Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota 8" 5.29 perävälitykset (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55023)

jnu 14.01.2009 00:04

Toyota 8" 5.29 perävälitykset
 
Onko kokemuksia välityssarjoista? Kestävätkö rajussa käytössä? Onko muita mahdollisia ongelmia?

HiluxMan 14.01.2009 06:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 524225)
Kestävätkö rajussa käytössä? Onko muita mahdollisia ongelmia?

Ei ehkä pitäisi vastata kun kysytään noin, mutta vastaan jotain kuitenkin. Hiluxissa ovat kestäneet kun tietoisena välityksien mahdollisesta heikkoudesta en äärimmäistä rääkkäystä ole niille antanut, tosin kaasupedaali kyllä löytää tiensä lattiaankin. Eli vältellyt kovia iskuja voimansiirtoon.
Kunnollinen sisäänajo sen jälkeen asennus on huolellisesti saatu tehtyä ei ole mikään vitsi. Kannattaa tehdä ohjeiden mukaan.

Mutta jos tiedossa on sitä rajua käyttöä, laittaisin 4.88 rattaat, ovat kestäneet hyvin.

Tosin, joillakin ei kestä mikään, että pitäisi tuntea kysyjän ajotavat ennen suosituksien antamista...

Morjenz 14.01.2009 09:35

Eikö muka pelkkä jakolaatikkoon tuleva 4,7:1 setti riitä? Sitten suosittelisin mielummin Dual Casea... Pelkkä akseleiden välitys 5.29 välityksillä ei ole niin kannattavaa, koska pinjoni akseli pienenee ja heikkenee... Mutta kukin tavallaan...

jnu 14.01.2009 09:37

Onko V6 hiluxissa erilaiset akselit kuin neloskoneisissa?

Niin, raju käyttö ja rääkkäys on vaikea etukäteen arvioida. Joidenkin kokemusten mukaan jo 4.88 on heikompi kuin 4.56. Kaiken tietysti saa rikki ja särkyminen ei välttämättä vaadi kuin yhden ikävän sattuman...

jnu 14.01.2009 09:50

Morjenz: Ei se ihan noin yksinkertaista ole (minun mielestä). Jakolaatikon välitys lisää vääntöä jo ennen pinionia. Isolla välityksellä pinioni on pienempi mutta vastaavasti lautaspyörä isompi. Tosin, voihan se välityksen rikkova tekijä olla vaikka murikan kuorten vääntyminen.

Eikä ollu puhetta autosta. Sanotaan että auto on kevyt, renkaat pienet, jakolaatikko välitetty ja kardaanilla huippuvääntö luokkaa 3000nm. :)

Jeeper 14.01.2009 12:47

tuossa faktaa 5.71:stä

http://www.gearinstalls.com/410suck.htm

lepoantti 14.01.2009 13:01

kaverilla ollut luxissa monen monta vuotta 5,29 rattaat ja ei mitään ropleemia. renkaina 35" ämteeärrää ja 16" leveetä boggeria. ajotyyli tosin on harkitsevan viisas, ja kuitekin samat paikat on ajanut kuin muutkin ilman että etenemisessä olisi ollut mitään ongelmia. mielummin päinvastoin, kaveri hiipimällä heittäen ajanut ne paikat missä muut on pieksäneet.

kaiken saa hajalle kun kun yrittää, ja joskus vaikkei yrittäisikään. mulla on 4,88 ja en minäkään ole saanut vielä "heikkioja" 8" tojolaisia hajalle. kone vääntää kohtalaisesti, 38,5" boggerit, tuplajakis eli vääntöä menee voimalinjassa.... toisin en pieksämällä aja minäkään, remontin teko ei ole mukavaa ja varsinkaan metsässä.

ja jos joku paikka jää ajamatta sen takia ettei halua riskillä ja kalustovaurioiden uhalla ajaa niin mitä sitten!

eli jos 5,29:t käy sun rojektiin niin mikäjottei, eikun ratasta perään ja ratalle.

HiluxMan 14.01.2009 15:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 524272)
Onko V6 hiluxissa erilaiset akselit kuin neloskoneisissa?

Niin, raju käyttö ja rääkkäys on vaikea etukäteen arvioida. Joidenkin kokemusten mukaan jo 4.88 on heikompi kuin 4.56. Kaiken tietysti saa rikki ja särkyminen ei välttämättä vaadi kuin yhden ikävän sattuman...

Takarattaat on V6:ssa lujemmat kuin neloskoneessa, ainakin rapakon takana on jako neloskoneet ja V6+turbonelonen. Ainakin laakerit on isommat jälkimmäisessä.

azizp 14.01.2009 15:53

On ollu jo toist ellei kolmatta vuotta hiluxis 5.29 ja 4.6 jakolaatikon välkky!
Tähän asti kestäny kyllä ja ajotapa, sanotaanko vaikka että karkea!

tjl 14.01.2009 17:10

minullaki kesti 5.29 iha hyvi.


Sivu luotu: 23:37 (GMT +2).