![]() |
Project BJ/FJ40, powered by volvo b230ft
Eli rojekti on vasta alkamassa ja osia keräillään budjetin niin salliessa.
Tällä hetkellä osia on kerääntynyt vastaavasti: -BJ/FJ40 koria ja runko. -Volvo b230ft (sähkö ruiskulla ja ahtimella) jonka arvoiksi antaa wikipedia 121 kW (165 hv) @ 4800 r/min 264 Nm @ 3450 r/min. -HJ61 lukkoakselit. -edellisestä autosta jääneet 10x15 piitlokki vanteet. -36x13,5r15 Irocit. ym pikku sälää... tarkotuksena olis rakentaa safari/kisapeli joten kilvittäminen on harkinnassa, luultavammin tällä tullaan ajamaan puuhakilvillä sen mitä tarttee. jousitus on kanssa hieman hakusessa, teenkö kierteet linkeillä vai muokataanko orkkis latijousi alustaa hieman. Kaaret pitää kanssa taivutella jossain vaiheessa ja tupla laatikosto on kans tässä pyöriny mielessä. Siihen olen kaavaillut volvon m47 (ykkösen välitys 4.03:1) ja patrollin 4-vaihteista ja paten jakolootaa (ykkösen välitys 3,519:1 jakolootan välitys 2,222:1), jos tohon laskee sitten HJ:n akseleiden vakiovälityksen (3.70:1) niin saadaan kokonais välitykseksi 116,6:1. Alkas menee melko hiljakseen noilla... Aluks meinasin purkaa tossa korin rungolta ja puhdistella rungon sekä hieman vahvike hitsailla... kuvia laittelen kuhan saan raahattua rungon ja korin ees omalle tallille :) |
Jotain ton näköistä olis tarkotus saada aikaseks.
tosin erinäkösillä kaarilla ja pari tuumaa pienemmillä pyörillä. http://i19.photobucket.com/albums/b1...4032Medium.jpg kuva löyty tuolta -> http://pirate4x4.com/forum/ |
Nonono nyt näyttää hyvältä! Jotain eriaista noin tekniikan suhteen.
Tsemppiä proujektiin!!! :D |
B230ft:tä ei ole saanu M47-lootan kanssa, koska on heikoin vinokoneen lootista... Kuinkahan koville joutuupi tuossa tuplaloota kombossa? M45 eli normi 4-vaihteinen on kestävämpi tai sitten M46 sama loota ylivaihdeyksiköllä, en kyl usko et loikkari tykkää kosteesta:D
|
on saanu tota konetta ja lootaa samassa autossa ainakin wikipedian mukaan. 91-94 940:ssä.
mut juu samakait minkä tonne laittaa... todennäkösesti se mikä tulee eka vastaan naapurin romulaanilta. :D mut juu nii mä kerkesinkii tossa lukemaan volvolandian sivuilta et m47 on heikohko. saattaa juu olla et mie tyydyn m45 seen kun niit tuntuu löytyvän... eikös niissäkin oo tiuha ykkönen? meinasin vaan et jos ei tuukkaa tupla lootia nii sitten vois yhyttää volvon lootan perään vaikka gaz 69:n jakolootan ja heittää periin 5.21:set... |
Muistaakseni noissa laatikoissa on kaikissa sama ykkönen. Noi M47 on kaikenlisäksi vielä aika kalliita, kun M45 saa toimivia laatikoita alk.30e. M45 3-vaihde hajosi joka laatikosta kun volvossa alkoi oleen vääntöä yli 400nm.
|
Jos haluaa siihen koneen perään oikeesti kestävän kirstun niin M400 (Volvo 164) nelivaihteinen, teräskuorinen ja isoilla rataspareilla...
M45 perusloota, edullinen ja suht kestävä. M46 sähköisellä ylivaihteella (vitosvaihde kestää vääntöä paremmin), kuin M47. Kyllä luulis kaikkien vaihteistojen kestävän, kolmosvaihteen synkat noissa on heikot... Niihinkin joku tehnyt omia patentteja tekemällä reiän laatikon kylkeen ja kierteyttänyt sen ja laittanut siihen pulttitapin, joka estää sivuakselin pullistumisen kun tulee vääntöä... Kun sivuakseli pullistuu -> hammaskosketus vääristyy... Riippuen tietysti vaihteesta, mutta luulis ton laatikon kestävän offikäytössäkin ja jossei kestä niin ainakin laatikoita saa halvalla... |
Lainaus:
|
Volvon m45:sesta löytyy ainakin 3,71 ja 3,85 ykkösen välitystä. Kun taas sitten m47 käsittääkseni aina tuo 4,03.
|
Ei ihan hirveen hyvin tunnu norjalaisten ultrakevyet hi-po volvomoottoriset jaksavan.
Ei sinne mikään muu moottori kelpais? Vaikka joku, mitä vois sitten myöhemmin päivittää vihasempaan suuntaan? |
kylläpä mä luulen et jaksaa ihan hyvin. suomessakin otetaan noista koneista vakio alakerroilla jo 400heppaa ettei mitään niin luulis riittävän.
ittellä ol tarkotus et pikkusen roplaa mitä itte voi ja antaa koneen olla sitte. vakio osilla pitäs saada helposti parisatoo pollee... konetehoja mut enyvei. ja mitä oon seurannu vaikkapa Heinosen Ilkan suorituksia (zeepra uaz, volvon vapari 2.3:llä ja gaz 69, volvon 2,3 turbo mut mekaanisella ruiskulla) niin, aika hyvin ainakin se on pärjännyt suunnistuksessa ja trialissa omilla vehkeillään. ja mie en yksin kertaisesti halua autooni mitään vitun ameriikan alitehoisia ja ylipainoisia moottoreita. miistä ei oo ku verkon painoks jos ei niihin oo rahaa laittaa. muiekun rakennan persauki budjetilla nii enpä viitti noihin malmikasoihin rahojani laittaa. luulen et painonsa puolesta noita volvon koneita saa laittaa vaa´alle kaks et mittari nousee samalle tasolle kuin millä tahansa pikkulohkolla. joo ja VEEEE kuuutoset ei oo moottoreita ja suorat kuutoset on liian pitkiä mun rojektiin. |
On siellä suunnistuksessa ja trialissa VEEEE-kutosillakin pärjänny :D
|
Lainaus:
Tuo perusresepti niin johan liikahtaa: -Lastu -Kunnon bensapaineen ja ahtopaineensäädin -Kunnolline cooleri ja putkisto -Ahtoja 0,8-1.0 kilo -A-nokka |
Lainaus:
|
No itellä tommonen pyörii tallissa ja ilman kantta pelkkää alakertaa siirteli kivasti, mutta koko konetta ei enää yksinään.
Eli arvioisin 150kg luokkaa.... |
vanhalle kunnon työntötikku B20 ikiliikkujalle mainittiin painoksi 155 kg, ja se on tosiaan tehty rautaa säästämättä eikä kansikaan ole köykämiiniä kuten näissä uudemmissa vinokoneissa. veikkaisin vinokoneelle apulaitteiden kanssa puhku mukaanlukien painoksi noin 166,54kg.
liki 25-vuotta menneisyydessä puuhastelin automaailman kauneimpiin kuuluvan kartano amazonin kanssa, M40 loota, tuplilla, peltisarja, virinokalla ynnä ruutan kannella pyörittiin tehoissa noin 140-150 hepoa. yhtään askia ei saatu hajalle nuoruuden tyhmyydellä ja järjettömällä käytöllä...ja sitä kuitenkin komennettiin useampi vuosi jokapäiväisenä käyttöpelinä. samoihin aikoihin muuan heebo ajeli äkkilähtökisaa ahdetulla amazonilla josta oli kutiteltu n.400 hv, laatikko muistaakseni M40 tai M45. ja kohtuu hyvin sekin kesti kasassa liiman kanssa lähdöt ja reippaat täyskaasuvaihdot ettei tipu väännöltä pois. |
Lainaus:
|
tossa rupesin miettimään noita laatikoita, kun kaikki tuntuu olevan vastaan noita volvon omia lootia...
niin jos askartelis volvon kytkinkopan käymään vaikka Iveco dailin lootaan... AINAKIN KESTÄS ;) ja sais ykkösen välitykseksi 5.99:1. sit vaan joku asiallinen irtonainen jakotoosa ja 5.29:1 perävälkät niin päästäs jo helposti yli 70:1 kokonais välityksissä... gazin uusia jakolaatikoita sais edullisesti venäjän maalta, mut siin on kartaanin lähtö keskellä ja hj:n murikka on keskellä... no täytyy viel miettiä ja visioida... tolla ivekon ja gazin toosalla sekä 5.29 perillä tulis päälle 88:1... |
Vinokoneen paino...
...muistelen et se on ilman apulaitteita 154kg, mut takuuseen en mee? Meidän kokemuksen perusteella toi laatikon (M45/M47) kestämättömyys on paskapuhetta, on hakattu(ja nimenomaan hakattu!) viilatulla b230et:llä monta vuotta siviilikäytössä ilman suurempia ongelmia(ykskää nuppi ei pysy kiinni ja kaikista soittimista on näytöt kappaleina+konsoli halki ja rystyset mustana!=), ja kun ottaa huomioon mihin käyttöön on menossa niin mikä ettei! Toki tuo M90 nielee pykälät paremmin mut maksaakin reilusti enemmän. Ei ainakaan maksa paljon kokeilla ja pysyypähän rakennuskustannukset kurissa. Tänä päivänä kun näyttää että kaikki pitää ola billettiä ja kastommeidiä, PÖH... En ole mikään bensavehkeiden ihannoija mut jos pakko olisi, niin kokeilisin tuota konseptia juurikin tuon halvan viilaamisen/kestävyyden takia?
"ja mie en yksin kertaisesti halua autooni mitään vitun ameriikan alitehoisia ja ylipainoisia moottoreita. miistä ei oo ku verkon painoks jos ei niihin oo rahaa laittaa." <--Täytyy yhtyä edelliseen puhujaan! =D Ja ne kun ei pysy nipussa vaikka niihin työnnät kuinka ja paljon sitä taakia!!! =D Vielä kun vippaat sen tojon rungon ja korin järveen ja vaihat serieksen/defen romut tilalle niin AWOT!!! |
rojektin tynkää
laitetaas jaakon puolesta jo vähän kuva materiaalia missä mennää:)
Pajan lattialle on jo raahautunu vanteet, pari laatikkoa ja raudan palasia, kyllä noista jo auto syntyy:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18084 |
Toihan on jo voiton puolella.
|
Lainaus:
|
Sori OT, muttamutta...
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja vastauksena kysymykseesi tiedän että ne maksaa rahaa ja tiedän senkin että täältä Suomesta ei kannata Volvon osia hommata, täällä osia pidetään kultana, kannattaa suunnata katseet ruotsiin. Ja harrastaminen maksaa, jollei maksaisi niin ei se mikään harrastus olisi. |
Lainaus:
Noi laatikot on kylläkin tulossa mun suzuki projektiin. Toivottavasti. |
Sivu luotu: 04:15 (GMT +2). |