Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Turvavöiden kiinnityspisteet (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52016)

-MAKE- 24.10.2008 11:42

Turvavöiden kiinnityspisteet
 
Mites menee ihan aikuisten oikeesti turvavöiden ja niiden kiinnityspisteiden laillisuus? Nyt puhutaan tieliikenteestä.
Googlee koitin mutta vastauksia ei löytynyt.

Mitkä on vuosimallirajat eri tilanteissa?
Kiinnityspisteiden tekeminen? Esimerkiksi turvakaaren poikkiputken käyttö niin kuin liite J:ssä opetetaan?
Monipistevöiden mukana tulevien kiinnikkeiden käyttö?
Vanhojen 2-3 pistevöiden poistaminen monipistevöiden tieltä?

Kaikki alkoi siitä kun mä... -Irwin

Leimalla mutinaa aiheutti nelipistevyöt. E-merkintä on. Jakkarat sopii tarkoitukseen. Alapäiden kiinnitykset on alkuperäisissä pisteissä. Nämä oli ok. Mutta yläpäiden kiinnitys on turvakehikon takatukien ja diagonaalin väliin hitsatussa poikkiputkessa ihan kuin liite J:ssä opetetaan. Tämä ei kelpaa. Pitää kuulemma pistää se alkuperäinen pressukaari paikalleen ja kolmipistevyöt. Helevetti. Se orkkis kaarihan lähtee käsin repimällä irti ja katsuri piti itsekin nykyistä järjestelyä parempana mutta kuulemma ei voi mitään.

Ja mitenkäs niitä vöitä sitten pitäisi käyttää? Kolmipistevöitä virkavallan varalta ja nelipisteitä oikean onnettomuuden varalta? Aika hauskan näköinen paketti:D

Pauli 24.10.2008 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 499880)
Mutta yläpäiden kiinnitys on turvakehikon takatukien ja diagonaalin väliin hitsatussa poikkiputkessa ihan kuin liite J:ssä opetetaan. Tämä ei kelpaa.

Vaihda katsastusmiestä/konttoria.

Rekisteröimätön 24.10.2008 16:05

Mistä minä löydän sen liite J:n, että osaan tehdä suht lailliset liitänät?

Jii-Jii 24.10.2008 16:16

tuolta löytyy...
http://akk.smartpage.fi/?docId=3b1d3...c0cb231fe6ca3a

-roadwarrior- 24.10.2008 18:08

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7686

Itellä on tossa käyttiksessä tolleen noi vyöt, ei kauheen hyvin näy, mutta on siis vaihdettu pidemmät ja kestävämmät pultit pitämään kaari paikallaan tosta takapäästä, ja niihin pultteihin laitettu vyön holkit väliin ja vyöt niihin.
Toimii ihan täydellisesti, ainoa miinus että ei mahdu kypärä verkko paikalleen kun vyöt vie ton koko penkin ja kaaren välisen tilan.


Katsuri ei sanonut tai kysellyt mitään, muuta kun että ompa asiallesen näköstä, kaari, vyöt, kakspaikkasuus jne. leimaan ilman mutinoita. Näin ainakin Hollolassa.

-MAKE- 24.10.2008 18:43

Lainaus:

Vaihda katsastusmiestä/konttoria.
Leima on jo hanskassa eikä se tässä ole niinkään oleellista. Mulla on vain kiero fetissi tehdä tuota kotteroa tie pykälien mukaan eikä vain koittaa onnea ja juosta konttoreita suopean leimakonnan toivossa. Se on osa mun harrastusta. Voishan sitä tietty askarrella vaikka mitä härveleitä ilman sääntöjä mutta se ei ole mun juttu. En vain viitsinyt alkaa vääntämään asiasta kun varmaa tietoa ei mulla ollut. Keräilen vain tietoa tulevien vuosien varalle, että voi sitten hyvillä mielin vääntää konttorilla;)

Pauli 24.10.2008 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 499997)
Keräilen vain tietoa tulevien vuosien varalle, että voi sitten hyvillä mielin vääntää konttorilla;)

No ei muuta ku tekemään sellanen laajempi tallikierros ympäri suomea, kamera mukaan, otat kuvat kaikista katsastetuista autoista joissa on turvakaaret ja 4- tai 6-pistevyöt hyväksytty. Varaa kameraan iso muistikortti, niitä autoja on meinaan aika paljon.

baxxter 24.10.2008 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -roadwarrior- (Viesti 499984)
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7686

Itellä on tossa käyttiksessä tolleen noi vyöt, ei kauheen hyvin näy, mutta on siis vaihdettu pidemmät ja kestävämmät pultit pitämään kaari paikallaan tosta takapäästä, ja niihin pultteihin laitettu vyön holkit väliin ja vyöt niihin.
Toimii ihan täydellisesti, ainoa miinus että ei mahdu kypärä verkko paikalleen kun vyöt vie ton koko penkin ja kaaren välisen tilan.


Katsuri ei sanonut tai kysellyt mitään, muuta kun että ompa asiallesen näköstä, kaari, vyöt, kakspaikkasuus jne. leimaan ilman mutinoita. Näin ainakin Hollolassa.

Parempikin vois olla. Kunnon törmäyksessä hartiavyöt painaa kuskin selkää kasaan. Pitäis olla kiinni suunnilleen hartioiden korkeudella eikä lattiassa.

-roadwarrior- 25.10.2008 14:03

Totta, tarkotus ois tuohon se väliputki hitsata ja vyöt siihen, nyt saavat toistaseksi olla tuolla lattialla kun pysyvät tulokulmat niissä valmistajan ilmoittamissa rajoissa.
Kyllä aikaan jyrkkään saavat näköjään mennä nuo takavyöt, ei ole sitä läsyä nyt käsissä, mutta ihmettelin oikeen ittekkin että jos aivan maksimiin mennään niin kumma on jos täydellisesti toimii, mm. tuo ylhäältä katottuna vöiden kiinnitys pisteet penkin keskiakseliin nähnen oli n.30 astetta sivulle, kyllä melkonen vääntö tulee tiukassa paikassa...

Calmari 31.10.2008 15:11

01.01.1992 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- muun henkilöauton turvavöiden kiinnityspisteiden täytettävä E 14/02 tai vastaa-
va myöhempi tai 76/115/EEC muutettuna 82/318/EEC tahi FMVSS 210 vaati-
mukset
- maasto-, erikois- ja linja-auton ja pakettiautosta muutetun henkilöauton turva-
vöiden kiinnityspisteiden oli oltava ”katsastuksessa hyväksytyt”
ANA Tpp 52 §, 150/83 + 875/89

Eikös näitä saa soveltaa vanhempiinkin jos haluaa ???

lisätään vielä linkki http://www.pauliylikoski.com/Portti/...o_1_%20osa.pdf -

-MAKE- 31.10.2008 20:31

Toi FMVSS vaatimus tuli jo aiemminkin eli pätee tähän. tapaukseen. Löytyi mokoma pykälä englanniksi mutta ymmärsin, että kiinnityspisteen pitää kestää 22241 Newtonia, onpas tarkkaa:D Elikkäs toisin sanoen jos kaarista kestää nostaa auton romuineen niin ne on tuon pykälän mukaiset. Senhän ne kyllä kestää eli hommahan on hanskassa. Pääseepä hauskuuttamaan katsuria taas ens vuonna:D

Tuossa vielä se FMVSS 210 http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.210.pdf


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).