![]() |
Talvilelu sierran Käyntiongelma Ratkesi
Ei nyt ihan maastoautoihin liittyvä aihe, mutta enpä ole itse ainakaan törmännyt näin kuluneisiin nostajiin, vaikka sierrat yleensä nokkia syövätkin mut nostajat on ylensä ollu ehyet..Noh kerta se on ensimmäinenkin..
Auto 2.0Is -86 Ihme jos ei saa välyksiä kuntoon ku nostajat on tällaiset..Kuka tunnistaa mikä on uusi:D:D http://s170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56145.jpg http://s170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56135.jpg http://i170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56139.jpg |
Lainaus:
|
Jännä juttu tossa onkin se että nokka ei ollut kulunut kuin nimeksi,Liekö sitten vaihdettu joskus,ihmettelen vaan että ei oo nostajia vaihtanut..Ostin auton käyntivikasena myyjä sano et käy kahdella,pääsin kotiin ja purin trailerista auton höräytin käyntiin ja kas kumma kävi kolmella mut nakutus ja kolina oli helvetinmoinen.ei muutaku venakoppa auki ni nelosen pako nostaja oli siel irtonaisena..noh nyt toimii ku vaihdoin nokat,nostajat,öljyputken ym hilppeet.
|
Lainaus:
Juu onhan noita samoja vikoja ollut, muttei foordissa, ooppelissa enemmänkin. Onneksi nyt on kaikki kulkineet nykyään Jeeppejä ja viatkin on kunnollisia (kalliita)mutta toimeen tullaan vaikka väkisin |
kyseessähän on tuo kuuluisa epäonnistunut osien karkaisu jota tavataan nokissa ja seuraajissa. eli seuraajien karkaisu on mennyt pieleen ja ne ovat jääneet pehmeiksi jolloin kuluminen on nopeaa:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kannataa tarkistaa että nokka pysyy nostimen liukupinnalla. jos venttiili on liian pitkä tai liian lyhyt ni nostin menee "vinoon" ja nokka ei pysy liukupinnalla joten alkaa syömää aika äkkiä nostimen.
|
Ja vielä yksi diagnoosi tähän, miulla monessa fordin ohc motissa nostajat kuluneet samanlailla ja nokka säilynyt "ehjänä".
Katsoppa nokka-akselin ja nostajien yläpuolella oleva öljyputki, että on ehjä ja kaikki reijät auki. Minulla ainakin oli joskus tuossa voitelussa vika, kun oli alusta asti ahdas ja yhden nokan kohdalla tukkeessa. vielläpä melko erikoisesti tainnut olla aina kolmospytty, jos en väärin muista... Ihme homma sinänsä. |
Lainaus:
Omassa 73vm ahnaksessa, ei yläkerta rallata pätkääkään, vaikka on koht 200 tuhatta ajettu. |
Lainaus:
tossa oli kans toi Ö-Putki aika kuonaa täynnä,mut uus on paikalla ja hieman avarrettuna että ruikkii paremmin.ja toi on helppo pitää kunnossa ku venakoppa on 5Minuutissa irti ja sit voi silmällä vaikka joka kuukausi tota venakoneistoa, ni on helppo pitää kuosissa.. |
Fordistin vinkit:
Älä osta sitä motonet nokkasarjaa, jos et tahdo vaihtaa sitä 5000km päästä uuteen, ei kestä sierrassa yhtään. Mieluummin laita vähän rahaa kiinni ja hae alkuperäinen sarja. Hinnasta ei kyllä tietoa, itsenikin pitäisi moinen hakea. Samalla kun otat sarjan, niin kannattaa öljyputki vaihtaa, ne näkyy olevan aina tukossa :D |
Lainaus:
duunin kautta ostin Suoraan Foordilta orkkiksen:) En luota motonettiin sitten yhtään,en ostais ees polttimoita sieltä:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja on täysin samaa kamaa ku orkkis,tosin laatikko oli hieman eri |
ja nokka kannattaa vaihtaa heti keinujen kans. ja vaatii muuten koneen tai kannen irrotuksen nokan vaihtoon.
|
Nokka,nostajat,ö-putki,jakopää+Kiristin ja kansipahvi on nyt vaihdettu joten kestää taas fordin tuntien 1v/5000Km:D:D:D
Noh eipä täällä etelässä ole luntakaan +4 näyttää mittari tällähetkellä.. |
Helpotusta nokka-akselin vaihtoon Sierrassa.
Meilläpäin "työssä oikojat" ovat tehneet reikiä rintapelliin, että nokan voi irroitaa ilman kannen poistamista "taaksepäin". Taitaa sieltä joutua vielä irroittamaan mm. tuulilasinpyyhkijäkoneiston, mutta nopeuttaa kummasti. Omassa kanssa tehty noin, reikien päälle vain läpyskät kinni peltiruuveilla tms. Toinen nokka menossa, vaihdoin myös jäykempiin puolisynt. öljyihin. M.M.
|
Huonosti tehty remppa jos nostajat/nokka kuluu
Lainaus:
Kannattaa konerempan yhteydessä putsata kaikki, siis kaikki, öljykanavat niin pääsee nesteet kunnolla kiertämään:) Inhorealisti |
Outoa nokkien kulumista on ilmennyt kaikissa "laahaavissa" syteemeissä, amerikkalaisten klassikkokoneittaen (esim. Jeepin I6) ja mm. kuplavolkkareiden palstoilta löytyy paljon topikkeja joissa kulumisongelmista viimeisen parin vuoden ajalta juttuja.
On todettu että nykyisistä moottoriöljyistä on poistettu, tai jos ei kokonaan niin ainakin radikaalisti vähennetty sinkkiä (ZDDP) saastemääräysten vuoksi. Sinkki vaikuttaa haitallisesti ainakin katalysaattorin toimintaan. Sinkki on kuitenkin oleellinen komponentti lisäämään liukuvan metallipintakontaktin pintapaineen kestävyyttä. Muutamista raskaan kaluston diesel moottoriöljyistä ZDDP:tä löytyy vielä hyväksyttäviä määriä - siis esim. nokan kannalta - ja tätä sinkki lisäainetta saa myös erikseen lisättäväksi erityisesti ensimmäisiin sisäänajon aikaisiin öljyihin. Itse kuitenkin Jeepissäni käytän, ja tulen käyttämään vain mineraalipohjaisia riittävästi ZDDP:tä sisältäviä moottoriöljyjä. Ja vaihtoväli on sitten tietysti lyhyempi kuin moderneilla synteettisillä. Olisiko tässä myös Sierraporukalle jutunaihe kahvikupillisen äärelle? |
Lainaus:
Töissä tein kaikki,ja kansi kävi koneistamolla tarkastuksissa/Plaanauksessa.ja mitä ammattitaitoon tulee niin sitä on..ei kai ne muuten uskaltais antaa meikäläisen korjailla pokien uusia ja kalliita autoja:) Ja mitä virittämiseen tulee niin silmissä siintää turbosetti ens kesälle,saa sit nähdä et pysytäänkö aikataulussa.. |
Sivu luotu: 06:44 (GMT +2). |