Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pohdiskelua offiauton pakoputkien sijoittelusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53918)

veijon-esso 12.12.2008 11:26

Pohdiskelua offiauton pakoputkien sijoittelusta
 
Päivää maasturoijat.

Tossa näpertelin pakoputkia bensakoneiseen katu/mettä blazeriin ja pohdiskelin että miten ne ulostulot kannattais sijoitella niinku maastoajonkin kannalta.

Takapuskurin alle loppuvat tuntuu pyörittävän pakokaasua auton sisään horosta takaluukusta, ainakin jos on sivulasi auki niin käy oikein imu takaluukulla ja käryää varmasti. Myös taaksepäin vinssailussa on kuulemma omat haittansa kun röörit täyttyy savesta. ja litistynee maastoajossa.. Eli ei taakse.

Sivulle tuodut takapyörän eteen tai taakke ei pitäis kärytä maantiellä takaluukun kautta, mutta saattaapi ehkä kiinnostaa miliisiä ainakin jos on molemmilla puolella? renkaan etupuolella pitäis kyllä olla aika hyvin suojassa kiviltä yms. mut käryääköhän hitaassa vauhissa/paikallaan sisälle kun on ikkuna auki maastoajossa? Renkaan takapuolella se menee taas littuun kivikossa..

Tällä hetkellä putket päättyy auton alle ennen akselia, änkkäreissä on pikku mutkat alas-/sivullepäin ja äänet on kohdallaan ja ei toistaiseks tuntunu käryävän, MUTTA eihän tämä voi olla näin helppoa ja ne ois tolla valmiit vai voiko? :-)

Rytari 12.12.2008 11:59

mulla tulee taka-akselin yli, kääntyy alas ja loppuu siihen, tuntuu kelpaavan katsastuksessa, nykylaithan ei enään kiellä niitä sivuputkiakaan kun pakoputken pään sijainilla ei ole enää niin isoa merkitystä kuin ennenmuinoin, nythän se ei vaan saa puhaltaa suoraan mitään alustaa tai pyörää vasten tms.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7806

pkarlstedt 12.12.2008 12:43

Minulla on putki tullut ulos sekä kyljestä takapyörän takaa (katsuri sanoi, ettei saisi puhaltaa suoraan sivulle muttei hylännytkään) että takakulman alta. Kyljessä putki oli paremmin suojassa, kun näkyvissä oli vain sentti putkea. Ehjänä on putken pää pysynyt vakiopaikassakin.

Ajattelin vielä joskus testata lavan läpi ylös tuotua versiota. Ei ahdista sitten koneen hengitystä kahlatessakaan. Liekö turha huoli?

- p

-MaTTi- 12.12.2008 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 514559)

Tällä hetkellä putket päättyy auton alle ennen akselia, änkkäreissä on pikku mutkat alas-/sivullepäin ja äänet on kohdallaan ja ei toistaiseks tuntunu käryävän, MUTTA eihän tämä voi olla näin helppoa ja ne ois tolla valmiit vai voiko? :-)

Voi. Putket voi loppua auton alle, kunhan pakokaasut on suunnattu pois alustan rakenteista.
Lainaus:

01.04.2001 M1 ja N1-luokan ajoneuvot vapautettu pakoputken suuntausta koskevista vaatimuksista ARVA
42 § 1256/92 + 280/2001
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD1...jaVersio20.pdf sivu 127

veijon-esso 12.12.2008 16:02

Kiitoksia vastauksista. Pitänee ajella nyt noilla nykyisillä töpöputkilla ja jatkaa sivuille/taaemas/johonkin jos jotain ongelmia ilmenee esim maastossa rymyttäessä.

Sten 12.12.2008 16:27

Kävin itte katsastuskonttorilla kysymällä samaa asiaa kun mulle oli kerrottu että se lakipykälä koskien pakoputken ulostuloa olisi kumottu. Ja niin olikin käynyt ettei ollu mitään sen kummallisempia sääntöjä enää kuin että se piää olla suunnattu noin 45 astetta alaspäin jos putki loppuu takarenkaan edessä tai, takana sivuilla. Ja se sai tulla ulos molemmilla sivuilla kun kysyin omalle kulkuvälineelle jos nyt tuplaputkisto olisi väsänyt.

revu 12.12.2008 21:07

itse toin putken mahdollisimman lähellä runkopalkkia ja niin likellä koria kuin mahdollista takarenkaan etupuolelle. siihen laitoin pienen nokan joka kääntää pakokaasun virtauksen takaviistoon. ei ole vaurioitunut vielä tähän päivään mennessä mitenkään pari kertaa tippunut kiinnikkeiltään mutta se johtuu huonoista kiinnikkeistä. yleensä tippuu paikaltaan kun auto on pohjansa varassa turpeessa/mudassa.

pattis 12.12.2008 21:42

omassa "röhkössä" blazerissa näyttäs olevan samalla tavalla kun noi rytarin putket... käryä tulee edelleen varsinkin jos sivuräppänä auki, mut ei oo kyllä tielläkään:D

Harzaa 12.12.2008 21:55

minul tulee pakari kuskin puolen takarenkaan eestä...eikä ainakaa kärytä sisälle yhtään

escorvet 12.12.2008 22:07

Vasemmalla puolella autossa saa olla sivu ulostulo putkella. Oikealla ei koska pöllyttäisi jalankulkijoiden päälle.

IironSika 12.12.2008 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja escorvet (Viesti 514725)
Vasemmalla puolella autossa saa olla sivu ulostulo putkella. Oikealla ei koska pöllyttäisi jalankulkijoiden päälle.

Ei pidä paikkansa. Saa tulla ihan mistä vaan, kunhan ei aiheuta haittaa. Myös oikealta.

revu 13.12.2008 06:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja escorvet (Viesti 514725)
Vasemmalla puolella autossa saa olla sivu ulostulo putkella. Oikealla ei koska pöllyttäisi jalankulkijoiden päälle.

ei ainakaan katsastus miehillä ole ollut mitään huomautettavaa kyseisestä piipusta

Sten 13.12.2008 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 514730)
Ei pidä paikkansa. Saa tulla ihan mistä vaan, kunhan ei aiheuta haittaa. Myös oikealta.

Näin on! Kyllä jotkut vanhat katsarit väittää ettei saisi olla mutta tarkistimme minä ja pari katsastusmiehiä niiten kirjat ja uudesssa se pakoputkin sijainti oli poistunut, elikkä saa laittaa oikeastaan minne vain, mutta siinä olli mainittu että se pakoputkenpää piti olla käännetty taakse alaviistoon mutta se oli siinä.

-Jarkko- 13.12.2008 08:59

Muistan nähneeni joskus sellaisenkin ratkaisun jossain lantikassa että koneelta vedetty teräsletkulla kylkiputkeen (siis nojailu) ja takarenkaan edestä reikä sivulle. Ainakin kestää metsässä, mitä sanoo sitten katsastaja kun "pakoputki" on hitsaamalla rungossa/korissa kiinni..?!?

-MAKE- 13.12.2008 09:42

Onko sääntö 5cm vapaa tilaa pakoputken pään ympärillä olemassa?

Oli ainoa asia mistä katsuri huomautti mun putkessa. Tilaa on 4cm:rolleyes: Putki tulee kuskin puolen takarenkaan eteen ja kulkee korikorotuksen turvin rungon ja kopan välissä.

Castrol 13.12.2008 09:43

Teillä kaikilla muilla on niin korkeat autot että pitää putkeakin miettiä...Mä olen oikeastaan vaan parannellut pikkusen edellisen omistajan dyynäyksiä uakkerissa. Putki tulee korin ja rungon välissä koko matkan taakse asti ja puhaltaa suoraan taaksepäin. Ainakin niinä muutamina kertoina kun on oikeasti rymyytetty niin ei ole osunu mihinkään putki.

niin tottahan se on että pitäähän sitä koria pikkusen korottaa että se sieltä sopii mutta onneks uakkeriin on riittäny noin 2" putki niin mahtuu näppärästi 70mm korinkorotuksen välistä.

-Jarkko- 15.12.2008 13:39

Mitäköhän katsastaja sanoisi jos vetäisi xj Jeepistä putken poikki heti katin jälkeen..? Eli pitääkö olla joku "kipinäntappopönttö" vielä katin jälkeen vaikka äänet olisikin sallituissa rajoissa?

veijon-esso 15.12.2008 15:42

tuli sitten päivitettyä jo tota putkistoa, ei malttanu antaa niitten olla! Eli vedin ulostulot takapyörien eteen, ihan siihen mihi helma loppuu ja päät sojottaa alas/takaviistoon. Enää ei tuu yhtään käryä sisään, aikasemmin tuli sopivissa oloissa sittenki vähän. Ja kasin lötinät kuuluu mukavasti!.

rocky86 15.12.2008 22:48

mulla rockyssä kans tulee ulos kuskinpuolelta ennen taka rengasta.
torniossa sanovat konttorilla että jos tuot sivusta ulos niin kuskin puolelta ja b:palkintakaa eli siitä mihin oviloppuu. mutta tästä on noin kaksi vuotta

elhapero 15.12.2008 23:03

Bjiissä putki tulee tuosta :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13757

Gary Grand 16.12.2008 06:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja elhapero (Viesti 515498)

:confused: Mistäs tuo putki pääsee elämään :confused: Kun ei kurkkutorvea, tms näyttäisi olevan? Saattaa turbosta pakopesä naksahtaa, jos putki kolahtaa...

elhapero 16.12.2008 16:36

Jep,Jonkinlainen haitarijuttu pitäis kyllä lisätä vielä väliin.Tuon äänen vaimentimen alle olis tarkoitus rakenta jonkinlainen panssari ettei hirveesti tökkis.

revu 16.12.2008 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja elhapero (Viesti 515622)
Jep,Jonkinlainen haitarijuttu pitäis kyllä lisätä vielä väliin.Tuon äänen vaimentimen alle olis tarkoitus rakenta jonkinlainen panssari ettei hirveesti tökkis.

mitenkäs paljon se sitten kerää turvetta tuonne pakoputken kupeeseen kun siinä on panssari alla. mitenkäs käy kun siellä on kuivaa turvetta ja pakoputki lämpenee tarpeeksi? itse en uskalla laittaa pakoputkelle panssaria ihan paloturvallisuuden vuoksi.

elhapero 17.12.2008 19:16

Joku ihan kaponen panssari suoraan äänen vaimentimen alle,jos osuu kivi tai kanto kohdalle niin ei ainakaan heti repis kaikkea mukana.

Eskimo 17.12.2008 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 515527)
:confused: Mistäs tuo putki pääsee elämään :confused: Kun ei kurkkutorvea, tms näyttäisi olevan? Saattaa turbosta pakopesä naksahtaa, jos putki kolahtaa...

Se mitää kurkkutorvea tartte. Hajoaa sekin torvi ja työntää katkut konepellin alle.

Ittellä toki jämäkät jousen puslista tehdyt koneen kannakkeet eli pannu ei isompia heilu.

Toteutus aikalailla samanlainen.

Toisaalta berttaanhan ei kannata jättää alkuperäisiä moottorin kumeja kun ne ei kestä mitn.


Sivu luotu: 03:21 (GMT +2).