![]() |
HJ61 -89 jälkihehkutapaus
On alkanut ilmetä seuraavanlaisia oireita:
1. Silloin tällöin kun yritän startata, sähkö vaikuttaa olevan "loppu". Startti ei jaksa pyörittää, jännnitemittari näyttää jotain 14V ja kaikki muukin on ikäänkuin poissa tolaltaan. Olen aiemmin epäillyt ilmiön liittyvän radion jännitteenalentimeen, jonka tyhjäkäyntivirta on sen verran iso, että se tyhjentää akun parissa viikossa jos unohtuu päälle. Tämä on sittenkin eri juttu. 2. Silloin tällöin lähtee käyntiin normaalin tuntuisesti, mutta liikkeelle lähdön jälkeen ensi minuuttien aikana jännitteet putoo epätavallisen alas. Yleensä tämän huomaa ekaksi siitä, kun vilkku hidastuu, puhallin hidastuu ja sitten kun älyää vilkaista jännitemittaria, se on pohjaluksemissa. Yleensä tätä kestää parista minuutista muutamaan minuuttiin, jonka jälkeen tilanne normalisoituu. Tämä vian päälläoloaika muistuttaa mielestäni aiemmin esiintynyttä jälkihehkun aikaa. Eilen teki taas tämän, eli ei lähde käyntiin ja sähkö "loppu". Aloin kaivelemaan hehkuihin liittyviä piuhoja kun luota ja nyppäsin ne irti akusta. Yleismittari näytti sen jälkeen akuissa normaalia jännitettä. Löysin koneeltani moottorimanuaalin, jossa on jonkinlainen kuva tästä startti/hehkupiiristä. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta akulta menee ensinnäkin piuha virtalukon kautta "ignition main relay":n kelalle. Akulta menee toinen piuha tämän releen sulkeutuvalle koskettimelle, jonka kautta sitten muut laitteet saavat tätä "virtalukon takaista jännitettä". Tämä tuntuu olevan ok. Akulta lähtee sitten vielä piuha, joka menee "intake heater relaylle" (näitä on 2 kpl), joiden kärkien kautta pusketaan jännite imusarjavastuksille. Tämäkin vaikuttais olevan ok. Värkki, joka ohjaa tätä tsydeemiä on "pre heater timer", jota en löytänyt. Tämän kikkareen navasta 1 menee ohjaus toiselle "intake heater relaylle" ja navasta 5 toiselle. Napaan 4 menee virtalukon takainen jännite ja napaan 11 menee tieto virtalukon start-asennosta. Purnukalle menee lisäksi tieto jäähdytysnesteen lämpötilasta napaan 7 ja takaisinkytkentätieto molemmilta "intake heater relaylta" napaan 6. Kyseinen purkki ohjaa lisäksi hehkun merkkivaloa. -Osaako joku sanoa, miten tämä "pre heater timer" toimii? -Missä tämä sijaitsee fyysisesti? -Mikä pitäisi olla imusarjahehkujen vastuksien vastusarvo? -Kuuluuko noiden kahden vastuksen lämmetä jotenkin "vaiheittain"? -Missä sijaitsevat nämä "intake heater relayt" 2kpl? -Jos jollakulla on käsillä Chassis Body manuaali kyseiseen värkkiin, josta löytyisi kaikki sähkökuvat, viittisikkö laittaa vaikka sähköpostiini mikis54(at)hotmail.com. Itse en omaan manuaaliini pääse käsiks. Se on visusti talletettu hajonneeseen läppäriini tossa vieressä ;). Ja tuo Birfield.com näkyy olevan sulki. Kuvan perusteella toiselta releeltä menee jännite vastuksen "puoliväliin" ja toiselta vastuksen "päähän". Toinen pää on tietty maissa. Eli näyttäs siltä, että näitä vastuksia kuuluis lämmittää eri aikaan ts. ensin toinen rajumpi lämmitys kun virrat kääntää päälle pakkasella (rele 1 vetää ja se lämmittää puolta vastusta -> suuri lämpö, lyhyt aika, paljon virtaa) ja sitten sen jälkeen kun kääntää avaimesta startille, vetää rele 2, josta täky menee koko vastuksen läpi (rele 2 vetää, rele 1 päästää, koko pitkä vastus kuumenee -> isompi vastus, miedompi lämpö, pitempi aika, vähemmän virtaa). Mielestäni vika liittyy tuohon "pre heating timeriin" ja jompikumpi tai molemmat releet jää makaamaan päälle. Tai sitten vastukset on kyrvähtäneet ja oikosulussa. Kiits. |
Mielestäni vika liittyy tuohon "pre heating timeriin" ja jompikumpi tai molemmat releet jää makaamaan päälle. Tai sitten vastukset on kyrvähtäneet ja oikosulussa.
HJ61 tarttee hehkua vasta pakkaskeleillä. Aika moni on kytkenyt ne hienot automaattivehkeet pois ja ohjaavat hehkun relettä painonapilla. Yksinkertaista ja varmatoimista. Yritä hekea eri hakusanoilla, siitä on ollut useampia juttuja aiemmin C.rok |
Lainaus:
|
On noissa ollu sitäkin vaivaa joskus että hehkutus jää päälle. Se johtuu useimmiten just siitä pre heater timer purkista. Mutta, oletko ihan varma ettei toinen tai molemmat akut vaan ole sökönä. Minulla oli joskus vuosia sitten HJ:ssä ehkä vuoden vanhat akut ja rupesi tekemään satunnaisesti parin kuukauden välein tuontapasta oiretta. Tartatessa vaan naksahti ja ei jaksanut pyöriä. Muutaman kerran kun naksutteli, lähti normaalisti ja toimi kun ei mitään taas kuukausia. Kolmannella kerralla sitten ei enää lähtenyt, kävi helvetinmoinen lojaus ja toisesta akusta lensi yksi korkki metsään, savu vaan nousi kennosta. Onneksi siinä vaiheessa oli jo pelti auki ja akussa senverran heikot korkit että jengat vaan jäi reikään. Vaihdoin vaan toisen akun kun olivat melkein uudet, sen jälkeen toimi.
Jos se radion jännitten alennin on kerran tyhjentänyt akut kokonaan niin sopii hyvin kuvioon. Nykyakut tahtoo kuolla jo ensimmäisessä syväpurkauksessa. Nykyiset korkittomat akut on muutenkin ihan pa**oja. Lataa ensin akut varmasti täyteen ja mittaa startatessa kummastakin akusta erikseen jännite, pitäisi olla puolen voltin tarkkuudella samat jos akut on hyvät. Ilman starttivirtaa on turha mittailla, se ei kerro mitään. Sekin viittaa akkuihin että vika kestää vaan muutaman minuutin, silloin hehkun kuuluukin ottaa virtaa ja se vaan loppuu jos akut on ihan finaalissa. Pelkkä laturi ei pysty pitämään jännitteitä ylhäällä hehkutuksen aikana. Ja kuuntelet vielä lähteekö hehkurele pois päältä käynnistyksen jälkeen, se kolaus kuuluu kapiiniin saakka ja samalla jännitteet nousee. Jos jännite kerran nousee muutaman minuutin kuluttua, vaikka pienikin jännite, hehkutus lähtee pois päältä. Se pieni jännite vaan johtuu tyhjistä akuista. Ne releet on siinä apparin pyöränkotelon päällä konehuoneessa, toinen pienen solenoidin näkönen ja toinen iso peltikuorinen rele. timop |
Sivu luotu: 01:54 (GMT +2). |