Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   vitaran keksiminen uudelleen(etupää vetää taasi) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54180)

BryGgi 20.12.2008 18:18

vitaran keksiminen uudelleen(etupää vetää taasi)
 
elikkä tuli tässä pikku päähänpistona ostettua maasturi projekti, ollut rakennuksen alle aiemmin katuautoksi leveä golffi jossa vähän inspiraatio kadoksissa, piti pikkuinen väliprojekti hommata.

eli vitara on 1.6 koneella oleva 92 vuosimallin peli, huoltokirjat tähän päivään asti ja mittavat ruostevauriot, ei lannistanut minua varsinkaan hinnan kuultuani..

eli auton olen viikonverran omistanut ja alkaa jo runko pikkuhiljaa jo näyttämään joltain, kaikki korvakot tulevat uusiksi niin alustaan kuin koriin päin osoittavat.
ja takapäähän joutuu tekee osittain kokonaan uuden rungon kun entiset ruostunut poikkeen, mutta ei ole ongelma kun on rautaa ja sähköliimaa, ja taitoakin monen moisten projektien lomassa tullu.
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5417.jpg
kuvassa jo purettu autoa
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5475.jpg
puhallellaan. kolmas päivä ostosta
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5546.jpg
uusia korvakoita
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5541.jpg
lisää asennettavia

kaikki kuvat http://s259.photobucket.com/albums/h...fia/?start=all:D:D

sisua45 20.12.2008 20:48

En ole mikään suzuki lover, mutta hienoa nähdä että vituroitakin rakennetaan. :D Kyllä tuosta vielä hyvä tulee, kun pidät saman tahdin päällä.

Itse tehdyt korin korvakkeet, vai jostain ostetut? Siistit joka tapauksessa.

Tuleeko tämä auto maastoon vai kadulle...?

BryGgi 20.12.2008 21:57

olen töissä metallialan firmassa jossa raudalle annetaan kyytiä laserin ja kaikenmaailman työstökoneiden muodossa, ja särmät ja kaikki löytyy, eli korvakot ovat suunnittelusta loppuun asti omaa hengen tuotetta.'
ja kovasti ois yritystä saadaa ihan kadulle peliä tästä, jos ei sinne niin sitten se saa runtua kilvettömänä metsässä.
renkaita tässä jo miettiny tähän niin taitaa olla max koko tähän ropposeen ne 235/75-15 pikku pylpyrät. joutunee juukalaisesta firmasta fedimat hommata kun tuttu niitä kehui ihan kohtuullisisksi ajella

BryGgi 20.12.2008 22:02

http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5547.jpg
siinä uusi takajousen korvakko. hiukan jämäkäpi kuin omansa, ja näkyypähän koko vehkeessä oma kädenjälki:cool:

-MaTTi- 20.12.2008 22:16

Kerrankin asiallista ruostevaurioiden korjausta. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

AtteL 20.12.2008 22:48

Mieki haluan johonkin metallifirmaan töihi..!:D

nizzan 20.12.2008 23:39

hienoa jälkeä!! tsemppiä projektiin

BryGgi 21.12.2008 19:40

taas illan ja yön hallilla asuneena voi sanoa että runko edennyt hiukan, on vaan niin helvetin hidasta toi kasaus kun pitää mittiloida noi korvakoiden paikat useasti ja vaikka mistä suunnasta että ei nyt ihan niinkuin ajokoira suikka etene tuolla liikenteessä:D

http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5628.jpg
vähän ylimääräistä rautaa putkien ympärille niin ei revi niitä väännätyksissä irti
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5627.jpg
toiselta puolen
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5635.jpg
pakoputken paikka näkyy
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5634.jpg
vahviketta sielläkin
http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5636.jpg
yleisnäkymää, vielä kaksi väliputkee uusittavana ja iskarin korvakot ja takapään korin korvakot niin vois jo lyödä taka-akselin paikoilleen ja ruveta pitkittäistukivarren korvakot heppailee oikeaan kulmaan niin ei tule liikaa väännätyksiä runkoon kun saadaan ne linjaan kerralla

ZAU 21.12.2008 20:30

Asiallista jälkeä,jatka samaan malliin:)

SamiN 21.12.2008 21:07

Hianoo katella kun rauta on nöyrää!

Siistii jälkee.

JariKoo 21.12.2008 21:27

Kyllä jäljestä näkee että on metallimies asialla, mielenkiinnolla seurataan edistystä!
Tässä on vaan se huono puoli kun on heti alkuun tollainen meininki päällä ja tuommoista vimpan päälle hienoa jälkeä tekee, niin pienikin lipsahdus siitä aiheuttaa sen että heti tulee kuittailuja ja viisasteluja...tsemppiä raudan kuumana pitämiseen!!

BryGgi 21.12.2008 22:01

kovasti auttaa tohon rakenteluun se että asunu maalla pienestä asti ja kaiken maailman koneita korjaillu ja rakennellu isän ja veljen apuna. kertyny tonne selkärankaan tietoo mihin kannattaa ja miten kannattaa sitä rautaa laittaa, ja tilannetta ei huononna metallifirma minkä tiloissa voi käydä tekee noita korvakoita ja tehä vaikka billetti osia jos tarvis:cool:

uaz4x4 21.12.2008 22:13

Komiaa jälkeä kyllä;););)

JER81 21.12.2008 22:38

Hyvähyvä lisää Suzukeja maastoon. Tuosta tulee vielä hyvä!

Rausku4x4 22.12.2008 02:57

Näyttää ainakin siltä että hitsi pysyy kädessä! Mikäs siinä on paksua tavaraa hitsatessa. Ainakin itse oon ihan fiiliksissä kun saa vetää paksua kamaa toisiinsa ja kun vielä konekin on säädöissä! Onnea projektille mutta ei sitten tehdä liian siistiä siitä korista !

BryGgi 24.12.2008 13:20

noniin, nyt paripäivää pitää pitää taukoa projektista mutta eiköhän sitä jo tule tapaniksi tallille kammettua vääntämään etupään korvakoita uuteen kuosiin, pitää saada ne korvakot valmiiksi ja etupää maalattua hapoilla ja pohjamaaleilla ja nostaa hetkellisesti kone paikoilleen että saa perän oikeaan kulmaan niin kestäisi murroksetkin vähän paremmin. ja tietysti mittailla perä myös että ei ihan ajokoirana kulje. onhan tässä paljon ylimääräistä jumppausta juuri koneen ylimääräisten päälle ja pois nostoissa. onpahan varmasti kerralla kaikki kohdillaan niin ei tartte ruveta uudestaan maaleja puhaltelee ja korvakoita muuttelee.

hyvää joulua vaan kaikille

Lehis 24.12.2008 13:25

Mitä joulu tauko, ei perkule...sulattaa vaan sitä rautaa niin saa tämmöiset kateelliset kattella. Mukavaa kattella kun ei mitn "postimerkki"palasia tehdä, joka tapauksessa hassua joulua ja zemppivä hienosti alkaneeseen projektiin tulevalle vuodelle.

BryGgi 28.12.2008 21:32

kameraa ei olla pidetty mukana mutta onpahan tullu jotain värkkäiltyä tässä välipäivinäkin, tänäään sain etupään korvakot uusittua ja vaihelaatikon irroitettua kardaanin ja perän asennon päivittämistä silmälläpitäen, yrittää saada murikka oiekaan sentoon laakista niin ei tartte enää uusiksi ruveta muuttelemaan korvakoiden paikkaa. kuvia yritän huomenna napsia jos ja kun töiden jälkeen kampean hallille taas näpertelemään.. rengaskysymyus edlleen avoin että onko 235/75-15 todellakin maximi rengas tähän malliin niin kuin katsastussetä väitti fedimat tulee hommattua mutta kylkikuviollisia saa vasta 30 tuumasiin?

BryGgi 01.01.2009 11:32

noniin, nyt on taas jokunen tunti vierähtäny tallilla puuhastellessa, uudenvuodenkin vastaanotin sieltä käsin, eipä siinä, mukavaa oli:D
elikkä etupään korrvakot on asennettuna ja takapäässä myös.
etupäähän vaan täytyy tehdä uusi poikkipalkki mihin perä kiinniittyy kun ei saa muuten linjaan sitä.
takapäätä tuli eilen linjattua ja kiroiltua ns. tractionbarin kanssa mikä vitarassa on itessään.
voi viddu että voi pientä miestä vituttaa leikkaa liimaa irrota ja kiinnitä periaatteella ettiä sopivaa kohtaa yläpään kiinnikkeille että kardaani kulma pysyy samassa koko jouston ajan. kakasi kertaa kokeilin sitä mutuna ja päässä pohtimalla mutta totesin parhaaksi tehä pahvista malli perän ja tukivarret ja sillä testailla, niillä opeilla sen sainkin sitten osumaan:cool:
http://i259.photobucket.com/albums/h...h_IMG_5684.jpg
siinä on sitä haitekkia:D
http://i259.photobucket.com/albums/h...h_IMG_5674.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/h...h_IMG_5680.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/h...h_IMG_5682.jpg
siinä ilmenee palkin uusimistarve

LaaLaa 01.01.2009 17:55

Onko tuota tukivarsien kiinnityspisteiden suhdetta muutettu kuinka paljon alkuperäisestä tuossa pahvi sapluunasta? Oletuksena on että rungon päässä on kiinnityspisteiden vertikaalinen etäisyys pienempi kuin akselin päässä.
Itselläni on vitarassa toiminut todella hyvin systeemi jossa akaselin päällä olevaa niveltä on ainoastaan nostettu korotuksen määrä ja samalla käännetty perää muutama aste laatikkoa kohden.

http://i259.photobucket.com/albums/h...a/IMG_5684.jpg

BryGgi 01.01.2009 21:38

ahaa, siis sitä perän päällä olevaa olet vaan nostanu, sitäkin sietää kokeilla, kun en ole aivan tyytyväinen nykyiseenkään kokoonpanoon, ja kun kaikki poikittaistuet rungossa olen vaihtanu uuteen ja eihän ne koskaan mene samoihin ja mutuenkin korvakot hiukan eri kohdissa korkeus suunnassa siis:rolleyes: melko kinkkinen oli rakennella ainakin se ylemmän tukivarren rungon puoleinen poikittaisrauta kun mutka piti tehä ja säätää vaikka mitenkäpäin että edes sinnepäin sain sen toimii, huomenna pitää lähtee hakee moottorinosturi ja putkentaivutin autonrakentajan ihmemaa biltemasta niin ei tartte suotta naapurilta lainailla kalustoo, ja saa koneen paikoilleen ja laatikon juuri oikeaan linjaan niin pääsee hiplaamaan ton etuperän kohdilleen.
joutuu koko etupalkin uusii sinne perän alle kun etuperäkin laskee 50milliä tukkivarsien muikana että ei joudu tiukille noi vetarit suotta.
ps. laita laalaa kuvaa siitä sun perän toteutuksesta niin vois vähän yrittää saada ton oman herneen älyämään miten sen pitää oikein olla:D

LaaLaa 01.01.2009 21:47

Se on tuollainen
http://static.petrisimolin.com/galle...%20korotus.jpg

LaaLaa 01.01.2009 21:52

Ja korotusta audi80 jousilla tuli ~60mm aikaisempaan mutta manuaaleista löytyvään original korkeuteen vain 35-40mm.
Renkaat on 33x12,5x15
http://static.petrisimolin.com/galle...ra%2033lla.jpg

BryGgi 01.01.2009 22:40

toihan näyttää pätevältä ratkaisulta, pitää kokeilla huomenissa mitä oma sanoo tommoisesta. jos sitten menis duunipaikalle ja pistäs työstökeskuksen laulamaan ja tekis umpijöötistä ton niin ei ois katsastus sedällä nokkaan koputtelemista:o (turhatoivo) kylillä ei alustamassaa ole tarpeeksi piilottamaan ton auton korotuksia runkoon ja koriin:D mutta ei se mitään, sitten vedetään metässä niin perkeleesti ilman kilpiä.
audi 80? olenkin kyselly varaosa putkista tietoja eri automerkkien jousista mutta ei oota on ja pitäs kuulemma tietää minkä auton jousi tilataan kun ei kokotietoa löydy niiden kirjoista.. olisi nimittäin omassa vit..pas...sa jouset jo aika kohtuullisen melloiksi päässeet ja taitaa yhessä ollakin kierros poikki. paljon on muuten runkopalkista maahan noilla korotuksilla ja renkailla, itekin pitäs kohta tilata rengas vannepaketti ja katastus setä sanoi että 235/75-15 nakit saa laittaa ei isompia,prkl! ei auttanu vaikka kuinka sanoin että menee se vähäinenkin uskottavuus suikasta jos en saa siihen kylkikuviollisia 30/9.50 fedimoita:D

sisua45 01.01.2009 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 520195)

Paskat 3D-ohjelmista. Riittää kun löytyy pahvia ja kaljaa...! :D


Sivu luotu: 05:52 (GMT +2).