Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kysmymys akseleista (katsastus) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38712)

KössiKenguru 06.12.2007 16:59

Kysmymys akseleista (katsastus)
 
Eli onko vielä mahdollista saada laitettua Jeep Wranglerin alle Volvon porttaalit?
että hyväksyy myös leima setä.
Vois ton toisen Jeepin laittaa tielle jos onnistuu.

OFF ROAD TEAM BONEHEADS
VooDoo Jeep
Avo Toyota LJ

Edited by - OKA66 on 06/12/2007 17:00:45

-Epeli 06.12.2007 18:52

Kyllä on mahdollista, kunhan leveys ja korkeus pysyy sallituissa rajoissa



----------------------
no voi helvetti, ai ny tuli tommonenki ongelma...

-Captain- 03.02.2014 11:49

Löyty tämmöne topikki valmiiks ni ei viittiny uutta alottaa..

MUTTA siihe kysymykseen:

Onnistuuko volvon porttaaleiden katsastus -80 ramchargerin alle muutoskatsastuksella vai vaatiiko poikkeusluvan? Leveys yms ei muutu vakioon verrattuna. Akselit on vasta hommattu ja navat pitäs sorvata. Tarkotus on leimata tuo omilla akseleilla kunhan saa hitsattua/rakennettua valmiiks ja leiman jälkeeen alkaa sovittelemaan porttaaleita alle.

Mitäs lappuja tarviaa hommata? Levyjarrut tulee jokakulmaa 4-mäntäsillä satuloilla ja ainaki aluks jää nuo omat lehtijouset kun on niin hyvässä ryhdissä.

Timo_L 03.02.2014 12:03

Riittääkö akselimassat?

Jos leveys on jotakuinkin sama eikä porttaalit korota liikaa, niin miksi ei saisi? Ongelmaksi tosin voi todellakin tulla tuo korkeus.. Eikös Volvon porttaalitkin nosta lähemmäs 15cm? Pitäisi sitten alustaa madaltaa sen mukaan, kun muistaakseni joskus asiasta kysyttäessä porttaalien aiheuttama korotus lasketaan alustan korotukseen.

veijon-esso 03.02.2014 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Epeli (Viesti 420687)
Kyllä on mahdollista, kunhan leveys ja korkeus pysyy sallituissa rajoissa

Mielestäni epelin vastaus on voimassa myös ramchargerin kohdalla, kunhan akselimassat ja jarrujen tehot riittää.Ja kyllä pitäis massat riittää, mutta tää pitää tarkastaa ja katsurille tosistaa. Jarruista kans todistusta että riittää ramghargeriin.

Hyväryhtiset jouset + portaalit vaan kuulostaa suht korkeelta, mut voihan ne akselit laittaa jousien päälle, niinku volvossa on vakiona edessä.

Viipo 03.02.2014 12:43

volvon akselimassat on c303 ja c304 (lyhyt 3-akselinen) 1700kg / akseli ja kapelli c306 (pitkä 3-akselinen) 1800kg/akseli.

-Captain- 03.02.2014 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1099708)
Riittääkö akselimassat?

Jos leveys on jotakuinkin sama eikä porttaalit korota liikaa, niin miksi ei saisi? Ongelmaksi tosin voi todellakin tulla tuo korkeus.. Eikös Volvon porttaalitkin nosta lähemmäs 15cm? Pitäisi sitten alustaa madaltaa sen mukaan, kun muistaakseni joskus asiasta kysyttäessä porttaalien aiheuttama korotus lasketaan alustan korotukseen.

Koria ei oo korotettu eikä koroteta.. Jousikorotus 50mm on otteessa, edessä korotusjouset ja takana 50mm palikat akselin ja jousen välissä, nää korotukset olis tarkotus poistaa otteesta. Akselit on tarkotus pitää jatkossakin jousien alapuolella kuten vakionakin. Takaa otan nuo palikat veks ja edestä vaik lati tai pari pois.. Eikös ne mittaa katosta tms.jostai sen korkeuden muutoksen alkuperäsee verrattuna?

Mikki 03.02.2014 13:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1099725)
Koria ei oo korotettu eikä koroteta.. Jousikorotus 50mm on otteessa, edessä korotusjouset ja takana 50mm palikat akselin ja jousen välissä, nää korotukset olis tarkotus poistaa otteesta. Akselit on tarkotus pitää jatkossakin jousien alapuolella kuten vakionakin. Takaa otan nuo palikat veks ja edestä vaik lati tai pari pois.. Eikös ne mittaa katosta tms.jostai sen korkeuden muutoksen alkuperäsee verrattuna?

Mulle sanottiin, jotta korkeus navasta (keskeltä) pyöränkaaren reunaan.
Sanoin ettei onnistu, kun kaaresta leikataan siivu pois, jotta rillat mahtuu alle ja siihen tulee erillainen reuna.

Sitten ehdottivat, jotta rungosta akselin yläpintaan, ja taas tyrmäsin, kun tulee erillainen akseli.

Totesi, jotta tee muutokset ja katotaan sitte, kyllä se paikka löytyy mistä verrokkikorkeuden saa mitattua...:mad::mad::mad:
Ehdotin, että mittaisi lattiapinnan ja maan välisen korkeuden, mutta ei kiinnostanut...:rolleyes::rolleyes::rolleyes::roll eyes:

-Captain- 03.02.2014 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1099727)
Mulle sanottiin, jotta korkeus navasta (keskeltä) pyöränkaaren reunaan.
Sanoin ettei onnistu, kun kaaresta leikataan siivu pois, jotta rillat mahtuu alle ja siihen tulee erillainen reuna.

Sitten ehdottivat, jotta rungosta akselin yläpintaan, ja taas tyrmäsin, kun tulee erillainen akseli.

Totesi, jotta tee muutokset ja katotaan sitte, kyllä se paikka löytyy mistä verrokkikorkeuden saa mitattua...:mad::mad::mad:
Ehdotin, että mittaisi lattiapinnan ja maan välisen korkeuden, mutta ei kiinnostanut...:rolleyes::rolleyes::rolleyes::roll eyes:

Kaaret on jo avarrettu et jos ne mittais ne katsastuksessa ja tekis lapun ni olis helppo mitata muutos akseliswapin jälkeen :) ja täl hetkel joka kulmas on 38creepyjen kans kaaren ja kulutuspinnan väli reilu 20cm :D noil pikkupyöril en oo ees mitannu....

vekkipappa 03.02.2014 13:31

Minkälaisia dokumentteja sitten akseleista täytyy olla vai riittääkö esim. Runkonumero/rekisteri mistä akselit on jos laite ollut suomen kilvissä minkä akselit alle tulee. ?

veijon-esso 03.02.2014 13:33

Onks ramchargerissa kuinka kaarevat jouset jos vertaa "hirvi-ö" blazerin jousiin tuolla projektipuolella...?

Tulee nimittäin helposti ihan riittävän korkea.

OnOff 03.02.2014 15:42

Etujouset on lähestulkoon suorat ja vakiona akseli on suoraan sen alla.
Itsellä on vähän samat suunnitelmat ja yksi ajatus oli että laittaisi kaarevammat jouset eteen ja jousi akselin alle.
Takana on kaarevat jouset ja vakiona korokeblokki minkä voi helposti jättää pois.
Tosin takana taaempi kiinnike on melkein pakko leipoa uusiksi että saa riipukkeen ylöspäin, joten tarvittaessa paikkakin hienosäätyy siinä samalla.

Tosin mulla kyllä jo ajatukset eteni siihen asti että jos kuitenkin samalla kierteet...
Rangen takakolmio ja alavarret ilmeisesti riittäis?

Mulla ainakin otteessa etuakseli 1310kg ja taka-akseli 1460kg

Mitä jarruja Capteeni meinasi sovitella?

-Captain- 03.02.2014 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 1099775)
Etujouset on lähestulkoon suorat ja vakiona akseli on suoraan sen alla.
Itsellä on vähän samat suunnitelmat ja yksi ajatus oli että laittaisi kaarevammat jouset eteen ja jousi akselin alle.
Takana on kaarevat jouset ja vakiona korokeblokki minkä voi helposti jättää pois.
Tosin takana taaempi kiinnike on melkein pakko leipoa uusiksi että saa riipukkeen ylöspäin, joten tarvittaessa paikkakin hienosäätyy siinä samalla.

Tosin mulla kyllä jo ajatukset eteni siihen asti että jos kuitenkin samalla kierteet...
Rangen takakolmio ja alavarret ilmeisesti riittäis?

Mulla ainakin otteessa etuakseli 1310kg ja taka-akseli 1460kg

Mitä jarruja Capteeni meinasi sovitella?

Omassa ramchargerissa on otteessa: Ajoneuvon akseliston ja korin korkeutta suurennettu 50mm Taka-akselistossa korotuspaloilla ja etuakselistossa lehtijousen rakenteella. ajoneuvon kokonaiskorkeus 20.11.2000 1970mm

tämmöset etujouset (sorry huono kuva mut oli ainoa kuva koneella missä näkyy jouset sillai et on akselipukit alla eli paino on jousilla)

http://i714.photobucket.com/albums/w...psd70de05b.jpg

takaa on joku "insinööri" tehny tommoset palikat joista kuskinpuolimmainen on vähän liikkunut...

http://i714.photobucket.com/albums/w...ps5f41f663.jpg

takaa nuo palikat lähtee akseliswapissa pois ja riipuke sekä riipukkeen kiinnitys menee uusiks :)

täs on akselipainot edessä 1250kg ja takana 1460kg eli niiden suhteen ei pitäs tulla ongelmia..

Jarruista sen verran et eteen tulee 4runnerin levyt (akselipaino 1260kg) ja taakse tommoset : http://www.autoihinvaraosat.fi/259433-delphi

tämmöset satulat olis kans olemas joka kulmaan : http://www.summitracing.com/int/part...6818/overview/ ja niille kiinnikkeet löytyy kans joka kulmaan..

korkeudesta sen verran et löysin palstalta et joku olis mitannu volvon porttaalin korottavan 11cm eli ei tuo paljoa nouse... eli poistamalla nuo nykyset jousikorotukset/palikka takaa (=50mm) säilys viel 33" otteessa.. (jos 33 vs 31 korottaa 25mm ja porttaalit vaik 125mm niin mahtus silti 150mm sisään)

siinä kuva katsastusrenkailla vs pikkunissan:

http://i714.photobucket.com/albums/w...psc8e2e18f.jpg

pjtk 03.02.2014 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1099824)
takaa on joku "insinööri" tehny tommoset palikat joista kuskinpuolimmainen on vähän liikkunut...

http://i714.photobucket.com/albums/w...ps5f41f663.jpg

takaa nuo palikat lähtee akseliswapissa pois ja riipuke sekä riipukkeen kiinnitys menee uusiks :)

Kyllähän Dodgeen kuuluu tuo palikka jousen ja akselin väliin alunperin.
Tosin mahtaisko tuo korotus blokki olla jo "madallettu" ja takajouset mallia korotus. Ainakin näyttäs matalammalta mitä mun Dodgen alla on. Alla olevassa kuvassa oikean puolimmainen blokki.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74159

Saman kokoset palikat oli myös entisessä steppari Dodgessa.
Tuo vasen onkin sit 92-93 Cummins ramin blokki. Sais Dodgeen 80 luvun hotrod tyyliä kun ne tunkis akselin päälle.

OnOff 03.02.2014 22:03

Siis saako noilla Wilwoodeilla leiman? :eek:
Jos saa, niin mille massoille asti ne riittää?

Mun etujouset on suoremmat, noi tosiaan on korottavat jouset.

-Captain- 04.02.2014 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 1099938)
Siis saako noilla Wilwoodeilla leiman? :eek:
Jos saa, niin mille massoille asti ne riittää?

Mun etujouset on suoremmat, noi tosiaan on korottavat jouset.

vähän mittailin ja ei mahdu jäähdytetty levy ton wilwoodin sisään eli taakse tulee varmaanki noi wilwoodin satulat, eteen laitetaan 4runnerin satulat..
ja eikös noissa satuloissa toi männänhalkaisija x määrä ratkaise sen jarrutustehon?

ja ainakaa ton ikäses ramchargeris ei oo noita palikoita vakiona, pickupeissa on...

tossa pari esimerkkiä: palstalaisten projekteista mis näkyy tuo taka-akseli ilman palikoita:
(toivottavasti eivät suutu kun lainaan)

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=ramcharger
http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=ramcharger

pjtk 05.02.2014 20:50

No niimpä näyttäs olevan ilman blokkia Ramchargerit. Yhtä tuommosta oon ostomielessä katellu, ja siinä oli palikat. Tosin se olikin aika hirvitorni, eikä jousitus ollu vakio. Ramcharger/Pickup korjaus käsikirjassa on sit kuva nelivetosen pickupin taka-aksulasta. Piti sen kans katsastuksessa aikanaan todistaa, että palikat sinne kuuluu.

tapsa4x4 05.02.2014 21:34

Aika monta ramchargeria oon nähnyt ja kaikissa on ollut palikat takana ja mun omistamissa kaikissa on ollut vakio palikat.

-Captain- 05.02.2014 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1100562)
No niimpä näyttäs olevan ilman blokkia Ramchargerit. Yhtä tuommosta oon ostomielessä katellu, ja siinä oli palikat. Tosin se olikin aika hirvitorni, eikä jousitus ollu vakio. Ramcharger/Pickup korjaus käsikirjassa on sit kuva nelivetosen pickupin taka-aksulasta. Piti sen kans katsastuksessa aikanaan todistaa, että palikat sinne kuuluu.

löytyy tuo raamattu iteltäki... vaikuttaa aika sekavalta kun ei oo kerrottu eri vuosimallien eroja. varmaa helpoin tapa saada tuo peräpää takas ylös kun nuo takajouset näyttää madaltuvan itekseen :D ja vertailun vuoksi esim tuo oma 1980 malli on vakiona 28mm korkeampi kuin esim.1981 malli..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1100576)
Aika monta ramchargeria oon nähnyt ja kaikissa on ollut palikat takana ja mun omistamissa kaikissa on ollut vakio palikat.

olisko sit vuosimallista tai jostain muusta johtuvaa et onko vai ei? ja voihan sinne laittaa sen alkuperäsenmallisen palikan jos haluaa.. omas on ottees 1970mm korkeus ja jos renkaat korottaa sen n.25mm ja palikka 50mm ja manuaalin mukaa alkuperäiskorkeus on 1898mm niin aika lähelle osuu..

Eli ainakaa tossa omassa yksilössä ei oo ollu vakiona palikoita, tosin veks ne lähtee sielt joka tapauksessa :D

pee 05.02.2014 22:44

ei taida Wilwoodit olla leimasetien / tätien mieleen vaikka hyvät ja monia muita vaihtoehtoja paremmat ovatkin ... offroad use only lukee paketissakin ...

taikasana on akselimassat ja etenkin niihin sopivat takajarrut, etupää syntyy helpommin

-Captain- 06.02.2014 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1100617)
ei taida Wilwoodit olla leimasetien / tätien mieleen vaikka hyvät ja monia muita vaihtoehtoja paremmat ovatkin ... offroad use only lukee paketissakin ...

taikasana on akselimassat ja etenkin niihin sopivat takajarrut, etupää syntyy helpommin

Ei lue paketissa mitään tommosta :) pitää viel jossai vaihees käydä näyttämäs konttoril satulaa paketteinee... Luulis massojen riittävän jos vaik vertaa hodarin takajarruihi ja hodaris on taka-akselimassa isompi.

OnOff 06.02.2014 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1100617)

taikasana on akselimassat ja etenkin niihin sopivat takajarrut, etupää syntyy helpommin


Mikäs sitten olis sellanen takajarru josta löytyis vähintään 1460kg lukemia?
Ja tietysti vaijerikäsijarrukin vois olla mukava bonus...

pee 06.02.2014 21:27

mä tein aikoinaan roverin takajarruista, oisko ollu defen

kässäri oli kyllä kardaanilla

ranke 07.02.2014 12:12

Nippelitietona: 110 STW defe taka-akselimassa 1750kg, HCPU 1850kg, jarruissa samat osat.

Parilla satasella saa enklantista uudet levyt, palat ja satulat.

TEMÄHIK

-Captain- 07.02.2014 19:00

mites tuo yleensä on mahdollista et takajarrut on pienemmät ku etujarrut vaikka taka-akselimassat isommat? vai liittyks tuo jotenki siihen et etujarrujen pitää lukkiutua ennen takajarruja?

tää tuli vaa siitä mieleen et esim.vanhakoppasen läjän etujarrut riittää 1300kg painoille, ja nuo omat levyt on just semmosen malliset, et jos laittas joka kulmaan samanlaisen paketin niin eikö tuo taka-jarrujen säätöventtiili tms. hoida et takana on vähempi tehoo?


Sivu luotu: 01:21 (GMT +2).