Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   pyörän laakeri hilux (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56035)

hilux -86 10.02.2009 14:49

pyörän laakeri hilux
 
86 mallinen hiluxi ja etupäässä klappia pysty suunnassa, onko silloin pyöränlaakeri menny vai voiko olla jokin muu vialla
kiitos jo näin etukäteen

Morjenz 10.02.2009 14:54

Pyöränlaakeri väljistyny, pystyy kiristämään. Yksinkertainen juttu... Kaks mutteria ja lukkosokka välissä... Ei muutakun napaa purkamaan, putsaat hyvin, vaihdat tai kirraat laakerin ja uudet graffittivaseliinit sisään ja kovaa ajoa...

hilux -86 10.02.2009 15:47

ai että näin iisi juttu, kiitoksia, ei muutakun kiristämää siis:D

jnu 10.02.2009 17:03

Eikä sitten kiristetä liikaa ja jos pyöränlaakeri on oikeasti loppuun ajettu niin kyllä se sitten pitää vaihtaa, huonon laakerin kiristäminen varmaan vaan nopeuttaa hajoamista.

Olsu 10.02.2009 21:51

Pyöränlaakeri Isuzu
 
Lainataan aihetta sen verran että osaako kukaan sanoa onko -89 Isuzu 4x4 pickupissa myös tuollainen kiristettävä pyöränlaakeri edessä? Katsuri löysi klappia ja sanoi että alkaa laakeri olemaan vaihtokunnossa, mutta päästi läpi kuitenkin. Jos laakeri olisikin kiristettävää mallia niin ei tartte alkaa ostamaan uusia palikoita!

hilux -86 10.02.2009 22:44

nyt on laakerit kiristetty, kiristin vaa sen verran et klappi hävis, laakerit oli melko uudehkot mutta muttereit oli aivan sormi tiukkuudella, saattoi olla se syynä väljyyteen,. kiitos tiedosta

Mappe 26.02.2010 15:37

En viittiny uutta topiccia laittaa ku oon samalla asialla. Kyseessä on vaan -98 td Hilux. Huomasin toisessa etupyörässä välystä. Onnistuuko tässäkin kiristämällä?

MF356 26.02.2010 16:53

Onnistuu, samanlainen rakenne navassa.

Ooppeli 26.02.2010 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Olsu (Viesti 532652)
Lainataan aihetta sen verran että osaako kukaan sanoa onko -89 Isuzu 4x4 pickupissa myös tuollainen kiristettävä pyöränlaakeri edessä? Katsuri löysi klappia ja sanoi että alkaa laakeri olemaan vaihtokunnossa, mutta päästi läpi kuitenkin. Jos laakeri olisikin kiristettävää mallia niin ei tartte alkaa ostamaan uusia palikoita!

luultavasti on. Ainakin tossa -93 3.1td campossa on. Napalukko irti ja sen alla oli ns. sokkalevy ja sen alla se kiristinlevy. Siinä muistaaksen oli reikiä mistä pysty tiukkaamaan pyörittämällä. Ja niihin reikiin sit lukitaan se sokkalevy. Oliko tarpeeks epäselvä?? :):)

Mappe 26.02.2010 19:12

Kiitokset vastauksista! Ooppeli: Sopivan epäselvästi sanoit:) Taidan tietää mitä vastassa on ku navat avaa.

Ooppeli 26.02.2010 22:04

http://www.myisuzuparts.com/1989/558...showparts.html

Katos tosta:) Kuvassa alempana 4x4 osat 9, 6, 8 ,13

Joo se olikin ruuvilla lukittava laakerin kiristys mutteri:)

Mappe 04.03.2010 16:15

Tein pienen kuvasarjan tosta -98td Hiluxin pyöränlaakerin kiristämisestä. Hävis klappi kokonaan eikä rutaja enää ku kääntää lyhyellä nelivedolla täydet.

Rengas irti ja tältä näyttää.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53070
Napalukko irti ja vetarin päästä lukitusruuvi pois. Navan kuvun mutterit irti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53072
Navan kupu pois kumivasaralla naputellen. Huom: kartiomalliset kiristin prikat pulttien ympärillä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53075
Ulompi kiristys mutteri. Mutterin takaa varmistus prikasta kääntää yks korva ja kiertää mutterin ulos.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53073
Sisempi kiristys mutteri. Tätä kiristämällä hävis klappi. Sen jälkeen vaan lukkoprikka päälle, yks korva vääntää varmistukseksi, siihen toinen kiristys mutteri päälle ja varmistus siihenki.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53074
Voila!

pena78 06.08.2012 15:35

onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......

VW Taro 06.08.2012 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pena78 (Viesti 904189)
onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......

Pistä hakuun kartioprikka niin sieltä löytyy irroitus ohjeita siihen.

2,4TD 06.08.2012 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pena78 (Viesti 904189)
onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......

Ite laittanut 8mm jatkomutterin noihin paikoilleen ja kevyesti napauttanut vasaralla niin pommppaa auki.
Osa korjaamoita lyö siihen osien päälle liitoskohtaan jolloin pomppaa auki mutta jää ikävät jäljet...

Tollukka 07.08.2012 21:08

Tuo jatkomutteri on hyvä vaihtoehto. Tehtaan ohje on pronssituurnalla napauttaa siihen pinnapultin päähän. Kallein, ja eniten käytetty tapa on pieksää sitä runko-osaa sen verran että rikkojen reijät menevät soikeiksi (säästyy ne parin euron pinnapultit joita saa joka marketista), ja runko pilalla.

-MaTTi- 08.08.2012 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux -86 (Viesti 532519)
etupäässä klappia pysty suunnassa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux -86 (Viesti 532682)
nyt on laakerit kiristetty, kiristin vaa sen verran et klappi hävis

Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.

0ltzi 27.06.2013 15:25

mites uus etu pyörän laakeri kuuluis kiristää hojossa? kiinni hampaat irvessä ja vartti auki?

JES 27.06.2013 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1019274)
mites uus etu pyörän laakeri kuuluis kiristää hojossa? kiinni hampaat irvessä ja vartti auki?

Tuollai ku tekee niin tulee hyvä. Itse käytän digitaalista kalavaakaa niin ei tarvi arvailla. Itse pyörittelen napaa renkaan kera ihan kunnolla ennen mittauksien tekemistä niin ylimääräiset rasvat poistuu laakerista, muuten jää helposti löysälle vaikka mittaushetkellä ok. Stefan ja laakerin vastus on yleensä noin 4-5kg. Mittauksia kannattaa tehdä pariin kertaan ja vielä lukitusmutterin kiristyksen jälkeen. Laakeri kiristyy liikaa melko pienestä mutterin liikkumisesta kun ollaan lähellä ylärajaa. Liian löysälle ei myöskään kannata jättää tai saa kohta olla kirraamassa uudestaan. Ja rengas tietty navalta pois ku mitataan.

Napalukon rungon kartioprikat lähtee parhaiten kun laittaa pultin jatkomutteriin pinnapulttia vasten. Isku on pulttiin lyödessä paljon terävempi kuin jatkomutteriin lyödessä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133667

JES 27.06.2013 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 904722)
Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.

Tuntuuhan se väljä pyöränlaakeri pystysuunnassakin, omasta mielestä jopa helpommin kuin sivusuunnassa. Väljä olkalaakeri ei kyllä kovin helposti tunnu sivusuunnassa.

Pölli 02.04.2014 18:03

Minkä kokoinen tuo iso kiristysmutteri on ? Ja voiko tuonne laittaa ihan normi laakerivaseliinia ?

jyrze 02.04.2014 18:15

54mm ja litiumpohjasta "mustaa" vaseliinia.

ravm 02.04.2014 18:29

vesivaseliini jos aattelee upottaa:D

2x4WD 07.04.2014 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 904722)
Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.

Tuota samaa ihmettelin. Kenties välys tuntui aksiaalisesti pyörän pystysuuntaisessa linjassa.

Pölli 08.04.2014 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1122253)
Tuota samaa ihmettelin. Kenties välys tuntui aksiaalisesti pyörän pystysuuntaisessa linjassa.

Kyllä mullakin kun otti pyörä yläreunasta kii ja venko ees takas "pystysuunnassa" tuntu välys, sivuttain ei edes niin selvästi kun ohjausnivelet liikkuu. Tilasin napamutterihylsyn ja oli melkose löysälle päässyt, pikku kirraus ja hyvä tuli.
Kiitos vinkeistä kartiorikkojen aukasuun, tuplamuttereihin naputteleminen paukautti kivasti kartiot ylös :rolleyes: (jäljistä päätellen edellisellä omistajalla ei ollut tätä tietoa eikä hylsyäkään sellaset hakkausjäljet oli joka välissä...)


Sivu luotu: 08:15 (GMT +2).