Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   GAZ 69 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51581)

keranha 12.10.2008 22:12

GAZ 69
 
Tervehdys uudelta offaajan alulta. :)

Niinhän siinä kävi, että kaverin yllytyksestä pääsi offi kärpänen purasemaan, ja kelkka lähti, ja lada tuli tilalle. Lada tuli haettua melkein venäjältä, 200m rajavyöhykkeestä, matkaa tuli vain ja ainoastaan n.930km.

Tämä on siis ensimmäinen offi rojektini, aikeisemmin on tullut turattua noiden normi autojen ja kelkkojen kans.

Lähtökohtana on aloitettu offilada rojekti.
Auto on purettu ja ruostetta rapattu. Paljon on vielä tehtävää, mutta aihio vaikuttas ihan hyvältä. Kauppaan kuului siis liikuntakykyinen niva, putkipuskurit, hyvän oloinen pohjapanssari, kuppipenkki mersun jouset, ralliratti ja jotkut venäläiset muka maastokumit.

Ihan ens alkuun pitää tietenkin tutkia mitä kauppaan kuului, ja mitä käytetään ja mitä ei käytetä. Sitten olisi tarkoitus saattaa tuo kohtuullisen ruosteettomaan tilaan, tehdä hieman vahvistuksia helmoihin (putkesta), asennella pohjapanssareita sekä puskureita ja uusi maali päälle.
Rengastus koitetaan päivittää mahdollisimman nopeasti, viimeistään jahka saa nuo loput kelkan osat taipaleelle.

Tällähetkellä tuo keksintö ei ole kilvissä, saa nähä tuleeko koskaan olemaankaan. Auto tehdään sillä ajatuksella, että sillä myös ajetaan niin että tuntuu.:D
Eli mitään näyttely kapistusta ei olla rakentamassa, (niistäkin on kokemusta) vaan käyttötarkoitukseen soveltuvaa ja siltä näyttävää vehjettä. :cool:

Kuvia laitan kunhan huomenna menen tallille tilannetta tutkimaan.
Rojektin edetessä saa ja PITÄÄ antaa ohjeita ja neuvoja. Tässä kun ollaan ihan märkäkorva tällä alalla...:p


Jaa tässäpä yksi myyjän ottama kuva autosta.
http://opel.desteem.org/albums/userp...31d470a0bd.jpg

Matti_83 12.10.2008 22:32

Ensimmäisenä ennen ainuttakaan metsäreissua vahvista jakolaatikon kiinnitys ja lisää vähintään yksi kiinnityspiste, ettei pääse keinumaan edestakaisin. Etuperän kiinnitys pultit kannattaa tarkastaa ja laittaa lukitteella kiinni ja tehdä lisäkiinnitys korvake vetarin laipan pulttien alle. Näillä pienillä parannuksilla säästää ajanmittaan hermoja ja kirosanoja asennus kaljasta puhumattakaan.

IHKULAINEN 13.10.2008 10:45

Onnea projektiin. Hyvä auton olet valinnut! Kattelin tota kyllä nettiautossa. :D

Haulla löytyy melkoisesti tietoo korotuksista ym.
Ladafoorumillakin käyty tyhjentävästi Nivan modifioinnit.

Muista, että sitte ku tekee, niin tekee kerralla kunnolla.

Onks toi tulossa pelkästään mettään, vai onko tarkotus ajella myös liikenteessä??

La tuskaa 13.10.2008 20:04

Noo tuota tuosta jakkis lootan kiinnikkeiden vahvistamisesta sen verran että jotain muuta porsii kyllä ennen niitä jos vain pellit sen verran on kunnossa mutta jos on tosiaan noin osina niin sitten kannattaa vahvistaa kiinnikkeitä. Ei sille tarvii kovin kumoisia tehdä että on maasto kelpoinen. Kaaria avartaa ja 235 75 15 kumit alle riittää ihan täysin. vetokoukku kokonaan pois jos et tarvii ja jos tarviit niin lyhennä sitä ite koukku osaa n,4cm mutta niin ettei konttorilla setä huomaa. siitä se jää aina kantaan jos jostain. Mesen jouset keulaan mut niitä joutuu lyhentään jos meinaa et pysyy jonkin laiset ajo omiaisuudet ja sit pitää samalla laittaa yläpallon ja ylätukivarren väliin tavaraa et se ylätukivarsi ei makaa pohjaan. Helmat tietenkin 100mm palkista tehä niin tulee sisäpuolikin samalla ja kestää tunkkailla. Et ehkä parempaa autoa olis voinu valita ekaksi prokektiksi.:D Ja jos tulee kysyttävää niin kysy oon kesäkuusta ite omistanut kyseisen kamppeen ja jo aika lailla kaiken läpi käyny. Etuperä kerran vaihettu ja jakoloota kanssa :D. Mulla auto jokapäiväisessä ajossa ja kääntää katseita :D ja jakaa mielipiteitä :D

keranha 13.10.2008 20:20

Kiitosta kommenteista ja vinkeistä. Miten tuo jakoloota kannattaa pönkätä sinne pohjaan? Ihanko vain joku palkki poikittain ali, ja siihen kiinnike?

Rojekti polokastiin tosiaan nyt liikkeelle, ihan ensin laitoin rälläkkään uuden laikan ja aloin viipaloimaan. Vanhat helmat veken, ja palkkia tilalle.

Löytyhän sieltä tämmöisiä kauniita hitsauksiakin. Hieman tarvii korjailla...:rolleyes:
http://opel.desteem.org/albums/userp...3102008316.jpg

Sitten kaveri muotoili keulaa.
http://opel.desteem.org/albums/userp...3102008318.jpg

Ja perää
http://opel.desteem.org/albums/userp...3102008320.jpg

Kaariin tuli tilaa lisää.
http://opel.desteem.org/albums/userp...3102008319.jpg

Tämmöset puskurit siihen sitten tulee. Tuota etupuskuria pitää vähän modata.
http://opel.desteem.org/albums/userp...3102008321.jpg

La tuskaa 14.10.2008 07:44

Heh olipas aika tutun näköistä saumaa ja juurikin samassa paikassakin vielä :D. Mulla oli taka akseli tipahtaa tossa syssyllä ku juurikin tuosta samaisesta kohtaa repesi molemmin puolin. Voin kertoa ei repeä enään :D. En suosittele palkkia jakkiksen alle laittaa korkeintaan panssari. jää sitten siitä palkista roikkumaan joka paikkaan. Siihen riittää ku laitat vaikka isommat pultit vain niihin perus kiinnike paikkoihin. Ne tais olla 8mm orikinallit niin pistä vaikka 10mm niin kyl se riittää. ei mulla ole ollu itellä mitään ongelmaa sen asian kanssa tähän mennessä ja tuolla on kyllä rymytty ja oltu kiinnikkin. eihän sitä tietenkään passaa pökätä mihinkään sitten hajoo aika varmasti.

IHKULAINEN 14.10.2008 09:37

Itsellä oli revennyt pelti molemmin puolin vaihdelaatikon kiinnityksen kohdalta. Nyt on uudet kiinnitykset vaihde- ja jakolootassa, ku ne siirty taaksepäin koneen vaihdon yhteydessä.
m10 pultit jakolootan kiinnitykseen. Vaihdelaatikko tulee nyt yhteensä 6pultilla koriin. 2kpl m12 ja 4kpl m10..
Pultit läpi ja yläpuolelle isot prikat ja prikkojen alle paksut kumimaton palaset, niin vähän vaimentaa tärinöitä.

Mullakin repes vuos sitten tuo samainen taka-akselin tukivarren kiinnityspiste... oli siis ruostunu.

Näppärän näköset puskurit...

Matti_83 14.10.2008 10:15

Tee jakolaatikon takakannen kiinnityspulttien alle sopiva kiinnike mistä saat kumityynyillä koriin kiinni. Pysyyhän se siellä ilman tuota kiinnikettä paikoillaan, pääsee vaan vedättäessä keinumaan ja tuontää akselin läpi takakannesta, löytyy muuten ylimääräinen tehdas uusi takakansi mikäli tarvetta.

La tuskaa 14.10.2008 11:43

Jaa sekö pääse tuollain tekeen. Aika mielenkiintoista voisin väittää hmm. No joo tuota pitää suunnitella itellekkin sit ku saan tässä kohta puoliin sen dieseli nivan haettua niin se saattaa vääntää siinämääriin paljon että tuo pitää rakentaa.

Punanenä 14.10.2008 14:21

Onnea uuden offinivan johdosta!
Tarkista taka-akselin liikerata ettei rajussa sisäänjoustossa murikka osu
pohjaan ja väännä akseliputkia kieroon.pohjaanlyöntikumeja siis alaspäin tai tavaraa alemman jousilautasen päälle.itse rikoin kaksi akselia ennenku uskoin.kierossa akselissa menevät myös rattaat ja vetarit helposti paskaksi.kaasuttimeksi suosittelen 2 litrasen sierran kaasaria (weber 36/32) niin alkaa alavääntöäkin olemaan paremmin.

ladafoorumilta löydät hyvin tietoa nivan rakentelusta jos jotakin tarttee tietää alustasta tai muusta..minulta löytyy myös nivan räjäytyskuvat jos satut tarttemaan

keranha 14.10.2008 15:15

Kiitosta vain kaikille vinkeistä.
Hyvin onneksi perus systeemeihin tulee infoa tuosta rakentelu kaverilta. Sillä kun on ties kuinka mones lada, ja nyt on alla -07 niva. :D

Tolle moottorille tuskin jaksan nyt alkaa mitään sen ihmeellisempiä tekemään. Kaasarina siellä on tuliterä vakio kaasara, joten kyllä se nyt piisaa että se toimii.:)

Mutta nyt pitää mennä taas rakentamaan. Lisää kuvia illalla.

keranha 14.10.2008 19:34

Jahas, jotakin tuli taas turailtua. Ensimmäinen helma on valmis, ja toinenkin jo ihan hyvällä mallilla. Virta-avain piru vain teki temput, ja meni virtalukkoon poikki. Piti sitten porailla koko lukko, jotta sai auton tallissa käännettyä.

No tässäpä parit kuvat taas.

Löyty lisää näitä kauniita ja erittäin tukevan näköisiä hitsauksia.:)
http://opel.desteem.org/albums/userp...4102008322.jpg

Helma pois.
http://opel.desteem.org/albums/userp...4102008324.jpg

Ja uus tilalle.
http://opel.desteem.org/albums/userp...4102008325.jpg

Takana on tilaa isommallekkin gummille, kaari hepissään.
http://opel.desteem.org/albums/userp...4102008326.jpg

Aikataulu tavoitteesta sen verran, että perjantaiksi pitäs saada siihen kuosiin että pukkais tuon tuosta maalaamoon. Ja lauantaina kasaan, ja sunnuntaina metsään...:D

La tuskaa 14.10.2008 21:27

heh oikein. Näillä mennään :D Itellä just tossa töistä ku tulin niin muutamaa sataa metriä ennen huoltsikkaa niin loppu vaihteeksi bensa :mad:. Paljon on porukalla kulutus lukemat??

Hazka 15.10.2008 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja La tuskaa (Viesti 496930)
Paljon on porukalla kulutus lukemat??

Kesällä mittailin matka-ajossa 8,4L/100

La tuskaa 15.10.2008 11:32

No niukasti vie sulla. Mitkä kumit?? Mulla tällain ku pörrää ympäriinsä niin siinä se 15l/100 hujakoilla on

IHKULAINEN 15.10.2008 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 496842)
Aikataulu tavoitteesta sen verran, että perjantaiksi pitäs saada siihen kuosiin että pukkais tuon tuosta maalaamoon. Ja lauantaina kasaan, ja sunnuntaina metsään...:D

Äijä on kova tekemään.
Mimmost palkkii pistit helmoihin? Tuleeks jotkut kumilevikkeet pyöraänkaariin? Onko leimaan tulossa? Rengastus? Vinssi?

keranha 15.10.2008 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN (Viesti 497075)
Äijä on kova tekemään.
Mimmost palkkii pistit helmoihin? Tuleeks jotkut kumilevikkeet pyöraänkaariin? Onko leimaan tulossa? Rengastus? Vinssi?


Helmoissa nuo palkit tais olla jotakin 100*50 ja seinämä olisko 3mm?
Pyörän kaariin tulee varmaankin levikkeet jotka on nivan omat. Kuten jo aikaisemmin kirjoittelin niin siittä leimasta ei kukaan vielä tiedä.:D Renkaat tulee, kuten kirjoitin, mahdollisimman pian uusiutumaan. Kunhan saan noita loppuja kelkan osia maalimalle. Oletettavasti joku 215/75/15 tai joku semmonen, varmaan insa saharat... Näkee sitten, mutta ensi testit ajetaan siis noilla mitkä nyt on alla...:p
Vinssi tulee kans kyllä myöhemmin.

Hazka 15.10.2008 13:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja La tuskaa (Viesti 497061)
No niukasti vie sulla. Mitkä kumit??

Kumit oli good year 215/70-15 ympärivuotiset

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 497086)
Oletettavasti joku 215/75/15 tai joku semmonen

Hommataan ne 235/75-15

IHKULAINEN 15.10.2008 14:59

Mull on 235/75-15 (30/9,5-15) pinnotetut Colway mutikat. Täydellisen kokoset kyllä ja saa leimaan.

keranha 15.10.2008 16:24

Löyty tallin perältä tämmösiä. Eikös niitä valoja pidä maastoatuossa olla kovasti?:D
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008331.jpg


Ja takasin tallille...

keranha 15.10.2008 20:22

Jaha taas jotakin.
Helma palkit on nyt valmiit, samoten takakaaret, etukaariin pitäsi jotakin pientä vahviketta hitsata, ennen kuin niitä levikkeitä tulee... Jotakin pientä paikkailua jäi vielä sinne tänne. Pakari on nyt asemissa, se kun roikku miten sattuu. Ja siihen tuli thuning änäri.:D

Helema on sitten tuommonen
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008337.jpg

Palkin päähän korkki, tai oikeammin hitsasin kasaan nuo edellisen rakentajan paikka paikan päällä systeemit. Tuli ihan hyvät, kun leikkasin liiat pois.
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008339.jpg

Sisusta tyhjäkis ja roskat imuriin.
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008334.jpg

Takapuskurin mallailua. Pitäskö sitä nostaa ylemmäs?
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008341.jpg

Pakaria paikalleen.
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008340.jpg

Konepellissäkin on hieman pitsiä...
http://opel.desteem.org/albums/userp...5102008335.jpg

Hazka 15.10.2008 20:24

Jaha, meikän pärstä pääsi sitte nettiin levitykseen :)

keranha 15.10.2008 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hazka (Viesti 497239)
Jaha, meikän pärstä pääsi sitte nettiin levitykseen :)

Ja koko komeudessaan.:D

liero 16.10.2008 01:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hazka (Viesti 497050)
Kesällä mittailin matka-ajossa 8,4L/100

joo... tuohon ykkönen eteen niin ollaan likeempänä vuoden keskikulutusta ,kesällä tuota ehdottamaani vähemmän ja talvella enemmän , no ei ehkä ihan mutta melkeen kumminkin , tämä on minun kokemus 1.5v ajalta 235/75-15 insa sahara renkaisesta nivasta ympärivuotisesta jokapäiväisestä käytöstä.

älä silti pelästy , niba on hyvä auto, järkikäyttäjällä kestääkin kun ei hulluttele renkaiden kanssa , perse joustaa todella hyvin,keula jäykempi.

jakoaskin kiinitys ropppaa pohjasta maastokäytössä kohtuu varmasti , irti vaan ja tilalle pikkasen paksumpaa kamaa vaikka 100x200x5 lattaa .
lisäksi tuo toinen kiinitys esim. jakoaskin takakanteen on varmasti kannattava.

.... hitto joo hienoa etta invaa jaksetaan pykätä ...

http://forums.offipalsta.com/showthr...yst%E4+nivasta

ja

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...st=0&sk=t&sd=a

löytyy paaaljon infoa nivasta.




.... mutta kato nuo linkit ja tee niistä hieman paremmin niin niba alkaa pelata...

edit:
älä tuota takapuskinta tuohon jätä, nivassa on tod. pienet ylitykset , varsinkin kun itse tekee puskurit , älä pilaa sitä... likeemmäksi koria puskuria vaan

La tuskaa 16.10.2008 08:02

Joo taka puskuri pitää olla ihan korissa kiinni ja etunenkin niin liki ku voi laittaa jos vinssin pistää. itelläni on 235*70*16 insan saharat ja vittu niisson pitoa voisin väittää. Ja ei pahat tielläkään. Talvi ajossa ei kokemusta mutta kuulemma aika liukkaat mut sehän nyt on pientä :D
Ja muista sit laittaa joku todellä komee väri nivaan :D


Sivu luotu: 20:52 (GMT +2).