![]() |
Pohdiskelua offiauton pakoputkien sijoittelusta
Päivää maasturoijat.
Tossa näpertelin pakoputkia bensakoneiseen katu/mettä blazeriin ja pohdiskelin että miten ne ulostulot kannattais sijoitella niinku maastoajonkin kannalta. Takapuskurin alle loppuvat tuntuu pyörittävän pakokaasua auton sisään horosta takaluukusta, ainakin jos on sivulasi auki niin käy oikein imu takaluukulla ja käryää varmasti. Myös taaksepäin vinssailussa on kuulemma omat haittansa kun röörit täyttyy savesta. ja litistynee maastoajossa.. Eli ei taakse. Sivulle tuodut takapyörän eteen tai taakke ei pitäis kärytä maantiellä takaluukun kautta, mutta saattaapi ehkä kiinnostaa miliisiä ainakin jos on molemmilla puolella? renkaan etupuolella pitäis kyllä olla aika hyvin suojassa kiviltä yms. mut käryääköhän hitaassa vauhissa/paikallaan sisälle kun on ikkuna auki maastoajossa? Renkaan takapuolella se menee taas littuun kivikossa.. Tällä hetkellä putket päättyy auton alle ennen akselia, änkkäreissä on pikku mutkat alas-/sivullepäin ja äänet on kohdallaan ja ei toistaiseks tuntunu käryävän, MUTTA eihän tämä voi olla näin helppoa ja ne ois tolla valmiit vai voiko? :-) |
mulla tulee taka-akselin yli, kääntyy alas ja loppuu siihen, tuntuu kelpaavan katsastuksessa, nykylaithan ei enään kiellä niitä sivuputkiakaan kun pakoputken pään sijainilla ei ole enää niin isoa merkitystä kuin ennenmuinoin, nythän se ei vaan saa puhaltaa suoraan mitään alustaa tai pyörää vasten tms.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7806 |
Minulla on putki tullut ulos sekä kyljestä takapyörän takaa (katsuri sanoi, ettei saisi puhaltaa suoraan sivulle muttei hylännytkään) että takakulman alta. Kyljessä putki oli paremmin suojassa, kun näkyvissä oli vain sentti putkea. Ehjänä on putken pää pysynyt vakiopaikassakin.
Ajattelin vielä joskus testata lavan läpi ylös tuotua versiota. Ei ahdista sitten koneen hengitystä kahlatessakaan. Liekö turha huoli? - p |
Lainaus:
Lainaus:
|
Kiitoksia vastauksista. Pitänee ajella nyt noilla nykyisillä töpöputkilla ja jatkaa sivuille/taaemas/johonkin jos jotain ongelmia ilmenee esim maastossa rymyttäessä.
|
Kävin itte katsastuskonttorilla kysymällä samaa asiaa kun mulle oli kerrottu että se lakipykälä koskien pakoputken ulostuloa olisi kumottu. Ja niin olikin käynyt ettei ollu mitään sen kummallisempia sääntöjä enää kuin että se piää olla suunnattu noin 45 astetta alaspäin jos putki loppuu takarenkaan edessä tai, takana sivuilla. Ja se sai tulla ulos molemmilla sivuilla kun kysyin omalle kulkuvälineelle jos nyt tuplaputkisto olisi väsänyt.
|
itse toin putken mahdollisimman lähellä runkopalkkia ja niin likellä koria kuin mahdollista takarenkaan etupuolelle. siihen laitoin pienen nokan joka kääntää pakokaasun virtauksen takaviistoon. ei ole vaurioitunut vielä tähän päivään mennessä mitenkään pari kertaa tippunut kiinnikkeiltään mutta se johtuu huonoista kiinnikkeistä. yleensä tippuu paikaltaan kun auto on pohjansa varassa turpeessa/mudassa.
|
omassa "röhkössä" blazerissa näyttäs olevan samalla tavalla kun noi rytarin putket... käryä tulee edelleen varsinkin jos sivuräppänä auki, mut ei oo kyllä tielläkään:D
|
minul tulee pakari kuskin puolen takarenkaan eestä...eikä ainakaa kärytä sisälle yhtään
|
Vasemmalla puolella autossa saa olla sivu ulostulo putkella. Oikealla ei koska pöllyttäisi jalankulkijoiden päälle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Muistan nähneeni joskus sellaisenkin ratkaisun jossain lantikassa että koneelta vedetty teräsletkulla kylkiputkeen (siis nojailu) ja takarenkaan edestä reikä sivulle. Ainakin kestää metsässä, mitä sanoo sitten katsastaja kun "pakoputki" on hitsaamalla rungossa/korissa kiinni..?!?
|
Onko sääntö 5cm vapaa tilaa pakoputken pään ympärillä olemassa?
Oli ainoa asia mistä katsuri huomautti mun putkessa. Tilaa on 4cm:rolleyes: Putki tulee kuskin puolen takarenkaan eteen ja kulkee korikorotuksen turvin rungon ja kopan välissä. |
Teillä kaikilla muilla on niin korkeat autot että pitää putkeakin miettiä...Mä olen oikeastaan vaan parannellut pikkusen edellisen omistajan dyynäyksiä uakkerissa. Putki tulee korin ja rungon välissä koko matkan taakse asti ja puhaltaa suoraan taaksepäin. Ainakin niinä muutamina kertoina kun on oikeasti rymyytetty niin ei ole osunu mihinkään putki.
niin tottahan se on että pitäähän sitä koria pikkusen korottaa että se sieltä sopii mutta onneks uakkeriin on riittäny noin 2" putki niin mahtuu näppärästi 70mm korinkorotuksen välistä. |
Mitäköhän katsastaja sanoisi jos vetäisi xj Jeepistä putken poikki heti katin jälkeen..? Eli pitääkö olla joku "kipinäntappopönttö" vielä katin jälkeen vaikka äänet olisikin sallituissa rajoissa?
|
tuli sitten päivitettyä jo tota putkistoa, ei malttanu antaa niitten olla! Eli vedin ulostulot takapyörien eteen, ihan siihen mihi helma loppuu ja päät sojottaa alas/takaviistoon. Enää ei tuu yhtään käryä sisään, aikasemmin tuli sopivissa oloissa sittenki vähän. Ja kasin lötinät kuuluu mukavasti!.
|
mulla rockyssä kans tulee ulos kuskinpuolelta ennen taka rengasta.
torniossa sanovat konttorilla että jos tuot sivusta ulos niin kuskin puolelta ja b:palkintakaa eli siitä mihin oviloppuu. mutta tästä on noin kaksi vuotta |
Bjiissä putki tulee tuosta :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13757 |
Lainaus:
|
Jep,Jonkinlainen haitarijuttu pitäis kyllä lisätä vielä väliin.Tuon äänen vaimentimen alle olis tarkoitus rakenta jonkinlainen panssari ettei hirveesti tökkis.
|
Lainaus:
|
Joku ihan kaponen panssari suoraan äänen vaimentimen alle,jos osuu kivi tai kanto kohdalle niin ei ainakaan heti repis kaikkea mukana.
|
Lainaus:
Ittellä toki jämäkät jousen puslista tehdyt koneen kannakkeet eli pannu ei isompia heilu. Toteutus aikalailla samanlainen. Toisaalta berttaanhan ei kannata jättää alkuperäisiä moottorin kumeja kun ne ei kestä mitn. |
Sivu luotu: 03:21 (GMT +2). |