Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Hitsauskonetta osteleen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57058)

Nerd-O 11.03.2009 08:10

Hitsauskonetta osteleen

Tuli tuossa menetettyä Kemppi ja aattelin ostaa ihan oman hitsauslaitteen. Mitähän kaikkea ominaisuutta tuollaisissa kannattaa kaivata? Kovin kummoisia hommia sillä ei tulla tekemään. Joskus silloin tällöin autoa saatetaan hitsailla. Ei siis mitään kovin paksuja peltejä tai rautoja.

Eikös noihin miggeihin ole jotain lankaa mikä ei vaadi suojakaasua? Onko sille joku oma nimensä ja maksaakohan se paljonkin enemmän kuin normi lanka?

Tallista löytyy sitten voimavirtaakin tarvittaessa, mutta en usko että noissa mun hommissa kaivataan niin hirveästi voimavirtaa.

LaaLaa 11.03.2009 08:20

Hei, minä olen nörtti, enkä viitsi käyttää googlea tai hakua:rolleyes:

Rompe1 11.03.2009 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 541476)
Tuli tuossa menetettyä Kemppi ja aattelin ostaa ihan oman hitsauslaitteen. Mitähän kaikkea ominaisuutta tuollaisissa kannattaa kaivata? Kovin kummoisia hommia sillä ei tulla tekemään. Joskus silloin tällöin autoa saatetaan hitsailla. Ei siis mitään kovin paksuja peltejä tai rautoja.

Eikös noihin miggeihin ole jotain lankaa mikä ei vaadi suojakaasua? Onko sille joku oma nimensä ja maksaakohan se paljonkin enemmän kuin normi lanka?

Tallista löytyy sitten voimavirtaakin tarvittaessa, mutta en usko että noissa mun hommissa kaivataan niin hirveästi voimavirtaa.

Joo, Täytelanka on se sana mitä sä nyt etsit...:o
Täytelanka on hitsattavuudessa ihan OK, mutta jos hitsaat vähänkään enemmän kun "vähän" ei kannata ostaa täytelakakonetta, vaan ilman muuta suojakaasumiggi. Suhteessa täytelanka on todella paljon kalliimpaa, kun normilanka. Kestäviä lujuus-saumoja hitsatessa käytetään täytelankaa, ja suojakaasua, saadaan kova ja kestävä sauma.

Koneiden valinnassa suosittelen pysymään ns. valtamerkeissä, ja ampeeriteho on se mikä ratkaisee....

Rekisteröimätön 11.03.2009 09:10

http://www.jomatig.fi/kauppa/media/c...narcMig150.jpg
Tähän kun laitat kaveriksi Mison8 pullon niin ei auton serkun datsunin kynnyskotelon vuosittaispaikkaaminenkaan vituta..

Hyvää

-virta ominaisuudet
-yksinuppisäätöinen
-helposti varaosia
-erittäin pieni

terveisin -punanenä

Rekisteröimätön 11.03.2009 09:20

Kärkkäisellä Lahdessa oli Wallius 222 tarjouksessa 799€. Hinta laatu ok.

Angelo 11.03.2009 09:24

Sotketaas hieman pakkaa ja kysytään nyt samalla tuosta minarcmig 180 laitteesta, jos joku osaa neuvoa. Mielessä ollut kyseinen laite ja nythän vois ammattilaiset laitteesta kertoa hieman. Ilmeisesti voi hitsata alumiinia lankaa vaihtamalla? Vaatiiko muuta, esim suoja kaasun suhteen? Minkälaista jälkeä alumiiniin saa ammatti kaveri tuollaisella migillä?
Kiitos jo etukäteen!

Nerd-O 11.03.2009 09:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 541478)
Hei, minä olen nörtti, enkä viitsi käyttää googlea tai hakua:rolleyes:

No löytyikö kookkelilla tai haulla jotain järkevää?

Mites muuten tuo hintaluokka. Mitään 1000e laitetta en todellakaan osta tuohon satunnaiseen hitsailuun. Lähdetään sieltä edukkaammasta päästä. Osaako joku suositella jotain edukasta laitetta?

Mistäs muuten noita pulloja saa sitten hankittua vai pitääkö ne vuokraa agalta?

petteriha 11.03.2009 12:02

Tälläisiä kokemuksia:

Mulla on Telwinin valovirtamiggi. 150A näyttäisi olevan.
Muutaman lankarullan olen hitsuutellut sillä mm. HoJoon karja+vinssipuskurit, helmapalkit&putket+lokasuojien sisäkaaret+korin takaosa alta jne jne. Puree ihan ok tommoiseen 2-3mm seinämäiseen vesijohtoputkeen ja paksumpaankin, kunhan viistää kunnon lovet.

Nyt ostin Kemppin voimavirtamigin, sillä en ole juuri päässyt hitsaamaan, mutta vaikuttaa kyllä ihan eri luokan pelilta, niin oli hinta ja kokokin. Kemppiä ostaessa mietin, sitä kannattaako, mutta sitten ostohurma otti vallan, kun sain mielestäni hyvän tarjouksen.

Telwin olis nyt jäänyt ylimääräiseksi tuon Kempin oston yhteydessä, en vain saanut aikaiseksi laitettua myynti-ilmoa. Koitan laittaa jossakin vaiheessa. Jos kiinnostaa, niin voin laittaa lisät. privaatilla.

Nerd-O 11.03.2009 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petteriha (Viesti 541536)
Jos kiinnostaa, niin voin laittaa lisät. privaatilla.

Laita vaan privaa.

Rompe1 11.03.2009 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 541494)
Sotketaas hieman pakkaa ja kysytään nyt samalla tuosta minarcmig 180 laitteesta, jos joku osaa neuvoa. Mielessä ollut kyseinen laite ja nythän vois ammattilaiset laitteesta kertoa hieman. Ilmeisesti voi hitsata alumiinia lankaa vaihtamalla? Vaatiiko muuta, esim suoja kaasun suhteen? Minkälaista jälkeä alumiiniin saa ammatti kaveri tuollaisella migillä?
Kiitos jo etukäteen!

Dodiin...
Kyseinen laite on hyvä, jos vaan ampeerit riittää, eli et tarvii kuumakaarta paksujen rautojen hitsaukseen...:o
Alumiihitsausta varten vaihat lankakerän, sekä kaasupullon, agalta, ja woikoskelta löytyy molemmista, ja hintataso aikaslailla sama...:cool:
Kone on hyvä, voin suositella, se on sopiva "keikkamikki"...:rolleyes:

Eskimo 12.03.2009 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 541476)
Kovin kummoisia hommia sillä ei tulla tekemään. Joskus silloin tällöin autoa saatetaan hitsailla. Ei siis mitään kovin paksuja peltejä tai rautoja.

Sitä HJ:n peltikorjausta (jeesusteipillä ja kitillä) katellessa tein ko. savotasta muutamia hätäsiä johtopäätöksiä, joten uskallan suositella seuraavaa konetta:

http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/17-862_l.jpg

MIGHITSAUSLAITE 135E, 120A

1-vaiheinen kaasukaarihitsauslaite hitsaukseen suojakaasulla ja tavallisella langalla tai hitsaukseen ilman kaasua juoksutetäytteisellä langalla. Vahvaa teräspeltiä. Teräspellin, alumiinin ja ruostumattoman teräksen hitsaukseen. Erittäin sopiva kotikäyttöön. Tehokas jäähdytystuuletin ja lämpösulake, joka katkaisee virran automaattisesti laitteen kuumetessa liikaa. Vääntimellä/ painikkeilla voidaan säätää langansyöttöä ja virran voimakkuutta.
Mukana pieni kela hitsauslankaa, kaasuliitäntäletku, maadoituskaapeli ja nipistin sekä 2 m letkua ja hitsauspistooli.
Ei sisällä hitsausmaskia.

Verkkoliitäntä: 1-vaihe, 50 Hz
Verkkojännite: 230 V
Sulake: 16A
Säätöalue: 35-120A
Tyhjäkäyntijännite: 30V
Jänniteporrastus: 4
Käyttösuhde: 105 - 10%
Hitsauslangan Ø: 0,6-0,9mm.
Kokonaismitat (lxkxs): 225x375x420mm.
Paino: 23kg.

Hinta: 299€

http://www.biltema.fi/

Kartse1 12.03.2009 11:49

Joskus vuosi sitten hajosi tuo iso Kemppiläinen, niin oli tarve löytää äkkiä toinen kone varalle.

Bauhaus myy kanssa Mig/Mag koneita. Hyvä puoli on siinä, että niihin saa 5v takuun (kaikille sähkölaitteille).
Tuon isoimman valovirtakoneen hinta oli silloin tarvikkeineen luokkaa 360 - 370€.
Ihan hyvä peli tuollaiseen askarteluun ja tuli sillä muutamat kulma- ja lattaraudatkin liimailtua.
(Tämä kone on sit jo myyty eteenpäin :D )

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22364

Nerd-O 12.03.2009 11:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja komk (Viesti 541793)
Sitä HJ:n peltikorjausta (jeesusteipillä ja kitillä) katellessa tein ko. savotasta muutamia hätäsiä johtopäätöksiä

Ei sitä kyllä ihan oikeasti millään jeesusteipillä ja kitillä korjattu ;) Jeesusteippi vaan piti hahmotelmaa kasassa ylhäältä sen aikaa että saatiin alaosa kohdistettua oikein. Kyllä se ihan hitsaamalla korjattiin, tosin minä en sitä korjannut vaan vähän osaavampi hitsari. Minun jälkeni olisi varmaan ollut aikamoista räkimistä.. Lopputulosta ei nimittäin pahemmin kittailtu, joten homman kun osaa niin pääsee helpommalla.

Punanenä 12.03.2009 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja komk (Viesti 541793)
Sitä HJ:n peltikorjausta (jeesusteipillä ja kitillä) katellessa tein ko. savotasta muutamia hätäsiä johtopäätöksiä, joten uskallan suositella seuraavaa konetta:

http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/17-862_l.jpg

MIGHITSAUSLAITE 135E, 120A

1-vaiheinen kaasukaarihitsauslaite hitsaukseen suojakaasulla ja tavallisella langalla tai hitsaukseen ilman kaasua juoksutetäytteisellä langalla. Vahvaa teräspeltiä. Teräspellin, alumiinin ja ruostumattoman teräksen hitsaukseen. Erittäin sopiva kotikäyttöön. Tehokas jäähdytystuuletin ja lämpösulake, joka katkaisee virran automaattisesti laitteen kuumetessa liikaa. Vääntimellä/ painikkeilla voidaan säätää langansyöttöä ja virran voimakkuutta.
Mukana pieni kela hitsauslankaa, kaasuliitäntäletku, maadoituskaapeli ja nipistin sekä 2 m letkua ja hitsauspistooli.
Ei sisällä hitsausmaskia.

Verkkoliitäntä: 1-vaihe, 50 Hz
Verkkojännite: 230 V
Sulake: 16A
Säätöalue: 35-120A
Tyhjäkäyntijännite: 30V
Jänniteporrastus: 4
Käyttösuhde: 105 - 10%
Hitsauslangan Ø: 0,6-0,9mm.
Kokonaismitat (lxkxs): 225x375x420mm.
Paino: 23kg.

Hinta: 299€

http://www.biltema.fi/

Ostin tälläisen joskus..muutaman minuutin käytön jälkeen paloi verkkokytkin,sen korjattuani säätöpotikan nuppi jäi akseleineen käteen,potikan vaihdettuani heti kohta hajosi langansyöttömoottori..sitä en enää korjannut vaan totesin että kyseinen laite kelpaa ainoastaan jakkaraksi

-MAKE- 12.03.2009 17:41

Lainaus:

Ostin tälläisen joskus..muutaman minuutin käytön jälkeen paloi verkkokytkin,sen korjattuani säätöpotikan nuppi jäi akseleineen käteen,potikan vaihdettuani heti kohta hajosi langansyöttömoottori..sitä en enää korjannut vaan totesin että kyseinen laite kelpaa ainoastaan jakkaraksi
Kunnes se antautui jakkarana ja lensit selälles:D

Caddy 12.03.2009 19:49

Pitänee noista ydintäytelankakoneista sanoa, ettei niillä kyllä kannata auton peltejä paksumpaan lähteä :/ Ja ne millä itse olen hitsannut on tehnyt sellaista erikoisuutta että lankaan tulee sähkö kokoajan :S Perin erikoista ja tekee hitsaamisesta vaikeampaa... Mutta nyt varsinaiseen topiikin varastukseen: Mistä voisi lähteä kyselemään kemppiläiseen uutta kahvaa, liitin on se EURO-malli. Mutta kempin oma maksanee omaisuuden, tekeekö joku hieman halvemmalla moisia? Kuopion alueelta etsiskelen, tietysti jos jollakulla on hyväkuntoinen ylimääräisenä voisin sellaisen ostella, virrankestoa tulisi olla 150A voimavirtaa

Nerd-O 12.03.2009 20:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 541942)
Mistä voisi lähteä kyselemään kemppiläiseen uutta kahvaa, liitin on se EURO-malli.

Tuohon ex.kemppiin ostin uuden pistoolin, suuttimen ja letkun. Ihan alkuperäistä kemppi varaosaa. Eikä ollut pahan hintainen. Hämärä muistikuva että maksoi joku 80e?? Tiedä sitten mitä muilla maksaa, mutta ainakaan silloin se ei tuntunut pahalle. Oletus kun oli että se maksaa ja helvetisti.

Rompe1 12.03.2009 20:17

Sori vaan

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 541942)
Pitänee noista ydintäytelankakoneista sanoa, ettei niillä kyllä kannata auton peltejä paksumpaan lähteä :/ Ja ne millä itse olen hitsannut on tehnyt sellaista erikoisuutta että lankaan tulee sähkö kokoajan :S Perin erikoista ja tekee hitsaamisesta vaikeampaa... Mutta nyt varsinaiseen topiikin varastukseen: Mistä voisi lähteä kyselemään kemppiläiseen uutta kahvaa, liitin on se EURO-malli. Mutta kempin oma maksanee omaisuuden, tekeekö joku hieman halvemmalla moisia? Kuopion alueelta etsiskelen, tietysti jos jollakulla on hyväkuntoinen ylimääräisenä voisin sellaisen ostella, virrankestoa tulisi olla 150A voimavirtaa

Tää on aikaslailla OT, mut mulla ois ylimääränen kahvatsydeemi...;)

Rekisteröimätön 12.03.2009 20:18

älä osta koko kahvaa vaan pelkästään se osanen kahvaan mikä on rikkoutunut,etsi hitsauskonehuoltoliike ja kysy sieltä

Caddy 12.03.2009 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 541951)
Tuohon ex.kemppiin ostin uuden pistoolin, suuttimen ja letkun. Ihan alkuperäistä kemppi varaosaa. Eikä ollut pahan hintainen. Hämärä muistikuva että maksoi joku 80e?? Tiedä sitten mitä muilla maksaa, mutta ainakaan silloin se ei tuntunut pahalle. Oletus kun oli että se maksaa ja helvetisti.

No jos ei sen kalliimpi ole, niin sitten kemppiläisen ostelen kuitennii se ainoa oikea merkki ;) Mistäpäin satuit ostamaan kyseisen kamppeen?

Caddy 12.03.2009 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 541954)
älä osta koko kahvaa vaan pelkästään se osanen kahvaan mikä on rikkoutunut,etsi hitsauskonehuoltoliike ja kysy sieltä

Katkesi varsi, aiemmin meni jo katkaisin se oli patentilla ehjätty, näkyy johtimet kaikki vanhojen suojien alta, tökkii langansyöttö (johtuu siitä teräs-spiraalista) itse kahvakin taitaa olla halki :D eli on jo aikansa elänyt...

tjl 12.03.2009 20:32

multa kans ääni minarc migille. hyvä peli. ja sit suojakaasua jos peltejä hitsailee.
täytelangalla ihan haist vittu hommaa mun mielest.
vaikka hiilaripullon teetätät ni ei edes kallista.

Nerd-O 13.03.2009 08:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 541961)
No jos ei sen kalliimpi ole, niin sitten kemppiläisen ostelen kuitennii se ainoa oikea merkki ;) Mistäpäin satuit ostamaan kyseisen kamppeen?

Tuo firma oli siinä vantaalla Jumbon lähellä. Tuusulan motari ja siinä vieressä on muistaakseni se bosch car service. Melkein tiessä kiinni. Siinä tais olla myös se VW myyntipiste melko lähellä. Tuusulanmotarin toisella puolella tais olla peugeotti myymälä. Ei mitään tietoa onko se lafka vielä siellä. Muistelisin että siinä oli Kempin mainokset kyljessä.

landruiseri 13.03.2009 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 541964)
Katkesi varsi, aiemmin meni jo katkaisin se oli patentilla ehjätty, näkyy johtimet kaikki vanhojen suojien alta, tökkii langansyöttö (johtuu siitä teräs-spiraalista) itse kahvakin taitaa olla halki :D eli on jo aikansa elänyt...

esimerkiksi niitä kempin osia saa siilinjärvi kuopio akselilla sorsasalon teollisuuspalvelulta vai mikä lie olikaan, siinä valtran liikkeen vieressä.

Rekisteröimätön 13.03.2009 15:06

Kotona koneena Wallius Blueweld 302 töissä Fronius Trans Puls Synergic 4000 ihan toimivat laitteet.Tig laite Mastertig verkkovirtalaite kyllä sillä peltitöitä tekee.t.JiiVee

Sivu luotu: 01:19 (GMT +2).