Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jeepin soa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4182)

16.06.2004 14:38

jeepin soa
 
nyt kun on saatu jeepiin soa tehtyä ja jäi tuo etukardaanin kulma sopimttoman jyrkäksi, niin kuinka paljon tuota akselia tohtisi kallistaa eteen päin et saisin kardaanin edes vähän parempaan kulmaan?? kestääkö olkatapit olla eteen päin kallellaan vai katoaako ajettavuus täysin?? mikä tuo kulma on viralliselta nimeltään? caster??camber??

Note! This message was posted anonymously!

jeeppi-eki 16.06.2004 14:57

Ei kestä olla, tuleepi vinkeä ajettava. paa akseliputket poikki ja käännä kardaanikulmat kohilleen. maksaapi kyllä vaivan.

JEEP OR NOTHING
LIFE BEGINS AT 38,5"

16.06.2004 15:17

kummastahan päästä tuo akseliputki olisi viisain/helpoin kaitkaista/liittää?

Note! This message was posted anonymously!

Jeeper 16.06.2004 16:38

navan puoleisesta päästä rälläköit auki hitsaus-sauman siitä C:n mallisesta raudasta joka on akseliputkessa kiinni.

FUBAR

16.06.2004 16:59

Siis caster on yleensä + merkkinen ja jos se menee - merkkiseksi ajettavuus on huonohko joskin kyllä sekin menee pelimiehillä.

Kukin voi kokeilla kun ajaa polkupyorällä ohjaustanko 180 astetta käännettynä

Note! This message was posted anonymously!

23.06.2004 10:31

olisko ideaa laitta ns. laajakulma nivel etukardaanin alapäähän niin voisi ehkä kestää ilman napojen kääntöä?? ja jos tekis sellaisen kardaaniputken missä olis enemmän "sisään-ulos" liikkuma varaa??

Note! This message was posted anonymously!

Paavo 23.06.2004 10:56

Joo mutta jos kardaanikulmat ei ole molemmissa päissä suurinpiirtein samanlaiset, niin jyriseehän se tai jotain, eli on pielessä. Ainakin joku on tehnyt siten, että on kääntänyt etuakselin pinjonin suoraan kohti jakolaatikon etulähtöä (kulma ~0), ja sitten laittanut etukardaanin takapäähän tuplaristikon tai vakionopeusnivelen. Niin ja se olkatappikallistus on sitten säädetty eli käännetty kohdalleen kans.

-Paavo


JAMANT 23.06.2004 12:01

Jeepeissä vakiona tuplaristikko etukardaanin takapäässä!!!

Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!

humrman 23.06.2004 20:46

Muistuttaisin kaikkia, myös ammattilaisia, kun käännät pinion akselia yli vaakatason, muista öljypinnan korkeus eli voitelun riittävyys. Kannattaa tehdä banjokoppaan öljyntäyttö reikä ylemmäs siten että pinion laakerit saa voitelua riittävästi. Nopea keino on lisätä peräöljyä huohottimen kautta noin puolilitraa tms.


mikjus 23.06.2004 21:43

Lainaus:

quote:
Muistuttaisin kaikkia, myös ammattilaisia, kun käännät pinion akselia yli vaakatason, muista öljypinnan korkeus eli voitelun riittävyys. Kannattaa tehdä banjokoppaan öljyntäyttö reikä ylemmäs siten että pinion laakerit saa voitelua riittävästi. Nopea keino on lisätä peräöljyä huohottimen kautta noin puolilitraa tms.


Joo mäkin vedän aina ruutalla vielä yhen tuubillisen öljyä väkisin sisään sitten kun alkaa korkista valumaan. Ei kai se tilanne muuten oo sen pahempi kun hipinion malleissakaan?

-http://www.G-69.tk - http://g-69foorumi.no-ip.com -

Paavo 24.06.2004 08:31

Moi,

Lainaus:

quote:Muistuttaisin kaikkia, myös ammattilaisia, kun käännät pinion akselia yli vaakatason, muista öljypinnan korkeus eli voitelun riittävyys. Kannattaa tehdä banjokoppaan öljyntäyttö reikä ylemmäs siten että pinion laakerit saa voitelua riittävästi. Nopea keino on lisätä peräöljyä huohottimen kautta noin puolilitraa tms.
Hyvä muistutus. Mulla on nyt etuakselissa 300% ylitäyttö ("kirjan" mukaan 1½l, nyt siis 6l), eikä perä tunnu lämpenevän pitkässäkään maantieajossa 80-vauhdeilla, eli ei suosta pitäis haittaakaan olla. En ole poraillut mitään uusia täyttöreikiä, ajoin vain auton jyrkkään penkkaan vinosti siten että pidempi osa akseliputkea oli alaviistoon, ja kaatelin öljyä sisään sen veran kuin mahtui.

-Paavo


jeeppi-eki 24.06.2004 22:32

Olen itte ajellu SOA jeepillä PALJON ja ei oo jyrissy ,ainoo että et tee joustoista liian pikiä (iskari /pohjaan lyöntikumi)Nosta autoa hitaasti tunkilla ja pyöritä kädellä kardaania, missä vaiheessa alkaa jumimaan tiedä mihin asti joustoja kannatta tehdä.

JEEP OR NOTHING
LIFE BEGINS AT 38,5"

Joukka 25.06.2004 00:50

Lainaus:

quote:
...Mulla on nyt etuakselissa 300% ylitäyttö ("kirjan" mukaan 1½l, nyt siis 6l)...
-Paavo

Eikös tuolla samalla periaatteella vois täyttää samantien koko akselin?
Meinaan, et ei pääsis ainaskaan vesi sisään, kun ei oo tilaa.

Äkkisältään ymmärrän aikasemmist, että valmistajan litramäärät on minimi öljymäärii,
eikä ylimääräisestä oo mitään haittaa, vaan enemmänkin hyötyä. Onko näin?

Automaatti laatikkoonhan ei sais laittaa ylimääräistä, kuulemma, kestää paremmin ohjemääräl.
Siis onkos tää automaattiloota öljyjutka näin? Onko liika pahasta?

Puhuinko ihan höpöjä?

Ruphee rönsyilee, lopetan just nyt, tästä tähän.




- Jeep ZJ, kun haluat purjehtia mukavasti mättähältä mättähälle.
- Finnish Jeep Driver's Club www.fjdc.org

Tapsa_ja_Dumbo 25.06.2004 06:50

Valmistajat minimoi öljymäärät pienempien häviöiden toivossa.... siis polttoaineen kulutuksen takia. (Koitas Paavo lähteä liikkeelle 30 asteen pakkasella jos sulla on 6 litraa paksua öljyä aksulassa !).

Lievästä ylitäytöstä ei ainakaan yleensä ole perissä tai manuaaleissa haittaa, jos ei vuoda tai tule huohotuksen kanssa ongelmaa. Vähän riippuu askin voitelustrategiasta - onko painevoitelu vai roiskeilla. Automaattiin en laittais enempää öljyä ellei ole sitten syvempi pannu. Nää on nyt vähän tämmösiä kahvipöytätason mielipiteitä taas.... ;)

Tapsa

- - Why golf when you can have sex ? - -

- - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - -

- - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - -

JERKKU 06.07.2004 21:29

Luin tossa vanhoja ja muistin, että tuolla www.4x4wire.com on jotain ohjeita tohon projektiin. Ne on muuten aikas hyvät ohje sivut moneen eri tarpeeseen.
Tossa kuitenkin http://www.4x4wire.com/jeep/tech/axl...dana44/fsj-cj/ se ohje olkavarsien irroitukseen.

O)||||||(O
off road on the rocks
http://koti.mbnet.fi/off-road


Sivu luotu: 03:37 (GMT +2).