Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   chevyn p-u nelivedoista? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53143)

fomoko 20.11.2008 23:11

chevyn p-u nelivedoista?
 
Elikkä kaiken nelikko kuumeen kourissa kanppaillessa tuli eteen chevyn p-u:t nelivetoina, yritin haulla kovasti etsiä mutta en hakemiani vastauksia löytänyt. Tarkoitus on perheen kakkosautoksi tavaran/polttopuiden yms kuljetteluun ja kevyehköön metsässä ajeluun?. Jenkkiläisillä jonkinverran tullut ajeltua myös p-u:lla ja jopa yks sportside ollutkin tosin takavetona mutta tuo nelivetojen toimivuus ja kestävyys on ihan täysi ? merkki. Ei ole tuollasia edes kellään kavereilla ollut joten ei voi soitella ja kysellä kestääkö jakolaatikot mitä automaatteja noissa on käytetty kannattaako edes tarjota tieltä metsään mitkä renkaat saa laittaa maksimissaaan alle yms. Jos joku esim näiden omistajia vois valotella kestävyydestä ja just tuosta nelivedosta, hakusessa kuitenkin kasikoneella ja bensa kun ei tärtte sillä reissuun lähteä japsikipolla voi sen hoitaa.

Miuge 21.11.2008 00:38

Eiköhän noissa yleensä ole laatikkona th 350 tai th 700 ja jakolaatikkona np205,203 tai 208,ja sit perinä 10bolt ja 12 bolt tai 14bolt.edessä voipi olla dana 60:nen.Kyllä ne halonajelun ja kevyen metsäajelun kestää mukisematta.Mitään älytarkkaa mä en pysty selittään omaa ei ole"ollu".Sen verran voin kertoa,että broidi onnistu katkaseen omasta k20:stä kummatki vetarit edestä ja perä oli 10bolt ja renkaat 35".Mätä vikaahan noissa tuppaa oleen.Tarvis kyl vähän selvennystä,että minkä ikästä vehettä oot suunnitellu.

panzer 21.11.2008 09:03

Rungot kestää kyllä kun on avopalkkirunko,joten ei samanlaisia rungonhitsuutalkoita kuin japseissa. Ja pellitkin kestää pidemmälle kun samanikäisissä japseissa.:p Katso,että auto on jäykällä etuperällä koska -90 vaihteessa tuli jo risukeulojakin. 33" saa alle luvallisesti mutta isompiin joutuu asioimaan AKEn kanssa. Itsellä ollut 2 kpl GMC 4x4 pikkareita ja ihan ok käyttiksiä. Metsään pitkä takaylitys ja yleinen vetokoukku aiheuttaa haastetta. Jakikset kestää kyllä,niissä ei ongelmaa. Vaihdelaatikkoon kannattaa laittaa extra lauhdutin.

fomoko 21.11.2008 10:55

Juu tosiaan oleellisin melkein unohtui, eli 90-luvun taitteen autoja olen katellut ihan senkin takia, ettei olisi jo valmiiksi läpimätä. Tuota 700 lootaa epäilisin itsekin, mutta kun tekevät ristiin rastiin noita eri variaatioita niin ajattelin, ettei sentään tule nelikko p-u:a 200:lla lootalla(entinen oma sportside oli 5v manuaali eikä sekään se kaikkein yleisin). Ja koreista se, että melkein ehdoton on lyhyt lava ja hytti, toki lyhyt lava ja pitkä hyttikin kävis, mut ei ole tahdastekoisena varmaan edes sellaista tehty? Pitkälavaisissa kun tosiaan on jo sitä peränylitystä tuonne metsään jo ihan liikaakin. Nyt olis yks nelikko sportside tiedossa joka mielestäni pitäis olla noista jenkkivehkeistä yks kooltaan näppärimpiä esim metsään, tosin myös pienin lava jonka ulkosivut on sit lasikuitua! on helppo korjata ja särkeä. Lähtökohta olis kuitenkin kunnossa pienin kori isoin kone ja automaatti että sen puolesta pitäis kyllä mennä jopa siellä metsässä mutta tosin on siellä sitten sitä painoakin.

fomoko 21.11.2008 21:28

tähänkö tää ny lopahti onko oikeesti näin ettei näillä paljoa metsässä ajella varsinkaan jos ei siellä selvää tietä ole? onko joku esim hiluks yms p-u sitten niin paljon pienenpi, kevyempi vai mikä sen eron tekee? sitäkään en oikein täysin ymmärrä että joissain puheissa esim 2.3 vapari diiseli jaksaa mennä mtsässä hyvin kun taasen 5.7 bensa ei? tämä oli tietysti karrikoitu esimerkki mutta näitäkin kuulee...

Miuge 21.11.2008 21:54

Enpä oo sportsidea metässä nähny...Eikös siinä ole retku keula?Jos nyt saa suositella,niin kato semmosta Chevyä missä on 5,7 kone,th700 aski,np208 jakoloota,dana 60 etuakseli ja 14bolt taka-akseli.Onhan niissä tuota kokoa,mut kohtalaisen kestävä tekniikkaa.Jenkeissä on ne avomurrokset,jotka rajoittaa tuota kääntymistä.Osiahan niihin saa niin paljon,että mielikuvitus loppuu kesken.

jonas_k 21.11.2008 21:55

Pitää laittaa kunnon renkaat alle niin rupee menemään hyvin metsässä. Itse omistan blazer k5 vm-84, kun ostin sen, ajoin vähän aika 32" pyörillä maastossa, ja heti oli kiinni pehmeällä, kun se auto on niin painava(2500kg),(sama paino kun landcruiser hj-61) Mutta nyt se on korottettu ja ajaan nyt 42" superswamperilla, ja nyt kyllä pääsee pehmeällä, siellä missä hiluxit 35" pyörillä jää kiinni ;) Ja vakio 6,2 diesel kone jaksaa hyvin noilla renkailla maastossa vakiovälityksellä, en luule että se löytyy niin monta muuta maastureita vakiokoneella/voimansiirtolla joka käy ajaa 42 tuuman pyörillä maastossa. Tietysti se ei ole enää niin hyvä käyttöauto,(jos meinaa pitää käyttöautona) ei ole niin mukava ajaa maantiellä, ja aika paljon nafta rupee menemään ja tietysti ei saa muutoskatsastettu ne renkaat.. ;)

fomoko 21.11.2008 22:53

Juu käsittääkseni tämän ikäisistä ja korisista kevyin mahdollinen tuolla koneella oleva, takavedon joskus omistin oli 5v man omamassa 1770kg siihen automaatti ja neliveto tuskin lisää sitä ees 200kg jolloin jäädään karvan alle 2000kg. kone on tuossa ehdokkaassa sen 350cid 5.7 tbi laatikko suurella toden näköisyydellä just 700 jakikisesta ei mitään tietoa mut etuakseli ollut kaikissa mitä livenä päässyt tutkimaan jäykkä. Renkaista joku jo mainitsi että saa leimattua 33" alle jotka riittää mulle paremmin kun hyvin. Katsastuksessa oli "yllättävän" balanssissa akselimassat(siinä entisessä takavedossa) ottaen huomioon sen pienen lavan ja että ne lavaposket on tosiaan lasikuitua silloin jo muistaakseni takaa puuttui painava takapuskuri vetokoukun paikkoineen ja lavan alta vararengas kiinnikehisseineen. Korottamisesta yms maastoajoon liittyvästä kaipaisin edelleen tietoa löytyykö osia miten ja millä hintaa edellisessä kun tuli tehtyä tuo homma päinvastoin.

Miuge 21.11.2008 23:15

Kyllä siinä on retkukeula,kun asiaa tossa tarkistelin.Kyllä kai tuotakin pystyy vähän korottamaan...kysy tuolta onko alusta sarjaa k1500 chevyyn...mä en kyllä tiiä ton mallisista juuri mitään.

www.jmhalme.com/jeep

Rytari 22.11.2008 00:38

joo, kyllä mullakin on semmonen ajatus että sportsidet on erillisjousitetulla etupäällä ihan niinku fleetsidetkin, noihan on sinällään hankalampia korottaa kun menee heti vetonivelien asteet ja pyöränkulmat hukkaan, toki valmiita sarjoja on saatavilla mitkä postaa ton pyöräongelman, mutta käytännössä lisää joustoja siihen ei paljolti saa ja se alumiinikuorinen etumurikka ei ole niitä vahvimman maineen saavuttaneita..
se z71 tehdan offisarjahan on jo valmiikis korotettu niin että 33 taitaa sopia pyöriin...




OT: toi 5 vaihteinen sportside kuullostaa kauheen tutulta... eihän se vaan ollut metron tuoma ja jonku jääkiekkoilijan vanha...

fomoko 22.11.2008 10:35

Jos olette sitämieltä että siinä on erillisjousitettu etupää niin sitten varmaan on en ole asiaan vielä kerinnyt niin perusteellisesti perehtymään nuo muutamat mitä olen nähnyt ei kyllä olleet sportsideja. Hyödyllistä tietoa silti kaikki just tuo korottaminen ja mitä erikoista siihen tarvitsee ja maksaako "älyttömiä" kiinnostaa(eihän se vakio korkeudessa normirenkailla ole niin kauheen maastokelpoisen näköinen). Rytari nimimerkki kuulostaa taasen minulle hiukan tutulta ostin joskun vuosia sitten osia saman nimimerkin omaavalta henkilöltä od:n kautta. Entinen sportsideni on historian mukaan jkl:n huonekaluliikkeen maahantuoma ja oli hetkan aikaa ollut mäkihyppääjä jani soinisella jututin kaveria jyväs cruisingeissa joka auton oli soiniselle myynyt.

Rytari 22.11.2008 18:33

joo, no mäkihyppääjä tai jääkiekkoilij... melkein sama asia... nimimerkki on sama mulla od:llä... ruiskun osia taisin kauppailla joskus jos ei muisti petä.... tiä sitte oliko niistä hyötyä mutta....


joo, no kummiskin noi k-sarjan 88 ja uudemmat on ifs keulalla (erillisjousitettu) lavan muodosta riippumatta ja niihin saa ostamalla korotus sarjoja

http://www.fourwheeler.com/buyersgui...hev/index.html

http://images.fourwheeler.com/shop4p..._chev_05_z.jpg

jonas_k 22.11.2008 20:15

Jotain tällaista olis mun mielessä paras vaihtoehto jos halua chevy lavaauto maastoautoksi:

http://www.nettiauto.com/1796554

fomoko 22.11.2008 22:30

Perustele toki ihmeessä mikä tossa on parempaa kun muissa esim tämä sportside? kori ainakin painavampi? vanhempi joten ruostehommia luultavasti enenmän ja pieninpi kone? ei montaakaan aisiaa että olis parempi? vai oletko itse myymässä?

J-T 22.11.2008 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 509266)
Perustele toki ihmeessä mikä tossa on parempaa kun muissa esim tämä sportside? kori ainakin painavampi? vanhempi joten ruostehommia luultavasti enenmän ja pieninpi kone? ei montaakaan aisiaa että olis parempi? vai oletko itse myymässä?

Jäykkä etuakseli

Arpe 23.11.2008 15:46

Miul oli kolme vuotta käyttiksenä tollanen lyhyt -92 malli sportside z71 nelikko. Ihan mukava auto normaalikäytössä,paitsi se pensan kulutus varsinkin talviaikaan. Ei ollu erillisiä talvirenkaita ni tuli ajettua talvella aika paljon nelikko päällä,joten vaikutti varmaan aika paljon siihen polttoainetalouteen. Kone oli 350cid 5,7l ykspisteruiskulla peltisarjalla ja katti oli korvattu suoralla putkella.Ei mikään voimaihme,mut kuljetti nelivetoista pakettiautoa ihan riittävästi,oman mittarin mukaan meni himpun yli 200km/h.
Laatikkoa en muista mikä se oli tyypiltään,mut kumminkin tupla d:llinen ylivaihde laatikko lukkoturbiinilla. Kesäkelillä maantieajossa pääsee hiukan alle 14l/100km ku nätisti ajelee.
Metsäkäyttöön ei ole kyllä kovin kummonen peli. Erillisjousitettu etupää,eikä takapäästäkään vakiojousilla kovin suuria joustoja löydy. Oli aika jäykät pakat+kuormalehdet.
Hitaalla alueella löytyy pieniä välityksiä,vääntöä riittää eli rengaskoon suurentamiseen ei ainakaan välitykset ole esteenä.
Korottaminen isompia pyöriä ajatellen onnistuis varmaan helpoiten nostamalla koria rungolta.Etupäähän saa ameriikan maalta kyllä korotussarjaa,mut mikä lienee niitten katulaillisuus euroopassa??
Nelivetosysteemistä sen verran et etuakselista löytyy sähköinen "napalukko" joka irroittaa toisen vetarin etuperästä ja pysäyttää siten etuperän/etukardaanin.Ainoastaan tasauspyörästö jää pyörimään toisen vetarin pyörittämänä.
Tuon "napalukon" kytkee sähkölämmitteinen vahapatruuna joka lämmetessään paisuu ja työntää kytkentäholkkia.Kytkentäviive on kovemmalla pakkasella ärsyttävän pitkä.
Abs löytyy,tosin vain taka-akselilta.Eli hoitaa sähköisesti kuormantuntevan venttiilin virkaa.

Että sellasia.. En ois varmaan hukannu chevyä pois,mut ku käy tankkamassa 100 litraa eli
tankin täyteen,ni rupee käymään melko arvokkaaks jos joutuu enempi ajelemaan.

jonas_k 23.11.2008 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J-T (Viesti 509269)
Jäykkä etuakseli

1. Jäykkä etuakseli(pystyy helposti korottaa ja joustaa parempi),2.lyhyin akseliväli pickupeista(pääse ojan yli), ja lyhyt lava (että takylitys ja akseliväli ei ole niin pitkä) helpotta myöskin ojanylityksessä ja muuten maastossa ajaaminen. Mutta jos meinaa pitää auto katuautona, ja vaan korottaa sen pikkusen ulkonäön vuoksi, löytyy tietysti helpompi parempi kuntoinen/siistimpi jos ostaa uudempi.

Ja vielä jos vertaa sama vuosimallli/tyyppi pickupi sportside ja fleetside painoero, se on niin vähän että se käytännössä ei huomaa.


Sivu luotu: 23:39 (GMT +2).