Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   om617 konepuhalsi öljyt pihalle eikä enään käynisty (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54153)

anssi80 19.12.2008 19:14

om617 konepuhalsi öljyt pihalle eikä enään käynisty
 
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52953
tuossa ite autosta jotaki

HV 19.12.2008 19:34

kerros vähän tarkemmin... irtosko joku letku vai ??

jos pumpun öljytuloletku on irronnu niin voipi olla että pumppu on menny jumiin...

Rekisteröimätön 19.12.2008 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 (Viesti 516480)
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).

taitaa olla motti selevä jos alkoi puutumaan...nizzan nyypinä

pee 19.12.2008 21:13

olisko kuvaa letkusta ? ei kai muuta alipainepumpulle mene kuin sammuttimen ihan ohut muoviputki... eiks se oo alipainepumpun perässä koko pumppu ?

ihan ei jaksa muistaa, jos haluat vähän ärjähdyskuvia 617 koneeseen, kerro maili

anssi80 19.12.2008 21:28

elikkä se letku tulee ruiskupumpun kylestä ja menee keulalle alipainepumpun viereen ja se on joku öljyletku, semmonen pikkunen joku 10mm vahva.

Ja olis hyvä jos sais niitä räjäytyskuvia eli:
anssihankonen@hotmail.com

HV 19.12.2008 21:31

se on tosiaan se pumpun voiteluletku, menee sinne ohjaustehosimen pumpun alle

uudemmissa voitelu hoituu pumpun juuresta, mutta vanhemmis erillinen letku

anssi80 19.12.2008 21:59

jotaki tämmöstä minä aattelinki. Pumpulta tulee kyllä löpö läpi mutta en sitten tiiä tuleeko oikkeen ja oikeaan aikaan. Pitää tässä joulun pyhinä tehä jotaki sille.

hietsu 19.12.2008 22:37

Löytyikö peeltä niitä räjäytys kuvia missä muodossa ja miten onko ruiskutuspumpuista kuvia?
Muutkin kuvat kiinnostaa kun saa tähän MB maailmaan tutustua: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=28744

anssi80 19.12.2008 23:53

ei tullu vielä pee:ltä mitään mutta ootellaan hetki. Mulla on kyseessä Vissiin tuommonen w115 korisen 300:n 5-pyttynen kone rangessa paikallaan. toimi yllättävän hyvin eikä tullu edes voimasavua putkesta juuri ollenkaan. mutta tuo käynistys on vielä ongelma. pitää vissiin laittaa narun jatkeeksi ja lähteä vetelemään pitkin oulunsaloa ja kattoa lähteekö käyntiin.

pee 20.12.2008 00:05

jeo - terveisiä saunasta :o paa hietsu maili mulle johonkin niin pukkaan sullekin, kuvat on kyllä uudemmista, kuin 115 koppasen :mad: eli 617 joita G ssä on ollut...

se vanhan mallinen on susi kun pumppu kuivahtaa ilman ko. putkea jos menee kuten muistelin, eli kuten HV tiesikin

tuskin kuitenkaan kone on leiponut, pumppu ehkä


EDIT: toi filee on melko kookas pikkupostareihin, n. 60 Mt ...

Kartse1 20.12.2008 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 (Viesti 516480)
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).


Eli letku on sellainen, että siinä on normaali öljynpaine koneen käydessä.?
Letkurikon sattuessa kone pumpaa alle minuutissa kaikki öljyt pihalle ja vaarana on kampiakselin laakereiden kiinnileikkaaminen. Toivottavasti ihan näin pahaa vauriota ei päässyt tulemaan, jos kone kerran pyörii.

Aikas monessa autossa on sellainen varosysteemi, että jos öljynpaine tai -pinta laskee liikaa, niin kone sammuu itsestään. Eikä lähde käyntiin, ennenkuin öljyä on lisätty riittävästi.

Jos on wanha ja wäljä kone ja se on pumpannut kaikki öljynsä pihalle, niin se ei välttämättä lähde nostamaan paineita, koska öljypumppu ei jaksa nostaa öljyä sieltä öljypohjasta. Siinä tapauksessa pitää irrottaa öljynpaineen anturi (tmv. roppu öljykanavasta, -pumpun yläpuolelta) ja vaikka tippakannulla pumpata öljykanavaan öljyä, kunnes -pumppu on täynnä tavaraa.

Kannattaa tutkia sen sammuttimen toiminta ja tarvittaessa vaikka lukita rautalangalla auki -asentoon. Sitten yksi suutinputkista löysälle ja starttauksen aikana seuraat, että nouseeko öljynpaineet ja tuleeko suutinputkesta tavaraa.

Vanha kone ei välttämättä lähde käyntiin edes nollakeleillä, jos esim. hehkut ei toimi. Jos öljynpaineet nousee ja suutinputkista tulee tavaraa, niin sitten kannattaa tutkia tuo hehkujärjestelmä.

Starttipilotti (tai lohkolämmitin tunniksi päälle) on hyvä keino saada hehkuviallinen kone käyntiin. Pitää vaan jättää hehkuttamatta jos käyttää Pilottia. Jos kone kalistaa kovasti käynnistysvaiheessa, niin silloin on liikaa pilottia ja kannattaa odottaa hetki, muuten tulee kiertokanki lohkon kyljestä läpi... :D

jakenbj 20.12.2008 14:42

Pukkasin privaviestiä

anssi80 20.12.2008 22:23

Elikkäs tuo on se putki jossa on nykyään nuo uudet letkukiristimet. Ja suunnilleen 4,5 litraa piti lisätä öljyä koneeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13975

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13976

Rekisteröimätön 20.12.2008 22:26

älkää pilotelko esikammiodieseliä!!! ja varsinkaan jos on seissyt ja vanha

yamah1 20.12.2008 22:45

juu. kyl noi pilotit kannattaa unohtaa. mieluummin vaikka föönillä lämmintä ilmaa imusarjaan...

anssi80 20.12.2008 22:50

Juu ei ole pilottia tarvinnu käyttää, hehkut on uudet ja on lähtenyt aina käyntiin. Startti on kyllä vähä laiska pyörimään eli jos jollaki ois uusi/hyvä ja halavalla niin tarjotkaa.

nizzan 20.12.2008 23:21

jaa jos 4,5 litraa ölppää meni niin ei se sit pitäs ihan kuivana käydäkkään muistelisin että 5-syl 3l koneeseen meni seittemän piste jotain öljyä kun itellä oli noita OIKEITA autoja saattas löytyä 9v ankkurilla oleva startti (pitäis jaksaa pyöriä) mutta täytyy penkoa varastoa...

Mikki 30.12.2008 22:40

Öljyt pihalle, tehot loppuu ja sen jälkeen ei käynnisty...

Klassinen moottorivaaurio, eli kiinni on ottanut.:(:(
Verrokkina olisi tuollainen -82 G-sarjalainen, jossa (sama motti) pukkasi nesteet pihalle. Meni tehottomaksi ja kuljettaja sammutti --> ei käynnisty enään (puristukset kunnossa, mutta ohivuotoa 14-25%)
Kansi irti ja 4 pyttyä leikannut kiinni.

Tilattiin nahkahousujen luvatusta maasta Stutgart:sta uusi kiuas (13,000€) ja odotamme osien saapumista...

Kartse1 01.01.2009 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 519796)
Öljyt pihalle, tehot loppuu ja sen jälkeen ei käynnisty...

Klassinen moottorivaaurio, eli kiinni on ottanut.:(:(
Verrokkina olisi tuollainen -82 G-sarjalainen, jossa (sama motti) pukkasi nesteet pihalle. Meni tehottomaksi ja kuljettaja sammutti --> ei käynnisty enään (puristukset kunnossa, mutta ohivuotoa 14-25%)
Kansi irti ja 4 pyttyä leikannut kiinni.

Tilattiin nahkahousujen luvatusta maasta Stutgart:sta uusi kiuas (13,000€) ja odotamme osien saapumista...


Kirkkain silmin väität, että -82 G-sarjalaiseen on tilattu uusi 13.000,00€uron moottori?

Kyllä jonkun kytkin liiraa ja pahasti... :D


Sivu luotu: 20:02 (GMT +2).