Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ:n ulina ja komea nokipalo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54037)

Kuuno 16.12.2008 14:41

HJ:n ulina ja komea nokipalo
 
HJ61 ja 12 L-H.
Tuli talven myötä ajomukavuutta heikentävä sivuääni.

Jokaisella vaihteella alkaa 2.000 kierroksessa ulina, joka on kovimmillaan 2.100 kierroksessa ja häipyy taas 2.200 jälkeen. Siis joka vaihteella, kovimmillaan kuuluu vedätyksessä, alamäessä ei juuri ollenkaan.
Talvinopeusrajoituksilla on mukavampi ajaa nelosella kuin viitosella mittarin mukaan 90 km/h.
Joku kai siellä lootassa ääntää. Joskus ääni häipyy, mutta palaa aina tautisen varmasti. Väliaikainen katoaminen liittyy joskus rankempaan vedätykseen nelivedolla, kuten tuohon:

Syttyi muuten komea nokipalo pakosarjaan/putkeen. Työnsin yhteen pötköön viisi kilometriä auraamatonta metsäautotietä niin, että akseli aurasi kymmenkunta senttiä tiivistynyttä lunta. Kierrokset kolmessa tonnissa, nopeusmittari näytti 30 kmh, todellinen nopeus hölkkävauhtia. Alkoi lämmöt nousta ja hölläsin, nousin autosta pois.
Jesus sentään: viimeiset sata metriä takana oli hanki musta ja pakoputken päästä työnsi iloisesti palavaa nokea ja karstaa. Kun polkaisi kierroksia, sieltä pölähti kuin ilotulitusraketista.
Annoin palaa muutaman minuutin niin johan helpotti. Taas mentiin, ja hirven perässä 15 km kulkenut koirakin löytyi aikanaan.

Gravedigger 16.12.2008 15:14

Ongelma voipi olla kardaanin ristikot, mutta itsellä tuollainen ääni johti jakolaatikon täydelliseen ratastuhoon. Ääni muuttuu jossain vaiheessa kolkattavaksi (tässä vaiheessa alkaa tuho olee lähellä) ja lopuksi kuuluu kauhea rutina vaan ja meno loppuu. itsellä se tapahtui muta kakun keskellä.

Mutta ääntä kesti 4 kuukautta enne hajoamista. Ei silti kannata leikkiä. Voipi olla myös kyllä perässä tuo ääni.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49024 Ja tuolta näet mihin kuntoon ne rattaat sitten voi mennä.

Kuuno 16.12.2008 15:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger (Viesti 515600)
Ongelma voipi olla kardaanin ristikot, mutta itsellä tuollainen ääni johti jakolaatikon täydelliseen ratastuhoon. Ääni muuttuu jossain vaiheessa kolkattavaksi (tässä vaiheessa alkaa tuho olee lähellä) ja lopuksi kuuluu kauhea rutina vaan ja meno loppuu. itsellä se tapahtui muta kakun keskellä.

Mutta ääntä kesti 4 kuukautta enne hajoamista. Ei silti kannata leikkiä. Voipi olla myös kyllä perässä tuo ääni.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49024 Ja tuolta näet mihin kuntoon ne rattaat sitten voi mennä.


Kardaanin pyöriminen on kiinteästi suhteessa auton vauhtiin, joten eri nopeuksilla mutta samalla kierrosluvulla kuuluva ääni ei voi liittyä siihen...?

Päteekö sama ajatus jakolaatikkoon?

Arska-tehtaalta 16.12.2008 21:02

Ei jakis, mutta kytkimen painelaakeri tai vaihteiston pääakselin etummainen laakeri...
Voihan toi ääni kuulua konehuonen puoleltakin

panzer 16.12.2008 22:04

Ääni tälle!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 515709)
Ei jakis, mutta kytkimen painelaakeri tai vaihteiston pääakselin etummainen laakeri...
Voihan toi ääni kuulua konehuonen puoleltakin


Rekisteröimätön 17.12.2008 08:56

Tuli mieleen tehostimen hihnan kiristinrulla... joskus itellä äänteli ja vähänkös ettiskeltiin. Tai laturi, vesipumppu, tehostimenpumppu, helpommat kannattaa kattoa ensin.

timop

Kuuno 17.12.2008 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 515709)
Ei jakis, mutta kytkimen painelaakeri tai vaihteiston pääakselin etummainen laakeri...
Voihan toi ääni kuulua konehuonen puoleltakin


Kaikista ehdotetuista kallistuisin itse tuolle vaihteiston etummaisen laakerin kannalle. Siksi, että ulina kuuluu vain liikkeessä, veto päällä ja samoilla kierrosluvuila.
Syksyllä tarkistin vaihdelaatikon öljyt ja siellä oli magneettipropussa aika juhlava määrä rautaa. Rupesin jo silloin suunnittelemaan ensi kesälle lootan irrotusta ja laakerointia.
Löytyykö joltakin siihen ohjeita ja etukäteen tietoja mitkä laakerit kannattaa hankkia ja mistä?

Kytkin tuonne on vaihdettu edellisellä omistajalla 50t sitten. Veikkaan että painelaakeri on vaihdettu samalla. Tuskin kukaan jättää 380t ajettua laakeria odottamaan kuolemaa.

-Ville- 17.12.2008 13:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kuuno (Viesti 515822)
Kaikista ehdotetuista kallistuisin itse tuolle vaihteiston etummaisen laakerin kannalle. Siksi, että ulina kuuluu vain liikkeessä, veto päällä ja samoilla kierrosluvuila.
Syksyllä tarkistin vaihdelaatikon öljyt ja siellä oli magneettipropussa aika juhlava määrä rautaa. Rupesin jo silloin suunnittelemaan ensi kesälle lootan irrotusta ja laakerointia.
Löytyykö joltakin siihen ohjeita ja etukäteen tietoja mitkä laakerit kannattaa hankkia ja mistä?

Kytkin tuonne on vaihdettu edellisellä omistajalla 50t sitten. Veikkaan että painelaakeri on vaihdettu samalla. Tuskin kukaan jättää 380t ajettua laakeria odottamaan kuolemaa.

Hiluksin laatikkoon vaihdoin kaikki laakerit, kun kerran laatikon pyöräyttää auki.
Samalla piti vaihtaa pääakseli, kun 5 ratas oli hypännyt pois paikaltaan ja tuhonnut samalla sen lukitusrenkaan uran.

Toyotalta hain osat.

Kuuno 17.12.2008 14:03

Oliko Villen ostamat laakerin minkä hintaisia merkkiliikkeessä? Löytyykö joltain ehdotusta hyvälaatuisista laakereista muualta?

-Ville- 17.12.2008 14:32

laakerit teki semmosen 480 e
tiivisteet oli joku 80 Nämä siis vain päälaatikkoon, jakolaatikkoa ei avattu.
Samalla joutui vaihtaan sen laatikon kannatin kumen, varsin hintava osa sekin
Pääakseli löytyi onneksi edullisesti tutun asentajan hyllystä.

Kytkimen laitoin myös uusiksi samalla vaivalla.

Voin eritellä nuo laakerien hinnat jos tarvii, ne on lontoon murteella tuossa laskulla, ite en enää muista että mikä oli mikäkin.

Kuuno 20.01.2009 14:40

Jos onkin turbo joka huutaa
 
Lämmitelläänpä vanhaa aihetta, kun alkaa löytyä uutta todistusaineistoa vian kehittyessä..

Ongelma siis jyrinä/ulina HJ61:ssä , joka lähtee kuulumaan 2.000 kierroksesta (vaihteella kuin vaihteella) ja katoaa 2.300 kierroksen jälkeen. Eli tiellä mukavampi ajaa 90 km/h nelosella kuin viitosella.

Aikaisemmin ei kuulunut paikallaan kaasutellessa, vain liikkeessä. Tänään päsähti päähän, että jospa se onkin turbo joka alkaa huutaa kun joutuu oikeisiin töihin. Kokeilin uudelleen paikallaan, ja johan tuon äänen nyt tunnisti. Vika on pahentunut.

Turboko huutaa? Mutta miksi se hellittää kun kierrokset kovenevat?
Nyt ahtajat analyysiä, ja korjausneuvojakin kuunnellaan.


Sivu luotu: 04:31 (GMT +2).