![]() |
Mikäs ahdin se tämä on?
http://www.nettivaraosa.com/viewPart...part=749908&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id=26
minkälaisissa koneissa tuollaista on käytetty? |
Eikös näitä joskus ollut 626 Mazdassa (diesel?) jossakin versiossa?
|
Autowiki tietää
Comprex- eli paineaaltoahdin koostuu pyöreästä päistä suljetusta sylinteristä ja solakosta, joka pyörii sylinterissä kampiakselin pyörittämän remmin välityksellä. Sylinterin molemmat päädyt ovat sopivalla jaolla rei'itetyt. Solakon pyöriessä paljastuvat aukot vuorotellen, sylinterin toisesta päästä ahdin imee raitista ilmaa ja puhaltaa paineistetun ilman imusarjaan. Vastaavasti toisesta päästä korkeapaineiset pakokaasut pääsevät solakkoon ja jatkavat pakoputkeen Ahdin toimii siten että solakon pyörähtäessä imuilma-aukon kohdalle täyttyy sola raittiilla ilmalla. Solan liikkuessa edelleen avautuu pakosarjasta tuleva aukko josta paineella purkautuvat pakokaasut työntävät raitista ilmaa kohti ahtoputken aukkoa. Juuri kun pakokaasurintama on saapumassa ahtoputken aukolle avautuu pakoaukko ja pakokaasut virtaavat edelleen pakoputkeen ja kierto alkaa uudestaan. Comprex-ahtimia on käytetty esimerkiksi Valmet 1203 -maataloustraktoreissa sekä Mazdan dieselautossa. |
Tervehdys!
Ymmärtääkseni matalilla paineilla saatu iso ilmamäärä, hyvät alaväännöt ja hiton kallis korjattava... TT |
Ja comprexilla saa kivan äänen vehkeisiin... ainakin valmetit em. ahtimella kuuluu kauas ja kauniisti:D
|
Lainaus:
juu siinä on naapuri sopu koetuksella kun joka aamu laittaa tollasella ahtimella olevan vehkeen käyntiin ja lähtee hurrutttelemaan:D muistan isäukon kertoneen et aikanaan kun noit 1203 valmetteja (myös muutamissa 1103 prototyypeissä käytetty) oli auraus hommissa nii oli tullu valituksia kun kuuluu mukava vihellys/vinkuna niin saatanan selvästi pakkas yössä:D:D:D ja muistan aikanaan kun viel Kiuruvedellä tuli pyörittyä niin eräältä suolta ajeli aina silloin tällöin kotio 1203 vallu ja sitte ku se veteli pellolla perässään varmaan 6-8M karhee keväällä niin vinkuna oli kul miehekäs ja kuulu kyl kaus. liekkö tölla ääntelyllä jotain tekemistä 1203 valmetin lempinimeen = vinkuvalmet:D http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet1102_79.htm |
Valmet 411 CX:n (X = comprex) vääntö oli 80-luvun alussa aivan käsittämätöntä tasoa, 424Nm/1350rpm. Moottoritehtaalla ahdinta kutsuttiin possu-ahtimeksi. :D
|
Jehu mettäkoneessakin oli sama kiuas, eipä tainnu jehua paljon siviili-savotoilla olla.
|
Ihan ot, mutta tuohon aikaan kun Jehu-Valmetteja on ollut uudenkarheina käytössä niin suhteellisesti varmaan yhtä paljon ollut kuin muitakin, tuolloin on vaan ollut kaikenlaisia himmeleitä eli joka toisen traktorivalmistajan versioita aiheesta ja muutaman kymmenen nyrkkipajan tekeleitä yhtä paljon.
|
kuikas moni on muuten kuulut sellaisesta valmetista kun tintan 2000, jossa täys neste veto ja kuormaaja.
ajo suunta molempiin suuntiin kääntyvällä ojaus systeemillä:D naapurin äijällä on sellainen pihassa ja sanoi että valmistus määrä olisi 5kpl |
Armeijassa tuli Jehulla aurattua paljonkin, onneksi se ujellus ei ihan yhtä vahvasti tullu koppiin kuin kantaman perusteella kuvittelis :)
Ääni johtunee ainakin osaksi ahtimen reiluhkosta pyörimisnopeudesta , ei nyt jaksa googeloida nopeuksia, mutta ahtimen pyörä ei tainnu kovin montaa senttiä olla halkaisijaltaan ja käyttöpyörä vesipumpulla tais olla jotain 20-30 sentin luokkaa näin 9 vuoden jälkeen muisteltuna. Heikkoja olivat, kahdesta tai kolmesta sain voimansiirrosta jotain rikki :D |
muutaman tunnin googletuksen jälkeen alan olla vakuuttunut et tollanen comprexi pitää asentaa johkii diiseliin viel joskus...
tietäsköhän kukaan et onko nois kokoeroo 1203 valmetin comprexin ja 626 mazdan comprexin välillä.. tollasen valmetin comprexi riittää varmasti viel hoojiinkin moottoriin mut mitestoi mazdan? noi valmetin comprexit on aika kiven alla, kun jos ne on hajonnu nii on yleensä lyöty normaali turbo tilalle... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 10:55 (GMT +2). |