Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   nopeusrajoituksesta kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53012)

oska80 18.11.2008 11:58

nopeusrajoituksesta kysymys
 
Olen miettinyt, että mikä nopeusrajoitus on voimassa kun 80 rajoitus on laitettu 100 merkin päälle ja se satanen näkyy sieltä takaa jos tarkasti katsoo.
Mielestäni satasen lätkän jälkeen on voimassa 100km/h rajoitus vaikka merkkien väli ei ole kuin noin 10cm

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12231

Nerd-O 18.11.2008 12:26

Minä ajaisin kyllä ihan 80 vauhtia tuolla tiellä. Mutta joku kovempi kaveri voisi sitten ajella sitä 100 vauhtia ja oikeudessa puolustaa kantaansa. Voisi jopa ehkä voittaa?

kesis 18.11.2008 17:11

Jaa-a kumpaahan tuossa nyt tarkotetaan.....Kyllä mää luulen et ku molemmat merkit on
jätetty ja noinkin lähekkäin toisiaan,ni ne lasketaan tietenkin yhteen.
Joo ihan selvä tapaus,oikea vastaus on 180km/h

nana 18.11.2008 17:18

Vähintään yhtä hyvä, kun Klaus Bremer aikanaa totes, että Helsingin keskustassa pitäis saada ajaa 120km/h, koska moottoriteillä tapahtuu suhteellisesti vähiten onnettomuuksia... Pitäsköhän kokeilla? Ja sitten oikeudessa puolustaa, että kyl määki, jos kansanedustajakin on sitä mieltä... :p
Mitä nyt tuohon liikennemerkkiin tulee, niin eiköhä se nyt ole kuitenkin se 80....
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 507790)
Jaa-a kumpaahan tuossa nyt tarkotetaan.....Kyllä mää luulen et ku molemmat merkit on
jätetty ja noinkin lähekkäin toisiaan,ni ne lasketaan tietenkin yhteen.
Joo ihan selvä tapaus,oikea vastaus on 180km/h


Reetu 18.11.2008 18:27

Tien pituussuunnassa tulee liikennemerkkien keskinäisen
etäisyyden olla riittävä merkkien havaitsemiseksi ja ymmärtämiseksi.
Taajaman ulkopuolella tulee tämän etäisyyden
yleensä olla vähintään 50 metriä. (LMp 9 §)


Pitäs sattuu huumorontajuinen poliisi, jos tolla meinaisi ylinopeussakoista päästä...

Cental73 18.11.2008 19:50

tuusulanväylällä heti Tuusulasta stadiinpäin on ekaks rajoitus 100 kmh. Siitä parikytmetriä niin moottoritienmerkki. Mitään virkaa tollaa huntinmerkillä kun moottoritiemerkkihän sallii 120 kmh?

toiseen suuntaan muistaakseni rajoitus ihan merkein 100 kmh.

kuningaskulkuri 18.11.2008 20:17

Miten muuten on tosiaan ton moottoritiemerkin laita, salliiko suoraan 120 nopeuden vai ilmoittaako vaan sen alusta kieltäen "hitaiden" ajoneuvojen ja jalankulun tiellä ja täytyy noudattaa 100 nopeutta, jos se on ennen ko. kylttiä? Vaikka ammatikseni ajan en ole moista asiaa koskaan ajatellut, kun itse en isolla autolla saa ajaa kuin 80...

dobe 18.11.2008 20:36

Ei salli suoraan ajaa 120km/h. Lainataan vaikka wikipediaa

Lähes kaikki Suomen moottoritiet ovat 2+2-kaistaisia; ainoastaan pääkaupunkiseudulla on joitain useampikaistaisia osuuksia. Lisäksi moottoriteille on asetettu tiettyjä tien geometriaa, liittymäväliä ja muita teknisiä ominaisuuksia koskevia vaatimuksia. Moottoriteistä hieman alle kahdella kolmasosalla nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Muilla moottoriteillä rajoitus on yleensä 100 kilometriä tunnissa, joskus myös tätä alempi. Talvisin nopeusrajoitus on kaikilla moottoriteillä enintään 100 kilometriä tunnissa.

Moottoritiet jaetaan merkityksensä perusteella neljään luokkaan:[5]

* A-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet maaseutuosuuksilla. Nopeusrajoitus on yleensä 120 km/h.
* B-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet kaupunkitaajamien ohitusosuuksilla. Nopeusrajoitus on 100–120 km/h.
* C-luokkaan kuuluvat taajamaseudun tiestön runkoväylänä toimivat moottoritiet (1. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on 80–100 km/h.
* D-luokkaan kuuluvat keskustojen syöttökehänä toimivat, taajamarakenteeseen kiinteästi integroidut moottoritiet, joilla ei ole kauttakulkuliikennettä (2. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on yleensä 80 km/h.

Luokittelu liittyy lähinnä tiesuunnitteluun eikä luokkaa mitenkään merkitä tielle liikennemerkein. Alemman luokan moottoriteillä tien tekniset vaatimukset eivät ole niin tiukat. Nimitystä kaupunkimoottoritie käytetään joskus myös moottoritiemäisistä teistä, jotka eivät kuitenkaan ole moottoriteitä.

Oman käsityksen mukaan, jos ennen motaria on 100km/h lätkä ja tulee moottoritiestä ilmaiseva lätkä seuraavana, niin sitä ajellaan se 100 lasissa, kunnes tulee lätkä joka kertoo, että ajettava hiljempaa tai saa ajaa pikkasen lujempaakin.

Rekisteröimätön 18.11.2008 22:04

Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?

Bänkster 18.11.2008 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 507954)
Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?


Tätä miettinyt itsekin. Pitäisi ihan ottaa selvää. Mutta vaikka se on ollutkin noin jo vuosia, se ei siltikään poissulje merkin kaatumis-vaihtoehtoa. Menee totally OT:ksi mutta kerron silti. :D Tuli aikoinaan duunissa kolaritapaus, jossa paikallinen asukas kolaroi LP-prätkäpoliisin kanssa risteysalueella. Mies ajoi omaa kaistaansa suoraan tietäen,että risteyksissä on kolmiot. Poliisi tuli "kolmion takaa" oikealta suoraan auton kylkeen koska risteyksessä ei ollutkaan kolmio-kylttiä. Se oli kaatunut ja sammaloitunut...
Niin. Kumpis nyt sitten oli syyllinen? :confused: Sitä pähkäillessä... (onneks ei enää tarvii)

Byrocrat 18.11.2008 22:39

Eipä osoita ylintä nopeutta
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kuningaskulkuri (Viesti 507876)
Miten muuten on tosiaan ton moottoritiemerkin laita, salliiko suoraan 120 nopeuden vai ilmoittaako vaan sen alusta kieltäen "hitaiden" ajoneuvojen ja jalankulun tiellä ja täytyy noudattaa 100 nopeutta, jos se on ennen ko. kylttiä? Vaikka ammatikseni ajan en ole moista asiaa koskaan ajatellut, kun itse en isolla autolla saa ajaa kuin 80...


Eipä taida muilla kun taajama-merkillä (50 km/h) olla nopeutta ilmaiseva merkitys. Siis silloin kun ei sitä varsinaisella suurinta sallittua nopeutta osoittavalla liikennemerkillä muutoin määritellä. Motarin merkki tarttee seurakseen noupeutta osoittavan kyltin kun kyse on suurimmasta sallitusta nopeudesta. Alimman nopeuden se tosin kyllä ilmaisee eli kieltää tiettyjen sellaisten ajoneuvojen liikkumisen ko väylällä joiden rakenteellinen nopeus ei ylitä 60 km/h jollen väärin muista:)
Inhorealisti

Saija 18.11.2008 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 507954)
Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?

Tarkentava kysymys kun tekoblondi ei oikein ymmärrä, eli onko tuon 60km/h merkin jälkeen taajama päättyy merkki? Sen jälkeenhän on 80km/h rajoitus ellei liikennemerkillä toisin osoiteta.

Byrocrat 18.11.2008 23:24

Samoilla linjoilla
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saija (Viesti 507985)
Tarkentava kysymys kun tekoblondi ei oikein ymmärrä, eli onko tuon 60km/h merkin jälkeen taajama päättyy merkki? Sen jälkeenhän on 80km/h rajoitus ellei liikennemerkillä toisin osoiteta.

Tarkemmin paikkaa tuntematta sanoisin taitaapi olla juurikin tuollainen tapaus:)

Rekisteröimätön 19.11.2008 06:24

Onhan näitä...
 
Monessa paikkaa olen törmännyt paikkoihin, että toisesta suunnasta ajettaessa nopeus rajoitus on ilmoitettu 60km/h ja toisesta suunnasta nopeus on 80km/h....
(Eikä kyse ole mistään risteys alueesta.)

Cental73 19.11.2008 06:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dobe (Viesti 507887)
Ei salli suoraan ajaa 120km/h. Lainataan vaikka wikipediaa

Lähes kaikki Suomen moottoritiet ovat 2+2-kaistaisia; ainoastaan pääkaupunkiseudulla on joitain useampikaistaisia osuuksia. Lisäksi moottoriteille on asetettu tiettyjä tien geometriaa, liittymäväliä ja muita teknisiä ominaisuuksia koskevia vaatimuksia. Moottoriteistä hieman alle kahdella kolmasosalla nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Muilla moottoriteillä rajoitus on yleensä 100 kilometriä tunnissa, joskus myös tätä alempi. Talvisin nopeusrajoitus on kaikilla moottoriteillä enintään 100 kilometriä tunnissa.

Moottoritiet jaetaan merkityksensä perusteella neljään luokkaan:[5]

* A-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet maaseutuosuuksilla. Nopeusrajoitus on yleensä 120 km/h.
* B-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet kaupunkitaajamien ohitusosuuksilla. Nopeusrajoitus on 100–120 km/h.
* C-luokkaan kuuluvat taajamaseudun tiestön runkoväylänä toimivat moottoritiet (1. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on 80–100 km/h.
* D-luokkaan kuuluvat keskustojen syöttökehänä toimivat, taajamarakenteeseen kiinteästi integroidut moottoritiet, joilla ei ole kauttakulkuliikennettä (2. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on yleensä 80 km/h.

Luokittelu liittyy lähinnä tiesuunnitteluun eikä luokkaa mitenkään merkitä tielle liikennemerkein. Alemman luokan moottoriteillä tien tekniset vaatimukset eivät ole niin tiukat. Nimitystä kaupunkimoottoritie käytetään joskus myös moottoritiemäisistä teistä, jotka eivät kuitenkaan ole moottoriteitä.

Oman käsityksen mukaan, jos ennen motaria on 100km/h lätkä ja tulee moottoritiestä ilmaiseva lätkä seuraavana, niin sitä ajellaan se 100 lasissa, kunnes tulee lätkä joka kertoo, että ajettava hiljempaa tai saa ajaa pikkasen lujempaakin.


Kummaa, aikoinaan kun kävin autokoulun ei moisesta puhuttu mitään. Sanottiin vain että tällainen merkki tarkoittaa 120 km h. Ja moottoriliikennetien merkkin on tämä missä on auton kuva, siellä ei saa ajaa kuin 100 kmh. Tosin eipä kumpiakaan tietyypeistä pohjanmaalla ollut. Olivat kyllä kuulleet sellaisia olevan.

jnu 19.11.2008 10:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bänkster (Viesti 507970)
Tätä miettinyt itsekin. Pitäisi ihan ottaa selvää. Mutta vaikka se on ollutkin noin jo vuosia, se ei siltikään poissulje merkin kaatumis-vaihtoehtoa. Menee totally OT:ksi mutta kerron silti. :D Tuli aikoinaan duunissa kolaritapaus, jossa paikallinen asukas kolaroi LP-prätkäpoliisin kanssa risteysalueella. Mies ajoi omaa kaistaansa suoraan tietäen,että risteyksissä on kolmiot. Poliisi tuli "kolmion takaa" oikealta suoraan auton kylkeen koska risteyksessä ei ollutkaan kolmio-kylttiä. Se oli kaatunut ja sammaloitunut...
Niin. Kumpis nyt sitten oli syyllinen? :confused: Sitä pähkäillessä... (onneks ei enää tarvii)

Mulle on opetettu niin että liikennemerkki on voimassa vaikka sitä ei ole. Eli jos joku on vieny merkin mennessään niin sitä pitää silti osata noudattaa...

dobe 19.11.2008 11:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 507973)
Eipä taida muilla kun taajama-merkillä (50 km/h) olla nopeutta ilmaiseva merkitys. Siis silloin kun ei sitä varsinaisella suurinta sallittua nopeutta osoittavalla liikennemerkillä muutoin määritellä....
Inhorealisti

Niin ja tuossakaan tilanteessa sitä rajoitusta ei tee kyseinen liikennemerkki vaan liikennelaki.

Suomessa yleinen nopeusrajoitus on taajama-alueella 50 kilometriä ja taajama-alueen ulkopuolella 80 kilometriä tunnissa. Yleiset nopeusrajoitukset ovat voimassa, jos liikennemerkein ei ole muuta määrätty.

Eli jos moottoritiellä ei ole merkkiä joka kertoo kuinka lujaa saa ajaa, niin sitten mennään 80km/h yleisen nopeusrajouksen puitteissa, kunnes tulee merkki joka kertoo, että tulee ajaa hiljempaa tai saa painaa kaasua. Tietenkin ajoneuvon nopeusrajoituksien puitteissa.

tttreg 19.11.2008 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 508072)
Mulle on opetettu niin että liikennemerkki on voimassa vaikka sitä ei ole. Eli jos joku on vieny merkin mennessään niin sitä pitää silti osata noudattaa...

Heh, tämä on kyllä ihan kuningas sääntö. Sen tiesin että jos merkki on esmes lumen peittämä niin autoilijan pitää käydä putsaan se jos haluaa nähdä mitä siinä määrätään vaikka ajonopeudeksi, mutta tuo että sitä pitäisi sen puuttuessakin pystyä noudattamaan vetää jo hiljaseksi...

Byrocrat 19.11.2008 13:27

Eipäs nyt liiotella
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tttreg (Viesti 508104)
Heh, tämä on kyllä ihan kuningas sääntö. Sen tiesin että jos merkki on esmes lumen peittämä niin autoilijan pitää käydä putsaan se jos haluaa nähdä mitä siinä määrätään vaikka ajonopeudeksi, mutta tuo että sitä pitäisi sen puuttuessakin pystyä noudattamaan vetää jo hiljaseksi...

Vai että pitäis toispaikkakuntalaisen olla "selvänäkijä" että tietää missä joskus mahdollisesti on joku nopeusrajoitusmerkki ollut :rolleyes: Ei ihan pidä paikkaansa, että olematonta nopeusrajoitusmerkkiä pitäis noudattaa. Eri juttu on sitten tuo peittynyt merkki:)


Sivu luotu: 20:17 (GMT +2).