Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   OT: Pärrän kone autoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48652)

Rekisteröimätön 07.07.2008 15:47

OT: Pärrän kone autoon
 
Kattelin puskuri-ohjelmaa jossa oli bemariin laitettu jonkun ison pärrän moottori ja nyt itsellekin tuli innostus alkaa rakentaan jotain vastaavaa. Ajattelin jättää auton oman laatikon paikalleen ja välittää pärrän laatikosta vedon auton laatikkoon kardaanilla niin sais myös pakin toimimaan ja vaihteita olis aika paljon. Onko tämmöstä viritystä saatavilla vielä kilpien väliin suomessa? Ja mihin autoon kannattais alata tekemään? Olisko se sitten joku 300sarjan bemari?

Pete 07.07.2008 16:50

Ensimmaisena tulee mieleen etta siihen pitaisi saada sitten jostain kunnon kytkin ja vauhtipyora..

Viipo 07.07.2008 17:40

Lipposen Mika sorvaili tommosen nippuun:

http://forums.offipalsta.com/showpos...2&postcount=18

puuhapate 07.07.2008 20:28

eikös nimimerkki Taistolla ole Miniin laitettu yamaha r1:sen kone ja vielä kilpien välissä.

jnu 07.07.2008 21:08

Lipponen näköjään toteuttanu sen mitä joskus on kaverien kanssa suunniteltu. Tai se visio on ollu paremminki laittaa perus suzukiin (mallisarjaan kuulumaton) suzukin 1,3l moottori ja ketjuveto omaan laatikkoon niin välityksetkin olis helppo valita...

Markku_66 08.07.2008 19:48

Logostit on omarakenteisia autoja, joilla ajetaan radalla kilpaa HRF:än kisoissa. Niitä on moottoripyörän moottorilla. Yleensä Yamaha R1:sen moottorilla. Norjalainen SITUNE autonrakennuspaja on aikoinaan rakentanut välikoppa Escortin jollain Hondan moottorilla joka oli viellä ahdettukkin...

Repro 08.07.2008 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Markku_66 (Viesti 473871)
Logostit on omarakenteisia autoja, joilla ajetaan radalla kilpaa HRF:än kisoissa. Niitä on moottoripyörän moottorilla. Yleensä Yamaha R1:sen moottorilla. Norjalainen SITUNE autonrakennuspaja on aikoinaan rakentanut välikoppa Escortin jollain Hondan moottorilla joka oli viellä ahdettukkin...

Oli muistaakseni 900 CBR:n koneella.

Junde 09.07.2008 07:50

Muistakaa näitä pärrän koneita suunnitellessa että auton tulee olla suhteellisen kevyt!
Koneista on otettu hyvin tehoja, mutta vääntöä niissä on heikonlaisesti.

Rekisteröimätön 09.07.2008 13:45

Mites pakokaasupäästöt? Eli jos on "liian" uusi auto niin siitä varmaan täytyy ottaa päästöt, meneekö pärrän kone yhtä pienillä päästöillä kuin auton?

Palex 11.09.2012 17:47

Upitellaas vanhaa kun tämmöiset asiat aina aika ajoin mielessä pyörii!:D

Joskus aikoinaan kun näin youtubessa videon ruotsalaisvalmisteisesta R1:sen koneella varustetusta 126 fiudesta, niin siitä asti on moinen projekti välillä mielessä pyörinyt...

Pärrän kone nyt on sinänsä suhteellisen helppo tuohon kopperoon soveltaa, mutta millä keinolla siihen saisi vielä leimankin?:confused: Millaisella virityksellä pitäisi toteuttaa pakki? Onko jossain takamoottorisessa vehkeessä sellaista laatikkoa joka olisi fyysisesti sovitettavissa pikkuiseen fiudeen, ja joka samalla kestäisi 100-150 kaakkia tehoa? Fiuden laatikko tuskin kestää tuplaantunutta vääntöä, ja kuusinkertaista tehoa...:rolleyes: Sähköllä toimiva pakki olisi helpoin, mutta onko laillinen? Entäs jos olisi sellainen kone minkä saisi lyötyä väärin päin käyntiin? Ja jostain luin myös että joka vaihteelta pitäisi pystyä laittamaan vapaalle, joten onko tällä väitteellä mitään perää?

Ja suzuki miehenä autoon pitäisi kyllä mieluusti saada tietysti 750 gixerin kone.:D Ellei sitten vertailuautona voisi käyttää 126 abarthia, jossa on 900 kone, joka taas mahdollistaisi litraisen pannun soveltamisen...:rolleyes:

smgt 11.09.2012 18:46

pitää ehtiä joku 2tahti auto niin ei tule ongelmia päästöjen kans :D

Palex 11.09.2012 18:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 914573)
pitää ehtiä joku 2tahti auto niin ei tule ongelmia päästöjen kans :D

Tarpeeks vanha auto vain aihioksi niin ei tarvitse murehtia moisista!;)

Arska-tehtaalta 11.09.2012 19:01

Jos on oikein onnekas ja löytää esim. kuussatasen viiatin ja käyttää siihen verrokkiautona Abarthin valikoimaa, niin rupeaa tehoreserviäkin löytymään ;)

Jeeper 11.09.2012 20:14

Kuplan laatikko..... tai Skodan?

Tuossa ideaa että miten saa vauhtipyörän: http://www.motoiq.com/magazine_artic...the-shaft.aspx

matti.v 11.09.2012 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 914554)
Upitellaas vanhaa kun tämmöiset asiat aina aika ajoin mielessä pyörii!:D

Joskus aikoinaan kun näin youtubessa videon ruotsalaisvalmisteisesta R1:sen koneella varustetusta 126 fiudesta, niin siitä asti on moinen projekti välillä mielessä pyörinyt...

:) mukava huomata etten ole yksin moisen ajatuksen kanssa, mulla se olis tosin tulossa rallisprinttiin jahka täs jälleen kerkeis sitäkin harrastaa.:rolleyes:
noita 126:a mulla on jo 3 kpl tontilla mut se R1:n ja hitosti talliaikaa puuttuu vielä: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN1751.jpg
aika hyvän tehopainosuhteen tommosella paketilla sais, 126 painaa vakiokunnossa 590kg ja tuskin se sittä ainakaan nousis,pärrän omalla laatikolla tekisin ja joku startti tjs peruutuspuolelle.
en väitä et sillä pärjäis mut olishan se erilainen kuin muilla:D


ja tuollahan noita voi katsella ja nostattaa kuumetta: http://www.youtube.com/watch?v=LmF8EYm5Ywc

Jappi 12.09.2012 04:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 914712)
:) mukava huomata etten ole yksin moisen ajatuksen kanssa, mulla se olis tosin tulossa rallisprinttiin jahka täs jälleen kerkeis sitäkin harrastaa.:rolleyes:
noita 126:a mulla on jo 3 kpl tontilla mut se R1:n ja hitosti talliaikaa puuttuu vielä: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN1751.jpg
aika hyvän tehopainosuhteen tommosella paketilla sais, 126 painaa vakiokunnossa 590kg ja tuskin se sittä ainakaan nousis,pärrän omalla laatikolla tekisin ja joku startti tjs peruutuspuolelle.
en väitä et sillä pärjäis mut olishan se erilainen kuin muilla:D


ja tuollahan noita voi katsella ja nostattaa kuumetta: http://www.youtube.com/watch?v=LmF8EYm5Ywc

Lainaus tekniikkasäännöistä AKK:n sivuilta:

4.Vaihteisto
Autot tulee varustaa vaihdelaatikolla, jossa on peruutusvaihde
ja joka toimii auton aloittaessa kilpailun. Kuljettajan
on kyettävä käyttämään vaihteistoa istuessaan
istuimellaan.

Eli eipä taida onnistua sähköpakki sprinttiautoon...

Bj Andy 12.09.2012 06:13

Jos sieltä uhraisi yhden vaihteen pakille eli korvaisi ratasparin ketjuvälityksellä??? En tiiä onko mahollista mutta näin se ruohonleikkureissa millä on sitten todella paljon yhteistä jonkun bomberin kanssa, menee...:eek::eek::eek:

odis 12.09.2012 10:39

niva r1
 
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=racdtM__chI

matti.v 12.09.2012 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 914727)
Lainaus tekniikkasäännöistä AKK:n sivuilta:

4.Vaihteisto
Autot tulee varustaa vaihdelaatikolla, jossa on peruutusvaihde
ja joka toimii auton aloittaessa kilpailun. Kuljettajan
on kyettävä käyttämään vaihteistoa istuessaan
istuimellaan.

Eli eipä taida onnistua sähköpakki sprinttiautoon...

kyl tota sen verran tuli jo vuosia sit akk.n lajipäälliköltä kyseltyä et ei sen peruutusvaihteen tarvii siel laatikossa olla:rolleyes:

BJ-40/76 12.09.2012 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 914734)
Jos sieltä uhraisi yhden vaihteen pakille eli korvaisi ratasparin ketjuvälityksellä???

Noita auton moottori-vaihteistopaketteja on "marinoitu" venekäyttöön juurikin noin, yleensä siis joko 2:n tai 3:n hammaspyöräparin hampaiden tilalle ketjupyörät. -> saadaan synkronoitu peruutusvaihde, ja välitys sopivammaksi kuin alkuperäisessä pakissa.

Jos haluaa eksoottisen suunnanvaihtajan ketkuvetoiseen voimansiirtoon, niin toinen ketkupyöräpari rinnalle, ja lukitaan se hammaspyörä vetoakseliin, minkä suuntaan halutaan mennä.

(siis pakkiketju kulkee palatessa parin taittopyörän kautta)

helpoin ja halvin lienee tehdä esim vauhtipyörästä ja starttimoottorista sähköinen pakki vetoakselille.


Sivu luotu: 21:01 (GMT +2).