Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   turbon ongelma, apuja kaivataan. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41045)

Offroadrunner 17.02.2008 19:43

turbon ongelma, apuja kaivataan.
 
elikkäs 2l koneeseen on värkättynä pajeron turbo ja ongelmana on että turbo päästää öljyä mäntien päälle, ja paljon. mistä voisi johtua? puhallin on kaikinpuolin kunnossa, laakerit ei ole väljät jne. tuleva öljy on otettu t-haaralla laturin öljypumpusta ja paluuletku suoraan oljypohjaan. on esitetty että tulo-öljyssä liian suuri paine. jos paine on liian kova, niin onko kenelläkään tietoa paljonko se pitäisi olla?


azizp 17.02.2008 19:57

Onkohan turbon öljykanava pystysuorassa!


kuraputti 17.02.2008 20:01

Millanen öljyn paluuletkun sisä halkasia on? Se meinaan saa olla heti tosi reilu suhteessa siihen paine letkuun ja jos se on liian ahdas niin se on ihan tähtiin kirjotettu asia että se holovaa ne öljyt sinne imu/pako puolelle.
Seurasin tuossa ihan vierestä yhtä nissan 200 kikottimen "viritystä" ja siinä oli semmonen ongelma että kaikki oli laitettu taiteen sääntöjen mukaan mutta siihen öljyn tuloletkuun piti laittaa semmonen pieni kuristin jotta sai sen garretin pitämään öljyt oikeissa paikoissa.
Mutta kato se turbon öljyn paluuletkun koko ja samalla sen suntin sisähalkasia millä se tulee tonne öljypohjaan se öljy. Jos nämä on ok niin sitten se luultavimmin on se paine ongelma jota jo on joku spekuloinut, jos laakerit ovan kunnossa.


Arpe 17.02.2008 20:37

Turbon laakerit voi olla kyllä kunnossa,riittää kun tiiviste vuotaa öljyä läpi.
Ainakin toyotan omassa turbossa aika yleinen vika.


mikkoimp 17.02.2008 21:28

ja kai paluu on öljy pinnan yläpuolella?

-------------------------
datsun patrol -83

neheman 18.02.2008 18:09

eikös ne lietsot yleesä kestä ottaa pääöljykanavasta öljynpaineen,harvoin liian kovaa painetta saa sinne aikaiseksi.paluupuole vikaa mäkin veikkaan,se paluu pitää olla esteetön ja alaspäin ja miel kohtuu isoo letkua/putkia niinku edellä jo mainitaan.4,2 litra koneese kerra väköstin solomun ja eka paluu putki oli 10mm kuparii rupes sotkiin öljyä joka paikkaan kun oikeen kepitti,vaihoin parikymppiseen ni jo loppu murheet.




*kyllä raaka voima älyn voittaa*

Kopone 18.02.2008 18:40

missä teillä on moottorin huohotin letku?

Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua..

mikkoimp 18.02.2008 21:19

en juu ole kuullut että normaaleihin liukulaakeri turboihin olisi mitään kuristuksia tarvinnu laittaa, erikseen sitten kuulalaakeroidut jotka tarvitsevat kuristuksen

-------------------------
datsun patrol -83

kaskinikki 18.02.2008 21:53

noh noissa nissanin ns.urheiluautoissa on kyllä sellanen kuristinpala ainakin vakiona tuossa turbon öljytuloputkessa.

se on noissa japseissa ainakin ollut sellanen metallinen palikka joka toisesta päästä ruuvattiin lohkon öljykanavaan ja sen toisesta päästä lähti tuo jarruputki tyyppinen turbon tuloputki, sielä palikan sisällä vain oli pieni reikä josta öljy virtasi öljyputkeen(3mm.jollei pienempi)

tossa on se ideana ettei se öljynpaine vaikuta siihen prätäämiseen vaan se määrä mikä pääsee virtaamaan vapaasti turbon läpi, toihan on varsin ahdas läpi mistä öljy kulkee eli jos ökäpumppu suoraan ruuttaa täysillä öljyä sinne turbon kanavaan niin ei se pääse tarpeeksi vapaasti virtaamaan paluuputkeen, sen takia se tuppaa laakereiden välistä väärään paikkaan.




Offroadrunner 18.02.2008 23:22

öljyn paluuputken sisähalkaisija on mustaakseni 19mm eli niin paksua kuin turbon paluulähtöön päälle meni(hydrauliletkua) ja se on aivan öljypohjan yläreunassa, ei ole mutkia eli pitäisi päästä virtaamaan vapaasti. tulopuolella oli muuten kupariputken päässä liitin mutta se putki katkesi värkätessä... oliskohan siinä ollu joku kuristus.? pitää kattella jos se vielä löytys jostain. tulo ja paluu putket lähtee molemmat alaviistoon, muista öljykanavista en tiedä.


Raideri 19.02.2008 02:30

Kaverilla joskus samankaltainen vika, kaikki piti olla ok. Paluuputki tuli öljypohjan yläreunaan ihan ok paikkaan, mut siinä oli kurviosa jolla tuotu öljypohjan läpi ja tähän jäi nestelukko. Auto toimi muuten hyvin mutta kovissa kiihdytyksissä lykkäsi jumalattoman savun (eli kierrosten noustessa ölynpaine nousi jolloin virtauskapasiteetti ei enää paluuputkessa riittänyt, vaan nosti nestepatsaan ahtimelle saakka). Muutettiin öljypohjan läpivienti vinoonhitsatulla suoralla putkenpätkällä suoremmaksi mitä se oli ennen ja vika poistui. Se prikka/kuristus siinä painepuolella/tulopuolella saattaa olla siltäkin varalta että öljynpaine riittäisi paremmin koneen yläkertaankin (saattaa olla vähän naftiksi mitoitettu pumppu).

Range Rover 3,5EFI -86
Volvo 460 1,9TD -96
Opel Omega 2,0DTI -00

kaskinikki 19.02.2008 16:39

joo tuo voi olla totta.

nuo on pirullisia vikoja kai ne kanssa vaan kokeilemalla selkiää



Sivu luotu: 16:03 (GMT +2).