Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   SJ410:n voimansiirrossa kolinaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51959)

MattiH 22.10.2008 19:43

SJ410:n voimansiirrossa kolinaa
 
No johan nyt on markkinat, taasen ropleemaa susukin kans.:o Eli suikassa on lockrightin lukko perässä, joka on vähän kolahtanut liikkeelle lähdössä.(normaalia?) Hiljattain jostain on alkanut kuulumaan isompi "jysäys", siis kun lähtee paikaltaan liikkeelle. Jos kytkimen nostaa varovasti, ei ääntä niinkään kuulu, mutta jos nostaa vähän nopeammin niin jysähtää jossain mutta muuten vaihteet ja jakolaatikko toimii.

Nostin tuossa auton pukkien päälle ja iskin vaihteen silmään. Kun kytkimen nostaa "varomattomasti", niin jysähtää jakolaatikossa(?) oikein kunnolla.(onkohan jossain päin voimansiirtolinjaa "klappia"?) Kun antaa vaihde päällä siinä rullata tyhjäkäynnillä, niin kuulu välillä vaimeaa kolinaa, kuten myös kaasua painaessa.

Millanen remontti mahtaa olla tiedossa?? Oon unelmoinu jakiksen hitaammista välityksistä, jospa sitä tähän saumaan sais jotain aikaseksi...

PeteTurku 22.10.2008 20:01

Ootko kattonu kaikki jakolaatikon kiinnityskohdat. Niissä kuuluis olla sellaset kummiprikat ja jos ne uupuu voi kolista. Kato samalla kaikkie kartaanien laippojen kiinnityspultit ja muutenkin kaikkien pulttien kireys. Monesti on vaan joku löysässä ja siksi kolisee ja täristelee. Kolistaako isolla vai pienellä puolella, taka vai nelivedolla??

MattiH 22.10.2008 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku (Viesti 499401)
Ootko kattonu kaikki jakolaatikon kiinnityskohdat. Niissä kuuluis olla sellaset kummiprikat ja jos ne uupuu voi kolista. Kato samalla kaikkie kartaanien laippojen kiinnityspultit ja muutenkin kaikkien pulttien kireys. Monesti on vaan joku löysässä ja siksi kolisee ja täristelee. Kolistaako isolla vai pienellä puolella, taka vai nelivedolla??

Pitääpä tarkastaa että kaikki on kunnolla kiinni. Ei tunnu olevan eroa isolla tai pienellä puolella, eikä neli- tai takavedolla. Sama kolina tuntuis kuuluvan jokaisella vaihtoehdolla.

¤Offi-Osku¤ 22.10.2008 20:33

onkos suzukin laatikon ja jakiksen välises kardaanissa ristikot kun ei ole tullut katottua on kai. Voisko siellä olla vika ja sitten tuntuis vaan et kuuluu jakiksesta?

mosku 22.10.2008 20:46

Perävälityksen väljyys ja/tai pinjonin laakerit tekevät myös tuollaista kolahtelua. Saattaa toki olla vika myös ristikoissa.


Edit: ööö luin aloittajan viestin uudelleen että, ääni tuleekin jakiksesta...liian nopeet sormet

MattiH 22.10.2008 21:31

Kaikki pultit tuntus olevan ainaki kiinni. Laatikon ja jakiksen välisessä kardaanissa on ristikot, tuntuvat ainakin ihan jämäkiltä... niinkuin muutkin ristikot.

Jysäys kuuluu joka vaihteella samalla lailla ja tyhjäkäynnillä kun antaa pukkien päällä rullata, niin tuntus että takaperä jotenkin "muljahtelee" välillä...onkohan se lockright sitten elänyt aikansa ja alkanut ääntelemään vähän reilummin? Entä minkä verran jakiksen ja takaperän välisessä kardaanissa saa olla klappia? Tuossa ainakin vaihe päällä tuntuu ihan selvästi väljää käsillä pyörittäessä, voisko se aiheuttaa tuon rytkäisyn?

Vähän hankala paikantaa ääntä tarkasti, mutta tuntus että jakolaatikosta taaksepäin se jostain kuuluu...

PeteTurku 23.10.2008 18:30

Koitappa ottaa taakaakaartaani irti, niin saa ainakin selville tuleeko ääni takapäästä.

MattiH 23.10.2008 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku (Viesti 499702)
Koitappa ottaa taakaakaartaani irti, niin saa ainakin selville tuleeko ääni takapäästä.

Joo pitää ottaa kuhan joutaapi...

MattiH 23.10.2008 20:33

Irrotin kartaanin. Ei kuulunut kolinoita mistään, paitsi pikku kolahdus kun nostaa kytkimen. Mites se takamurikan aukaisu... lentääkö sieltä heti kilkkeet pihalle jos aukasen ne pultit siitä etupuolelta??

wikke 24.10.2008 05:24

Se voi silti olla ne jakiksen haistakukkakumit jotka ei tosiaankaan ole mitään järin pitkä ikäisiä. Kun kardaani on irti, laatikko ei kampea niin paljoa ja kolaus pienenee. Kumit saattaa olla kypsät vaikka olisivat tiukalla (sisällä metalliholkki) ja päällisin puolin ehjät. Ne kannattaa oikeesti ratsata kunnolla ennen kun perää menee räjäyttämään...

riude 24.10.2008 06:45

Mulla oli samantyyppinen ongelma kun ostin SJ:n, mutta vika poistui kun kiristin takavetareiden pultit jotka olivat löysällä.

MattiH 24.10.2008 11:41

Oon tarkistanu kaikki pultit ja kiinni olivat.

Ne kumit (eikö niitä kolme ole?) näytti päällepäinkin "rispaantuneilta", onko ne minkä hintaiset ja minkälainen homma vaihtaa? Jos kokeilis vaihtaa ne sitten ensin.

wikke 24.10.2008 12:11

Juuh, kolme on. Eivät muistaakseni ihan ilmaisia olleet ME-autossa, muualta en aikanani löytänyt. Jos sieltä tilaa, kannataa tilata myös ne kumien sisällä olevat holkit (eivät tule mukana). Vaihto on helppo ja nopea homma.

R-Lempiäinen 24.10.2008 12:22

käyt osatamassa esim: etolasta sellaset galvanoidut kumit joissa on metalli lätkät ja kierretangot molemmissa päissä.
itse tein vanhaan 410:llaan ja hyvin toimi eikä ollu kalliit.

MattiH 24.10.2008 18:15

Samallain jysähtää kumien vaihdon jälkeenkin...

Pecos 11.06.2009 08:03

Okos tämä ongelma selvinny? Mulla oireilee 413 samaan tyyliin ja vaikuttais että kolaus kuuluu jakolaatikon takavedon lähdöstä. Myös moottorijarrutuksessa kuuluu hiukan rohinaa.

MattiH 11.06.2009 08:30

Ei oo selvinny, on ollu tuon kaaran kans muuta turaamista niin paljon. Jos jollaki on antaa vielä vinkkiä, niin niitä otetaan mielellään vastaan. Huomasin muuten että on tiputtanut peräöljyä tallin lattialle(joku tiiviste vuotaa?) ku on seissy aikas pitkään ajamatta, juoruaisko tuo jostain joka liittyy tuohon "rytkäsyyn"?

Pecos 11.06.2009 22:31

No nih, löytyhän se vika. huomasin että käsijarru päällä kolausta ei kuulu juurikaan, eli jakolaatikon ulostulon laakeri paskana. Samalla huomasin että etukardaanin ristikko on ihan väljä. Huoh, Suzuki keeps me busy.:(


Sivu luotu: 10:06 (GMT +2).