Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Katsastuksen vikalistasta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53919)

solihull 12.12.2008 11:38

Katsastuksen vikalistasta
 
Tervehdys!
Kun katsastuksessa saa palkinnoksi piiitkän vikalistan ja korjausaika kuluu umpeen, seuraa siitä uudelleen vuosikatsastus. Mutta kauanko vikalista näkyy katsastusjärjestelmässä? Näkyykö se vain saman ketjun koneilla (A-katsastus / K1-katsastus)? Vai näkyykö viat kaikkialla ja ikiajat?

Jäi tuohon pihan laitaan vain yksi perheen arkikäyttöauto leimaa vaille kun ei oikein napannut korjata 2 ke:n autoa tonnilla... suurin ja kallein vika on taka-akselissa, joka vaatisi vaihdon (farmaripösö), takapyörät kun alkavat olla perästä katsoen /---\ näin, mutta parin vuoden ajan se on silti leiman saanut. Nyt tyssäsi. Tyyppivika.

TT

-MaTTi- 12.12.2008 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 514564)
Tervehdys!
Kun katsastuksessa saa palkinnoksi piiitkän vikalistan ja korjausaika kuluu umpeen, seuraa siitä uudelleen vuosikatsastus. Mutta kauanko vikalista näkyy katsastusjärjestelmässä? Näkyykö se vain saman ketjun koneilla (A-katsastus / K1-katsastus)? Vai näkyykö viat kaikkialla ja ikiajat?

Vikalista näkyy niin kauan kunnes se hyväksytään. Viat näkyy ATJ:ssa kaikille viranomaisille ympäri Suomen, tai vaikka toiselle puolen maapalloa jos tunnukset on hallussa. Netissähän se ohjelma pyörii.

Mutta normaalitilanteessa vikoja ei sieltä pomppaa kenenkään silmille jos niitä ei erikseen hae. Katsastuksen päätöksiin kun pääosin käytetään toista apuohjelmaa (toimistojärjestelmää).

Saija 12.12.2008 13:33

Mutta jos autossa ei ole voimassa olevaa katsastusta, se pomppaa käyttäjän (viranomaisten ainakin) silmille heti näkyviin. Vikalista kaivetaan sitten tarvittaessa esiin, jos se jotain kiinnostaa.

JES 12.12.2008 14:01

Eli koittamaan onnea seuraavalle asemalle toivoen ettei sitä edellistä kesken jäänyttä katsastusta hoksata ATJstä eikä myöskään tota paskaa aksulaa ym vikoja. Ymmärsin tutulta katsurilta, että noin tekee epärehelliset autonomistajat:D

Se "epäonninen" katsastus/katsastukset eivät sitten merkkaa mitään jos joku erehtyy antamaan leiman sen jälkeen.

vhanhisuanto 12.12.2008 14:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 514564)
Tervehdys!
... suurin ja kallein vika on taka-akselissa, joka vaatisi vaihdon (farmaripösö), takapyörät kun alkavat olla perästä katsoen /---\ näin, mutta parin vuoden ajan se on silti leiman saanut. Nyt tyssäsi. Tyyppivika.
TT

Mikä Peugeotin malli kyseessä? Ei sen korjaaminen tonnia pitäisi maksaa, laakerit saa paaaljon halvemmalla ja jos akseliputki on jo tohjona, sekin löytyy harrastajilta tai romuttamoilta edullisesti.

Rekisteröimätön 12.12.2008 14:10

Kannattaa etsiä sellainen katsastusasema, missä ei ole koneellista väljien tarkastusta, jos semmossia vielä on jossain.

-MaTTi- 12.12.2008 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 514600)
Kannattaa etsiä sellainen katsastusasema, missä ei ole koneellista väljien tarkastusta, jos semmossia vielä on jossain.

Ravistinlaitteet ovat pakollisia varusteita kaikilla katsastusasemilla. Ja toisekseen, ei tollasta Pösön taka-akselia ravistimella katota, näkyyhän se silmään jo kaukaa jos takarenkaat läsöttää miten sattuu.

Akseli vaan vaihtoon tai remonttiin, osaava kaveri korjaa sen parissa tunnissa parilla sataa. Nipat samalla neulalaakereille niin ei mee uudestaan horoks.

JAMANT 12.12.2008 16:22

Niin, ja ei sitä katsastusmiehelle korjata, liikenneturvallisuutta se on meille muille ja kuskille itselleen....

Vai onko tässä taas se sama kuin kerran yhdessä puoliksi jarruttomassa autossa, asiakas sanoi että ei se niin tärkeätä ole, vaimo sillä ajaa lapsia päiväkotiin vaan ..... Huh huh, siinä oli vaimo ja lapset arvossaan.....

solihull 12.12.2008 17:17

Tervehdys!
No Pösö on 306... ei mene ihan laakerirempalla kun tod. näk syönyt emäputkea jo. Osat maksaa noin 350 e, peruskunnostettu akseli 450. Ja se vaitamisen vaiva, kun tuntuu olevan vähän muutakin hommaa. Ja teettäähän sitä EI kannata. Toi vika ei näy ravistimilla tai muilla hetkuttimilla, se näkyy vaan silmällä ja tuntuu persuksella kun ei oikein ole jousia takana.
Sitten olisi nippu muitakin vikoja, jotka kaiketi korjattava jos leimalle meinaa. Tossa olisi jollekin näppärälle hyvä dieselkottero vielä pitkäksi aikaa...

TT

yamah1 12.12.2008 23:40

eipä näy hetkuttimella. mut akseli ylös ja siitä iskarin tyvestä työntää vääntöraudan runkopalkin taakse ja vääntää, ni jos väljää ni heiluu. eikä yleensä lakrun vaihto auta.


Sivu luotu: 07:05 (GMT +2).