Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Renkaita isommiksi?. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54659)

fomoko 04.01.2009 20:53

Renkaita isommiksi?.
 
Kehtaisko joku taas kerran selvittää mistä lasketaan tuo maksimi rengas koko? On varmaan kysytty täällä sata(tuhatta) kertaa mut en vaan haulla löytänyt mitään yleispätevää laskukaavaa. Eli isoilla pojilla näyttää just pick-upeissa varsinkin olevan "miehekkään" kokoisia renkaita? onko tämä jonkun vanhan säännöksen aikaisia juttuja vai saako niihin edelleen isoja pyöriä(minulle 33" on jo iso). Eli jos jenkimallin p-u:ssa on alkuperäisenä vaikka se perus 235/75/15 rengas mikä sinne ilman ihmeempiä lupahakemuksia alle? jos on joskus esim 31" sinne leimattu onko mahdollista enää suurentaa???. Tälläsiä tää panee miettimään kun ettii nelivetoautoa ja täältä juttuja lukee:D.

Luigi81 04.01.2009 22:40

http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm

tuolla jotain...

jansku 04.01.2009 22:43

Katsoppas tosta ositteesta www.offroadpaja.fi rengasjuttuja. Jos sulla on vertailu renkaaksi vain tuo 235/75/15 niin ei sillä saa suurempia kun 31", 235/75/15 on taulukon mukaan 733mm + 52mm = 785mm, ja 31/10,5/15 on 775mm. Eli jos isompia kummeja hingut niin eiku luvat vetään.

-MaTTi- 05.01.2009 11:26

Ja sitten saadaan vielä sotkettua soppaa lisää kaivelemalla ko. automallin vastaavan rinnakkaismallin rengaskoko esille, jota voidaan käyttää vertailurenkaana mikäli akselistot vastaavat toisiaan.

Esim.
LN110 Hilux (Suomessa tyypitetty vain 205R16 = max. muutoskatsastettava rengas 31")
Jenkeissä vastaavan pirssin VZN110 (3.0 V6) rengaskoko on optiona 31x10.50R15 = max. muutoskatsastettava koko 33x12.50R15).

Mutta fomokolle vielä: valtaosa porukasta ajelee "ylikoko" kumeillaan ja beadlock-vanteillaan (ei tieliikennekäyttöön hyväksytyt) ihan omalla luvallaan. Liikennevalvonta on niin pienimuotoista näiden suhteen.

fomoko 05.01.2009 11:35

No seuraavaksi olisinkin kysynyt että jos sinne olis hyvinkin jo merkitty ne 31" renkaat niin tulooko linnareissu jos alla onkin 33":eek:? mites näissä tuo leveys? onko muuta kun vanne rajana jos kaarien sisään mahtuu??? ps. mikä on beadlock-vanne?. Niin ja kiitos vastaajille jossain välissä näytti ettei enää kukaan kehtaa vastata mitään. Mistä löytyy tietoa millä rengastuksilla autoa on tehtaalta lähtenyt? ja jos 31" on otteessa saako siis 32" olla laillisesti alla kun ei ylity 51mm???

Nemi 05.01.2009 11:44

kokeillaan yhdessä
 
http://tinyurl.com/89nbys

Palde 05.01.2009 15:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nemi (Viesti 521382)

Perkule .... Tää oli hyvä ....täydet pojot :) ;)

fomoko 05.01.2009 17:03

Juu joka foorumilta löytyy yks tai kaks pätijää jotka osaa /kehtaa räplätä konetta kokopäivän. pitää vaivata niin paljon tuollasen kysymyksen että kehtaa ruveta linkitteleen, onnea ja menestystä.

Repro 05.01.2009 17:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 521380)
No seuraavaksi olisinkin kysynyt että jos sinne olis hyvinkin jo merkitty ne 31" renkaat niin tulooko linnareissu jos alla onkin 33":eek:? mites näissä tuo leveys? onko muuta kun vanne rajana jos kaarien sisään mahtuu??? ps. mikä on beadlock-vanne?. Niin ja kiitos vastaajille jossain välissä näytti ettei enää kukaan kehtaa vastata mitään. Mistä löytyy tietoa millä rengastuksilla autoa on tehtaalta lähtenyt? ja jos 31" on otteessa saako siis 32" olla laillisesti alla kun ei ylity 51mm???

-Jos 31" on otteessa alkuperäisrengaskoko niin saat laittaa 32" alle.
Jos se on vaihtoehtoinen rengaskoko niin et saa.
-Jos alta löytyy isommat renkaat kuin otteesta niin sakot tulee, B-rappua tuskin tarvii lähteä linnaan jakamaan.
-Renkaan leveyttähän voi muutoskatsastamalla muuttaa 4" mutta yleensä raideleveys tulee jo vastaan koska siinäkin on omat säännöksensä.
-Beadlock vanne = for offroad use only, renkaan uloin reuna pultataan vanteen ulkokehälle hitsatun pulttikehän ja erillisen pulttikehän väliin, pitää renkaan paremmin vanteella pienillä paineilla ja estää renkaan pyörimisen vanteella.

-MaTTi- 05.01.2009 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 521380)
No seuraavaksi olisinkin kysynyt että jos sinne olis hyvinkin jo merkitty ne 31" renkaat niin tulooko linnareissu jos alla onkin 33":eek:? mites näissä tuo leveys? onko muuta kun vanne rajana jos kaarien sisään mahtuu??? ps. mikä on beadlock-vanne?. Niin ja kiitos vastaajille jossain välissä näytti ettei enää kukaan kehtaa vastata mitään. Mistä löytyy tietoa millä rengastuksilla autoa on tehtaalta lähtenyt? ja jos 31" on otteessa saako siis 32" olla laillisesti alla kun ei ylity 51mm???

Alkuperäisestä otekoosta saa kasvattaa 51 mm ulkohalkaisijaa ilman muutoskatsastusvaatimusta. Katsastuksessa merkitystä ei. Jos on yli-isot, sakot voi saada, mutta joskus voi tulla vaan pelkät kehut riittävästä kulutuspinnasta. :) Näin siis tienpäällä muiden kertomana, katsastuksessa tulee hylsy ylisuurista.

Raideleveys saa muuttua 30 mm alkuperäisestä, eli vanteen offset/ET saa muuttua 15 mm.

Tietoa alkuperäisistä rengaskoista löytynee parhaiten googlaamalla, käyttöohjekirjasta tai uudemmista myös tyyppitiedoista katsastusasemilta. Jenkkiauton alkuperäisen rengaskoon näkee kuskin oviaukossa olevasta tarrasta tai varustelistauksesta (voi olla hanskalokeron kannessa tai moottoritilassa).

Ja rengaskoon teoreettinen muutos, mitä katsastuksessa lasketaan, katsotaan STRO-rengasnormikirjasta. Offroadpajan rengastaulukkon ei kannata ihan millilleen luottaa.

Palde 05.01.2009 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 521458)

Ja rengaskoon teoreettinen muutos, mitä katsastuksessa lasketaan, katsotaan STRO-rengasnormikirjasta. Offroadpajan rengastaulukkon ei kannata ihan millilleen luottaa.

Ja kaikkia kokoja ei sitten löydy STRO-raamatusta ....Esim. LT-merkatut rengaskoot
esim. 7.50-16LT !!!

elhapero 05.01.2009 22:17

Tuolta löytyy stro normisto http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=139

-MaTTi- 06.01.2009 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja elhapero (Viesti 521596)
Tuolta löytyy stro normisto http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=139

Muuten hyvä sivu, mutta LT ja tuumakoon renkaat loistavat poissaolollaan. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon9.gif

Viipo 06.01.2009 13:26

vanhemmat jenkkikoot, niinku Q78-15 jne. löytyy vaan vanhemmista stro-raamatuista. Kyllä ne on strossa, mutta kaikilla konttoreilla ei oo vanhimpia.

fomoko 06.01.2009 16:28

Juu tuli fordin ranger jenkkimalli haettua, on tosiaan alla hyvät fedima 31"/10,5/15 oli ent omistaja kysellyt itse konttorilta ennen ostoa ja olivat suoraan luvanneet nuo kumit alle. Nyt olis tarkoitus ihan mormikatsastuksessa yrittää laillistaa ne, outo juttu oli rekisteriotteen 215/75/15 alkup rengaskoko liekkö se vaikuttaa tuohon leveyteen?.

HeikkiH 06.01.2009 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 521799)
Juu tuli fordin ranger jenkkimalli haettua, on tosiaan alla hyvät fedima 31"/10,5/15 oli ent omistaja kysellyt itse konttorilta ennen ostoa ja olivat suoraan luvanneet nuo kumit alle. Nyt olis tarkoitus ihan mormikatsastuksessa yrittää laillistaa ne, outo juttu oli rekisteriotteen 215/75/15 alkup rengaskoko liekkö se vaikuttaa tuohon leveyteen?.

10.5" = 266.7mm, eli siellä on varaa vielä ~50 milliä leveämmälle renkaalle (max 317). Harvemmin se leveydestä jää kiinni, vaan korkeudesta.

Tuo 215/75-15 on muuten 27.7" korkea, jos sitä suurempaa ei ole autoon saanut, niin tuo 31" jää haaveeksi pelkällä muutoskatsastuksella.

fomoko 07.01.2009 16:59

Juu näin sanottiin myös konttorilla 215/75 kumi on 715mm korkea kun taas 31"/10,5" on 775mm, onneksi myös katsurit on ihmisiä ja sano ettei se siihen 9mm ylitykseen kaadu. Nyt pitää jostain kaivaa tietoa olisko ees sillä 235/75 kumilla noita uutena saanut jolloin taas onnistuisi.

Riq 07.01.2009 17:57

Ihme homma mistä tuo rekisteriotteen rangaskoko taiotaan. Hommasin Explorerin tossa hetki sitten ja oli saksasta tuodessa ollut 225/75r15 alla ja tuo lukema nyt pönöttää rekkarissa. Kuitenkin vakio rengas millä tehtaalata tullut on 235/75r15 suurin osa , vain joitakin on saanut 225/75:lla ja isompia vaihtoehtojakin löytyy.

Rageriin senverran että tehdasrenkaat Ameriikassa siinä on ollut vähintään 235 tod näk isompi.

Nyt kysymys: Mistä saa tietää mikä on ollut isoin (tai tarpeeksi iso) alkup. koko sellaisessa muodossa että katsuri uskoo?

Rekisteröimätön 07.01.2009 18:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Riq (Viesti 522210)
Ihme homma mistä tuo rekisteriotteen rangaskoko taiotaan. Hommasin Explorerin tossa hetki sitten ja oli saksasta tuodessa ollut 225/75r15 alla ja tuo lukema nyt pönöttää rekkarissa. Kuitenkin vakio rengas millä tehtaalata tullut on 235/75r15 suurin osa , vain joitakin on saanut 225/75:lla ja isompia vaihtoehtojakin löytyy.

Rageriin senverran että tehdasrenkaat Ameriikassa siinä on ollut vähintään 235 tod näk isompi.

Nyt kysymys: Mistä saa tietää mikä on ollut isoin (tai tarpeeksi iso) alkup. koko sellaisessa muodossa että katsuri uskoo?

Auton käyttöohjekirjassa on yleensä mainittu "optiona" autoon tai sen sisarmalliin saatavat vaihtoehtoiset rengaskoot.

tonis 08.01.2009 01:55

Kenelläkään tietoa minkälaiset mätkyt saa liian isoista renkaista?

vhanhisuanto 08.01.2009 02:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonis (Viesti 522361)
Kenelläkään tietoa minkälaiset mätkyt saa liian isoista renkaista?

Olisko kyseessä "Määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen", josta rapsahtaa 10 päiväsakkoa? Siihen vielä olosuhteista riippuen liukuma +- 2-4ps.

sjeeppi 08.01.2009 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vhanhisuanto (Viesti 522363)
Olisko kyseessä "Määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen", josta rapsahtaa 10 päiväsakkoa? Siihen vielä olosuhteista riippuen liukuma +- 2-4ps.

Joku oli jossain vaiheessa laskenut oikein metrihinnan sakotetuista renkaista, mutta ei poliisit oikeesti pysäytä maastureita renkaiden vuoksi vaan sen RUJON ulkomuodon

fomoko 20.01.2009 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 521998)
10.5" = 266.7mm, eli siellä on varaa vielä ~50 milliä leveämmälle renkaalle (max 317). Harvemmin se leveydestä jää kiinni, vaan korkeudesta.

Tuo 215/75-15 on muuten 27.7" korkea, jos sitä suurempaa ei ole autoon saanut, niin tuo 31" jää haaveeksi pelkällä muutoskatsastuksella.

Vaan eipä jäänytkään:D löytyi konttorillä pitkän nettiselailun yms jälkeen vertailukohdaksi rangeri jossa ensiasennus 265/70(75)/15" renkaat. Noiden perusteella on nyt otteessa 31"/10,5"/15" renkaat siellä missä maininta renkaista ja akselimassoista. Tuli vielä asian kunniaksi uus rekisteriote jossa muutokset merkattu vaikkei leimasta läpi mennytkään:).

Luigi81 21.01.2009 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 526272)
Vaan eipä jäänytkään:D löytyi konttorillä pitkän nettiselailun yms jälkeen vertailukohdaksi rangeri jossa ensiasennus 265/70(75)/15" renkaat. Noiden perusteella on nyt otteessa 31"/10,5"/15" renkaat siellä missä maininta renkaista ja akselimassoista. Tuli vielä asian kunniaksi uus rekisteriote jossa muutokset merkattu vaikkei leimasta läpi mennytkään:).

tolla vertailurenkaallahan olisit saanu 32x11.50 -15 tai 265/75 -16 kokosetkin otteeseen?

elhapero 21.01.2009 18:09

Taas jauhetaan
 
Mitä rengaskokoa bj.ssä on käytetty vertailurenkaana jotta saa 33x12.5-15 otteeseen? Otteessa on nyt 7.00-16/6PR ja Vaihtoehtoinen rengaskoko 225/75-15 ja on aivan törkeesti pienempi kuin alkuperäinen koko jos vierkkäin lattialla vertailee.235/85-16 on samaa kokoa kuin 7.00-16/6PR rullamitalla ja silmällä mitattuna ja 33" on n.20-30mm korkeampi,leveyttä sitten hivenen reippaammin.


Sivu luotu: 06:57 (GMT +2).