Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Maastobussi HJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48046)

Turpo-Urpo 11.06.2008 10:01

Maastobussi HJ
 
Joo elikkäs semmonen vekotin (HJ60 vuosimallia -88) tuli hommattua kesällä 2006. Ihan siitä syystä, että juhannuksena ei huvittanut teltassa nukkua ja hyvinhän se juhannus sujui tuolla auton takaboksissa. Tässä vaiheessa ei vielä off-road ollut yhtään tuttu asia. Työvaiheista ei kovinkaan ole kuvia, koska vanha tietämyskone levis käsiin pari kuukautta sitten ja sinne meni kuvat mukana.


Autohan on siis alunperin Puolustusvoimien käytöstä
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180870.jpg

Ja tämän näköinenhän se siis oli. Ostohetkestä 10min, vinssi oli otettu keulilta pois "pilaamasta" auton ulkonäköä :eek:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971684.jpg

Dobinsonin alustasarja hyökkäs auton alle heti seuraavana talvena, 35" renkaiden kaivattua sitä, tosin koriakin joutui vielä nostamaan, kun jäi sen verran tuo keula läjään.

Ylemmässä kuvassa, todella huimia joustoja feat. escort & dobinson :eek: Alemmassa kuvassa keretty vinssiä ottamaan sisäänpäin ~10cm ja taispa se saman verran nousta ylöspäinkin
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971685.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971696.jpg

Seuraavana olikin sitten se varmaan tärkein asia autoon; SOA, joka alunalkaen tehtiin noilla Dobinsonin korottavilla jousilla (jotka myöhemmin vaihtui originelleihin suoriin lateihin, kardaanikulmien ja katsastuksen takia) Tästä SUURET kiitokset Vihannin suuntaan Tapsalle. :)

Ylemmässä kuvassa ensimmäinen kuva jostain työvaiheesta ja alemmassa näkyykin olevan jo vaihtunu suorat latit alle ja palkkihelmat ilmestyny + samaa tavaraa takalokasuojien alaosassa. Iskarit edessä hitusen rajottaa joustoja, ei varmasti kyllä paljoa tuon enempää joustaiskaan :rolleyes:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971689.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971690.jpg

Leimallakin joutui käymään, katkasulaikat komistaa autoa sopivasti :D
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971683.jpg

Aina sattuu, kun tapahtuu.. Viime talvena ensimmäistä kertaa joutui perän aukaisemaan, kun tyhmyyttäni samaan pakettiin hajotin pinjonin, vetonivelen ja pyöränlaakerin.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971686.jpg

Rokkikoneetkin kävi hetken aikaa autossa, tosin hetken mielijohteesta ne myös sai lähtöpassitkin autosta
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971687.jpg

Sitten alkoi tuo tehottomuus pikkuhiljaa kyrpimään ja rokkikoneet vaihtuikin turboon, sain vaihdettua itselleni Schwitzer S2B:n 51/59mm siivillä ja liian isolla pakopesällä A/R 1.15 Syötöt on ihan tapissa olleet asennuksesta asti, ahdin heräs kunnolla vasta 3000rpm, mutta kyllä se sitten alkoikin aika miehekkäästi vetämään, 1.2bar ahdot @ 4700rpm :D
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971703.jpg

Dumppi myös käytössä
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img982649.jpg

Ja nyt tässä kuukausi takaperin rupes vituttamaan, kun taas yks pinjoni katkes ihan typerässä paikassa, alakierroksilla todella nuhainen, kun turbo herää niin ylhäältä, joten pumpun rakentaminen täysin mekaaniseks ja isommilla elementeillä alkoi.

Tästä välistä meinaskin unohtua, uudet traction barit tein, ilmeisesti ne edelliset traktorin työntövarret ei toiminu odotetulla tavalla, toisen takajousen "ylläristä" päätellen
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180838.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180839.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180841.jpg

Just äskön kävin hakemassa matkahuollosta pumput, jotka pitää naittaa ton oman pumpun kanssa

Vasemmalla Custom Ford kuorma-auton pumppu 8.5mm elementeillä, 6 litrasesta koneesta ja oikealla W123 200D mersun pumppu. Fordin pumpusta tulee elementit tojon pumpun sisälle + tuo keskimmäinen välikappale 60:sen alipaine-paskan tilalle, mersun pumpusta vain tuo takimmainen osa, eli säädin. Ei saa ilman tuota mersun säädintä kierroksia tarpeeksi (2500rpm ilman sitä)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180847.jpg

Jotain tee-se-itse vimpaimia joutu tekemään, kun pitää tuo jakopää käyttää auki pumppua takasilaittaessa
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180849.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180850.jpg

Ja vaihtuihan autoon myös mustikat, eli Pauli:lta ostin nuo Monster Mudderit, kokoa 38.5/15/15 kiitoksia näistä ja eritoten edullisesta hinnasta :p
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180848.jpg

Tänään pitäis vielä lähteä käymään vaihtamassa tuo nykyinen turbo astetta isompaan, sopivan kaupan sai aikaseksi melkeen uudesta Garrett GT42 ahtimesta.. Pitänee tuosta pumpun ropaamisesta kirjotella lisää, jahka se valmistuu, toivottavasti ens viikoks sais käyntiin. Voimaa ainakin löytyy sen jälkeen

toyota4x4 11.06.2008 15:02

näyttää aika lyhyeltä toi traction-paari sulla?
omaan tuplasin pituuden niin tuli parempi. n.metrin pitkä kanki ja.aika vaaka tasossa auton alla
lyhyt vääsi jousia. villeihin asentoihin.

Turpo-Urpo 11.06.2008 15:16

Joo tuo takapää ainaki on aika huono omasta mielestä, pitänee tuolla koululla värkätä uus jahka kerkeää ja mittailla vähä paremmin.. Piti vaan koittaa päästä helpolla ja laittaa se edellisen rajottimen kiinnikelapun paikalle, vois tosiaan tehdä vaikka kokonaan uuden poikkipalkin tonne alle ja kötystää se siihen kiinni

Turpo-Urpo 11.06.2008 18:57

uus turbo, uudet kujeet

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1181915.jpg

Repro 11.06.2008 21:18

No ei luulis tuon ahtimen pieneks jäävän?
Vai onks toi se sama mis on A/R luku hullut 1.15?

Viltsu 11.06.2008 21:40

Onko pakosarja itse tehty vai orkkis...?

Turpo-Urpo 11.06.2008 21:45

Tuossa on tällä hetkellä vielä A/R 1.44, mutta kaveri siihen tekee lähipäivinä pienemmän, kun löyty jo kasasta sopiva aihiokin, pieni T04:sen pesä. Vielä kunhan tuon pumpun ropaa valmiiksi, niin sitten pääsepi hajottamaan kytkimen

edit: ja ihan alkuperäinen rimpula pakosarja toistaseks paikallaan, kuukauden sisään siihenkin muutos kyllä tulossa.. Ei pysty näillä kelan rahoilla ihan mahottomuuksia kerralla tekemään :)

Viltsu 11.06.2008 21:49

Multa vois löytyä hj pakosarjan laippoja ko. projektiin. Kunhan saan osat omiin hyppysiin.

Turpo-Urpo 12.06.2008 09:07

Joo kerrohan sitten vähän hintapolitiikkaa niille laipoille.. Yks kundi tuossa tekee kyllä jo pakosarjan mulle, mutta voihan sitä noita laippoja käyttää joskus tulevaisuudessa..

Jani E 12.06.2008 18:36

mitä ruuvia sää sieltä pumpusta olet pyöritelly jos ihan tapissa asti on ollu? eikö sitä savua ainakin tullu niin paljon ettei putkesta meinaa mahtua? ittellä jos pyöräyttää pari kierrosta niin pöllyyttää jo aika lailla!

voisko tohon pumppuun vaihdella sen alipaine säätimen tilalle noi mekaaniset härpäkkeet ilman pumpun tohtorille vientiä?

Turpo-Urpo 12.06.2008 21:31

joo kylläpä se vaikutti turbon heräämisen ja ahtojen määrään aika radikaalisti, kun sen ihan tappiin sääti, vaikka se savuttaaki jo pienellä lisäyksellä.. kyllä se tieten jos noiden päälle ymmärtää niin onnistuu ilman pumppumiehellä käyttöä.. just tuo fordin pumppu nyt on levällänsä ja itellä ois kyllä mennyt peukalo suuhun heti

Turpo-Urpo 13.06.2008 17:23

Ymmärsinköhän nyt oikein tuon koneen ajotuksen säätämisen, elikkä tuossa kuvassa nyt näkyy, että kampuran hammaspyörästä pitäs tuo persesilmä saada ylöspäin vaan ja sitten yksinkertasesti asetellaan nuo muut hammasrattaat osumaan numerot kohdalleen ? Koitin tuossa konetta pyöritellä eestaas varmaan 50 kierrosta ja ne aivan osu kohdalleen numerot :mad:

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1185676.jpg

sisua45 13.06.2008 18:20

Joko otat välihammaspyörät irti, ja laitat sillä tavalla merkit kohdalleen. Tai sitten veivaat konetta niin kauan kun kaikki merkit ovat kohdallaan. On kone kohtaista koska kaikki on paikoillaan. Esim valmetin koneessa kolme merkkiä tapaa toisensa joka 72:s kierros, muistaakseni...:rolleyes:

Turpo-Urpo 14.06.2008 14:13

Pumppu oli tullu eilen valmiiks, harmi kun ei kerkeä nyt hakemaan uusia kaasuvaijeri aihioita mistään ja kaasuläppä pitäs siitä pömpelistä repiä irti ja tukkia ne reiät mitä sieltä jää. Jonkunlainen vaijerikänkyrä pitää tehdä auton sammutukselle myös. Vielä kun sais tänään ton auton kasattua sille mallille, ettei tarvi ku ne vaijerit vetää ja turbo kyhäillä uuteen paikkaan niin sitte oiski jo voiton puolella homma.

Pitää illalla pistää "uudesta" pumpusta kuva näkösälle.

Viltsu 15.06.2008 11:23

Hinnan tiedän ens viikolla kun saan laipat. Minkä kokoset siivet tossa ahtimessa on.? itelle tulee holset 3ld imu54mm ja pako 60mm. Juhannuksen jälkeen olis tarkoitus tehdä pakosarja.

Turpo-Urpo 15.06.2008 14:04

62/72 on siivet tuossa, ne piti olla 72/74, vaan eipä ollut, mutta eipä se haittaa..

Joutuu pumpun vielä kertaalleen aukasta näemmä, unohdin sanoa kasausvaiheessa, että se kaasuvipstaaki pitäis olla toisella puolella pumppua, koska nytten se on siellä koneen puolella ja siellä on myös se rajotinruuvi kaasulle, niitä ei minkäänsortin fakiirikaan pääse räveltämään sen jälkeen, kun pumppu on lyöty takasi kiinni. :(

onko tuossa holsetissa minkäkokonen pakopesä ? pienellä pakopesällä tuo vois jollakin lailla toimia, jos et pumpulle aio tehdä mitään..

Turpo-Urpo 15.06.2008 15:07

Kaipaisin tietoa, että voiko ton kaasuvivun kääntää toiselle puolelle pumppua, tuossa näkyis olevan sille rajotinruuville identtinen paikka toisella puolella ja näyttää siltä, että nuo ulkoset palaset tuossa kuvassa lukkorenkaan jälkeen lähtis irti

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1191051.jpg

Repro 15.06.2008 15:58

Mikäpä estäisi jos se on täysin peilikuva rakenteeltaan, kääntele, zoomaile, mieti ja pähkäile.

Turpo-Urpo 15.06.2008 17:43

Kaikki ylläolevat tehty ja vielä kokeiltukin, eipä onnistu ei :mad:

Turpo-Urpo 15.06.2008 18:46

vipua ei siis pysty kääntää, mutta lisää tietoa kaivataan, tuossa näkyy nuo 3 säätöruuvia pumpun perässä, mitä noista mikäkin tekee ? Tuo alimpana oleva tosiaan löytyy luukun takaa, ja sitä ruuvaamalla tuntui, että kaasuvipua kääntäessä sisuskalut liikkuu pitemmän radan tuolla..

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1191875.jpg

tyhjäkäynti, syöttö, maksimikierrokset ? vai mikähän järjestys?

Maajussi 15.06.2008 21:57

Pumpun ruuvit
 
Valtroissa olevissa boschin rivipumpuissa tuo alimmainen eli luukun alla oleva on syöttö ruuvi...

sisua45 15.06.2008 22:20

Tyhjäkäynti ja maksimi kierrokset säädetään pumpun ulkopuolelta. Sopparuuvi löytyy luukun alta, niinkuin tuossa jo Maajussi totesi.

Turpo-Urpo 15.06.2008 22:21

Ihania ihmisiä, kiitoksia :rolleyes:

jonas_k 15.06.2008 22:55

Millä kierrosluvulla sä luulet että tuo turbo alkaa herämään? ;)

Turpo-Urpo 15.06.2008 23:02

1000-1500 korkeintaan


Sivu luotu: 18:31 (GMT +2).