, se oli vain antiranskalainen - Ranskassa tehdään hyvää ruokaa, ei hyviä autoja :D ..nimim. molemmat XJ:t on olleet Renix- koneellisia ja hyvin toiminut :)

Ja siis joo en tarkottanut että manuaaliaskit olisi huonoja (paitsi ne vanhemmat *kuulemani mukaan*), mutta jotenkin vain tohon kikottimeen automaatti on mielestäni soveltuvampi. Mutta ihan sen mukaan tietysti mistä tykkää.

niko69 20.03.2009 20:58

oma renix ja manuaali eikä ongelmia.
kaikki alaraajat toimii ( jopa ilman viagraa) ni ei tarvi au tomaatia.
just revin matot pois ja reikiä nolla.helmat mädät ja niiiin kurtussa et hyvä ku ovet toimii (palkit valmiina mutta vielä irti).

-P- 22.03.2009 14:38

Hyvä juttu, tietää tutkia oikeista kohden.

Mimmosia noissa on vetopainot teillä? Mielikuva on, että jenkeissä olis luvattoman pienet vetopainot yleensäkkin jarruttomana.

Venettä ja mönkkäriä pitäs kuitenkin kiskoa pitkin suomenniemeä, eli mimmonen tulla on vetää kuormaa. Koneessa riittää varmaan potku, mutta muuten käyttäytyminen kuorman kanssa.

-P-

Timo_L 23.03.2009 13:09

Eihän se taida olla kun 450kg jarruttomana, n'in ainakin molemmissa mitä itellä on ollu. Jarrullisena vaihtelee ~1800kg-2400kg välillä tjsp... valmistaja ilmottaa ~5500lbs 4litran tomaattiversiolle.

Lyhyt autohan tuo on ja lyhyt akseliväli, että sen suhteen.. en ole kyllä koskaan kokeillut kun kevyellä kärryllä lyhyen matkaa. Isomman ja painavemman kärryn vetäjäksi ei varmaan paras mahdollinen vaikka perässä jaksaa tullakkin. Niin ja hommaa laatikolle kunnon lauhdutin jos meinaat isompia kärryjä kiskoa automaatilla.

HartSan 23.03.2009 17:07

Omassa -92 vuosimallin vehkeessä jarrullisen massa saa olla 2250kg. Olen vetänyt jonkinverran jarrullista 1 akselista kärryä perässä, jossa vetopaino ollut 900 kilon luokkaa. Kevyesti tulee perässä, mutta huomaa kuitenkin painon mäissä ja kiihdytyksissä kaasupolkimen suurempana paino tarpeena. Ainoastaan liukkaalla jarrutukset kärryn kanssa hankalia, ei meinaa pysähtyä, eikä saa tarpeeksi hidastuvuutta kärryn jarruille. Saattaa olla osittain syynä huono pitoiset renkaat. Muutoin ei ole moksiskaan, ei reuhdo tai tee muutakaan ikävää. Aisapainostakaan ei ole mahdottoman tarkka, onko 10 vai 70 kiloa, vain tuossa jarrutuksessa sillä ollut merkitystä käytökseen.

-Jarkko- 23.03.2009 17:47

Jarrullista 1900kg. Mutta tuli tuossa vedettyä n.2500kg kärriä muutama sata kilometriä..:D Ei ole tuon painoisella kärrillä enää kovi turvallisen tuntuinen..:rolleyes: Ruuti kyllä olisi riittänyt painavammallekkin 4l ja tomaatin kanssa. xj mallia -90 eli muistaakseni 177 hp.:cool:

Timo_L 23.03.2009 18:00

Niinno, nuo jarrut kun on aika paskat kaikissa Cherokeissa, niin eipähän ainakaan pysähdy painavan kärryn kanssa mihinkään :S

niko69 23.03.2009 18:07

ei ole vetokoukkua mutta ei silti pysähdy kunnolla.takarummut pitäs taas pestä ku on täynnä savea taas.

-P- 23.03.2009 22:04

No mulla olis tarve kiskoa n 750kg kuormaa perässä, eli venettä raahata.

Nykykulkine on B2600 Mazda, mutta ei tuo 2,6 bensamylly kyllä vakuuta sitten pätkääkään tässä hommassa. Muuten on aika vakaa veturi.

Kannattanekohan ees vaihtaa. En vaan enää tee sillä lavalla mitään, ennemminkin oikeat takapenkit on tarpeellisemmat.
Siis viidelle on rekisteröity minun kippo...

-P-

cmalino 24.03.2009 10:09

Piti oikein hakea autosta rek.ote ja tarkistaa kun muistaakseni omassa -00 XJ:ssä on vetopainot ihan jotain muuta... ja onhan ne. Jarrutonta kärriä sopii nykiä se tavallinen 750kg ja jarrullista saa sitten rontata jo 3150kg :D Yhdistelmän suurin sallittu kok.massa tieliikenteessä 5129kg... Auton omamassa on kuitenkin huikeat 1561kg. Eihän tossa mitään järkeä ole, mutta kyllä ton kokoselle autolle on jo ihan riittävästi vetopainoja :)

Onneksi on nelimukinen 150cid woimamoottori. Alkaa kärryt liikkumaan :D

Niin ja toisin kun aiemmin väitin, auto olikin -00. Lipsahti ensin vahingossa -01. Näppihärö.

-P- 24.03.2009 11:00

Eikös tuo vm-01 oo jo eri tyyppinumerollakin, kuin -90???
Sillä perusteella vois korjata otteeseen, jos ois esimerkkiauto...

-P-


Sivu luotu: 07:50 (GMT +2).