Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Polttoainetankin paikkuu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52451)

NisteR 03.11.2008 16:26

Polttoainetankin paikkuu
 
Tertun tankin sauma alkoi tihuutella bensat pihalle. En ole vielä katsonut miten pahasti on sauma ruvella, mutta kannattaako alkaa paikkaamaan vai miten?

Selvittelin jo uutta tankkia, mutta hinta on aika suolanen.

AtteL 03.11.2008 17:59

Jos vuotokohta ei oo ihan kokonaan pitsiä eikä vuoda saumasta, niin 1 tankki tankki paikattu paineniitillä ja pitänyt toistaiseksi n.2v. Eli vuotokohtaan poraten niitinmentävä reikä, sitte popparipihdeillä paineniitti kiinni. Tavallinen pop-niitti ei välttämättä pidä, vaikka näyttää melkein samanlaiselta.
Jos ei viitti uhrata aikaa/rahaa, niin kannattaa ainakin kokeilla.

Caddy 03.11.2008 18:07

Jos hinta kovinkin kova ja hitsilaitteet pysyy käsissä niin tekee itse! Saa sellaisen minkä tahtoo ja kestää. Mulla ois tiedossa yksi 740 volvon muovitankki, jos sopii (saa käydä hakemassa sen kuulemma pois, on vain tiellä)

NisteR 03.11.2008 18:28

Hintaa on...
 
..noin 950€ pelkällä tankilla.

Katseltiin pikaisesti nosturilla ja näyttää sauma tihuuttelevan yhdeltä reunalta. Pystyykö näitä alkuperäisiä tankkeja hitsailemaan vai onko niissä käytetty jotenkin erikoista metallia, jota ei toinna hitsailla? Tankki näyttää muuten ihan hyvältä tuota saumaa lukuunottamatta.

HV 03.11.2008 18:37

kemiallisella metallilla paikkaa helposti, ei tarvi hitsailla

NisteR 03.11.2008 19:31

Tota noin...
 
...tarkoititko, ettei pysty hitsailemaan vaan ainoastaan paikkaamaan kemiallisella metallilla?

Muutenhan tuo näyttää olevan peruspaskajapsitinapeltiä, kun ruostetta ottaa. Meinasin, jos tuo liitoskohta on hapristunut, niin hitsaisi/korjailisi sauman umpeen ulkoapäin ja sisäpuolelle laittaisi kemiallista metallia saumaan, jolloin polttoainen ei pääsisi tuohon hitsiin asti.

Tekijän jos saisi, niin teettäisi rosterista kokonaan uuden. Tulisi ehkä halvemmaksi ja olisi kestävämpi vaihtoehto.

Caddy 03.11.2008 19:46

Ihan mielenkiinnosta, milläs meinasit laittaa sisälle sitä metallia? Luultavimmin se tankki on ihan normaali mustaa! En usko ainakaan että muusta tehty. Joten voi hitsata, on vain hirmunen homma saada tankki varmasti tyhjäksi kaikesta bensasta. Vettä pitää käyttää ja paljon! Kemiallisella metallilla paikkaus ulkopuolelta onnistuu ilman kipinöitä/lämpöä eli ilman kulmakarvojen palamista :)

revu 03.11.2008 19:52

osta siihe turvatankki ja taijot sen sinne vanhan paikalle. muistelen että turvatankkeja sai jopa alle 100e.

NisteR 03.11.2008 20:10

Tuosta joutuu ropeltamaan joka tapauksessa kaiken irti bensapumppua myöten, eli tyhjäksi sen joutuu ottamaan. Täytyy kuitenkin ensin katsoa miten hapras tuo sauma on. Jos ei ole ihan "haperoa", niin hiekkapuhallus saumoille ja tuolla kemiallisella paikkuu.

Joku viisaampi voi sanoa kärsiikö noita tankkeja hitsailla

Kukas noita turvatankkeja myy?

Lehis 03.11.2008 20:12

Tinaamalla noita tankkeja taidettu joskus korjailla...

Ja muutamia "pyörän" tankkeja ollaan levityksen jäljiltä varmisteltu tällä(muistaakseni):
Tapox tankinpinnoitusaine :

Sopii polttoainetankkien ,sekä metallisten ( teräs ja alumiini ) että betonisten, vesitankkien - EI juomavesitankkien - pinnoitukseen Fertan-ruosteenpoiston jälkeen.
Säiliöt pestään ennen Fertan-käsittelyä alkaalisella pesuainella, esim. moottorinpesuaineella.

415 gr pakkaus + 125 gr kovetetta 30 eur

Ja taisi joku vuotavan "tunan" tankinkin tolla korjata. Kuitenkin tästä puljusta on tankin paikkaus setti tullut hankittua: http://www.oitracon.fi/ kysäseppä lisätietoja sieltä.

NisteR 03.11.2008 20:34

Tuolta löytyisi uusi tankki ja hinta on aika mitätön Suomen hintoihin nähden...

http://www.autopartswarehouse.com/de...QRB576814.html

fomoko 03.11.2008 22:58

Joskus aikanaan kokeiltiin korjata ison bronkon takkia juottamalla hopealla. Olis tullut muuten hyvä mutta mitä tarkemmin pohjan puhdisti nuppineulan pään kokoista reikää vaan tuli lisää ja lisää. Suurimmat kun saatiin juottamalla umpeen vein paikalliselle lasikuitu pajalle jossa vetivät korkeapaine ruiskulla ja matolla koko tankin ympäriinsä, lupas että kestää vaikka haurastuu loputkin siitä tankista. Toimi ainakin sen ajan mitä mulla kerkes auto olemaan ja väittäisin että vielä pitkään sen jälkeenkin.

snööri 03.11.2008 23:15

Tinaamalla paikattiin joskus Kadetin tankki, ja se kesti kyllä sen pari vuotta mitä tarttikin.

Tietääkö joku onko tämä urbaanilegenda: purukumilla voi paikata bensatankin vuodon, pysyy kiinni eikä liukene?

NisteR 04.11.2008 09:32

Jep.. Suomeen saa US-PARTsin kautta Dormanin tarvikeosia Nipponiin ja moneen muuhunkin ajopeliin..

http://www.usparts.fi/category.php?a=1&cat=1&group=111

Mites noiden polttoaineputkien kanssa, kun menevät rungon kupeella veemäisesti ja nekin hapristuvat ajan myötä. Onko noiden pakko olla putkea? Mielestäni vahvistettu letku toimisi tuossa paremmin ja pistäisi menemään suojassa rungon sisällä, jos näin on sallittua tehdä?

heimali 04.11.2008 10:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NisteR (Viesti 503446)
Mites noiden polttoaineputkien kanssa, kun menevät rungon kupeella veemäisesti ja nekin hapristuvat ajan myötä. Onko noiden pakko olla putkea? Mielestäni vahvistettu letku toimisi tuossa paremmin ja pistäisi menemään suojassa rungon sisällä, jos näin on sallittua tehdä?

Alkuperäisiä haurastuneita polttoaineputkia on korjattu hyvällä menestyksellä vaihtamalla tilalle kuorma-auton muovista paineilmajarruputkea.

baxxter 04.11.2008 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NisteR (Viesti 503446)
Mites noiden polttoaineputkien kanssa, kun menevät rungon kupeella veemäisesti ja nekin hapristuvat ajan myötä. Onko noiden pakko olla putkea? Mielestäni vahvistettu letku toimisi tuossa paremmin ja pistäisi menemään suojassa rungon sisällä, jos näin on sallittua tehdä?

Jos tarkoitit "rungon sisällä" sitä että olis neliöprofiilin sisällä näkymättömissä, älä tee niin. Kuitenkin se letku siellä liikkuu ja hiertää itsensä puhki johonkin reunaan, vaikka olisikin vahvistettua. Kuten mainittukin, paineilmaputkesta uudet bensalinjat ja muistaa pyytää siihen putken päähän tukiholkin, että saa letkun kiristettyä. (tietty kannattaa varmistella että se putki oikeesti kestää bensaa)

Rekisteröimätön 04.11.2008 11:07

Kokeile sitä kemiallista metallia ei tarvi ottaa mitään irti muutako tankki tyhjäksi ja paineilmaa sen aikaa että ei enää tihku bensaa reijästä hiekkapaperilla hinkkaa puhtaaksi ja sitten mönjä siihen. Itellä piti ainakin 2 vuotta tuolla menetelmällä kunnes auto meni myyntiin.

NisteR 07.11.2008 22:05

..tuo näyttää tihuuttelevan melkein koko keulapuolen saumasta. Pitäisi saada tilkittyä melkoinen matka tuota saumaa. Helpoin olisi, jos saisi nuo tankin puoliskot toisistaan irti, mutta tämä voipi olla mahdoton tehtävä.

Jos tuo onnistuisi, nin löisi kemiallista metallia vastakappaleisiin ja pulteilla kiinni, nin että tirskuu...

Td5 07.11.2008 22:20

Paikkasin Defen tankin lasikuidulla. Siis laikalla, semmosella muovisella karkealla ensin kaikki
ruoste pois, pinnat ihan kirkkaaks. Reikiin tulpaks epoxia ja sit vaan hartsia & mattoa päälle.

Defessä on tankin rakenne vaan semmonen et se alkoi vuotaa saumasta kun siinä kaksois pelti,
jonkinlainen suojapanssari niin ostin uuden tankin.

Jos isoja alueita korjaat, tulee nää epoxit aika hintoihin, Biltemasta saa harzia ja mattoa suht edullisesti.

Jos olet PK seudulta tai liikut täällä, saat multa loppu harzin ja lasikuitmatot, sen kun tulet hakemaan.

hifilux 08.11.2008 10:42

Kemiallisen metallin (plastic padding yms.) käyttö on homojen hommaa ja aiheuttaa vain lisää mielipahaa kun se ei pidä enää parin viikon jälkeen. Minä juottaisin fosforikuparilla reiät umpeen. Tarvitset kaasuhitsausvehkeet ja fosforikuparia. Sen reiän ympäryksen kun kuumentaa punahehkuun ja tökkää fosforikuparilla siihen, niin se oikein imaisee reiän umpeen. Näin meillä päin ;)

J_Lanttola 08.11.2008 13:59

Jos se kerran peltiä on niin miksi sitä ei voisi vain hitsata kuntoon? suikale uutta pelliä siihen kiinni niin tulee hyvä. Toki ensin tankki irti ja huuhtelee puhtaaksi ja tietysti aivan täyteen vettä hitsauksen ajaksi ehdottomasti, niin ei räjähdä.

kelkka 08.11.2008 14:18

Ei sinne vettä tarvi laittaa, joku vekotin käymää. Sen pakoputken ja tankkin välii letku, pakokaasu täyttää tankin ja voi turvallisesti hitsata. Itse oon tolla tavalla hitsan kolmen auton pensatankin.

Rekisteröimätön 08.11.2008 18:11

Jos tarkoitit "rungon sisällä" sitä että olis neliöprofiilin sisällä näkymättömissä, älä tee niin.


Korjauksia tehdessä kannattaa aina miettiä se miten joku tulevaisuudessa riemusta huutaen laikkaa isolla kiekolla runkoputkea. Harmillisia räjähdyksiä vasten kasvoja, autotallien ja talojen paloja jos pensaputket piilossa. Niinkuin kaikessa muussakin rakentelussa, kannattaa tehdä mahdollisimman avoimesti ja arvattavasti sen minkä tekee

terppi 08.11.2008 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 504791)
Jos tarkoitit "rungon sisällä" sitä että olis neliöprofiilin sisällä näkymättömissä, älä tee niin.


Korjauksia tehdessä kannattaa aina miettiä se miten joku tulevaisuudessa riemusta huutaen laikkaa isolla kiekolla runkoputkea. Harmillisia räjähdyksiä vasten kasvoja, autotallien ja talojen paloja jos pensaputket piilossa. Niinkuin kaikessa muussakin rakentelussa, kannattaa tehdä mahdollisimman avoimesti ja arvattavasti sen minkä tekee

Ja se paikka, mis noi putket originaalisti menee on mun mielestä ihan ok. Tottahan sinne paskaa kertyy ja aika hapertaa, mut ihan ok suoja se niille on. Jos se mettähommissa saa noi polttoaineputket menee rikki, ni sitte on jo paljon muitakin murheita.

Ja saahan noita putkia korvata letkulla. Alunperin lienee syy että noihin putkiin on valmistaja päätynyt, ni on se, että ei ole letkuja tiellä (noi vie paljo vähempi tilaa). Eikä ne rautaputket haperru sinä aikana, kun on auton oletettu elinikä japsien mielestä. (tai autotehtaan yleensä)
Esim Hiace, joka o pelkkä työkalu, valmistaja on ajatellut normaalin käyttöiän johonkin 4-6 vuoden tietämille. Ei ne sais autoi myyty kauheesti, jos kaikki autot kestäis surutta sen parikyt vuotta, mitä meillä tääl o tapana niit pitää.

Rotta-Racing 08.11.2008 20:13

Vähän OT mut mulla olis muovinen focuksen tankki jos kiinnostaa,


Sivu luotu: 19:00 (GMT +2).