![]() |
OT: Pärrän kone autoon
Kattelin puskuri-ohjelmaa jossa oli bemariin laitettu jonkun ison pärrän moottori ja nyt itsellekin tuli innostus alkaa rakentaan jotain vastaavaa. Ajattelin jättää auton oman laatikon paikalleen ja välittää pärrän laatikosta vedon auton laatikkoon kardaanilla niin sais myös pakin toimimaan ja vaihteita olis aika paljon. Onko tämmöstä viritystä saatavilla vielä kilpien väliin suomessa? Ja mihin autoon kannattais alata tekemään? Olisko se sitten joku 300sarjan bemari?
|
Ensimmaisena tulee mieleen etta siihen pitaisi saada sitten jostain kunnon kytkin ja vauhtipyora..
|
|
eikös nimimerkki Taistolla ole Miniin laitettu yamaha r1:sen kone ja vielä kilpien välissä.
|
Lipponen näköjään toteuttanu sen mitä joskus on kaverien kanssa suunniteltu. Tai se visio on ollu paremminki laittaa perus suzukiin (mallisarjaan kuulumaton) suzukin 1,3l moottori ja ketjuveto omaan laatikkoon niin välityksetkin olis helppo valita...
|
Logostit on omarakenteisia autoja, joilla ajetaan radalla kilpaa HRF:än kisoissa. Niitä on moottoripyörän moottorilla. Yleensä Yamaha R1:sen moottorilla. Norjalainen SITUNE autonrakennuspaja on aikoinaan rakentanut välikoppa Escortin jollain Hondan moottorilla joka oli viellä ahdettukkin...
|
Lainaus:
|
Muistakaa näitä pärrän koneita suunnitellessa että auton tulee olla suhteellisen kevyt!
Koneista on otettu hyvin tehoja, mutta vääntöä niissä on heikonlaisesti. |
Mites pakokaasupäästöt? Eli jos on "liian" uusi auto niin siitä varmaan täytyy ottaa päästöt, meneekö pärrän kone yhtä pienillä päästöillä kuin auton?
|
Upitellaas vanhaa kun tämmöiset asiat aina aika ajoin mielessä pyörii!:D
Joskus aikoinaan kun näin youtubessa videon ruotsalaisvalmisteisesta R1:sen koneella varustetusta 126 fiudesta, niin siitä asti on moinen projekti välillä mielessä pyörinyt... Pärrän kone nyt on sinänsä suhteellisen helppo tuohon kopperoon soveltaa, mutta millä keinolla siihen saisi vielä leimankin?:confused: Millaisella virityksellä pitäisi toteuttaa pakki? Onko jossain takamoottorisessa vehkeessä sellaista laatikkoa joka olisi fyysisesti sovitettavissa pikkuiseen fiudeen, ja joka samalla kestäisi 100-150 kaakkia tehoa? Fiuden laatikko tuskin kestää tuplaantunutta vääntöä, ja kuusinkertaista tehoa...:rolleyes: Sähköllä toimiva pakki olisi helpoin, mutta onko laillinen? Entäs jos olisi sellainen kone minkä saisi lyötyä väärin päin käyntiin? Ja jostain luin myös että joka vaihteelta pitäisi pystyä laittamaan vapaalle, joten onko tällä väitteellä mitään perää? Ja suzuki miehenä autoon pitäisi kyllä mieluusti saada tietysti 750 gixerin kone.:D Ellei sitten vertailuautona voisi käyttää 126 abarthia, jossa on 900 kone, joka taas mahdollistaisi litraisen pannun soveltamisen...:rolleyes: |
pitää ehtiä joku 2tahti auto niin ei tule ongelmia päästöjen kans :D
|
Lainaus:
|
Jos on oikein onnekas ja löytää esim. kuussatasen viiatin ja käyttää siihen verrokkiautona Abarthin valikoimaa, niin rupeaa tehoreserviäkin löytymään ;)
|
Kuplan laatikko..... tai Skodan?
Tuossa ideaa että miten saa vauhtipyörän: http://www.motoiq.com/magazine_artic...the-shaft.aspx |
Lainaus:
noita 126:a mulla on jo 3 kpl tontilla mut se R1:n ja hitosti talliaikaa puuttuu vielä: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN1751.jpg aika hyvän tehopainosuhteen tommosella paketilla sais, 126 painaa vakiokunnossa 590kg ja tuskin se sittä ainakaan nousis,pärrän omalla laatikolla tekisin ja joku startti tjs peruutuspuolelle. en väitä et sillä pärjäis mut olishan se erilainen kuin muilla:D ja tuollahan noita voi katsella ja nostattaa kuumetta: http://www.youtube.com/watch?v=LmF8EYm5Ywc |
Lainaus:
4.Vaihteisto Autot tulee varustaa vaihdelaatikolla, jossa on peruutusvaihde ja joka toimii auton aloittaessa kilpailun. Kuljettajan on kyettävä käyttämään vaihteistoa istuessaan istuimellaan. Eli eipä taida onnistua sähköpakki sprinttiautoon... |
Jos sieltä uhraisi yhden vaihteen pakille eli korvaisi ratasparin ketjuvälityksellä??? En tiiä onko mahollista mutta näin se ruohonleikkureissa millä on sitten todella paljon yhteistä jonkun bomberin kanssa, menee...:eek::eek::eek:
|
niva r1
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos haluaa eksoottisen suunnanvaihtajan ketkuvetoiseen voimansiirtoon, niin toinen ketkupyöräpari rinnalle, ja lukitaan se hammaspyörä vetoakseliin, minkä suuntaan halutaan mennä. (siis pakkiketju kulkee palatessa parin taittopyörän kautta) helpoin ja halvin lienee tehdä esim vauhtipyörästä ja starttimoottorista sähköinen pakki vetoakselille. |
Sivu luotu: 21:01 (GMT +2). |