Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Range The Great (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=47918)

janiojan 05.06.2008 10:04

Range The Great
 
Pistetääs omasta vekottimestakin nyt kuvia, kun on jotain saanut aikaiseksikin.

Ostin pitkäaikaisena haaveena Rangen katuajosta syksyllä 2006 ja tarkoituksena oli rakennella ja pitää se myös käyttöautona. Kyseessä siis vm. -89, 3.5 EFI, automaatilla ja visko jakiksella. Tämä on siis ensimmäinen projektini ja ennen en ollut maasturilla metsässä ajanut. Kesällä 2007 totesin, että taitaa olla melko mahdoton yhtälö, joten oli pakko hommata käyttis erikseen. Sen jälkeen alkoi projekti jo etenemäänkin.

Tässä suunnilleen lähtötilanne (renkaat on kuvissa jo vaihdettu mutiaisiin ja jousitus Terrafirman tekeleisiin):
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=639
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=640

Seuraavaksi alkoi purku ja ruostekorjaukset:
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=641
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=647
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=642
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=646
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=645
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=644
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=643

Ei ollut loppujen lopuksi edes pahasti ruosteessa.

Vähän sähköjäkin piti siistiä (esim. vanha varashälyttimen poisto):
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=659

Ja sit vähän paikkailua:
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=649
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=655
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=658
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=656
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=657
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=654
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=652
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=651
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=648

Ruosteet kun oli paikkailtu, nii laitettiin vinssi, puskuri ja helmaraudat (ajan puutteen vuoksi teetin homman Motorumin pojilla):
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=660
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=661

Tankin- ja keskipanssarin tilasin Ipeltä vai kuka se nyt oli.

Tämän jälkeen uskaltauduin Kulmakorpeen ajelemaan:
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=838
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=837

Kulmiksessa tuli käytyä muutaman kerran treenailemassa, jonka jälkeen lähdin Itsenäisyyspäivän safarille Venäjälle (vuosi siis 2007). Tuosta reissusta mulla ei ole valitettavasti kuin videoo. Reissu oli loistava, eikä hajonnut muutakuin apukuskin peili.

Reissun jälkeen tulikin mieleen mitä kaikkea pitää parantaa:
- puslat
- ohjausiskari
- jousituksen korotus
- isommat kumit
- korin korotus
- manuaali laatikko
- kova jakis
- akseli lukot
- snorkkeli
- raidetangon suojus

Alustan korottamisen jälkeen piti mennä Kulmaan ajamaan, mutta menikin kannentiiviste koneesta. Koneella oli 280 tkm ajettu ja tehot hieman kadoksissa, niin aattelin että teen täyden rempan samantien. No rakentaminen lähti sit lopullisesti käsistä. Kaverilla sattui löytymään 5-v manuaali laatikko, "kova" jakis ja sokerina pohjalla 3.9 l kone. Sit tuli tilattua uudet puslat, iskaritornit, vahvempi ohjauksen varsi (raidetanko on jo vaihdettu) ja Insa Turbo Special Track 265/75/16 kumit.

Tässä taas purku kuvaa:
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=834
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=671
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=670
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=669
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=674

Yllättävän helposti tuo vaihdelaatikko ja jakis sieltä lähti kotikonstein.

Tässä sitten puhdistettua ja hinkattua osaa:
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=626
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=625
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=624
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=633
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=638
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=637
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=635
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=636
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=634
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=629
http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=630

Seuraavaksi tilaan koneeseen laakerit, tiivisteet, keinuvivut ja -akselit, öljypumpun, vesipumpun, nostajat, männänrenkaat yms. Täytyypi tilata myös uusi alkukäyrästö http://www.v8tuner.co.uk/product.php?id=476 Tuo pitäis sopia alkuperäiseen Y-haaraan, ja siitä eteenpäin rakennan putkiston itse.

Eli nyt odottelen koneen osia ja yritän keksiä jostain aikaa laittaa kone nippuun (tätäkään en ole ennen tehnyt). Joskus tulevaisuudessa hankin vielä lukot eteen ja taakse ja teen ilmastoinnin kompurasta ilmakompuran. Paljon varmaan unohtui mainita tästä aloitus tarinasta, mutta päivitetään taas kun saan projektia eteenpäin.

T: Jani

sisua45 05.06.2008 15:43

Lainaus:

Insa Turbo Special Track 265/75/16 kumit.
Oletko mitannut noitten todellista korkeutta? Kapeammat saman malliset ovat ainakin tuuman korkeammat, kuin mitä taulukko kertoisi.

PS. Hieno rankku...!

timmy 05.06.2008 15:57

Kuvassa näkyy myös kupla,laita kuvaa mukaan. Mistä sais noin hienot vanteet? VW Super Beetle Convertible Fuel Injektion+AC vm:-79

patriot4x4 05.06.2008 21:29

Ihan tyylikkäästi lähtenyt "pikku remontti" lapasesta:D

Niin perinteistä,pikkusen vaan laitellaan ja sit vaihetaan tekniikkaa myöten ihan kaikki..;)

vepele 05.06.2008 22:05

Mut,miks manuaali laatikko?

Mikki 05.06.2008 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja janiojan (Viesti 468269)

Mihin "kadotit" laatikon ja johtosarjat????:confused::confused::confused:

Voisin vaihtaa euroalueen maksuvälineisiin, sillä itsellä 3,9l -90,MUTTA kovalla askilla... Ja tarvittaessa saat vaikka tuon meikäläisenkin lootan ja kilkkeet jos tarvetta ilmenee (autolla ajettu 195.000km ja TÄYSI huoltohistoria tiedossa/tallessa)

Soittele tai laita privaaa....:)

janiojan 06.06.2008 07:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vepele (Viesti 468397)
Mut,miks manuaali laatikko?

Mä en tykännyt automaatista metsässä. Mun mielestä jotenkin vaikea annostella kaasua esim. kiven ylityksessä. Ensin kierrokset vaan nousee ja sit nyppäsee voimalla. Toinen ominaisuus mikä häiritsi, että liukkaassa jyrkässä alamäessä ei ole moottorijarrua. Jarrua polkemalla auto on nopeasti poikittain mäessä. Kerran kävi niin, että jarrut oli täynnä savea ja alamäessä piti tosissaan seistä polkimella. Kolmanneksi, olen antanut itseni ymmärtää, että manuaalilaatikolla todennäköisesti pääsee ainakin jollain vaihteella pois metsästä vaikka se hajoiskin tai täyttyis vedella tai öljyt valuis pihalle. Neljänneksi se ei kuumene.

janiojan 06.06.2008 07:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 468410)
Mihin "kadotit" laatikon ja johtosarjat????:confused::confused::confused:

Voisin vaihtaa euroalueen maksuvälineisiin, sillä itsellä 3,9l -90,MUTTA kovalla askilla... Ja tarvittaessa saat vaikka tuon meikäläisenkin lootan ja kilkkeet jos tarvetta ilmenee (autolla ajettu 195.000km ja TÄYSI huoltohistoria tiedossa/tallessa)

Soittele tai laita privaaa....:)

Kaikki myyty, ilmoittelin niistä joskus tuolla "edellisellä" palstalla. Meni aika nopeasti kaupaksi.

janiojan 09.06.2008 14:14

Täytyy lähteä huomenna kertauksiin, joten tämä projekti jatkuu vasta juhannuksen jälkeen.

janiojan 04.09.2008 10:11

Jaaha, herätellääs tämä henkiin. On ollut hiukkasen kiireitä, enkä ole saanut aikaan muutakuin tilattua pakosarjan. Nyt pitäis tilailla koneeseen osat ja laittaa kone nippuun. Hieman apua tarvitsisin tässä kohtaa, sillä mulla ei ole tarkalleen tietoa mikä on koneen malli. Uusi lohko on siis 3.9, mutta esim. tiivistesarjaa myydään kahta eri versiota. Lohkon kyljestä löytyy tällaiset koodit "9E691", "WYF", "HRC1800", "31", "HT14679" ja "A"
Osaako joku suomentaa noi?

Kiitos!

T: Jani

Holst 04.09.2008 10:27

pitäisi löytyä lohkon valmistenumero ( esim. 38D00001 B) sillä pystyisi katsomaan mikä tiiviste sarja kuuluu sulle

Paavo 05.09.2008 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 485703)
pitäisi löytyä lohkon valmistenumero ( esim. 38D00001 B) sillä pystyisi katsomaan mikä tiiviste sarja kuuluu sulle

Kuskin puolella, kahden keskimmäisen pytyn välissä aika ylhäällä. Kasatussa koneessa näkyy just pakosarjan läpi ylhäältäpäin kurkistellessa.

Mukava projekti, mulla on samantyyppisiä hitsaushommia menossa (viime joulukuusta lähtien) siviilirangeen.

janiojan 07.09.2008 21:23

Jooo-o, löytyihän se numero kun otti silmän käteen...

janiojan 08.09.2008 07:49

Tämmönen numerosarja löytyi: 36D00785A

Olisko jollain tietoa vuosimallista ja mitähän tiivistesarjaa tähän pitää tilata?

T: Jani

Tapsa_ja_Dumbo 08.09.2008 08:52

36D00001 A RRC 3947 cm3 9.35 : 1

Bottom end gasket set (to 35D08966B, 36D25523B, 37D01931B, 38D27330B) - 3.9 V8 EFI

Eiköhän noi muutkin löydy samalla tavalla.....

Tapsa

janiojan 09.09.2008 10:13

Kannattaako muuten ottaa komposiitti kannentiivisteet? Ei kai noi kovin paljoa puristusta pienennä?

janiojan 15.10.2008 09:47

Taas on edellisestä viestistä kulunut aikaa... jotain on tapahtunutkin. Manuaalilaatikko ja jakis paikallaan, kone melkein kasassa. Viikonloppuna olis tarkoitus laittaa kone kiinni ja ehkä saada jopa käyntiin. Nyt kun tuo muutoskatsastus sitten pitäis tehdä, niin olisiko kenelläkään valmiina jonkinlaisia papereita voimansiirrosta ja jarruista todisteeksi katsastajalle? Käsittääkseni toi mun vm. -89 3.5 on voimansiirroltaan ja akseleiltaan täsmälleen samanlainen kuin ensimmäiset 3.9 litraiset? Tietääkseni myös ensimmäiset 3.9 valmistettiin umpinaisilla etujarrulevyillä?

T: Jani

janiojan 20.10.2008 09:22

Joo-o, ei tää vanhojen autojen remppaaminen mee niinkuin elokuvissa. Koneen sain kytkintä lukuun ottamatta valmiiksi, koska pari vauhtipyörän pulttia ja moottorin kiinnikkeet puuttui. Ostin siis koneen purettuna, joten soittelemaan koneen myyjälle. Tänään saan puuttuvat osat, joten saan koneen lopullisesti nippuun. Sunnuntai aamupäivällä laitoin polkimet lopullisesti paikalleen, niin huomasin melkein irti ruostuneet korin kiinnikkeet moottorin takana. No sit tarvi laikata korvakkeiden rippeet pois ja tehdä uudet. Tänään pitäis duunin jälkeen hitsailla uudet kiinnikkeet paikalleen. Kaikenlaista pientä vastoinkäymistä näemmä aina tulee.

janiojan 21.10.2008 12:36

No niin, nyt on kone kokonaan kasassa. Peltipakosatjan kiinnitän vasta kun kone on autossa ja sen jälkeen pitäis rakentaa tuo pakoputki itse mutkista ja suorista. Onko kukaan tehnyt Classic Rankkuun offikäyttöön tuplaputkia? Ajattelin laittaa alkukäyrien jälkeen "H"-putken ja sijoittaa vaimentimet vaihdelaatikon taakse.

kokkolanpoika 23.10.2008 20:57

Panitko koneen nyt kasaan komposiitti tiiivsteillä vai orkkis pelti? Komposiitti tiiviste pudottaa puristusta noin yhdellä kilolla, ja hukkaa nostajien preloadin.. et nekin pitäs sit shimmata kohilleen..

janiojan 24.10.2008 11:25

Peltiset tiivisteet laitoin juurikin tuon takia

janiojan 02.11.2008 13:52

Viime viikonloppuna sain koneen valmiiksi ja autoon paikalleen. Tänä viikonloppuna oli tarkoitus saada savut ulos, mutta kaverin varpajaiset sotki viikonlopun kuviot. Täytyy viikolla iltaisin rakentaa auto valmiiksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11073
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11074
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11080

Iskarin tolpat tuli vaihdettua järeämpiin
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11077

Sinne se menee
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11078
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11081

Seuraavaksi pitää tehdä pakari ja vaihtaa alustan puslat, niin auto alkais olla taas hetkeksi "valmis".

anssi80 01.03.2009 22:08

Onkos tämä rojekti edenny? Käytitkö koneen jossain pajalla kylvyssä vai puhistitko/hoonasitko itse? Jos puhistit itse niin millä myrkyillä sait kanavat ja kuoren noin puhtaiksi?

janiojan 08.03.2012 20:09

Rankku vaihtui Wrankuksi
 
Paljon on vettä virrannut Vantaan joessa ja hiukkasen muutakin tapahtunut. Rankku lähti taloprojektin alta pois. Snif. Nyt kun on talo ja LÄMMIN autotalli "valmis", niin piti uus kulkine hankkia, tällä kertaa Amerikan ihme. Katsotaan mitä saan sille tehtyä. Auto on virallisesti vm -93 Wrangler 4.0 HO. Käsittääkseni ainoa Wrangler, mikä tuotiin virallisen maahantuojan kautta Suomeen. Ostin auton alkuperäiseltä omistajalta. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa safariauto tästä rakentaa. Mutiaiset kävin jo KooPeeltä ostamassa.

janiojan 09.03.2012 12:22

1 Liiteet
Tämän näköinen Rangesta tuli usean vuoden räpeltämisen jälkeen


Sivu luotu: 01:53 (GMT +2).