![]() |
HJ 61 rungon ja korin paikkailua (Katsastettu huoltoautoksi)
No niin, tuli rekisteröidyttyä tännekin niin pistetään nyt jos ei ihan pärstää niin edes autoa näkyville.
Eli tommonen -86 HJ 61 on tuolla nurkalla lahonnut pari vuotta kun velipoika sen veti mäelle ja nyt otin sen sitten viimein työn alle kun sai muita projekteja sen verran edistymään. Alun perin oli tarkoitus laittaa pari paikkaa runkoon ja pitää kori paikallaan, mutta arvaahan sen miten siinä kävi.. Viime viikolla nostettiin kori pois rungolta ja tällä viikolla aloin paikkailemaan runkoa. ensin oli tarkoitus laittaa palkkien sisäreunat vain uusiksi takaosasta ja ulkopuolelle pariin kohtaan vähän paikkaa, mutta aikani paikkoja väsäiltyäni päästin takarungon poikki ja tein kokonaan uuden. Ensi viikolla olisi tarkoitus jatkaa rungon korjausta ja putsata ja maalata runko. Samalla pitäisi vaihtaa öljyt joka paikkaan ja uusia jarru- ja polttoaineputket kun on kerran tilaa rassata. Seuraavaksi sitten alkaa korin hitsailu ja maalaus. Tässä lähtökohta, tuo punainen siis. vieressä pikkuveljen 60 pikkupyörillä (ostetaan 1kpl 35"12,5" 15" mud terrain, saa olla paska;)) http://i185.photobucket.com/albums/x...offroad002.jpg http://i185.photobucket.com/albums/x...1/PICT0043.jpg http://i185.photobucket.com/albums/x...offroad029.jpg http://i185.photobucket.com/albums/x...1/PICT0044.jpg |
|
Tuumasin notta:
1. Jos teet vastaavaa niin katto että lattia on suora äläkä varsinkaan tee sitä lattiakaivon vieressä. 2. Olis ollu helepompi teherä puolesta välistä taakkepäin uus sillon kun vanha runko on mallina, eikä katkoa sitä pätkä kerrallaan paloiksi. Hermo menee. Otan viskiä. :D |
Et vaan osaa, mää sitä mittailin sen verran että nyt pitäis olla kaikki korinkiinnikkeet koko lailla kohdallaan. Muutaku hitsaa kiinni.
|
Eikä edes ollu.
No nyt on kumminkin kaikki kiinnikkeet pakallaa, enää ei tartte ku iskarien tanko kiinni ja sitten loppujen massojen kaapiminen ja hirvee hiomisurakka edessä, niin pääsee maalaamaan. |
Näköjään vaihdettu vanhan mallinen taka-akseli tohon? Eli ilmeisesti lukkoakseli lainattu johonkin. Hitto en kyllä käy mitään hjn runkoa rapsuttelemaan tai muuten saa hitsata yhtä paljon kun kuvissa.
|
taas tulee mieleen.. ei ois pitäny sitä virheetöntä runkoo laitaa paaliin joka oli kettu hoojiissa. sen eräs rakentelija otti pois ja laitto suomen mädimmän rungon virheettömän rungontillalle miksi? en tiedä.
|
Lainaus:
|
En tiedä miksi tuo taka-akseli on vaihdettu, tuossahan kuuluisi olla vielä kitkalukollinen akseli mutta nytpä ei ole mitään. Melkein sinne pitäisi joku lukko edes taakse saada.
Ja eihän tuossakaan ollut katsastuksessa edelliselle omistajalle tullut huomautus kuin kahdesta reijästä, mutta tietäähän sen että muuallakin saattaa olla aika ohutta peltiä jo silloin kun ensimmäinen reikä syntyy. |
Tuola mun alpumissa on hjiin rungon mittakuva.
Laitan sen tähänkin jos jollekin apuja. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1395 |
Kyllä tässä juuri tuota kuvaa on tavattu ja pyöritelty aika ahkerasti laskin toisessa kädessä.
|
No nii, on tääkin pikkuhiljaa edistynyt, mutta kun innostuin välissä tekemään tosita projektia niin vähän venyi.
Velipoika veti runkoon maalit päälle, asenneltiin jarru- ja polttoaineputket, kardaani, pakoputki, ym rojut paikalleen ja huomenna tulee uus venakopan tiiviste ja remmit niin sitten saakin lyödä öljyt laatikoihin ja periin ja koppa päälle. Koppaakin pitää nyt aluksi parsia sen verran että saa leiman ja kilvet tuohon mahdollisimman pian. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13371 Pikkuveljen vihreeseenkin on oikeet pyörät saatu alle ja käyty vähän maastossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13372 |
Tuossa pari kuvaa vielä ennen korin päälle nostoa. Runkoon on tungettu vajaa 2 litraa kotelonsuojaa ja vaikka osa tuli poiskin niin kai sinne jotain jäi. Tänään sitten korikin nostettiin päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13457 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13456 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13455 |
Hitaasti on tämäkin edennyt kun on niin pirun laiska ja kun on noita muitakin projekteja.
Mutta nyt on koppa siinä suunnilleen hollilla ja toinen takakulma onkin jo kötöstelty, toinen on vielä keksken. Muuten ei peltihommia sitten paljon olekaan. Lukuunottamatta lokareita jotka laitetaan sitten myöhemmin. http://i185.photobucket.com/albums/x...61/kuva077.jpg http://i185.photobucket.com/albums/x...61/kuva078.jpg |
Jotain on taas tapahtunut, eli molemmat takakulmat on paikattu, kori on pultattu runkoon, neliölamppusen keulapelti ja akkukotelot on hiekkapuhallettu, hitsattu ja maalattu sekä asennettu ja takatilan asennuksia vähän värkkäilty.
Taakse tulee 1,5kw kompura jolle virtaa syöttää invertteri, eli tarvittaessa huoltohommissa saa paineilmaa ja virtaa vaikka rälläkälle. Invertterille virta tulee 12v 90ah akulta joka tulee etupenkkien taakse. Myöhemmin on tarkoitus asentaa myös 12 laruri, mutta leimalla käytetään nyt eka vain akku täyteen ladattuna. Takalattiaan on tarkotus laittaa etupenkkeihin asti tasanen vaneri jonka saa avattua etureunasta, eli tuo syvennys jää työkalulaatikoksi. Katotaan nyt onnistuuko :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21495 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21489 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21488 |
Nyt on takatilassa vaneri, akulle tein pohjaan muutaman sentin syvennyksen siten, että lattian saa tasaiseksi etupenkkeihin asti. Syvennyksen kohdalta vanerista tulee avattava siten, että sinne jää työkaluille tilaa alle. Laatikon etuseinäkin on jo valmis, luukkujen kannet vaan puuttuu enää ja kompuran kiinnikkeet sekä akun kiinnitysrauta.
Tilaa jää pituussuunnassa 190cm, eli sopii vaikka nukkumaan perällä jos tarve vaatii. Sitten vaan 33" pyörät, etuvalot ja syyläri sekä lokarilevikkeet kiinni ja leimaa anomaan :) |
No niin, nyt on savut otettu koneesta eka kertaa "huollon" jälkeen ja hyvin käy :D
Akku, kompura ja invertteri on pultattu kiinni ja muuta pikku nysväilyä. vaneri vaan loppu kesken niin niitä laatikon kansia en saanut tehtyä. Enää ei tunnu niin epätoivoselta :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21735 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21734 |
tutun näkönen akku! itelläkin joka autossa tommoset.
Kuinkas paljon tommosesta inventteristä joutuu köyhtymään? Olis ajatuksissa siirtää kaikki akut tonne missä sulla on nyt tuo yksi. KEvenis sitte tonnikeijun keulakin vähän eikä murrokset olis niin kovilla. Nyt akut on kontissa liinoilla tilaa viemässä:( |
Kai munkin pitää välillä tätä päivitellä ettei luulla että tämä nyt aivan yhden miehen projekti on...
Invertterin hintalapussa oli 238e, en tiedä onko samaa mallia enää hyllyssä mutta ainakin joku 2,5kw näytti olevan hintaan 350e. Uudemman mallin keulapelti tosiaan hiekkapuhallettiin ja sen jälkeen siinä oli vielä hitsattavaa jonkun verran, varsinkin kun noita alapuolen kiinnityspultteja oli katkennut 4 kpl, nehän on sellaisia missä on hitsattu mutteri palkin sisällä. Kaksi lähti pois kun hitsasi mutterin kiinni pultin jämään mutta kahden ympäriltä piti rälläköidä pala pois ja hitsata uuden mutterin kanssa pala peltiä tilalle. Hiekkapelleistä piti valita kahden pahan väliltä, ruosteinen ja suora tai ruosteeton ja lommoinen, tähän nyt sitten tuli se lommoinen joka on nyt suurinpiirtein oijottu. Niin ja puskuriin piti ostaa uusi pääty mutta tulikin sitten ostettua koko puskuri kun oli päädyt niin hyvin kiinni ja hinta oli sopiva. Puskurin virittelin vielä 5cm vakiota ylemmäs korinkorotuksen takia. Tuossa on keulan osat sovituksessa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21928 Niin ja uudenkarhea syyläri otettiin tästä tuohon vihreään ja tähän tuli ihan tuliterä. Ulommat umpiot tuli myös uusittua. Alempi peräluukku oli jostakin syystä tässä vielä hitsaamaton, mutta yhden paikan siihen joutui laittamaan rekisterikilven ruuvin kohdalle. Alareunalle riitti pintaruosteiden hiekkapuhallus. Huutokaupasta tuli aikoinaan ostettua lasikuituiset takaluukut, mutta kun tuo alempi on niin hyvä niin lasikuituinen on nykyään tuossa vihreässä ja ylempi on tulossa tähän kun kerkiää, nykyinenkään ei ihan toivoton ole mutta varmaan siitä hitsattavaa löytyy jos menee tökkimään. Tuosta näkee väriäkin mikä autoon on tulossa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21932 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21931 |
Tässä tämän päivän saldoa, eli työkalulootaan kyhätty kansilevyt.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21994 Jää tuonne nyt aika hyvin tavaratilaa, ei ihan pakettiautosta mene mutta melkein... Tuossa ja joissakin muissakin kuvissa näkyy nuo jonkun hienosti tekemän paikkaukset lokasuojien etupäässä takapenkin kiinnikkeiden kohdalla. Tuota oli joku edellinen omistaja hitsauttanut jossakin firmassa kun oli mukana oikein 800 euron kuittikin hitsaustyöstä. Siitä huolimatta ei ollut mennyt katsastuksesta läpi takarungossa olleiden pari ruostevaurion takia. Eikä kyllä ollut muutenkaan noista paikkauksista paljon iloa, voi kun laitoksen olisikin saanut ostaa hitsaamattomana 800 e halvemmalla... Mutta olkoot nyt nuo paikkaukset kun kuitenkin pyöräkotelon puolelta ovat sen näköiset että pysyvät kiinni... |
Tämäkin olisi tänään leimattu, eli kilvet saatu ja katsastettu huoltoautoksi. Varusteiksi tuli työkaluloota ja invertteri, eli kompurankin saa joskus ottaa tilapäisesti pois jos mieli tekee. Perävaunun massaksikin tuli nyt 3500kg entisen 2140kg sijaan, pienen neuvottelun jälkeen kylläkin kun ei koukusta ollut mitään dokumenttia olemassa mutta kyllä se sitten kuitenkin riittävän vahvan näköinen oli. Muuten meni reissu hyvin mutta ohjaustehostimen remmi (uusi) katkesi jostakin syystä. Pumpun hihnapyörä aavistuksen vemppaa mutta muuta vikaa ei kyllä löydy, tiedä sitten oliko remmissä vika.
Hommaa on kyllä viime- ja tällä viikolla ollut jonkun verran kun hitsattavaakin löytyi vielä apukuskin jalkatilasta 3 reikää ja hienosti paikatusta apukuskin puolen kynnyksestä toiset kolme. Takapuskuri piti viritellä kiinni tuohon uusittuun takarunkoon ja sähköissäkin oli vähän selviteltävää. Kuvia ei ole tähän hätään pistää mutta jospa niitäkin huomenna saisi räpsittyä. |
Tollanen siitä tuli:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23816 Nuo 10x15 Mangelsit vaihtuivat vähän paremmalla ET:llä oleviin vanteisiin jo tuossa tammikuussa. Tarkoitus oli maalata nuo hopeaksi tai valkoiseksi mutta se ei oikein ole saanut kannatusta... Enää tarttis maalata, kylkiputket olisi tarkoitus väsätä vähän niinkuin astinlaudan virkaa ajamaan samalla ja karjapuskurin aihiokin olisi olemassa mutta voi olla että tehdään kokonaan uusi. Että ei siitä tekeminen lopu ihan heti. |
Sivu luotu: 22:00 (GMT +2). |