Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   levyt taakse bj40,linkki hdj 80 periin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3738)

jjtp 15.05.2004 09:59

levyt taakse bj40,linkki hdj 80 periin?
 
joo nyt olis linkki hukas hdj80 perien räjäytys kuviin,olen sielä käynytkin mutta linkki hukassa.
tarkotus olis löytää bj40 sopivat takalevyt jäähdytetyt, mahdollisesti sylintereiksi tulis hiase etusylinterit, opel senator etusylinterit (noi vain löytyis kotoonta)
noille senun sylintereille löytyy hitsattavat kiinnitykset jo valmiiksi,mutta hiasen omissa voi käyttää vähän leveämpää laikkaa.
tietysti tulevan levyn halkasiakin vaikuttaa valintaan.

löyty noi hdj perien räjäytys kuvat osoitteesta http://www.den.shatoon.ru
täytyypä kuitenkin harkita jotaan muuta takalevyiksi tohon bj40.

Edited by - jjtp on 16/05/2004 21:58:56

jjtp 17.05.2004 12:36

no nyt löyty asiaa noista taka levy jarruista fj55,bj40 on sama akseli
http://www.birfield.com/~morgan//tech/rdb/index.html


jjtp 20.05.2004 11:04

näyttäis että hj60 etu jarrulevyllä sais toteutettua jarrut taakse bj40,jarrulevyn keskitys reikää n.6mm suurentaen.
keskitys reijän "kevennys" viiste tehdään toiselle puolelle kun nyt on,jarru levy on edessä kiinnitettynä navan sisäpuolella viiste ulos päin.
taakse asennettuna viiste tehdää levyn sisä puolelle,koska levy asennetaan taka vetarin laipan ulkopuolelle.
etu jarru sylintereitä voi käyttää koska bj:ssä on kardaani käsijarru.
hj60 nelimäntä etu sylinterit ei käy ilman navan ja vanteen välistä lisä laippaa,joka taas ei ole luvallinen katsastuksessa.
hiasen etu sylinterit vm90 asti on yksi mäntäsylinteriä joissa vanne sopii pyörimään moitteetta.
taka jarrupiiri tarvitsee jarrupaineen säätimen ettei tule liian takapainoiset jarrut.
multa löytyy noi kaikki osat kotoonta,tilaan vielä motonetista uudet hj60 levyt ja hiasen jarrupalat ennen kuin alan mitoittamaan kiinnitys laippaa.
kiinnityslaipasta tulee pultattava,koska kaikki katsastus miehet ei hyväksy hitsattuja laippoja.
kehittelyä jatketaan osien saavuttua ja kun aika antaa myöten.


jjtp 18.06.2004 20:45

luulen et noi levyt saa taakse helpomminkin kun tos linkissä.
http://www.employees.org/~dirttrak/FF-axle.html


Killer-Wo 02.11.2004 23:12

Mites jjtp tämä projekti on edennyt..Onko jo valmis? Ja onko muilla kyseinen projekti käynnissä?


mikjus 03.11.2004 09:10

Mä rupean kyllä muutaman safarin päästä vääntämään hj60 levyjä hj61 FF taka-akselille tavoitteena että tammikuun leimalla olis jo levyt takana. Ei saatana jaksa joka ruvetyksen jälkeen olla rumpuja säätämässä ja putsaamassa. HJ60 etulevyjä on jo sovitettu FF akselille niin että se tulee takanavan sisäpuolelle käyttäen etunavan pyöränpultteja. Olis myös jäähdyttämättömät hilux levytkin joita saatan kokeilla. Helpottaa kun on yksi taka-akseli pukilla niin voi rakennella systeemit täysin valmiiksi ja sitten vaan pultata autoon alle. Jarrusatula on vielä vaan hakusessa? Romuautoja löytys pihasta saab 99 ja subaruja josko joku niistä luovuttais satulan? Vai osaisko joku ehdottaa jotain parempaa jonka sais purkaamolta edullisesti? Laippa nyt tuskin mikään maailman vaikein on tehdä.

Jotain kuvia levyjen sovittelusta löytyy...
http://g-69foorumi.no-ip.com/jemma/h...aka-akselille/

Homma on jäissä koska ei ole sorvia jolla pitäs höylätä levyä hieman että istuu kunnolla navan taakse.

- http://www.G-69.tk -

JF 03.11.2004 21:01

Mitä kerran kurkistelin HDJ-80 taka-akselia, on jarrulevy sellainen silinterihatun muotoinen, se "putkiosa" oli tolkuttoman pitkän näköinen, olikohan vielä niin että levy oli miltei vanteen "vieressä" kun satula ei olisi mahtunut olemaan ainakaan 15" vanteen sisään. Korjatkaa jos olen väärässä.

Hyvä yhdistelmä jota voisi tosiaan kokeilla on kevyesti sorvattu J6 jarrulevy ja sopivan ikäisen Hiacen etusatula, osien saatavuudesta ei tulisi vähään aikaan ongelmaa, ja toivottavasti kelpaisi katsastuskonttorillakin, mitoitus ei ainakaan olisi alakanttiin. Tai jarrudynamometrissähän se viimeistään selviäisi. Jarrukilpien tarpeellisuudesta en tiedä, tekisi vaikka sellaiset ettei kura ja maantietahna pääse suoraan ruiskuamaan jarruihin.


03.11.2004 21:15

Kyllä 80:sen jarrut mahtuu 15"vanteen sisään.

Note! This message was posted anonymously!

JF 03.11.2004 21:24

Mahtuu mahtuu, en vain muistanut olivatko ne sisäpuolella. Se levy on kuitenkin sellainen tötterö.


jjtp 03.11.2004 22:37

joku tossa 80 sarjan levyissä "mätti"(muukin kuin hinta),olisko ollu erilliset käppäri kengät.
toi hj60/61 levy näyttää ehdottomasti parhaalta vaihtoehdolta.
hiasen satulassa taas "mättää" kun hiasen etulevy on pienempi halkaisialtaan (ei kuitenkaan toivoton sinne laittaa)
noi a senun satulat on paras tähän mennessä mun löytämistä,ja hyvä vielä kun mulla on noita 2kpl molemmille puolille niin löytyy varasatulat hyllystä.
nii ei ole mun projektit taas vähään aikaan edenny,täytynny välillä vääntää vähän sisä remontteja kämpässä.



Edited by - jjtp on 03/11/2004 22:42:13

Pauli 03.11.2004 22:39

80:n jarrut mahtuu ja ei mahdu, vuosimalli ratkaisee, ->93 pienemmät jarrut mahtuu ja 93-> isommat ei mahdu.
JF:n kuvailema silinterihatun muotoinen jarrulevy oli aika hyvä nimitys ja se "putkiosa" siinä on sen takia kun siellä sisäpuolella on ne käsijarrukilkkeet.
mikjus kyseli vaihtoehtoja satuloille, no yks hyvä pieni satula on ainakin sitikan beeäksän etusatula ja siinä on käsijarruvaijerille vipu niitä varten joilla ei ole kardaanikässärii.

www.offivaruste.com

HeikkiH 03.11.2004 23:11

Lainaus:

quote:Laippa nyt tuskin mikään maailman vaikein on tehdä.
Tarkotatko sitä laippaa millä satula kiinnitetään akseliin? Saako sellaisen tehdä itse, ja alkaako katsuri vinkumaan lujuuslaskelmia?

Lainaus:

quote:niitä varten joilla ei ole kardaanikässärii.
Jos on alkujaan rummuissa kässäri, saako muuttaa kartaanille seisontajarrun?

Heikki H.
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

jjtp 03.11.2004 23:28

hmm mua ei kyllä suoraan sanottuna toi "pykäläviidakko" tai katsastusmiehen mielipide pitkään aikaan olisi voinut vähempää kiinnostaa.


mikjus 11.06.2005 19:38

Yhet hyvät kandidaatit HJ FF taka-akselille olis tämmöset ~92 vm V6 pensa pajeron takalevyt. Menis tohon navan päälle ja silti levy menee tarpeeks sisään.

http://www.petrisimolin.net/gallery/...alevyt_001.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...alevyt_002.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...alevyt_003.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...alevyt_004.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...alevyt_005.jpg


www.G-69.tk - www.pahama.com

tare 12.06.2005 03:28

nää on ainakin toiminu

http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=11417


mikjus 12.06.2005 08:20

Jees tota juttua just etsin mutta ei millään löytynyt. Mulle tulee HJn jäähdytetyillä etulevyillä ja patrolin satuloilla jarrut omaan HJ-61 FF taka-akseliin. Patrolin satula on mainio koska se sallii 15 tuumasen vanteen käytön vaikka vanne olisi keskiöltään täysin suora. Laipat vaan puutuu kun kaasut on lopussa ja ei pääse polttoleikkaan niitä. Ajttelin kanssa että hitsaa laipat akseliputkeen jos se kerran kelpaa leimalle.

www.G-69.tk - www.pahama.com

jjtp 12.06.2005 08:58

joo en mäkään ole niitä patrollin satuloita kerenny mihinkään akseliin laittaa,no olen satuloita saanu haalittua parin akselin tarpeet.
kait se sitten on 42 akseli mihin ne patukan satulat tulee ekaks.
tohon projektina olevaan 55 pitäis laittaa patrol tai hj jarrutehostin(molemmat on paremmin sopiva siihen laitetaan),saakeli siinä joutuu vaihtaa polkimetkin tai vähintään taivuttelemaan niitä.
toi patrollin jarrutehostaja on muuten kanssa ihan kelponen laite noihin 40 ja 55 väsäyksiin.
no tarvis kuitenkin leipoo se 55läjään ja hakee tuore leima siihen, katsastus seiskalla sen verran odotan että iston uusimalli riiput tulee uunista ulos niin saadaan tietää onko katsastus miehellä sanomista (tuskimpa).


mikjus 28.06.2005 08:57

Projekti etenee ja tarkoitus olisi saada valmiiksi ennen SLCK venäjän reissua kun nykyset takajarrut on aika heikot. Pieni työstäminen noissa laipoissa kun meikäläisen matikkapäällä noi mittaukset heittää aina aika helvetistä. Tuli sellanen moka että piirtelin laipan vapaalla kädellä enkä tullut mitanneeksi että lovi akseliputkelle olisi ihan keskellä satulan kiinnityksiin nähden. No rälläkkä kehiin ja tarpeeks sähköliimaa nin eiköhän se siitä. Tiukka sovitus mutta kyllä tohon vanteeseen muutama milli jää tilaa. En tiedä miten paksu patrolin etulevy on mutta uusilla paloilla en saanut mahtumaan satulaa hjn jäähdytetyn levyn päälle. Saattaa tosin olla että sylinteri ei ollut ihan pohjassa. Nyt kun ton laipan vaan saa jotenkin hitsattua suoraan kiinni akseliin...

http://www.petrisimolin.net/gallery/...kselissa_1.JPG

http://www.petrisimolin.net/gallery/...kselissa_2.JPG

http://www.petrisimolin.net/gallery/...kselissa_3.JPG

Tohon missä noi mutterit on pulttien alla pitää tehdä holkki mutta sijoittaisiko sen noin vai toiselle puolelle jolloin laippa tulisi akselilla sisäänpäin ja hitsaus olisi hiukan helpompaa??

http://www.petrisimolin.net/gallery/...kselissa_7.JPG



www.G-69.tk - www.pahama.com

Edited by - mikjus on 28/06/2005 10:18:30

Edited by - mikjus on 28/06/2005 10:38:21

28.06.2005 09:40

Tyhmä kysymys. Milläs porukka on toteuttanut käsijarrun sellasissa malleissa joissa ei ole kardaanikäsijarrua ? meinaan kun olen tässä itekkin pikkasen mietiskelly tota takalevyjarru hommaa tohon omaan BJ:hinkin ja siinä on käsijarru takarummuissa.Levyksi olen aatellu just noita pajeron tai GR patrolin takalevyjä,mutta sylinterit on vielä hakusessa /mietinnässä missä olisi toi käsijarru samassa.


Note! This message was posted anonymously!

mikjus 28.06.2005 09:56

Lainaus:

quote:
Tyhmä kysymys. Milläs porukka on toteuttanut käsijarrun sellasissa malleissa joissa ei ole kardaanikäsijarrua ? meinaan kun olen tässä itekkin pikkasen mietiskelly tota takalevyjarru hommaa tohon omaan BJ:hinkin ja siinä on käsijarru takarummuissa.Levyksi olen aatellu just noita pajeron tai GR patrolin takalevyjä,mutta sylinterit on vielä hakusessa /mietinnässä missä olisi toi käsijarru samassa.


Note! This message was posted anonymously!
Jotkut ovat ainakin rakentaneet jakolaatikon perään levykäsijarrun ja niin tekisin itsekkin jos olis tarve.

www.G-69.tk - www.pahama.com

veejii 28.06.2005 10:06

joku tätä aikaisemminkin mainosti, mutta laitetaan uudestaan että sitikka bx:ssä on etupäässä vaijerivetoset käsijarrusysteemit levyjarrusatuloissa, levyn paksuutta/halkaisijaa en nyt tähän hätään löydä, mut onhan noita sitikoita keeteeii mallejakin isoilla jäähdytetyillä levyillä.


jjtp 28.06.2005 15:47

mikjus mä hitsasin sillee noi laipat banjoon että satulasta oli sylinteri osa irti ja se laippa oli pultattuna kiinni siihen runkoosaan ja koko kyhäys oli vedetty kiinni puristimilla jarrulevyyn.
jarrusatulan ja levyn välissä oli sopiva metalli kalikka,ensin hepaten joka suunnasta jotta vetely jäisi mahdollisimman pieneksi ja sit kunnon virralla.
toi banjon putki on 6mm paksua kamaa.


¤Offi-Osku¤ 28.06.2005 16:20

Saabissakin olis käsijarru etulevyihin

-87 Lada Niva ¤projekti kesken¤-
-:Haluun Pätkä Patrollin:-

mikjus 01.07.2005 11:18

Projekti etenee...
http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-laippa.JPG

Yks pikku ongelma. Etunavan laippa josta etupyörän pultit tulee läpi on varmaan yli 5mm paksumpi kuin takanavan laippa. Tämä aiheuttaa sen että kun pultit lyö levystä ja laipasta läpi niin mutterit eivät mene tarpeeksi pohjaan kun kierre loppuu kesken. Laitoin jo navan taakse pyöränpultteihin prikat mutta en tiedä laskeeko pulttia vielä tarpeeksi. Miten muut ovat tämän ratkaisseet? Käytän siis Hj-60 levyä ja hj60 etupyörän pultteja. Yks vaihtoehto mitä kaveri ehdotti oli että vanhasta jarrurummusta rälläköis keskiön laipaksi renkaan taakse eli aivan kuin ne laittomat levityspalat. Olis voinu tietysti laittaa sen laipan levyn ja navan väliin mutta nyt se on jo myöhästä kun jarrusatuloiden kiinnitykset on hitsattu akseliin.

Niin ja mistähän sais paniikkitilanteessa Lahden lähistöltä sellasen jarrupaineen säätimen tosi nopeesti jos tarve tulee?

www.G-69.tk - www.pahama.com

MK 01.07.2005 13:55

Oliskohan BJ:n pinnapultit lyhyempiä?

www.alanmiehet.com #2


Sivu luotu: 05:34 (GMT +2).