![]() |
Laturissa hämminkiä, korjaanko vai hommaanko uuden
Pirssi on -86 Vette. Tyhjäkäynnillä katoaa lataus eli punaista näyttää mittaristossa ja jännitteet alle 12v. Kierroksilla eli ajossa lataa 12.5 - 13.5 ja kylmänä aamulla töihin lähtiessä lataa yli 14v. Mikä olis yleisin vika noissa latureissa, säädin vaiko hiilet? Kannattaako ruveta korjaamaan vai hommata heti uusi laturi? Mistä halvimmalla eli mitä kustantaa uusi laturi.
Myös jonkinlaista kierrosluvun mukaista ulinaa/vinkunaa on ruvennut kuulumaan pellin alta, tiedä sitten onko kyseessä tää laturi vaiko mahdollisesti leviämässä oleva vesipumppu... Kiitokset infosta etukäteen. Corvette '86 |
Alkaa se laturisi olemaan lopussa, mutta en osaa sanoa voiko tai kannattaako korjata itse. Itselläni ei moiseen taidot riitä niin uusi maksoi muistaakseni jotain siinä 170euron tienoilla vuosi takaperin. Kai näissä C4:sissa on tuo laturin hajoaminen aika yleistä. Toisilla kerran kesässä ja toisilla kestää paremmin.
Itselläni kun laturi hajosi niin latasi hienosti, mutta kuului todella ärsyttävä ulina ja lopulta vaidettiin laturi ja sen laakerit ulisi todella lujaa. Toinen mikä itselläni vaihdettiin laakeroinnin rohinan takia oli ilmapummpu. Ensin luultiin ulinan tulevan siitä, mutta lopulta selvisi sen ollaan laturissa. -Mika -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
Tuo -86 ja uudemmissa oleva "pikkulaturi" on heikkokestoinen, mutta kannattaahan siitä tarkistaa että onko hiilet lopussa yms.. Mutta isompaa remppaa siihen ei varmaan kannata tehdä jos uusi maksaa tuon 170e..
Omassani on vielä tuo "vanhanajan" isokuorinen ja sen kanssa ei ongelmia niin paljoa ole ollut. Ääntä voi paikallistaa ottamalla vaikka metalliputken ja laittamalla toisen pään korvaa vasten ja toisen pään laturiin ja vertailla kuuluvaa ääntä muihin apulaitteisiin. - I'm not driving fast, I'm flying low! - - Corvette '84 |
Ostin keväällä uuden laturin FinnVetestä kun jännitteen säätäjä sanoi itsensä irti. ACDelcon laturi maksoi 240 €, mutta väittäisin että se silti tuli halvemmaksi kuin yrittää korjata vanhaa (tuppaavat kuitenkin hajoamaan pian korjausten jälkeen).
Laturi on C4:n heikko kohta, on liian heikkotehoinen lataamaan tyhjillään olevaa akkua. Omani hajosi sen takia kun talven jäljiltä laitoin auton kaapeleilla kiinni ja laturi yritti ladata täysin tyhjillään olevaa akkua. Kesti noin 5 min kunnes laturi paukahti. Se kierrosluvun mukaan tuleva ulina voi tulla myös moniurahihnasta. Ota irti, tarkasta murtumien varalta ja jos OK, niin käännä hihnan kiertosuuntaa. Hyvällä tuurilla ulina katoaa siihen. t. Esmi |
Moni osa pitää hajotessaan meteliä. On todellakin helpointa iskeä metalliputki laitteen kylkeen ja korva toiseen. Kertoo aika helposti, mistä kilkutus irtoaa. Tuossa levisi ilmapumppu ja se kalkatti oikein kunnolla. Laturin voi avata ja katsoa mitä se on syönyt. Hiilet voi vaihtaa, mutta jos tuossa autossasi on vuosia vanha laturi, menisin vaihtamaan. AC Delco ei ole ainoa vaihtoehto. Hyvän Boschin laturin voi iskeä kiinni aivan hyvin. Joku on käyttänyt tarvikelaturiakin onnistuneesti. Se, että laturi leviää kättelyssä johtuu usein väärästä käytöstä. Esim. tyhjä akku pitää aina varata erillisellä akkuvaraajalla, muuten se kämähtää.
|
Itse ostin viimekesänä 105A jenkkilaturin ja maksoi jotain 135e. Hyvin on pelannut tähän asti.
-------------- 1988 Corvette |
Hankin sitten uuden laturin ja halvalla sain, n.110 eukkaa postikuluineen. Hihnapyörä oli tuossa uudessa vääränlainen mutta vanhasta laturista hinapyörän vaihtamalla hyvä tuli. Nyt lataa eikä ulisekkaan...ainakaan niin paljon...pitää vielä ootella josko vesipumppu ulahtais.
Corvette '86 |
Katsastuksessa sitten ilmeni se tyhjäkäynnillä tuleva ulina, olipa melkoinen kun kerrankin sattui olemaan auton ulkopuolella kuuntelemassa. Eipä ole vieläkään hajua mikä siellä pellin alla ulisee, vesipumppu vaiko ilmapumppu vai... Tuo vinkuna ilmaantuu siis vain tyhjäkäynnillä pitempään käytettäessä.
PS. Meni kerralla katsastuksesta läpi. Katsastaja heitti vakiokommentin tyyliin "nuo punaiset takasivuvalot kyllä..." johon minä että "näinhän se on, työsi olet tehnyt kun tuosta sanoit mutten minä niihin koske eli saavat olla punaiset". Katsastusheebo tyytyi selostukseen. Corvette '86 |
Mulla meni kyllä laturi ja ilmapumppu molemmat vaihtoon samaan aikaan.Laturi ulisi ja kun ilmapumppu irrotettiin niin siitä lähti aika hieno rohina eli ei kyllä kauaa olisi palvellut.
-Mika -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
Sivu luotu: 13:19 (GMT +2). |