Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyotan vinssi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4947)

PatrolAss 09.08.2004 17:29

Toyotan vinssi
 
Eli paljonkohan on tollasella Toyotan mekaanisella vinssillä vetokyky(kiloina) ja paljonko pitäs olla sähkövinssillä vetokykyä tollaselle 2000kg painoselle autolle?


09.08.2004 17:33

4500-5000kg

Note! This message was posted anonymously!

Wago-78 09.08.2004 17:39

Mulla oli Wagossa 9500 sähkövinssi(jotain 3500kg) ja auto painoi safarikunnossa reippaasti yli 2000kg ja tosi hyvin pärjäs ku vaan akussa potkua piisas.

"Suo siellä,vetelä täällä"
--Jeep CJ-5--

PatrolAss 09.08.2004 17:43

Onko nyybin luku toyotan vinssin vetokyky vai suositus tolle Patrollille!


JF 09.08.2004 18:16

Offivarusteen rompepäivillä mitattu vetokyky Toyotan vinssillä oli yli 4000 kg, mutta yhdestä autosta katkesi vaijeri ja toisesta turvasokkana käytetty kuuden millin 8.8 osakierteinen pultti eli todellista vetokykyä (kuori halki jne) ei vielä kai kovin hyvin tunneta. Vinssin kuoret tuntuvat kestävän kohtuullisen hyvin 12.9-lujuuksistakin 6 mm sokkaa, eli vetokyvyn pitäisi tietyissä raameissa olla tuo nyybinkin ilmoittama. Saahan sitä kuorta myös edelleen vahvistettua yms. mutta kannattaa olla varovainen, nimittäin Toyotan itsensä ilmoittama vetokyky on vain se 1,5 tonnia.

Niin ja saattaapa aika paljon vetokykyyn vaikuttaa myös vinssin yleinen kunto, suurin osa näkemistäni ei ole kovin hyvin rasvattuja. Kannattaa laittaa pari rasvanippaa kahvan puoleiseen päähän (yksi pääakselille, toinen kahvan tapille) niin vinssin ikä ja kestävyys moninkertaistuu helposti.

Edited by - JF on 09/08/2004 19:20:55

Paavo 09.08.2004 18:34

Ysipuolikas warni vetää valmistajan mukaan uloimmalta kierrokselta noin 3100 kiloo ja sisimmältä 4300, rompepäivien vetotestissä mun vinssi ylitti reilusti nuo lupaukset (mitattu 3600kg uloimmalta kierrokselta), mutta sähköt onkin tehty hyvin ja sähköä tuli tupla-akuista.

Auto painoi aiemmin hieman reilun 2000 kg aika tyhjänä, nyt parisataa kiloa enemmän, ja noihin painoihin tulevat vielä safarivarusteet (ja kuskit) päälle.

Mulle on tuo riittänyt, kertaakaan en oo saanut autoa niin huolellisesti upotettua ettei voima olis piisannut, ja taittopyörällä vedon saa tietty vielä tuplattua tarvittaessa.

Jos vinssille ei ole paljon käyttöä (eli esim. taittopyötän käyttö sillointällöin ei ole iso vaiva) niin kasitonninen varmaan piisais, jos vissiä aikoo tarvita enemmän niin itse laittaisin patrollin painoiseen vehkeeseen 9k-10k lbs kelaimen.

Ja jos olis rahaa reilummasti eikä paino haittais, niin toinen samanlainen takakonttiin.

-Paavo


longfiedteam 09.08.2004 23:57

Toi on nyt vähintäänkin hankala lukea, kun tässä ei saa tabulaattoreita tai täytespaceja laitettua... Koittakaa nyt kuitenkin saada selvää. Jos ei onnistu, niin koittakaa muutaman olusen jälkeen uudestaan. "Vetokyvyn" yksikkö on tässä siis kg.

NIMI.............. VINSSI .................VETO ..........AMPEERIT
VESKU............. TOJO ORKKIS ..........4400 ..........0
KP................. WARN 82.72 ............3120 ..........550
LATOPELTO........ SEPSON .............2800 ..........0
LEINO............. WARN HS9500 ..........3640 ..........610
.................... WARN HS9500 ..........3440 ..........290
ROOPE ETU......... WARN M8574 ..........2080 ..........480
ROOPE PERÄ........ WARN 8000 ...........2856 ..........300
RIEPULA............ ABT 10000 .............4200 ..........370
KAITSU............. TOJO ORKKIS ..........4060 ..........0

jotain tollasia tuloksia oli joskus rompepäivillä..


kaivaja 11.08.2004 17:30

Jos oikeen haluaa saivarrella ja pistää pilkkua silmään, niin aika suuri vaikutus on myös sillä, että onko vaijeria kelalla ja kuinka paljon. Momentti näet kun on voima kertaa voiman varsi, tollain ajatellen jos kela on täynnä vaijeria, niin vetokyky on aikas paljon pienempi. Aika usein se vaijeri kyllä löytää tiensä sinne kelalla olevan osuuden siälle kun oikeen nyppäsee. Mutta periaatteessa ja prosenteissa vaikutus on huisi.

No, unohtakaa tää!!


11.08.2004 19:40

joo jf ne rasvanipat on hyvä siellä kuivassa päässä.
jonaksen vinssissä näin ne pariviikkoa sitten meinasin että täytyy väsätä ne nipat kaikkiin noihin omiinkin vinsseihin.
täytyy muistaa ostaa vain rasvanipan kierteille sopiva jengatappi,
kuka tietää mikä on toi jengatapin kierre? itellä on kyllä räsiallinen nippoja mutta ei jenga tulkkia.

Note! This message was posted anonymously!

jjtp 11.08.2004 19:43

nii mä nyybinä taas riehuin,tuli putsattuu noita cookies tiedostoja eikä muistannu lokata.


HeikkiH 11.08.2004 19:44

Niitähän on monella kierteellä, millin nousulla. M8x1, M10x1, jomman kumman laitoin omaan tojon vinssiin mitä en nyt sitten tarvi.

Heikki H.
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

lantikka 11.08.2004 20:57

Laitoin just Land Roverin alle toyotan mekaanisen vinssin ja kokeilin tossa, täysi jarru päällä, ja kolkilla veti nahkoineen lantikan eteenpäin siis sairas vetokyky.

Kantsii kokeilla, mutta laittakaa kunnolla runkoon kiinni. Vieläkun sais sen saman vedon taakseppäib????


VinoTinto 11.08.2004 22:08


Lainaus:

quote:kuka tietää mikä on toi jengatapin kierre? itellä on kyllä räsiallinen nippoja mutta ei jenga tulkkia
Lainaus:

quote:Niitähän on monella kierteellä, millin nousulla. M8x1, M10x1
Jjepa.
Myös tuumasena on R1/8"- putkikierteellä olevaa rasvanippaa. Sama, mikä on tyypillisesti rasvarässin letkun kierre.
Yhdenkäden rasvarässi ns. kahvamalli on pop.

-aja millä haluat ja suzukilla loput-




Sivu luotu: 21:58 (GMT +2).