Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Mikäs ahdin se tämä on? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55520)

panzer 26.01.2009 11:00

Mikäs ahdin se tämä on?
 
http://www.nettivaraosa.com/viewPart...part=749908&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id=26


minkälaisissa koneissa tuollaista on käytetty?

CJ7 26.01.2009 11:07

Eikös näitä joskus ollut 626 Mazdassa (diesel?) jossakin versiossa?

-MAKE- 26.01.2009 11:10

Autowiki tietää


Comprex- eli paineaaltoahdin koostuu pyöreästä päistä suljetusta sylinteristä ja solakosta, joka pyörii sylinterissä kampiakselin pyörittämän remmin välityksellä. Sylinterin molemmat päädyt ovat sopivalla jaolla rei'itetyt. Solakon pyöriessä paljastuvat aukot vuorotellen, sylinterin toisesta päästä ahdin imee raitista ilmaa ja puhaltaa paineistetun ilman imusarjaan. Vastaavasti toisesta päästä korkeapaineiset pakokaasut pääsevät solakkoon ja jatkavat pakoputkeen Ahdin toimii siten että solakon pyörähtäessä imuilma-aukon kohdalle täyttyy sola raittiilla ilmalla. Solan liikkuessa edelleen avautuu pakosarjasta tuleva aukko josta paineella purkautuvat pakokaasut työntävät raitista ilmaa kohti ahtoputken aukkoa. Juuri kun pakokaasurintama on saapumassa ahtoputken aukolle avautuu pakoaukko ja pakokaasut virtaavat edelleen pakoputkeen ja kierto alkaa uudestaan.
Comprex-ahtimia on käytetty esimerkiksi Valmet 1203 -maataloustraktoreissa sekä Mazdan dieselautossa.

solihull 26.01.2009 23:22

Tervehdys!
Ymmärtääkseni matalilla paineilla saatu iso ilmamäärä, hyvät alaväännöt ja hiton kallis korjattava...

TT

Rytö 27.01.2009 01:42

Ja comprexilla saa kivan äänen vehkeisiin... ainakin valmetit em. ahtimella kuuluu kauas ja kauniisti:D

jv 27.01.2009 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 528443)
Ja comprexilla saa kivan äänen vehkeisiin... ainakin valmetit em. ahtimella kuuluu kauas ja kauniisti:D


juu siinä on naapuri sopu koetuksella kun joka aamu laittaa tollasella ahtimella olevan vehkeen käyntiin ja lähtee hurrutttelemaan:D

muistan isäukon kertoneen et aikanaan kun noit 1203 valmetteja (myös muutamissa 1103 prototyypeissä käytetty) oli auraus hommissa nii oli tullu valituksia kun kuuluu mukava vihellys/vinkuna niin saatanan selvästi pakkas yössä:D:D:D


ja muistan aikanaan kun viel Kiuruvedellä tuli pyörittyä niin eräältä suolta ajeli aina silloin tällöin kotio 1203 vallu ja sitte ku se veteli pellolla perässään varmaan 6-8M karhee keväällä niin vinkuna oli kul miehekäs ja kuulu kyl kaus.





liekkö tölla ääntelyllä jotain tekemistä 1203 valmetin lempinimeen = vinkuvalmet:D

http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet1102_79.htm

sisua45 27.01.2009 18:11

Valmet 411 CX:n (X = comprex) vääntö oli 80-luvun alussa aivan käsittämätöntä tasoa, 424Nm/1350rpm. Moottoritehtaalla ahdinta kutsuttiin possu-ahtimeksi. :D

AtteL 27.01.2009 18:36

Jehu mettäkoneessakin oli sama kiuas, eipä tainnu jehua paljon siviili-savotoilla olla.

Yölento 27.01.2009 19:04

Ihan ot, mutta tuohon aikaan kun Jehu-Valmetteja on ollut uudenkarheina käytössä niin suhteellisesti varmaan yhtä paljon ollut kuin muitakin, tuolloin on vaan ollut kaikenlaisia himmeleitä eli joka toisen traktorivalmistajan versioita aiheesta ja muutaman kymmenen nyrkkipajan tekeleitä yhtä paljon.

tepa250d 27.01.2009 19:57

kuikas moni on muuten kuulut sellaisesta valmetista kun tintan 2000, jossa täys neste veto ja kuormaaja.
ajo suunta molempiin suuntiin kääntyvällä ojaus systeemillä:D
naapurin äijällä on sellainen pihassa ja sanoi että valmistus määrä olisi 5kpl

Rak 27.01.2009 21:09

Armeijassa tuli Jehulla aurattua paljonkin, onneksi se ujellus ei ihan yhtä vahvasti tullu koppiin kuin kantaman perusteella kuvittelis :)

Ääni johtunee ainakin osaksi ahtimen reiluhkosta pyörimisnopeudesta , ei nyt jaksa googeloida nopeuksia, mutta ahtimen pyörä ei tainnu kovin montaa senttiä olla halkaisijaltaan ja käyttöpyörä vesipumpulla tais olla jotain 20-30 sentin luokkaa näin 9 vuoden jälkeen muisteltuna.

Heikkoja olivat, kahdesta tai kolmesta sain voimansiirrosta jotain rikki :D

jv 28.01.2009 12:04

muutaman tunnin googletuksen jälkeen alan olla vakuuttunut et tollanen comprexi pitää asentaa johkii diiseliin viel joskus...


tietäsköhän kukaan et onko nois kokoeroo 1203 valmetin comprexin ja 626 mazdan comprexin välillä..
tollasen valmetin comprexi riittää varmasti viel hoojiinkin moottoriin mut mitestoi mazdan?

noi valmetin comprexit on aika kiven alla, kun jos ne on hajonnu nii on yleensä lyöty normaali turbo tilalle...

Jopo_ 28.01.2009 17:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 528801)
tollasen valmetin comprexi riittää varmasti viel hoojiinkin moottoriin mut mitestoi mazdan?

Tuo mazdan 2.0 comprex -diisseli ei oo kuin 75 heppanen, eli epäilempä että ei hoojiiseen riitä (ainakaan jos yhtään enempää tehoa hakusessa).

A-P 29.01.2009 07:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 528646)
kuikas moni on muuten kuulut sellaisesta valmetista kun tintan 2000, jossa täys neste veto ja kuormaaja. ajo suunta molempiin suuntiin kääntyvällä ojaus systeemillä:D naapurin äijällä on sellainen pihassa ja sanoi että valmistus määrä olisi 5kpl

Aijjai, se oliskin peli! Hämeenlinnassa pyöri kiinteistöhommissa yksi. Myöhemminhän, Valmetin valmistamana, tuo oli tyyppimerkinnältään H800. Ruotsiin kuulema meni enemmältikkin. Titanina vissiin jäi määrät tuohon viiteen. Kehittelijä oli turenkilainen Matti Sampo, Sampohydraulimoottorin kehittelijä.


Sivu luotu: 10:55 (GMT +2).