Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hj akselit Suzukin alle kavennettuina? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48688)

RankkaAnkka 08.07.2008 21:29

Hj akselit Suzukin alle kavennettuina?
 
Kysytäänpä nyt ensin, joku on kuitenkin tehnyt tämän jo.

Tallin lattialla lojuu 2 kpl hj61-akseleita sekä 1kpl vakio SJ410.

Tuli mieleen laittaa akselit Suikkaan, tämähän ratkaisisi monta ongelmaa:

Lukot
välitykset
murrosmurska
levyjarrut

+Suzukin akselit veisivät vähemmän tilaa keskellä lattiaa...

Muttamutta: Suzukista on tulossa leimapeli.

Mitäs jos kavennan akseleita siten, että murikka tulee keskelle autoa ja käytän molemmin puolin lyhyttä hj:n alkuperäisvetaria?

Suzukin raideleveys on n. 120cm ja Hj:n (kavennuksen jälkeen) olisi n.110cm, tämänhän saa vielä offsetilla korjattua?

Akselit tottakai soataan samassa yhteydessä, jolloin saadaan öljypohjan ja murikan välille vähän lisää välimatkaa, mutta riittääkö se?
Konettakin olisi periaatteessa varaa tuoda jokusen sentin ylöspäin jos tarvetta.

Onko tuollaista edes mahdollista saada kilpien väliin?

Repro 08.07.2008 21:33

No miksei, onhan niitä kavennetuilla Läjän akseleillakin leimattu.

mikjus 08.07.2008 21:35

Tarella oli sellanen. Oranssi avo 410 Fat S niminen peli jollla ajeli trialiakin ja käsittääkseni ihan kilvissä. En tiedä kellä nykyään on ja miten akseli oli kavennettu. Siin oli jonku datsunin kone ja öljypohja oli aika härskisti lovettu niin et öljyvalo vaan mäissä vilkku.

HJ-61 akseleilla ainoo ongelma on et mist saat pitkäboorisen lyhyen takavetarin ja edessähän lukon tarvitsema pitkä boori on just taas pitkän puolen vetarissa. Karpiola kyl tekee noi tikut sopuhinnalla.

Viltsu 09.07.2008 08:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 473921)
Tarella oli sellanen. Oranssi avo 410 Fat S niminen peli jollla ajeli trialiakin ja käsittääkseni ihan kilvissä. En tiedä kellä nykyään on ja miten akseli oli kavennettu. Siin oli jonku datsunin kone ja öljypohja oli aika härskisti lovettu niin et öljyvalo vaan mäissä vilkku.

HJ-61 akseleilla ainoo ongelma on et mist saat pitkäboorisen lyhyen takavetarin ja edessähän lukon tarvitsema pitkä boori on just taas pitkän puolen vetarissa. Karpiola kyl tekee noi tikut sopuhinnalla.

Nykyään ent. FAT S majailee haaviston mikan tallissa hämeenlinnassa, kuulin että olis mootori vaihdettu karvan isompaan...:D:D:D:D:D

-sami- 09.07.2008 09:28

hj akselit ja soa? Onkohan liikaa korotusta? hj:n murikat on aika isot varsinkin laillisille renkaille.

Laita saman tien kierteet ja leimaan alle soppelin "matalat" jouset. ;-)

soa:ssa tulee jo suzukin akseleilla ongelmaa ohjauksen kanssa niin tuskin hj:n aksellit ainakaan helpottaa?

Lehdet on suzukin yksi heikoimpia ja huonoimpia puolia.....

Kilpien väliin ei pitäisi sinänsä olla ongelma saada.

-sami-

jnu 09.07.2008 09:48

Mitkä välitykset niissä hj akseleissa on? Miten käy kokonaispainon? Akselimassat ei ole ongelma.

LaaLaa 09.07.2008 09:54

Tare varmaan osaa itse kortoa varmuuden miten akselit oli tehty mutta muistelisin hänen kertoilleen että vetarit oli teetetty jossain "pajassa" ja olivat ilmeisesti jonkin verran maksaneetkin.

Tuo etumurikka keskellä hieman kyllä arveluttaa, pitäis mielestäni saada huomattavasti reilummin tilaa kuin mitä soa tai lain sallima 76mm korotus antaa. epäilisin että pitäisi about 150mm saada HJ murikkaa orggista alemmas jotta voisi jonkinlaisia sisäänjoustojakin saada.

rikuBJ 09.07.2008 10:00

eikös akselin kaventaminen ole aken luvan varaista. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 osa linkin kohdista on kumottu mutta en löytänyt tähän sitä tuoreinta missä on esim. jousitus tyypin muutoksen kiellon kumous.
ot.. mistäs löytäisi bj43 mittatietoja saisi tuon akselivälin pidennettyä.

tare 09.07.2008 10:04

eihän toi mikään ongelma ole, kavennat akseleita ja suzukin alle vaan..
tosin moottoriksi kannattaa valita joku muu kuin nissanin 1.5 ja automaatti

vajaa 20cm kavensin hj:n akseleita, molemmat pitkältä puolelta
etuvetari karpiolalta ja takavetarin lyhensin itse.
4x4labsin kääntövarret jolla tanko siirtyi akselin takapuolelle, hj:n simpukka

235x75x15 renkailla, leimattuna(avo) näytti konttorin vaaka muistaakseni 1080kg

kuviakin pitäisi löytyä, täytyy yrittää keretä jokunen laittaa tänne

tare 09.07.2008 21:22

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3000
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3001

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3006
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3007
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3008
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3004
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3005
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3003

HRD 09.07.2008 22:12

Vallan hupaisan näkösiksi noi hj akselit muuttui.:p Paljo jäi leveys eroa orkkis akseleihin?


Sivu luotu: 16:34 (GMT +2).