Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Suzukipulmia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50177)

J0hannes 01.09.2008 16:44

Suzukipulmia
 
1 Liiteet
Joops, viikonloppuna irroiteltiin 413:sta aksulat remppaa varten ja irroituksessa tuli vastaan pikku pulma. Jousien pultit oli jämähtänyt toiselta puolelta jumiin.
Onko kellään hyvää ideaa, miten pultit saisi irti ehjänä?
Toinen kysymys liittyykin akseleihin. Millainen homma on vaihtaa takamurikan vuotava pinjonilaakerin stefa?

PeteTurku 01.09.2008 19:15

Tarkoititko noita jousen takapään pultteja? Siellä on varmaankin holkki pultin ympärillä joka toten näkösesti on ruostunut jumiin. Ei aukee sitten niin millään. Jos ei oo kummempaa tarvetta availla noita, niin aanna olla kiinni. Jos taas täytyy saada auki niin laikalla pultin kanta poikki, jolloin jousen saa väännettyä haarukastaan pois. Ja sitten vaan ettimään uutta sopivaa pulttia.

Höpö 01.09.2008 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J0hannes (Viesti 485039)
Joops, viikonloppuna irroiteltiin 413:sta aksulat remppaa varten ja irroituksessa tuli vastaan pikku pulma. Jousien pultit oli jämähtänyt toiselta puolelta jumiin.
Onko kellään hyvää ideaa, miten pultit saisi irti ehjänä?
Toinen kysymys liittyykin akseleihin. Millainen homma on vaihtaa takamurikan vuotava pinjonilaakerin stefa?

Omassa sj410:ssa ei ollut ainakaan mitään holkkeja rungon pään puslien sisällä. Pulttipyssyllä pulttia ympäri ja samalla vauhtia vasaralla sisältä päin niin lähtivät liikkeelle.

J0hannes 01.09.2008 21:11

Pitääpä kokeilla...
Olisko kellään siihen stefan vaihtoon liittyen hyviä ohjeita?
Mulla on löytyny holkit joka kerta, kun on irroitellut muista värkeistä(410:stä).
Kyllä siitä kun katsoo, niin siellä välissä ne holkkien päät näkyvät.
Tosin tota pulttipyssy ideaa voisin kokeilla :P

Racingrabbit 01.09.2008 21:32

Sähköpuukkosahaan rauta terä ja sillä lähtee näppärästi.Uusia pultteja löytyy kyllä kaupasta.
Kyllä siellä rungon puolen kiinnityksessä metalliholkki pitäisi olla.

LaaLaa 02.09.2008 04:11

Mutteri tuohon pultin pääyän tasaan ja Isolla kädellä lekaa pultin päähän niin joko lähtee tai taivuttaa kiinnityskorvaa sen verran että mahtuu rälläkänkin terä väliin ja poikkki vaan pultti.

Stefan vaihto on ihan helppo homma, kardaani irti, laipan mutterista lukitus ryppy suoraksi ja laippa irti. Sitten vaan esim. rengasraudalla kampeaa vanhan stefan pois ja uus huolellisesti paikalleen.

J0hannes 02.09.2008 09:36

Kiitoksia, enköhän minä näillä vinkeillä saa homman hoidettua.

Tuohon toiseen threadiini liittyen, olisiko kellään mittatietoja 410:n ja 413:n virranjakajista.
Kiinnostaisi tietää, millainen homma siitä tulee, kun pitäsi parittaa 410:iin rakennettu sähkönen sytytys 413:en koneeseen.

Rak 02.09.2008 10:55

En nyt sanasta sanaan tuota asennusjuttua lukenut mutta 413:n jakajassa on hall tjsp. tunnistus. että jakajan vaihto ei välttis ole tarpeen.

Höpö 02.09.2008 17:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 485161)
Kyllä siellä rungon puolen kiinnityksessä metalliholkki pitäisi olla.

Tarkemmin muistellen oli siellä holkit. Asennusolutta siemailtu ilmeisesti taas huolella kun muisti palailee näin pätkittäin...

J0hannes 08.09.2008 17:20

Mistä saisi sähköpuukkosahaan tarpeeksi vahvoja teriä? Hommattiin jotain Boschin teriä, mutta jousenkiinnikepultteja sahatessa niistä jauhaantui hampaat samantien...
Toinen juttu, löytyykö sj413:een jonkun laitteen ohjaustehostimen pumppua, joka menisi helposti paikalleen?( Bolt-On tai hyvin lähellä sitä)

-teemu 08.09.2008 17:48

Vitaran pumppu ja vitaran pumpun jalka oli mulla kun koneena vielä 1,3. Joutu kyl tekeen yhen paksun latin ja pari reikää, en muista miks mut piti asentaa ylemmäs.

-Teemu

toukka 08.09.2008 19:50

paineilma taltalla lähtee suorastaan ittekseen kannattaa kokeilla jos mahdollisuus.

Heguli 08.09.2008 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J0hannes (Viesti 486598)
Toinen juttu, löytyykö sj413:een jonkun laitteen ohjaustehostimen pumppua, joka menisi helposti paikalleen?( Bolt-On tai hyvin lähellä sitä)

SJ410 malliin sopii Isuzu Troopperin pumppu melkein bolt on. Muistaakseni runkopalkkiin joutui tekemään yhden uuden holkitetun reiän tehostinta varten. En ole varma, sopiiko 413 malliin.....

LaaLaa 08.09.2008 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 486660)
SJ410 malliin sopii Isuzu Troopperin pumppu melkein bolt on. Muistaakseni runkopalkkiin joutui tekemään yhden uuden holkitetun reiän tehostinta varten. En ole varma, sopiiko 413 malliin.....

Melkein noin, Trooperin simpukka käy suzukin runkoon melko helposti, yksi reikä käy suoraan vanhoihin ja sen jälkeeen 3 muuta on helppo porata kohdalleen. Rattiakselissa ja ohjausvarren nivelessä joutuu kyllä jonkin verran näpräämänn että saa leimakelvollisen.

Vitaran pumppu pitäisi käydä kyllä lohkoon suoraan jo olemassa oleviin reikiin.

Vitaristi 24.09.2008 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J0hannes (Viesti 485039)
Joops, viikonloppuna irroiteltiin 413:sta aksulat remppaa varten ja irroituksessa tuli vastaan pikku pulma. Jousien pultit oli jämähtänyt toiselta puolelta jumiin.
Onko kellään hyvää ideaa, miten pultit saisi irti ehjänä?
Toinen kysymys liittyykin akseleihin. Millainen homma on vaihtaa takamurikan vuotava pinjonilaakerin stefa?

"pillistä kuumaa" pultteihin,yleensä tepsii jos ei paloaltista materiaalia oo lähettyvillä..

Racingrabbit 24.09.2008 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 486698)
Melkein noin, Trooperin simpukka käy suzukin runkoon melko helposti, yksi reikä käy suoraan vanhoihin ja sen jälkeeen 3 muuta on helppo porata kohdalleen. Rattiakselissa ja ohjausvarren nivelessä joutuu kyllä jonkin verran näpräämänn että saa leimakelvollisen.

Vitaran pumppu pitäisi käydä kyllä lohkoon suoraan jo olemassa oleviin reikiin.

Just mallailin Troopperin simpukkaa 413:een ja oli just niinkuin LaaLaa asian kertoi.Vain yksi pultti käy suoraan,muut on kyllä helposti sovellettavissa.

Rattiakselin saa tehtyä laillisesti kun käyttää Pajeron väliakselia Suzukin rattiakselin ja Troopperin simpukan välissä.Tulipellin puoleinen ristikko käy suoraan ja simpukan puoleisen joutuu tekemään "sekaristikon",eli kaksi saman valmistajan ristikosta kupit keskenään vaihtamalla.Mittoja en tähän hätään muista,mutta aivan tarvikeristikoista sen sai tehtyä.

MattiH 18.11.2009 01:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 485183)
Stefan vaihto on ihan helppo homma, kardaani irti, laipan mutterista lukitus ryppy suoraksi ja laippa irti. Sitten vaan esim. rengasraudalla kampeaa vanhan stefan pois ja uus huolellisesti paikalleen.

Mitkä mahtaa olla tuon takamurikan pinjonin stefan mitat?
Oli omasta niin kovettunut, että meni irti murjoessa niin huonolle hapelle ettei pysty mittailemaan. Ei löytyny minkään sortin numerosarjaakaan että ois sen perusteella ettiny.

Hartzaq 18.11.2009 22:57

eikös mittoja saa sieltä missä stefa oli paikallaan. mauserilla vain akselin ympäriltä, ulkokehältä ja paksuuden varmaan saa vanhasta?

temetsu 19.11.2009 11:12

mulla kans jumitti vänkärinpuolelta etu ja takapään jousista nuo holkit pultteihin. Lekalla takomalla kiinnitys korvalliset hieman aukesi jolloin katkasin rälläkällä pultin poikki. uudet hotkit tein sopivasta rautaputkesta ja vaseliinit väliin.

Vilkutin 19.11.2009 16:02

Mites toi takapään pinjonin stefan vaihto?
Kartaani irti, sitte tulee se isomutteri näkyviin, joutuuko sen aukasemaan? Joutuu...
Sen kun aukasee niin miten olette kiristäneet sen, eikös se vaikuta pinjonin laakereiden välykseen? Siellähän on sellainen perkeleen helvetti mikä kiristyy mutterin kireyden mukaan, ja vaikuttaa laakerien välykseen?


Sivu luotu: 15:49 (GMT +2).