![]() |
moggi/volvo porttaaleista
oisko pistää kuvia ja rattaiden leveyksiä porttaali alennusvaihteista. räjäytyskuvatkin ois ihan jees poksien sisuksista.
|
416 mokki osia http://www.pirate4x4.com/forum/showt...=216568&page=6
|
60mm,mites volvossa sitten?
|
.
ja että volvon rattaiden leveyttä ei tieretä ;) rohkeesti vaan
|
Lainaus:
|
just mitattu ja volvo on 35mm leveel rattaal.
meinaatko tehä ite porttaali boxit?? |
no tota miettisinkin et noi mersun on tolkuttomalla ylivaralla,toi 35mm kuulostaa jo siltä et kestää isältä pojalle,vai onkos jollain murentunut niitä? no on tossa jyrsin ja sorvi et saattaispa hj aksuloihin olla tulossa porttaali poksit;) samalla saa murrokset kestämään huomattavasti enenmän rääkkiä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyviä ideoita toteutukseen pyörii aina välillä mielessä ja suurimmat sudenkuopat on ainakin teoriassa vältetty (ehkämeibii), mutta mites tukivarsihomma? Jakari- tai joku linkkituenta on pop, vaan minkälaisia voimia akseliin / sen ja boxin liitokseen tulee, jos tuennan tekee perinteisesti akseliputkeen? Onko jollakulla voimavektorit hyvin hanskassa, kandeeko tuenta tehdä kumminkin porttaaliboxista? |
pyörimissuunta
Koittakaa sitten niitä porttaalijuttuja tehdessänne laittaa pyörimissuunnat oikeinpäin.
|
murikka käännetään ympäri,samalla akseliputket kunnon teräksestä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eiköhän porttaali idea olisi haudattu ajat sitten jos voitelu tai pyörimissuunta olisi niitä asioita joita joutuisi miettimään. kramerin pikku pyöräkuormaajassa on asialliset porttaalit mitkä tuntuis ja kestävänkin;)
|
Marks4wd:n sivuilla on linkki aivan pätevän näköisiin portaaleihin, joita ainakin Nissaneihin on ollut saatavilla. Itsekin nimittäin aina sillointällöin suunnitellut jotain edellämainitunkaltaista.
|
|
Sisäpuolinen lieriövälitys poistaisi pyörimissuuntamurheen, pyörimissuunta ei vaihdu. Myöskin pikkuhammaspyörä kestää paremmin kun hammaskosketus on useammalla hampaalla yhtäaikaa. Ongelmana ehkä vanhaan asennettaessa kokonaisvälityssuhteen muutos (hidastaa jonkin verran) ja ison hammaspyörän koko (vaatii tilaa, riippuu vanteesta mahtuuko sinne).
Tämä vaan tällaisena kuriositeettina, Lokomon Lokkeri-metsäkoneessa oli takana k.o vähennyspyörästöt. Ja vanhemmissa traktoreissa myös käytetty kai jonkin verran. |
Onhan niissä radioautoina olleissa UAZeissakin sisäpuolinen ratas, on vaan tolkuttoman kokoinen mokkula se kääntöpää (olka-akselilinja ei ole lähelläkään renkaan keskipistettä) ja korotusta (navan ja vetopyörästön keskilinjojen väli) n. 60 mm, eli reilusti vähemmän kuin perinteisemmässä ratkaisussa.
|
3 Liiteet
Tossa viime torstai aamuna kävin teetättämässä g-69 ja mikjus pajalla pikkuisen osia ja siinä hieman g-69 kanssa vertailtiin unimogin valuakseleiden ja volvon porttaali osia keskenään.
iso ratas volvosta pikku ratas mogista. paksumpi vetari mogista ohut volvosta. |
Lainaus:
ei se näppäimistö kulu siitä:D:D:D |
miten kestäis ketjuvälitys boxissa? Ketju ja rattaat jostain jenkkijakiksesta? Tai sitten jotain paksua "metriketjua" ja tarvikerattaat?
|
Lainaus:
|
voi olla huono idea
mutta kattelin tossa yks päivä 4X4 belaruksen etu akselia siinä olis aika pieni perämöykky,porttaalit ja plussana vielä raideleveyden muuttaminen kummallakin puolella muistaakseni olisin jossain itäoffi videossa nähnyt sellaiset jonkun häksättimen alla onko kukaan suomessa koittanut sellaisia |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 15:32 (GMT +2). |