Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   LR 109" -75, vipstaaki vaihdekeppien välissä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49725)

KarvaTurpa 18.08.2008 20:48

LR 109" -75, vipstaaki vaihdekeppien välissä?
 
En keksi tarkoitusta ylös-alas-liikkuvalle kepille joka on normaalin vaihdekepin ja aluevaihtajan välissä...mitä siitä tapahtuu?

Youtubessa on ohjeet lontooksi ja siitä huonolla kielitaidolla käänsin, että se liittyy jotenkin nopeaan nelivetoon...mutta miten?

Vaihdekaavio on selvillä ja pikkukepistä eteen mennään kovaa ja pikkukepistä taakse mennään hitaasti, mutta tuo nouseva/laskeva keppi???

pee 18.08.2008 21:31

ei jaksa varmaks muistaa, mut lukitsisko keskitasauspyörästön...

baxxter 18.08.2008 21:40

Serieksissä ei ole keskitasauspyörästöä.
Aikaisemmin luulin, että nopea neliveto kytketään painamalla tuo nappi alas ja nopea takaveto saadaan takaisin käyttämällä hitaalla puolella ja vaihdettaessa taas nopea takaveto, pitäisi namiskan pompata ylös.
Nyt luin series1 manuaalia ja siellä sanottiin vaihdelaatikossa olevan etuvedolle vapaan pyörimisen mahdollistava systeemi. Eli etukardaani pyörii nelivedolla vähintään yhtä kovin kuin takakardaani, mutta mahdollisesti kovempaakin. Ja pakittaessa vetää ainoastaan takapyörät. Tuosta nupista taas saa lukittua etuvedon niin että toimii myös pakittaessa. Onkohan tämä vaan alkupään (series1) juttuja ja myöhemmissä vipstaaki olisi vain nopeaa nelivetoa varten?
Pariin kertaan on tullu vastaan nelivedolle juuttunut sarjalainen, johtuen ilmeisesti käytön puutteesta.

Shuttle 18.08.2008 21:43

Keltaisesta nupista saa nopean nelivedon kytkettyä kuten baxxter kertoi.
Tuo series1-manuaalista luettu lienee täysin s1-kohtaista.
Omaa ykkössarjalaista en ole vielä tarkemmin tutkinut, enkä usko että on tarvettakaan avata askia siitä.
Voin tietenkin yrittää dokumentoida talven mittaan tuon yhden kakkossarjalaisen rempan ja siitä erityisesti tuon vaihteiston osuuden.

Lainaus:

Aikaisemmin luulin, että nopea neliveto kytketään painamalla tuo nappi alas ja nopea takaveto saadaan takaisin käyttämällä hitaalla puolella ja vaihdettaessa taas nopea takaveto, pitäisi namiskan pompata ylös.
Näin homma siis s2 ja s3.

james_III 18.08.2008 22:14

Keltanen nuppi tosiaan kytkee nopean nelivedon. Jakolaatikon keppiä käyttämällä hitaalla, keltasen nupin pitäs pompata ylös. Kannattaa sitte huomioida esim hinaamisessa että jakolaatikon ollessa vapaalla tai hitaalla, neliveto on kytketty päälle, keltasen kepin asennolla on merkitystä ainoastaan jakolaatikon ollessa nopealla puolella.

KarvaTurpa 19.08.2008 09:17

Kiitoksia! Nyt alkaa kuulostaa järkevältä. Tosin en huomannut sen pomppaavan ylös missään tilanteessa mutta käsin liikutettaessa nousee ja laskee ihan terveen tuntuisesti. Tästä on hyvä jatkaa...

baxxter 19.08.2008 10:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 481848)
Kiitoksia! Nyt alkaa kuulostaa järkevältä. Tosin en huomannut sen pomppaavan ylös missään tilanteessa mutta käsin liikutettaessa nousee ja laskee ihan terveen tuntuisesti. Tästä on hyvä jatkaa...

En olis huolissani vaikka vipstaaki ei pomppaa itsestään ylös, kunhan neliveto lähtee pois päältä. Eli kannattaa tarkastaa että oikeasti toimii.

oh 19.08.2008 11:01

Onko sulla sen keltaisen vipstaakin palautusjousi paikallaan ja oikeassa kohtaa eli nupin ja lattiapellin välissä, ei se muuten ylös pompsahda...

KarvaTurpa 29.09.2008 08:14

Jatketaas tähän samaan ketjuun muutama kysymys kyseisestä laitteesta.

Missä on alunperin ollut startin solenoidi? Ja onko se alunpitäenkin ollut erillinen mutikka apparin puolen lokarin kuljessä? Semmoinen löytyy ja paikka tuntuu jotenkin riskialttiilta...

Onko joku tilannut englannista valmiita korjauspaloja runkoon...tai koko runkoa? Kokemuksia?

pee 29.09.2008 19:08

Ahosen Antti ainakin joku vuos sitten niitä tilaili / kaupitteli:

http://www.offroadpaja.fi/yhteis/rungot.htm

james_III 29.09.2008 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 491971)
Missä on alunperin ollut startin solenoidi? Ja onko se alunpitäenkin ollut erillinen mutikka apparin puolen lokarin kuljessä? Semmoinen löytyy ja paikka tuntuu jotenkin riskialttiilta...

Dieselissä se on ainakin startin kyljessä, kuulostaa jotenkin PO podgelta mutta tiedä sitte. Tämähän on kuitenkin vielä präneksi kun on niin uus, jaksa uskoa että uudemmissa olisi irto solenoidi :confused:

KarvaTurpa 30.09.2008 08:07

En ole ehtinyt vielä sen kummemmin tämän tekniikkapuoleen tutustua, mutta totesin sen solenoidiksi, kun mätähommia tehdessä jouduin irroittamaan sen lokarista. Ei ainakaan starttaa ollenkaan ilman, että maadoittaa tämä murikan...
Akulta siihen menee plussa, ja kaapeli jatkuu tästä murikasta jonnekin moottorin takapuolelle startin suuntaan...

KarvaTurpa 30.09.2008 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 492112)
Ahosen Antti ainakin joku vuos sitten niitä tilaili / kaupitteli:

http://www.offroadpaja.fi/yhteis/rungot.htm

Niimpä onkin. Jos fiilistelee mielessään uudella sinkityllä rungolla, niin mitenköhän tuollaisen leimaaminen? Kokonaan uudella rungolla välttyisi siltä tuskalta, minkä ruosteinen pelti aiheuttaa...mutta toisaalta tuolla rahalla kyllä pari paikkaa hitsailee mielellään.


Sivu luotu: 19:00 (GMT +2).