Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Peltivanteen lommon oikaisu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37117)

Gravedigger 18.10.2007 08:33

Peltivanteen lommon oikaisu
 
eli harmittaa suunnattomasti ku yksi vanne lutussa ja vastaavaa mallia en ole löytänyt. onko itse oikominen järkevää ja tekeekö mikään firma. köyhänä en uutta sarjaa raaski ostaa

Neliveto korvaa aivot

Micco 18.10.2007 08:40

Miten pahasti on kasassa? Ite olen oikonu jotain lämmittämällä ja hakkaamalla.


Gravedigger 19.10.2007 13:44

Vanteen kehään tuli lommo renkaan puhetessa. eli heittokellolla lekalla ja pillillä tekemään

Neliveto korvaa aivot

Grr 14.11.2013 19:13

jatkan tähän
 
Ostin tuossa peltivanteet Patroliin ja pistin renkaat niille päälle ja mars rengasliikkeeseen tasapainottamaan.
Kaksi vanteista on kierot, sivuttais heittoa aika paljon.

Voiko noita oikasta tai oikaseeko joku tässä Oulun lähistöllä ettei taas joutuis ostaan vanteita, kun mulla on ollut niin huonoa tuuria käytettyjen vanteiden kanssa.

Nämä vanteet on hieman harvinaisemmalla ET:llä kun on 8"leveät ja ET-40 luokkaa joten tuskin löydän kahta samanlaista.

Maksan tietenki oikasusta jos vaikka palstalainen tässä oulun lähistöllä tekis.

sisua45 14.11.2013 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 1066274)
Ostin tuossa peltivanteet Patroliin ja pistin renkaat niille päälle ja mars rengasliikkeeseen tasapainottamaan.
Kaksi vanteista on kierot, sivuttais heittoa aika paljon.

Voiko noita oikasta tai oikaseeko joku tässä Oulun lähistöllä ettei taas joutuis ostaan vanteita, kun mulla on ollut niin huonoa tuuria käytettyjen vanteiden kanssa.

Nämä vanteet on hieman harvinaisemmalla ET:llä kun on 8"leveät ja ET-40 luokkaa joten tuskin löydän kahta samanlaista.

Maksan tietenki oikasusta jos vaikka palstalainen tässä oulun lähistöllä tekis.

Mikä niissä on mutkalla? Kehä kierossa, vai keskiö taipunut?

Jos kehät on suorat, mutta keskiö mutkalla, niin sorvissa saa korjattua. Eli kehästä kiinni, ja keskiön kiinnityspinnasta pieni lastu pois. Niinkuin järkikin sanoo, niin ei voi isoja heittoja siten korjata. Mutta kehällä heitto kertaantuu.

Mutta jos kehä on mutkalla, niin menee lekalla paukutteluksi.

Grr 14.11.2013 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1066397)
Mikä niissä on mutkalla? Kehä kierossa, vai keskiö taipunut?

Jos kehät on suorat, mutta keskiö mutkalla, niin sorvissa saa korjattua. Eli kehästä kiinni, ja keskiön kiinnityspinnasta pieni lastu pois. Niinkuin järkikin sanoo, niin ei voi isoja heittoja siten korjata. Mutta kehällä heitto kertaantuu.

Mutta jos kehä on mutkalla, niin menee lekalla paukutteluksi.

Kehä on suora ja vanteet kolhuttomat.
Keskiö ilmeisesti kierossa.
En tiedä tuleeko tarpeeksi suora jos sorvissa ottas lastun pois.
Joskus kuullut että prässillä olis painettu suoraan tuo sivuttaisheitto keskiössä, lieneekö kuulopuheita.
offikäytössä kyllä menis noinkin mutta on käyttispelissä niin pitäs olla suoremmat.
Tuntus olevan helpompi peltivanteita oikoa kun oikovat noita aluvanteitakin.

sisua45 14.11.2013 22:07

Kuinka paljon sulla on sitä sivuttais heittoa?

Jos nyt osaan yhtään laskea, niin vanteen tasopinta kertaantuu kehällä 2-3 kertaisena.

Nikuzai 14.11.2013 22:19

Jollain romu vanteella jos on samanlaiset pienat niin ihan pillillä lämpöä antamalla kokeilla minne matkustaa jäähtyessään.


Joskus kuulemma Sepät aikanaan oikoneet traktorin perävaunun akseleita lämmittämällä ja jäähdyttämällä useamman kerran :eek:


Käsittääkseni mitä isommalle alalle lämpöä antaa niin sen enemmän se jäähtyessään kutistuu, samaan perustuu hitsatessa vetely.

Grr 14.11.2013 22:23

Täytyy mittailla huomenna.
Kaksi noista vanteista on täysin suoria ja toiset kaksi niin kieroja että kuskipenkissä asti tuntuu.
Pysty heittoa ei ollut yhdessäkään vanteessa joten kummallinen tuo sivuttaisheitto ja vanteetkin hyvässä kunnossa eikä osumia jos olis vaikka penkaan vedetty luisussa.

Grr 14.11.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1066432)
Jollain romu vanteella jos on samanlaiset pienat niin ihan pillillä lämpöä antamalla kokeilla minne matkustaa jäähtyessään.


Joskus kuulemma Sepät aikanaan oikoneet traktorin perävaunun akseleita lämmittämällä ja jäähdyttämällä useamman kerran :eek:


Käsittääkseni mitä isommalle alalle lämpöä antaa niin sen enemmän se jäähtyessään kutistuu, samaan perustuu hitsatessa vetely.

Tämäkin olis mahdollisuus jos löytyis semmonen pätevä seppä joka tietää mitä tekee.

sisua45 14.11.2013 22:28

1 Liiteet
Kellotusta vaan, niin hyvä tulee...

Kuvassa keskiö hitsattu yhdellä heftillä kiinni, ja oikeaa paikkaa etsitään. Lopulta vanne heitti kehältä noin millin, sopii neuvostoliiton stantardeihin? :D

Jari 14.11.2013 22:32

niin ja mille renkaalle tulee... kun meni volvosta vanne mutkalle, ja ihan rässillä suoraan ja lekaa vähän kanssa.. vot mutkalla niin että silmällä näkee jos tietää kattoa, mutta 39,5 etusena ja ei silti huomaa/haittaa ajamista

Grr 14.11.2013 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1066439)
Kellotusta vaan, niin hyvä tulee...

Kuvassa keskiö hitsattu yhdellä heftillä kiinni, ja oikeaa paikkaa etsitään. Lopulta vanne heitti kehältä noin millin, sopii neuvostoliiton stantardeihin? :D

No tuohan on täysin suora, tuskin noita mangelseja on saanut uutenakaan noin suorina :D

Grr 14.11.2013 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jari (Viesti 1066442)
niin ja mille renkaalle tulee... kun meni volvosta vanne mutkalle, ja ihan rässillä suoraan ja lekaa vähän kanssa.. vot mutkalla niin että silmällä näkee jos tietää kattoa, mutta 39,5 etusena ja ei silti huomaa/haittaa ajamista

31" renkaat näin talveksi, tuota prässiä itekki vähän miettinyt että vois toimia.
Tämän näki selvästi kun heilu sivuttain tasapainotuskoneessa ja vaati 150grammaa painoja aina yhdelle puolelle.

sisua45 14.11.2013 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 1066443)
No tuohan on täysin suora, tuskin noita mangelseja on saanut uutenakaan noin suorina :D

Tuo on nissanin vanne, eteen tuli mankelit. Melkein saman näköisiä kuitenkin.

Grr 15.11.2013 16:47

Heittoa oli ainaki 5mm. ja kun ajossa katsoin sivupeilistä niin vanne vippas sivuttain.
tunkkasin ylös, pyöritin vannetta ja merkkasin mistä heittää.
Otin isoimman lekan, kuivan parrun pätkän ja hakkasin vanteen kohtuu suoraksi vähän väliä mitaten.Eikä tausta peilistä katottunakaan heittänyt enää yhtään.

Kyllä sai täysiä lyödä että sai vähänki suoristuun, nyt pitää käydä vielä tasapainottaan että miltä näyttää.

-MaTTi- 15.11.2013 22:41

Aika melto vanne jos tolleen antautuu, ei ihme jos on lieputtanutkin.

Grr 15.11.2013 23:23

no voin sanoa että ei helpolla tullut tuo oikaisu.
Sai oikeasti lyödä olantakaa että suoristu edes himppasen.
Ei tuota pienempi kaveri olis suoraksi saanutkaan, painoa mulla toistasataa ja salilla käynyt aktiivisesti vuodesta -03

Muutama parrun pätkäkin meni säpäleiksi.

En usko noita vanteita sen veltommaksi kuin muitakaan mitä minulla on ollut.

Muutamia aluvanteita olen myös oikonut ja niitä voi sanoa pehmeäksi.

Edit: Tuli tuota vannetta vähän lämmitettyä että en kuitenkaan kylmiltään hakannut.

Grr 16.11.2013 00:01

Sen verran haluan vielä lisätä että taisi olla viimeset vanteet mitkä ostan käytettynä.
Sitä niin vakuutellaan että varmasti suorat, hyvät vanteet ja lopuksi rengasliikkeessä paljastuu että kieroja ovat.
Kaksi viimeistä käytettynä ostettuja vanteita on ollut paskoja joten helpompi henkisestikki ostaa suoraan uudet.

JuKu 11.05.2015 08:43

Nyt olis sama ongelma. Eilen pyöritteltiin maastorenkaat alle ja helatorstaina safaroimaan. Toinen etuvanne vipottaa niin ettei voi ajaa yli 40km/h. Onko tampereen seudulla ketään joka oikoo vai alanko prässäileen itse?
Reisuun lähden näillänäkymin lainarenkailla

offroadjouni 11.05.2015 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuKu (Viesti 1225157)
Nyt olis sama ongelma. Eilen pyöritteltiin maastorenkaat alle ja helatorstaina safaroimaan. Toinen etuvanne vipottaa niin ettei voi ajaa yli 40km/h. Onko tampereen seudulla ketään joka oikoo vai alanko prässäileen itse?
Reisuun lähden näillänäkymin lainarenkailla

Muistaakseni joskus soittelin vanteiden oikaisusta Udeliuksen kanssa. Silloin jätin kierot vanteet ostamatta, joten oikaisu jäi kokeilematta. http://www.udelius.fi/

pjtk 11.05.2015 12:51

Sorvaamo Sunila mielestäni kans oikoo vanteita.

offroadjouni 11.05.2015 13:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1225181)
Sorvaamo Sunila mielestäni kans oikoo vanteita.

Sunila se olikin kenen kanssa minäkin puhuin aiheesta vuosia sitten eikä Udelius.

460Xj 11.05.2015 15:37

L-WELD
 
Täällä joskus korjauttanut aluvanteita, saavat varmaan peltisetkin suoriksi...
Yhteystiedot - L-Weld Oy
www.l-weld.fi/yhteystiedot.html
L-WELD OY Alakuja 64 54310 Hytti Lappeenranta / Finland Puh: 040-8383 020. Fax: 042-8383 020. E-Mail: l-weld@l-weld.com, Avoinna Ma - To 8.00 - 15.00

J0hannes 11.05.2015 22:57

4 Liiteet
Suzukissa mäjähti toissatalvena "vähäsen" kiveä vasten vanne. Tuon varmaan saanee lekalla oikaistua? Kannattaako tuo vanne laittaa jotain kovaa (I-palkkia,kuorma-auton vanteesta tehtyä jigiä, tms) vai jotain pehmeää (kanto, jne) vasten kun hakkaa?


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).