Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ-61 soa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38961)

Nutti 13.12.2007 22:51

HJ-61 soa
 
varmasti tämä kysymys on ollut pari kertaa jo, mutta en löytänyt vastaan.

kaveri osti tänään hj-61, soitin sitten minulle ja kysy jos minä voin auta hänelle tekemään tommonen soa korotus ja jos saan sitten auto muutokatsastettu tommonen korotus. Olen nähnyt pari autoja jossa on ollut jouset akselin "oikein" päin, mutta en ole varmaan jos saan niitä leimattu näin. Tiedän että max korotus on 77mm akselin ja rungon välissä ja 77mm rungon ja korin välissä, yhteensä 150mm.

1. Saanko muutokatsastettu auto jos tekeen soa korotus?
2. Riittääkö pituus iskarit ja jarruletkut?

379 diesel, th700r4, NP208, GM10b, rancho 4", akselipalat 2", performance accessories 3", 12000lbs winch, TML black daytona 10x15, 17/40 fun country

NymiS 13.12.2007 23:04

Nopea vastaus:
Saa leimattua mutta jousien pitää olla käytännössä taipuneet jo väärään suuntaan.

Jarruletkut jäävät lyhyeksi, tilalle esim LJ/RJ:n taka letkut 46cm pitkät.
Iskareiden kiinityksiä joutuu siirtämään ainakin jos ei lyhyempiä iskareita laita.
Ohjaus hilppeet menee kokonaan uusiks jne jne...
Sitten pitäisi tehdä vielä kiertorajoitin eteen ja taakse.

Paljon helpommalla pääsee kun laitaa vain korottavat jouset +iskarit.
Ja jos välttämättä haluaa väkertää niin suosittelen suoraan kierrejousitusta, jonka saa samalla vaivalla ja paljon paremman jousituksen.

__________________________________________________ ___________
Toyota HJ61, SOA, High Steer, Differential Locks, Maxxis Creapy 35"+BL, TML12000,TMLCompr., 24V and 12V system

_JT_ 13.12.2007 23:13

Lainaus:

quote:
varmasti tämä kysymys on ollut pari kertaa jo, mutta en löytänyt vastaan.

Tiedän että max korotus on 77mm akselin ja rungon välissä ja 77mm rungon ja korin välissä, yhteensä 150mm.


Eikös se ole niin että rengastuksella 77mm ja jousituksella/korinkorotuksella toiset 77mm.
Eli SOA saisi korottaa autoa vakiorenkailla vain 77mm. Itellä ainakin bj:ssä katsastusmies mittasi SOA korotuksen akseliputkesta ja jousenpedistä 110mm jouduin hakeen AKElta muutosluvan ei auttanut vaikka katsastusmiehelle selitti että turha sitä korotusta akseliputkesta on mitata kun jousipakat on vanhat. Toinen konttori olis voinu tietty olla asiaa.



Edited by - _JT_ on 13/12/2007 23:13:51

juhazzz 13.12.2007 23:58

Just tuo ylläoleva ongelma oli mullakin katsastuksessa, siitä akseliputkesta ja pakan vahvuudesta koitti mittailla, ei menny kaaliin vaikka kuin selitti.. LJ:n takaletkut on mulla tuossa eessä ja takana ja hyvin ne on riittäny noilla kuoleentuneilla pakoilla.. Ohjausvarret joutuu kääntämään ylösalaisin ja niitä iskareitten paikkoja muuttaa tosiaan.

Käy näyttämässä siinä Pedersöressä Hotel Polariksen takana konttorilla sitä, siellä mää sain omani meneen läpi sen kaiken taistelun jälkeen ! Jätin sinne sen toyotalta saadun lapun, jossa näkyy alkuperäinen korkeus maasta katonrajaan..

245/70/16 renkailla korotus oli 145mm, mutta en sille katsurille mitään sanonut siitä, että miten se on korotettu, sanoin vaan "sitä on vähän korotettu ja pitäis muutoskatsastaa" ja otteessa lukee nyt "Korkeus muuttunut alkuperäisestä 1800mm:stä 1950mm:n"

Kiskaise niin, että kusi lentää

SauliS 14.12.2007 00:05

Lainaus:

quote:



eikös se ole niin että rengastuksella 77mm ja jousituksella/korinkorotuksella toiset 77mm.
Ei. Renkailla saa vain 26mm korotusta.
Lainaus:

quote:
Eli SOA saisi korottaa autoa vakiorenkailla vain 77mm. Itellä ainakin bj:ssä katsastusmies mittasi SOA korotuksen akseliputkesta ja jousenpedistä 110mm jouduin hakeen AKElta muutosluvan ei auttanut vaikka katsastusmiehelle selitti että turha sitä korotusta akseliputkesta on mitata kun jousipakat on vanhat. Toinen konttori olis voinu tietty olla asiaa.
Katosta mitataan PISTE. Jos katsastusmies ei tiedä käskee soittamaan AKEEN. Ei ole sen vaikeampaa. Koititko search-laatikosta hj soa tai spoa? Löytyy paljon asiaa..






Edited by - SaSa on 14/12/2007 00:10:35

Tuhnu 14.12.2007 00:50

Ja katto voi olla vaikka aavistuksen rutussa, niin sieltä sittenkin mitataan, puuttuvat sentit arvioidaan. Muita mittoja jumalallisten katsastusmiesten kirjasista on huono löytää ku kokonaiskorkeuksia.


Gravehill 14.12.2007 11:39

Tollasella lapulla omaan hojoon soan leimasin:
http://static.petrisimolin.com/galle...ttapiirros.jpg
Lattiatasosta mittailtiin korotusta 70mm.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry

juhazzz 14.12.2007 13:06

Just samannäkönen lappu on siellä konttyyrillä minkä jätin sinne.. ylivieskassa ja kokkolassa ei pidetty minään sitä lappua..

Kiskaise niin, että kusi lentää

Gravehill 14.12.2007 13:48

Lainaus:

quote:
Just samannäkönen lappu on siellä konttyyrillä minkä jätin sinne.. ylivieskassa ja kokkolassa ei pidetty minään sitä lappua..

Kiskaise niin, että kusi lentää
No jo on ihme juutalaisia.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry

J-T 14.12.2007 13:55

Käynpä tässä keväämmällä liimailemmassa kans 75sen piirroksen Polariksen taakse,kun pitää käydä "Ypyän Mersu" leimaamassa

http://www.pohojanmaanoffroad.fi/
Bj-75

Nutti 14.12.2007 21:11

kiitoksia kaikille! saa sitten muutokatsastettu siellä Edsevön katsastus. kiitos juhazzz tästä infosta!

379 diesel, th700r4, NP208, GM10b, rancho 4", akselipalat 2", performance accessories 3", 12000lbs winch, TML black daytona 10x15, 17/40 fun country


Sivu luotu: 07:21 (GMT +2).