Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Yleiset (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=47)
-   -   C4:n perusviritys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4989)

11.08.2004 23:19

C4:n perusviritys
 
terve! olen aikeissa ostaa tod.näk. saksasta C4:n manuaalilla. eräitä kysymyksiä:

kun tuo on katalysaattorimoottori, saako moottorista perusmuutoksilla (runnerit+imusarja, peltisatsit+putkisto) irroitettua tuota ilmoitettua 230-250hv kovempia tehoja? millalailla nuo muutokset vaikuttaa kulkupuoleen? 0-100kmh-kiihtyvyys? kokemusta on C2:sta, varmaankin hieman parempi ajettava?

Note! This message was posted anonymously!

12.08.2004 05:54

Tiheämpi perä esimerkiksi 3.54 tai 3.73. Tuosta tulee varmasti lähtöjä.

Note! This message was posted anonymously!

12.08.2004 08:40

ehdottaisin että mafista otat verkot ja jäähdytysritilät pois. Jos vaihdetaan runnerit niin pleenumista täytyy kairata aukkoja isommaksi ja todennäköisesti myös imusarja täytyy vaihtaa. Läppärunko täytyy vaihtaa isommaksi. Nämä temput eivät mitään ihmeitä tee. jos halutaan hevosia niin nokka -akseli ja kannet täytyy vaihtaa / kannet portata. Koneen rakentamisen kierre on alkanut. Kannattaa miettiä haltekkia jossa voidaan tietokoneella säätää autoa.

T: entinen 86 omistaja !

Note! This message was posted anonymously!

Firebird 12.08.2004 09:04

Kaikki riippuu rahasta minkä olet valmis laittamaan. Helpoin ja halvin --> katti pois, peltisarjat, hyvin virtaavat putket. Sen jälkeen esim 58 mm läppärunko, Hi Flow runnerit,
parempi imusarja, plenumin porttaus, parempi bensapumppu, isommat suuttimet... 4 tonnilla saat Paxtonin kylkeen ja kevyillä ahtopaineilla konetta ei tarvitse avata. Jos vääntää painetta, takomännät, nokka, venttiilit, kampura...Virittäminen ei lopu koskaan. Jos ajattelet 0-100 kiihtyvyyttä, manuaali C4 tiheällä perällä liikkuu alta 6 sekunnin, jos auto on kunnossa. Alle viiden sekunnin laitetta et saa C4:sta katurenkailla.


12.08.2004 13:36

Eikös se ensin ole helpoin ottaa katit pois vaan varsinkin etukatit helposti ihan tukossa ja sitten paremmat takapöntöt. Täälläkin on aikaisemmin sanottu ettei peltisarjalla saada ollennaista hyötyä verrattuna vakioon menee kuulema aika pilkun viilaukseksi. Ollennaista on varmaan tuo koneen yläosan muutos.

Eihän varmaan kyse ole mitä voi saada autosta vaan paljonko on valmis maksamaan vaikka 400hp:sta. Kiihtyvyydet liikkuu varmaan aika lailla siinä 5-6 sekunnin välissä riippuen esim. perästä.



Note! This message was posted anonymously!

12.08.2004 14:04

Tervehdys. Voisin ehkä antaa hieman "insightia" sillä itselläni on seuraavat modit:

-läppäportin lämmityspoisto
-läppäportin "airfoil"
-portattu plenumi
-MAF sensorin verkot poies
-säädettävä regu (45psi tyhjäkäynnillä vacuumi linja irti)
-"frisbee" poistettu
-ilmapumppu tyhjennetty
-K&N filtteri avonaisella kannella
-180 asteinen termari
-200 asteinen fan kit
-Davis korkeajännite puola/kansi/pyörijä
-Taylor korkeajännite johdot
-AcDelco rapidfire tulpat
-Etukatit poies
-Vapaavirtaus pääkatti
-Magnaflow cat-back putkisto
-TPS sensor 0.65v volttia ja sytytys 8 astetta ennakkoa

Unohtuikohan vielä jotain... no anyway vette pärjää todistetusti vastaavalle täysin vakiolle corvetelle ja roikkuu mukavasti LT-1:n mukana moottoritielläkin (pistää tosissaan kampoihin kun lähdetään kiihdyttämään 100km/h eteenpäin). Yksittäin mikään noista tuskin persuksissa tuntuu mutta yhdessä jotain hyötyä on tullut. Lisäksi auton hengittää hieman paremmin ja käyntiääni on parantunut. Autosta on myös tullut kaasuherkempi. Silti olen sitä mieltä että ensimmäisiin todellisiin modeihin kuuluu perän tihennys. Nyt kun ajattelen niin harmittaa itseäni kun en ole sitä aikaisemmin tehnyt ja tarkoituksena onkin ensi kesäksi vaihtaa 3.07 tilalle 3.54 tai 3.73 perä.

Lisäksi automaattilaatikko toimii mielestäni hieman liian "laiskasti", joten shift kit ei todellakaan olisi pahitteeksi. Tiheällä perällä ja shift kitillä autosta tulee kierrosherkempi ja laatikko pykältää kuten kunnon urheiluauton tuleekin. Huonona puolena perän vaihdolla ja laatikkorempalla on tietenkin kustannukset. Perän vaihdattaminen menee arviolta noin 1000e pintaan töineen ja laatikkoremppa shift kitteineen ja kenties uuden turbiinin kanssa menee myös 1000e pintaan. Hintaa tulee mutta ehdottomasti kannattaa !

En mainitse mitään kansien, imusarjojen tai nokan vaihtamisesta koska oma kokemukseni perustuu ihan maallikon näkökulmaan, eli aloitin halvoista ja helpoista modeista siirtyen koko ajan edemmäs.

Täytyy myös manita corveten ilmansaannista. Vaikka löytyy paljon niitä, jotka mollaavat näitä niin sanottuja "cold air intake" sarjoja niin täytyy kyllä itse todeta että corvetessa on perukseltaan aika onnettomasti ratkaistu tuo kylmän ilman saanti. Suodatin imee pienestä rakosesta tulevaa ilmaa koneeseen kun taas suurin paine kohdistuu ilmastoinnin kennoon ja syyläriin. Ehdottomasti kannattaa harkita jotain sarjaa joka imaisee ilman joko siitä suojakotelon alta painetilasta tai sitten suoraan rekisterikilven reiästä. K&N filtteri aukileikatulla kannella on vielä aika kaukana hyvästä ratkaisusta.

Oman autoni heikkoutena näen vielä nimenomaan tuon kylmän ilman saannin, laiska perä, laiska vaihdelaatikko (on täysin toimiva mutta mielestäni silti liian laiska) sekä se että minulla on vielä vakio pakosarjat paikoillaan... Onneksi on pitkä talvi tulossa jolloin voi auton kimpussa puuhastella oikein kunnolla. Kesällä kun ei oikein kerkee kun pitää olla koko ajan ajamassa :)

Note! This message was posted anonymously!

MikkoM 12.08.2004 14:11

Eikös se juuri ole L98 moottorin heikoimpia puolia tuo hengitys, varsinkin imupuoli, jostain luin että vakio läppärungon virtaus riittäis reilusti yli 400hp!?
Tutun ´86 kulkee 12,3 sek varttimailin, suht pienillä muutoksilla
kannet,imus.,nokka, mutta esim. vakio suuttimet!

MikkoM

Firebird 12.08.2004 16:40

Mä olen kuullut kanssa tuosta "vakio" Corvettesta 400 hv tehoilla. Olisi kiva nähdä mitä se pitää sisällään. Yleensä 400 hv laitteet eivät vaan satu olemaan vapaastihengittäviä. Näissä asioissa pitää miettiä mihin sitä tehoa tarvitsee. Noin fiilispohjalta voi sanoa, että "lähtee kuin hauki rannasta". Harvat on oikeasti kellottanut varttimailia. Yksi jannu omisti omasta mielestään aika tykin ja ajoi 17.5 sek...


12.08.2004 21:28

kuinkahan paljon teho kasvaa, jos peltisatsi/putkisto ja uusi imusarja ja nokkapaketti? voiko 300hv olla mahdollista?

Note! This message was posted anonymously!

12.08.2004 21:39

Ehdottaisin seuraavaa:Putkisto uusiksi+pakosarjat(perstuntumalla suurin vaikutus suhteessa kuluihin).52mm läppis,plenumin kohdistaminen runnereihin,imusarjan porttaus ja kohdistus,kansien lievä porttaus ja kanavien sekä palotilojen kiillotus,hieman kireempi rullanokka ja jäykemmät jouset.imuilman saanti rekisterikilvestä,sääd.reg.Tämän kaiken saa 2000e,joten ei käy kalliiksi,toki paljon työtä se teettää,mutta kaiken voi tehdä itse,jopa kannet kunhan on varovainen eikä ahnehdi liikaa ja pilaa virtauksia.Näillä modeilla irtoaa takuulla yli 300hv ,ja väännöt on tod. hyvät.

Note! This message was posted anonymously!

12.08.2004 21:46

Totta puhutte,toisilla on tapana kerskua kuinka vähän ovat tehneet ja rahaa laittaneet vehkeisiinsä ja silti ovat ihme kyllä nopeempia kuin toisten autot ,jotka ovat laittaneet vaikka mitä autoihinsa,eikä siltikään pärjää.Eihän niistä koneista päällepäin näe mitä ovat syöneet.Ajat ei parane ittestään varttimaililla sekuntia eikä loppunopeus kasva 5kmh ilman todellisia muutoksia.Meitä on joka lähtöön.Parempihan se on kuin ihmetellä mikä on kun ei mee tän kovempaa vaikka vaihdoin sitä sun tätä.

Note! This message was posted anonymously!

MIC4-90 12.08.2004 22:41

Ei tuo 400hp pitäisi olla todellakaan mikään kauhean vaikea saavuttaa, mutta rahaahan se vaatii.
Itse aloitin laittamalla putkiston uusiksi, mutta seuraavaksi menee sitten koneen yläkerta uusiksi eli kansi, nokat etc.
Kyllä mielummin rahat laittaa kunnon laittoo eli jonkun ilmapumpun voi poistaa sitten kun konetta kunnolla, mutta ei siitä vakio koneeseen iloa saa ilman muita kunnon muutoksia. Aika olematonta saa aikaan jos pientä muuttelua tekee.

Eli jos tehoa haluu niin voi aloittaa putkisto sitten imuilma ja sitten koneen sisu uusiksi. Kyllähän ecklerssiltä saa kaikenlaista tuning-kamaa, mutta kyllä siellä paljon on ihan humpuukia. siellä on niitä "+5hp wunderbaumeja" ( ei oikeasti jos innostuit=) eli jos ecklerssin katalogia katsoo niin pitäisi saada melekin 30heppaa lisää ihan parilla sadalla.

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

13.08.2004 08:37

Hei
Muistakaa että kun laitatte yläkertaa niin alakerta on yhtä tärkeä.Yleensä ostetaan kannet imusarjat nokakeppi + muut heebelit niin unohtuu kestävämmät veivit + tasapainotus.Veivin katkettua saa heittää koneen romukoppaan kun on pihistellyt alakerran kanssa.

T: 68

Note! This message was posted anonymously!

Firebird 13.08.2004 08:46

Kannattaa myös muistaa pari asiaa.
- muutaman kymmenen hp:n lisäteho ei tunnu kuin perstuntumassa, radikaali vaikutus vaatii huomattavasti enemmän
- Vetteä ohjaa ECM/ECU, jonka muistissa on tehtaan parametrit, jos konehuoneessa askarteleee
tarpeeksi se vaatii Haltechia tai vastaavaa, että kone ylipäänsä pysyy käynnissä
- osat muodostavat kokonaisuuden, jos laittaa isomman läppärungon, paremmat runnerit, jotain muuta; Stealth Ramin, se vaatii isommat suuttimet, bensapumpun, regulaattorin, sitten paremman
imusarjan, ja jotta koneessa tapahtuisi jotain ärhäkämmän nokan, venat, jouset...
- jos imupuolella tekee jotain pientä esim. poistaa MAF:in verkot ja "parantaa" ilmanottoa, on SES valon hehku taattu kabiinissa ja käynti menee v-tuiksi
- 300 hv on maaginen raja Chevy 350:ssä, sen saavuttaa "helposti", mutta siitä edespäin se
vaatii jo ankaraa työtä ja karttuisaa kättä


MikkoM 13.08.2004 09:39

Lainaus:

quote:
Eikös se juuri ole L98 moottorin heikoimpia puolia tuo hengitys, varsinkin imupuoli, jostain luin että vakio läppärungon virtaus riittäis reilusti yli 400hp!?
Tutun ´86 kulkee 12,3 sek varttimailin, suht pienillä muutoksilla
kannet,imus.,nokka, mutta esim. vakio suuttimet!

MikkoM
On varmaan tehty muutakin, Porissa oli kyllä puhetta!
Se GS klooni!

MikkoM

Edited by - MikkoM on 18/08/2004 16:47:25

14.08.2004 19:43

Tuohon -86 GS näköiseenkö on vain tehty "suht pieniä muutoksia"? Muistaakseni edellistä omistajaa jututtaessa niitä muutoskia oli tehty "paljon"? Mutta hän varmaan tietää/muistaa ne parhaiten. Suomessa on paljon C4 malleja, joihin on tehty paljon pieniä muutoksia, ja kulku on edelleen samalla tasolla kuin alkuperäisessäkin. Samat "nopeat" osat, käytettynä eri autossa, eivät ole parantaneet yhtään kulkua. Kokonaisuus ratkaisee.


Note! This message was posted anonymously!

15.08.2004 18:18



Kävin omalla C4:lla ajamassa nyt lauantaina 11.7sec & 192km/h Alastarolla...
Olosuhteet...vasta tuuli,radan hiekkaisuus (huono pito)ja kaasupolkimen hajoaminen (!!!) estivät suunnitellut moottorin säätämiset ja nopeammat ajat.

Tuosta olisi tarkoitus vielä muutama kymmenys nappasta pois ja loppunopeus saada lähelle 200km/h
tämän vuoden lopuissa ajoissa...

Kyllä C4:sta voi tuunata aivan samoin keinoin kuin muitakin sbc moottoreita...kun noissa esim Eclerssin luetteloissa esiintyvissä hinnoissa näyttää olevan jonkun tuota C:lisää...

Jussi
http://www.geocities.com/jussikosonen/corvette.html

Note! This message was posted anonymously!

15.08.2004 19:11

Firebird, olet aika kaukana lausunnoissasi totuudesta. L98 moottorista saa oikeilla valinnoilla, -ram, nokat, headers, syl.kannet, MSD, aut.uppgrade jne. lähelle 500 hp - siis, ilman ahtausta. Alle 5 sekunttia on aivan mahdollinen tavallisilla 305, 315 tai 335 renkailla.

Note! This message was posted anonymously!

16.08.2004 07:23

Nimimerkki Firebird

On paljon mielipiteitä, mutta tietoa ei lainkaan. Yli 400 hp saa koneesta komeasti valmiilla paketeilla noin 4 tonnilla. Kun vaihtaa MiniRamin vielä tähän puhutaan useasti 450-500 hp viritetyssä 350 moottorissa.

On urheiluautoja, jotka menevät alle 5 s, mutta ei asia kovin ihmeellinen ole. Jos Vettessä on 400 hp, menee todella alle 5 s.

Note! This message was posted anonymously!

16.08.2004 07:29

Stealth Ram liian korkea Vetteen - ei sovi!

58 mm läppärunko ei auta mitään tavallisessa viritetyssä Vettessä - heikentää vain reagointia!

Note! This message was posted anonymously!

Firebird 16.08.2004 11:19

Melppo heittää tuollaista jööttiä. Mielipiteitä ja persereikiä on jokaisella vain yksi. Huomaa, että ammattikoulut ovat avanneet ovensa...


16.08.2004 13:07


Pikkulohkolle käytännön "katuraja" on sellaiset 400hp... tuokin vaatii jo osienvaihtoa aikalailla.
500hp:n ylitys vaatii sitten käyttöominaisuuksista tinkimistä tai/ja isompaa lompakkoa.

Totuushan on että -jokaisesta- rakennetusta sbc:stä lähtee essolla ainakin se 400hp...dynossa hiukka harvemmasta...

Veteillä jos haluaa leveillä yli 400hp:n voimista kannattaa vartin loppujen olla yli 180-185km/h:n.(riippuen vuosimallista ja painoista)
Tähänhän löytyy netistä laskureita jotka antavat moottoritehon jos paino ja vartin loppunopeus tiedetään. Absoluuttisia ne eivät ole, mutta suuntaa antavia kuitenkin.

Jussi

Note! This message was posted anonymously!

16.08.2004 13:19


Ja tuohon 0-100km/h liittyen...aika paljon asia riippuu olosuhteista & käytetyistä renkaista ja kuljettajasta. Pienellä harjoittelulla voi, tekniikkaan koskemattakin,saada isoja parannuksia.

Datalogin tietojen mukaan omassa 11,8 sec nepissä 0-100km/h kesti 3,3sec...
Alla ET streetit ,jotka ovat kyllä DOT hyväksytyt ja siten katulailliset, mutta eivät kaiten kuulu ns. "katurengas" luokkaan josta puhuttiin.
Todellisilla "katurenkailla" aika huononi tuosta noin sekunnin..

Jussi


Note! This message was posted anonymously!

Firebird 16.08.2004 15:50

Olen samaa mieltä Anonyymin Jussin kanssa. Olen kuullut näistä 400 hp autoista myös, yhtään dynolappua ei ole näkynyt. 350:stä saa aivan varmaan vaikka 1000 hp:tä ulos, kysymys ei kai ollut alunperinkään siitä. Kysymys oli miten siitä saa "helposti" ulos lisätehoa. Väitän edelleen, että ensimmäiset 100 tulee "helposti" sitten on vaikeampaa. Jos joku on eri mieltä voi heittää voltin mun puolesta.


16.08.2004 15:58

Mulla on dynottu 344 hp takapyöristä autom. 1990. Muutokset aika pikkuisia hyvät kannet, nokat, peltisarja, MiniRam jne. Rahaa meni sopivasti, kuitenkin alle 5000 euroa. En todella tiedä, meneekö autoni alle 5 sekunttia, mutta moneen ei tarvitse laskea, kun mittarissa on yli sata. Jätti leikeissä mm. kaverin uudehkon 911 Porschen joka kerta.

Note! This message was posted anonymously!


Sivu luotu: 19:16 (GMT +2).