Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Talvilelu sierran Käyntiongelma Ratkesi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54821)

Rotta-Racing 08.01.2009 21:14

Talvilelu sierran Käyntiongelma Ratkesi
 
Ei nyt ihan maastoautoihin liittyvä aihe, mutta enpä ole itse ainakaan törmännyt näin kuluneisiin nostajiin, vaikka sierrat yleensä nokkia syövätkin mut nostajat on ylensä ollu ehyet..Noh kerta se on ensimmäinenkin..

Auto 2.0Is -86
Ihme jos ei saa välyksiä kuntoon ku nostajat on tällaiset..Kuka tunnistaa mikä on uusi:D:D
http://s170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56145.jpg
http://s170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56135.jpg
http://i170.photobucket.com/albums/u...t/SPA56139.jpg

sjeeppi 08.01.2009 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing (Viesti 522617)
Ei nyt ihan maastoautoihin liittyvä aihe, mutta enpä ole itse ainakaan törmännyt näin kuluneisiin nostajiin, vaikka sierrat yleensä nokkia syövätkin mut nostajat on ylensä ollu ehyet..Noh kerta se on ensimmäinenkin..

Auto 2.0Is -86
Ihme jos ei saa välyksiä kuntoon ku nostajat on tällaiset..Kuka tunnistaa mikä on uusi:D:D
[IMG]http://s170.photobucket.com/albums/u269/Rotta-Racing/Nostajat/SPA56145.jpg[IMG]
[IMG]http://s170.photobucket.com/albums/u269/Rotta-Racing/Nostajat/SPA56135.jpg[IMG]
[IMG]http://i170.photobucket.com/albums/u269/Rotta-Racing/Nostajat/SPA56139.jpg[IMG]

Ihan selvästi tuohon oli iskenyt se SALAINEN Fordiumi, se näköjään syö nokatkin

Rotta-Racing 08.01.2009 21:44

Jännä juttu tossa onkin se että nokka ei ollut kulunut kuin nimeksi,Liekö sitten vaihdettu joskus,ihmettelen vaan että ei oo nostajia vaihtanut..Ostin auton käyntivikasena myyjä sano et käy kahdella,pääsin kotiin ja purin trailerista auton höräytin käyntiin ja kas kumma kävi kolmella mut nakutus ja kolina oli helvetinmoinen.ei muutaku venakoppa auki ni nelosen pako nostaja oli siel irtonaisena..noh nyt toimii ku vaihdoin nokat,nostajat,öljyputken ym hilppeet.

sjeeppi 08.01.2009 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing (Viesti 522631)
Jännä juttu tossa onkin se että nokka ei ollut kulunut kuin nimeksi,Liekö sitten vaihdettu joskus,ihmettelen vaan että ei oo nostajia vaihtanut..Ostin auton käyntivikasena myyjä sano et käy kahdella,pääsin kotiin ja purin trailerista auton höräytin käyntiin ja kas kumma kävi kolmella mut nakutus ja kolina oli helvetinmoinen.ei muutaku venakoppa auki ni nelosen pako nostaja oli siel irtonaisena..noh nyt toimii ku vaihdoin nokat,nostajat,öljyputken ym hilppeet.

Tais alkaa pelaamaan ihan normaalisti, ei tainnu olla keinulla paljon hintaa, jos saa udella.
Juu onhan noita samoja vikoja ollut, muttei foordissa, ooppelissa enemmänkin.
Onneksi nyt on kaikki kulkineet nykyään Jeeppejä ja viatkin on kunnollisia (kalliita)mutta toimeen tullaan vaikka väkisin

_LM_ 08.01.2009 22:01

kyseessähän on tuo kuuluisa epäonnistunut osien karkaisu jota tavataan nokissa ja seuraajissa. eli seuraajien karkaisu on mennyt pieleen ja ne ovat jääneet pehmeiksi jolloin kuluminen on nopeaa:D

sjeeppi 08.01.2009 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 522641)
kyseessähän on tuo kuuluisa epäonnistunut osien karkaisu jota tavataan nokissa ja seuraajissa. eli seuraajien karkaisu on mennyt pieleen ja ne ovat jääneet pehmeiksi jolloin kuluminen on nopeaa:D

Kummikin minä epäilen tuota moottoriöljyä ja sen vaihtoväliä

Rotta-Racing 08.01.2009 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 522644)
Kummikin minä epäilen tuota moottoriöljyä ja sen vaihtoväliä

Tossa autossa tuli kyllä "huoltovihko" mukana ja sitä tossa selailin niin öljyt on vaihdettu 5000Km välein ja muutenkin huollettu aika hyvin, nostajia oli jokunen vaihdettu kans jossain vaihees ja kansipahvii ym "Yleistä".. Joten kyl taitaa olla varaosissa ollu vika,, ja uusi nokkaakseli sarja (Sis: Nokka,Nostajat,Ö-putki) ni makso 82€ Motonetissä olis 99€, et ei se kallis ollu.nokan vaihdan tulevaisuudessa samalla kun jakopää rempan teen.nyt on vaan kiire saada leima paperiin:D

jake74 08.01.2009 23:06

kannataa tarkistaa että nokka pysyy nostimen liukupinnalla. jos venttiili on liian pitkä tai liian lyhyt ni nostin menee "vinoon" ja nokka ei pysy liukupinnalla joten alkaa syömää aika äkkiä nostimen.

Holle 08.01.2009 23:33

Ja vielä yksi diagnoosi tähän, miulla monessa fordin ohc motissa nostajat kuluneet samanlailla ja nokka säilynyt "ehjänä".
Katsoppa nokka-akselin ja nostajien yläpuolella oleva öljyputki, että on ehjä ja kaikki reijät auki. Minulla ainakin oli joskus tuossa voitelussa vika, kun oli alusta asti ahdas ja yhden nokan kohdalla tukkeessa.
vielläpä melko erikoisesti tainnut olla aina kolmospytty, jos en väärin muista... Ihme homma sinänsä.

Kovakalu69 08.01.2009 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 522641)
kyseessähän on tuo kuuluisa epäonnistunut osien karkaisu jota tavataan nokissa ja seuraajissa. eli seuraajien karkaisu on mennyt pieleen ja ne ovat jääneet pehmeiksi jolloin kuluminen on nopeaa:D

Veikkaan samaa. Voortillahan oli ohc:ssä 80 luvulla monta vuotta sama karkasuvika.
Omassa 73vm ahnaksessa, ei yläkerta rallata pätkääkään, vaikka on koht 200 tuhatta ajettu.

Rotta-Racing 09.01.2009 00:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holle (Viesti 522679)
Ja vielä yksi diagnoosi tähän, miulla monessa fordin ohc motissa nostajat kuluneet samanlailla ja nokka säilynyt "ehjänä".
Katsoppa nokka-akselin ja nostajien yläpuolella oleva öljyputki, että on ehjä ja kaikki reijät auki. Minulla ainakin oli joskus tuossa voitelussa vika, kun oli alusta asti ahdas ja yhden nokan kohdalla tukkeessa.
vielläpä melko erikoisesti tainnut olla aina kolmospytty, jos en väärin muista... Ihme homma sinänsä.


tossa oli kans toi Ö-Putki aika kuonaa täynnä,mut uus on paikalla ja hieman avarrettuna että ruikkii paremmin.ja toi on helppo pitää kunnossa ku venakoppa on 5Minuutissa irti ja sit voi silmällä vaikka joka kuukausi tota venakoneistoa, ni on helppo pitää kuosissa..

Caddy 09.01.2009 12:29

Fordistin vinkit:
Älä osta sitä motonet nokkasarjaa, jos et tahdo vaihtaa sitä 5000km päästä uuteen, ei kestä sierrassa yhtään. Mieluummin laita vähän rahaa kiinni ja hae alkuperäinen sarja. Hinnasta ei kyllä tietoa, itsenikin pitäisi moinen hakea. Samalla kun otat sarjan, niin kannattaa öljyputki vaihtaa, ne näkyy olevan aina tukossa :D

Rotta-Racing 09.01.2009 15:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 522785)
Fordistin vinkit:
Älä osta sitä motonet nokkasarjaa, jos et tahdo vaihtaa sitä 5000km päästä uuteen, ei kestä sierrassa yhtään. Mieluummin laita vähän rahaa kiinni ja hae alkuperäinen sarja. Hinnasta ei kyllä tietoa, itsenikin pitäisi moinen hakea. Samalla kun otat sarjan, niin kannattaa öljyputki vaihtaa, ne näkyy olevan aina tukossa :D

Joo ei oo motonetin sarja.
duunin kautta ostin Suoraan Foordilta orkkiksen:)
En luota motonettiin sitten yhtään,en ostais ees polttimoita sieltä:)

Caddy 09.01.2009 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing (Viesti 522825)
Joo ei oo motonetin sarja.
duunin kautta ostin Suoraan Foordilta orkkiksen:)
En luota motonettiin sitten yhtään,en ostais ees polttimoita sieltä:)

Paljonko kustansi iS sierran nokkasarja?

Rotta-Racing 09.01.2009 17:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 522829)
Paljonko kustansi iS sierran nokkasarja?

Alennuksineen muistaakseni 86€
ja on täysin samaa kamaa ku orkkis,tosin laatikko oli hieman eri

yamah1 10.01.2009 00:02

ja nokka kannattaa vaihtaa heti keinujen kans. ja vaatii muuten koneen tai kannen irrotuksen nokan vaihtoon.

Rotta-Racing 11.01.2009 10:07

Nokka,nostajat,ö-putki,jakopää+Kiristin ja kansipahvi on nyt vaihdettu joten kestää taas fordin tuntien 1v/5000Km:D:D:D
Noh eipä täällä etelässä ole luntakaan +4 näyttää mittari tällähetkellä..

Rekisteröimätön 11.01.2009 14:37

Helpotusta nokka-akselin vaihtoon Sierrassa.
 
Meilläpäin "työssä oikojat" ovat tehneet reikiä rintapelliin, että nokan voi irroitaa ilman kannen poistamista "taaksepäin". Taitaa sieltä joutua vielä irroittamaan mm. tuulilasinpyyhkijäkoneiston, mutta nopeuttaa kummasti. Omassa kanssa tehty noin, reikien päälle vain läpyskät kinni peltiruuveilla tms. Toinen nokka menossa, vaihdoin myös jäykempiin puolisynt. öljyihin. M.M.

Byrocrat 11.01.2009 15:17

Huonosti tehty remppa jos nostajat/nokka kuluu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing (Viesti 523384)
Nokka,nostajat,ö-putki,jakopää+Kiristin ja kansipahvi on nyt vaihdettu joten kestää taas fordin tuntien 1v/5000Km:D:D:D

Jos on kunnolla tehty niin OHC kestää taatusti pitempään viritettynäkin. Ei ole hajonnut ensimäistäkään nokka ylempänä kuvatun kulumisen takia eikä tosin muutenkaan ja Sierroihin ehti kumpaankin kertyä yli 200000 km.:cool:
Kannattaa konerempan yhteydessä putsata kaikki, siis kaikki, öljykanavat niin pääsee nesteet kunnolla kiertämään:)
Inhorealisti

Killman 11.01.2009 15:24

Outoa nokkien kulumista on ilmennyt kaikissa "laahaavissa" syteemeissä, amerikkalaisten klassikkokoneittaen (esim. Jeepin I6) ja mm. kuplavolkkareiden palstoilta löytyy paljon topikkeja joissa kulumisongelmista viimeisen parin vuoden ajalta juttuja.

On todettu että nykyisistä moottoriöljyistä on poistettu, tai jos ei kokonaan niin ainakin radikaalisti vähennetty sinkkiä (ZDDP) saastemääräysten vuoksi. Sinkki vaikuttaa haitallisesti ainakin katalysaattorin toimintaan. Sinkki on kuitenkin oleellinen komponentti lisäämään liukuvan metallipintakontaktin pintapaineen kestävyyttä. Muutamista raskaan kaluston diesel moottoriöljyistä ZDDP:tä löytyy vielä hyväksyttäviä määriä - siis esim. nokan kannalta - ja tätä sinkki lisäainetta saa myös erikseen lisättäväksi erityisesti ensimmäisiin sisäänajon aikaisiin öljyihin.

Itse kuitenkin Jeepissäni käytän, ja tulen käyttämään vain mineraalipohjaisia riittävästi ZDDP:tä sisältäviä moottoriöljyjä. Ja vaihtoväli on sitten tietysti lyhyempi kuin moderneilla synteettisillä.

Olisiko tässä myös Sierraporukalle jutunaihe kahvikupillisen äärelle?

Rotta-Racing 11.01.2009 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 523469)
Jos on kunnolla tehty niin OHC kestää taatusti pitempään viritettynäkin. Ei ole hajonnut ensimäistäkään nokka ylempänä kuvatun kulumisen takia eikä tosin muutenkaan ja Sierroihin ehti kumpaankin kertyä yli 200000 km.:cool:
Kannattaa konerempan yhteydessä putsata kaikki, siis kaikki, öljykanavat niin pääsee nesteet kunnolla kiertämään:)
Inhorealisti


Töissä tein kaikki,ja kansi kävi koneistamolla tarkastuksissa/Plaanauksessa.ja mitä ammattitaitoon tulee niin sitä on..ei kai ne muuten uskaltais antaa meikäläisen korjailla pokien uusia ja kalliita autoja:)
Ja mitä virittämiseen tulee niin silmissä siintää turbosetti ens kesälle,saa sit nähdä et pysytäänkö aikataulussa..


Sivu luotu: 06:44 (GMT +2).