Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   tatsuni haluaa valot.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52921)

lakupekka 16.11.2008 15:08

tatsuni haluaa valot..
 
onko vaikeeta ruveta vetämään valoille kaikki piuhat uusiks??? nykysellään ei toimi ku parkit eesä ja takana. mikään muu valo ei toimi...., ei vilkut eikä hätäritkään. äkkiseltään näytti sulakkeetkin ehjiltä. tietäs vaan mistä alottas ja miten, vetämään uudet piuhat. :eek::eek::confused::confused:

Tapiiri 16.11.2008 15:53

Juuri eräs sähkömies tuossa vinkkas että kun laittaa valoille virran kulkematta sulakerasian kautta niin saa paremman valotehon. Eli virta suoraan laturilta. Kun harmittelin noita terraario-sukusten huonoja valoja. Kuulemma huomattava ero tehossa.. Kertokoon joku sähköistä enempi ymmärtävä lisää, mää kun en tiä sähköstä kun -iskun ja -laskun, molemmat sattuu. :eek:

heimali 17.11.2008 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lakupekka (Viesti 507140)
onko vaikeeta ruveta vetämään valoille kaikki piuhat uusiks??? nykysellään ei toimi ku parkit eesä ja takana. mikään muu valo ei toimi...., ei vilkut eikä hätäritkään. äkkiseltään näytti sulakkeetkin ehjiltä. tietäs vaan mistä alottas ja miten, vetämään uudet piuhat.

Vaikeus on tapauskohtaista ja riippuu hyvin paljon tekijän tai tekijöiden osaamisen tasosta. Mielestäni kaikkien johtojen uudelleen vetäminen on kuitenkin aika kova (lue: turhan kova) homma. Ja todennäköisesti vika ei edes ole itse johdoissa vaan maadoituksissa, releissä, valokatkaisijassa tms.
Oletko edes tutkinut ovat polttimot ehjiä ja tuleeko lampuille jännite?
"äkkiseltään näytti sulakkeetkin ehjiltä" - tarkoittaako silmämääräistä arviointia vai oletko mitannut/testannut sulakkeiden kunnon jollain muulla tapaa?
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiiri (Viesti 507149)
Juuri eräs sähkömies tuossa vinkkas että kun laittaa valoille virran kulkematta sulakerasian kautta niin saa paremman valotehon. Eli virta suoraan laturilta. Kun harmittelin noita terraario-sukusten huonoja valoja. Kuulemma huomattava ero tehossa.. Kertokoon joku sähköistä enempi ymmärtävä lisää, mää kun en tiä sähköstä kun -iskun ja -laskun, molemmat sattuu.

Valoteho voi parantua, mikäli alkuperäisessä järjestelmässä on paljon jännitehäviötä välillä akku -> polttimon kanta.
Tässä oletan, että laturin ja akun välillä ei ole jännitehäviötä jolla olisi käytännön merkitystä.

Hanki yleismittari. Mittaa auton käydessä, valot päällä, jännite akun navoista. Pitäisi olla jotain ~13 - 14VDC.
Eri automerkeissä, -malleissa ja -yksilöissä on eroja.
Seuraavaksi mittaa jännite ajovalopolttimon kannalla. Mitä lähempänä ensimmäistä mittaustulosta ollaan, sen parempi.

Jos päätät tehdä valojen sähköt uusiksi, laturin sijaan virta kannattaa ottaa suoraan akulta. On helpompi johdottaa ja lopputulos on sama.
Sulakkeet pitää joka tapauksessa olla, ne asennetaan omatekoisessa kytkennässä akulta tuleviin johtoihin ennen releitä.
Tämä löytyi pikaisella kuukletuksella, tuosta selviää tarvittava kytkentä.
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/kytkis.JPG

Linkin kuvassa kytkentä on tehty neljällä releellä jostain syystä, ehkä esimerkin autossa on ajotietokone tms. joka tutkii vasemman ja oikean puolen polttimoiden eheyttä erikseen, ehkä jotain muuta - en tiedä enkä viitsi ottaa selvää :rolleyes:

Kahdellakin releellä onnistuu, pitkille yhteinen rele ja lyhyille yhteinen. Releiden ohjaukset alkuperäisen järjestelmän johdoista pelkästään vasemmalta tai oikealta puolen, kumpi vain on paremmin saatavilla. Releiden käämin toinen pää (nasta 85) kannattanee kytkeä auton alkuperäisiin johtoihin eikä maahan kuten linkin kuvassa.
Virtajohtimet tulee valita riittävän paksuja, >2.5mm2

lakupekka 17.11.2008 17:13

valoja
 
kopukynällä tutkin sulakkeet... oli ehjiä. Samasella kynällä lampun kantoja kokeilin..., kyllä sielläkin virtaa näyttäs tulevan. toisesta autosta irrotin polttimon ja kokeilin mut ei vaan syty...., maadotukset voip olla perseellään..., releetkin vaihdoin. katkasijan kuntoo en kyllä tiedä..., tuleeko mittaristoon jotaki johtoja valoilta??? niinku pitkien valo?? miten se ottaa virtansa.. on niiin revitty mittari et ei tiiä mikä tulis mihinki.

Castrol 17.11.2008 19:27

Noissa japanin ihmeissä on kytkimet maapuolella joten maahärö saa aikaan mitä kummallisempia juttuja. Toki ei sekään pois suljettua ole että valokatkaisin on tullut tiensä päähän.

Tuo japaninpojan maapuolen ohjaus on ihan järkevä sydeemi mutta meinaa ekakertalaiselta mennä sormisuuhun kun pitää maapuolella lisävaloreleitäkin ohjailla.

Tuollaiseen itse törmännyt noiden jaappanialaisten kanssa...uudemmista en tiedä onko jo toimintoja muuteltu.

lakupekka 17.11.2008 22:19

valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa
 
jostakin luin että releen maaton väliin lyötäs kytkin...., eli toimiiko toi normi viiksikytkin siinä??? kyllä kait sekin sitä maattoo siellä päälle nakkaa ja pois. onko näissä japsi vehkeissä joku mötikkä tuolla konehuoneessa joka sieltä virtoja ohjailee?? sellastakin oon kuullu.

heimali 18.11.2008 14:42

Olisi ehkä helpointa jos yrität hankkia jostain käsiisi autosi sähkökaavion.
Noita nissaneita ja tatsuneita kun on aika monenlaisia olemassa (Navara, Sunny, Laurel, Z350 jne.) ja kaikissa niissä ei ole keskenään ihan samanlaiset sähköt.
Esim. Haynesin korjauskäsikirjasta voisi löytyä sähkökuvat, netistäkin voi löytyä hyvällä tuurilla.


Sivu luotu: 08:04 (GMT +2).