Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep XJ vanne ja korotus kysykyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56236)

Nemi 16.02.2009 10:11

Jeep XJ vanne ja korotus kysykyksiä
 
Noniin nyt alkas olla aika päivittää auton kulku puolta.
Muutamia kysymyksiä heräsi.
-Millä offsetillä 15" vanteet jos alle tulossa 31" tarviiko korottaa?
-Millä offsetillä 15" vanteet jos alle tulossa 33" :) paljonko pitää korottaa ja millä sarjalla?

Jos jollain ylimääräisiä vanne / alustan osia nurkissa saa tarjota

Kuvia tämän hetkisestä ryhdistä http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=18670

Rekisteröimätön 16.02.2009 10:36

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42682

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52393

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=43307

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39928

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33160

Onhan noista ollut puhetta jo aiemminkin.

Nemi 16.02.2009 13:05

Onhan noita linkkejä seurattu, mutta en löydä tietoa offsetistä. :(

Mutta KIITOS nyypille söörtsin käytöstä ja linkkien keräämisistä
yhdelle sivulle.... :)

Timo_L 17.02.2009 06:16

Noh, jos vaikka käytät samoja vanteita kun kaikki muutkin noissa projekteissa? XJ:n alla aika yleispätevä vannekoko on 15x8", 4" backspacingillä (~12mm levittävä) jos alle on menossa 31-35 kumit 10.50-12.50 leveänä.

31" ei välttämättä tarvi korottaa, mutta suosittelisin 2-3". Riippuu toki mitä sillä autolal meinaa tehdä ja missä. 33-35" vähän sama juttu, 3"-5" korotusta + kaarien avarrus/ sisäänjouston sopiva rajoitus.

Nemi 17.02.2009 07:01

Kiitos Timo_L tämä helpottaa jo paljon vanteiden etsintää!

niko69 17.02.2009 18:16

mulla 31 10.5 ja 3.5 korotusta etulevikkeet nostettu pokkaukseen ja laikattu auki takaa laikattu n.15 milliä pois. täydessä ristijoustossa "osuu" vähän. rohviilissa kuvia mutta ei ihan tapissa

Timo_L 17.02.2009 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 534625)
mulla 31 10.5 ja 3.5 korotusta etulevikkeet nostettu pokkaukseen ja laikattu auki takaa laikattu n.15 milliä pois. täydessä ristijoustossa "osuu" vähän. rohviilissa kuvia mutta ei ihan tapissa

Juu edessä tein itsekin saman kun ajoin 31" kumeilla.. minkä verran olet muuten sisäänjoustoa rajoittanut edessä/ takana? Ei pitäisi osua noilla leikkelyillä yli 3" korotuksella ja 31" kumeilla ollenkaan jos on sopivasti. Periaatteessa takana ei välttämättä edes tarttisi kaaria avartaa 31:siä varten.

Tossa on max. sisään- ja ulosjoustot ristiriipunnassa, Rubicon Expressin superflex 3.5" alusta 31" kumit (halkaisija oli 31.8" mitattuna), edessä 75mm rajoitettu joustoja takana vähän vähemmän, takakaaret avartamatta:

http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/...6/IMG_0160.jpg


Tosta näkee keulan vähän paremmin mistä voi kattoa suuntaa-antavaa apua pellin leikkelyille. Jokainen toki tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo :)

http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/...6/IMG_0159.jpg


Jos ei halua hitsata, niin yksi parhaita ja helpoimpia (ja leimasedällekin kelpaavia) tapoja takapään kaarien avarrukseen isompia renkaita varten on irrottaa orkkis levikkeet, ja sitten rälläkällä vetää kohtisuoraan viisteet kaaren reunasta jokseenkin pistehitsien tasalle asti, ja sitten vasaralla hakata ne "lirpakkeet" sinne kaarien sisälle. Levikkeet tekee sitten miten parhaaksi näkee, voi vaikka heittää YJ- tai TJ- Wranglerin takalevikkeet ruuveilla kyljistä läpi - ne riittää peittämään jo 12.50" leveät kumitkin.

niko69 17.02.2009 22:28

eipä ole vielä rajotettu sisään joustoja. rg satsi. etu ylä varret vielä vakiot. vaihtuvat vielä säädettäviin " joustaviin". rajoitetaan joustoja kun aika tulee? tiedä vielä mitä tapahtuu alustalle kunhan loppuu köyhtyminen.
nemille muistutus että ruokahalu kasvaa syödessä (jopa syömättä) eli ota esim 4.5 re ex flex ni ei heti tarvii miettiä seuraavaksi.

Timo_L 17.02.2009 22:45

Jees, no sitten ei ole ihme jos vähän raapii. Sinänsä kannattaa hoitaa tuo sisäänjouston rajoitus, sillä saa alustan toimimaan tarkoitetulla tavalla, ja välttää myös jousien turhan ylirasituksen (lähinnä takana, ettei lehdet käänny väärinpäin kaarelle). Rajoitettunakin ihan maksimi sisäänjoustossa yleensä etupää raapii vähän jousitolpan reunaan ja "akku- & ilmanputsarikotelon" pohjaan jos on 32" tai isommat. Tällä ei oikeastaan ole väliä jos minulta kysytään.

Ja tosiaan, nälkä kasvaa syödessä eli kandee suosiolla ottaa se ~4" korottava satsi ja XJ:n tapauksessa AINA sellainen jossa on täydet jousipakat taakse, ei vain lisälehtiä!!

edit: niin ja halpa & helppo tapa rajoittaa joustoa edessä on jääkiekot - 10mm reikä kiekkojen keskelle, 10mm kierre jousialustoihin etuakselissa ja pultit kiekoista läpi. Saat säädettyä 25mm:n pykälissä sisäänjoustoa juuri miten tarttee :)

mad mopar 17.02.2009 22:53

no mitenköhän noi samaiset kumit mahtus grand cherokeen alle


Sivu luotu: 16:54 (GMT +2).