Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Yleistä pakoputken ja kaasujen sielun elämästä (avartamista) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56647)

valkkari 26.02.2009 21:31

Yleistä pakoputken ja kaasujen sielun elämästä (avartamista)
 
Elikkä kysästää nyt täältäkin - pakoputken ja kaasujen elämästä...

Eli lähtökohtanahan toimii pajero 2,5 tdic - ja siitä nyt on ollu juttua, että avarammalla pakoputkella saa sitä kannen lämpökuormaa pienennettyä, ni tästähän tämäkin ajatus sit lähti...

Eli pakoputken teen tuohon kyseiseen kikottimeen 2,5" rosteri putkesta... käyny v-tuttaa tuo vanha putki (joka kylläkin on melkein uusi), mutta sen on joku pellepeloton tehny ja se ei jotenki tunnu sopivan sinne ollenkaa... En tiiä mistä johtuu, onko esim. automaagissa eri putki - no mut enivei se nyt ei oo täs pointtina...

No mutta itse asiaan... Eli lähdetään liikenteeseen koneen päästä ja turbon "down-pipestä" ja sehän on valurautaa...

Eli kysymys yksi: jos putken avartaa, mutta jättää tämän downpipen vakioksi, niin onko se sama kun loppu putkeakaan ei olisi avartanu???

Seuraava kysymys: Miten materiaalit vaikuttaa, jos tuon valurauta möykyn korvaa ihan normaalilla putkella?

Ja kysytään nyt viel mielipidettä äänen vaimentimista, ja niiden sijottelusta - mä haluun autosta hiljasen, mut ainaki patrolliin tein aikanaan yhdellä pienellä äänenvaimentimella joka oli ihan putken loppupäässä, ja toimi kyl ihan hyvin - et jotai tämmöst nytteki oli mieles...

Blis 26.02.2009 21:39

vaikuttaa se jonkin verran vaikka sen valurautamötkyn jättäisi sinne tulpaksi, minkä verran on eri asia... kaasun nopeushan hidastuu jos putken tilavuus kasvaa ja toisin päin, elikkä kaikkein paras ratkaisu olisi sopivasti virtaava putki. Liian isossa virtaus hidastuu liikaa joka ei ole hyvä ja toisaalta liian pieni putki aiheuttaa turhia vastuksia virtaukselle.

vaimentimesta, mielestäni turbokoneessa riittää yksi tolkku vaimennin

kaistapää 26.02.2009 22:06

mulla on 4runnerissa 2.4td 2.5t rosteriputki yhdellä olikohan marteliuksen vaimentimella joka ennen takaakselia ja ääni ei yhtään mieleinen.ei niinkää kova mutta liian "valmetmainen",pörisiä.muutoksia tule varmasti.muutokset sitten vakioon:vetää huomattavan paljon herkemmän oloisesti kiekkamittarin yläpäähän ja turbokin herää alempana.

Jappi 27.02.2009 01:15

Kokonaan vaan turbolta lähtien uusiksi,putkien sovitus laippoihin ajatuksen kanssa että tulee turbon epämääräisestä lähdöstä juohevasti pyöreäksi putkeksi.Hukkaportin kanava olisi hyvä eriyttää ihan turbon jälkeen jonkun kymmenen sentin matkalta,tosin vakiokoneessa tuskin paljon merkkaa.3" ei ole liioittelua ja vaimennin lienee hyvä olla...

Bensakoneissa on ahdot noussut parhaimmillaan 0,5bar pelkästään tuolla putken teolla ja kaverin pajerossa kulutus tipahtanut rajusti poistetun takapöntön ansiosta.Niin ja joskus on tullut todettua että rosteriputki on äänekkäämpi kuin musta(suora putki,611 valmet turbolla)

härdelli 27.02.2009 05:30

Alusta asti isompaa putkee. Kuulema voi pienentaa putken halkaisiaa puolen valin jalkeen, kaasut kuulemma jaahtyy matkalla ja ei tarvii enaa niin paksua putkea. ainakin vanhemmissa pajeroissa on aika ahdas hukkaportti, sitakin voi avartaa, ainakin mina avarsin. Minulla onkin pajeron puhaltimen jalkeen garretin 4 koppanen ja 3 tuumaa tuntus riittavan.
Kuvat on kivoja.

http://s271.photobucket.com/albums/j...t=HPIM0406.jpg


Sivu luotu: 10:58 (GMT +2).