![]() |
Mistä öljynpaineet Patrollin tyhjäkäynnille?
Kertokaapa kokeneemmat, mistä pitäisi lähteä hakemaan vikaa Patrollin (33sd -83)olemattomiin ölynpaineisiin tyhjäkäynnillä? Kylmänä ja kierroksilla paineet pysyvät 3 bar pinnassa, mutta kun kone lämpiää, alkaa tyhjäkäynnin öljynpaineet laskea. Pahimmillaan ollaan orgis mittarin mukaan alle 1 bar:n!
Voiko uusi laturi+alipainepumppu laskea liikaa öljyä läpi? Onko siellä kuristinta, jonka pitäisi rajoittaa öljyn virtausta? Toisena vaihtoehtona epäilen vuotavaa voiteluöljyn paineenrajoitusventtiiliä. Missäköhän se sijaitsee? Voiko sen avata/ vaihtaa konetta pois ottamatta? Tai sitten kone ja öljypumppu on vaan lopussa. Autolla ajettu 380 000 km. Kertokaapa, jos on ollut vastaavia kokemuksia. |
se on normaalia kun vanha öljynpaine anturi käytössä mekaaninen mittari käyttöön paineet palaa takaisin eikä tuo 1bar ole huono merkki valot on olla alta puolen kilon kun syttyy.
"sisäpiiri safarit .fi" ite oot mulkku! www.pahama.com www.montenegrooffroad.com #13 www.fjdc.org |
juu, älä huolestu...
*team grasshopper* -LISÄÄ MUTAA!!- -esory- |
Koita putsata öljynpaineanturin liitin. Joskus siellä on niin paljon öljyä ja muuta shaissee ettei sähkö meinaa kulkea..
Edited by - SaSa on 26/09/2007 21:05:20 |
Se mikä herätti huolestumiseni oli se, että
kahdessa metsä-Patrollissa paineet pysyivät aina 3 bar:ssa vaikka koneet olivat käyntilämpöisiä. Oletko sitä mieltä, että mittariston omat painemittarit näyttävät mita sattuu? |
Multa myös ääni sille, että ei se oma mittari piä enää kutiaan, sanosin että jos viisari ees värähtää, niin kyllä siellä vielä tarpeeks eloa on.
---------------------------------------------------- Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa. ---- www.students.tut.fi/~koivune3/index.html |
Eihän siinä mitään, jos mittari koko ajan näyttäisi nolla, mutta kun kierroksilla ja kylmänä paineet ovat 3-4 bar.
Jos unohdetaan yksiköt ja pohditaan muutosta, niin paineet laskevat tässä kyseisessä yksilössä kierrosten laskiessa. 3:ssa muussa Patrollissa tätä ei tapahdu. Oma ajotyylini maastossa on rynkyttää pienillä kierroksilla. Kytkintä pyrin käyttämään vain liikkeelle lähdössä. Jos noilla kierroksilla ei ole riittävästi paineita, ei laakereille voi ennustaa pitkää ikää. No ehkä murehdin turhia. Jos olisi vain merkkivalo ilman painemittaria, ajelisin nyt tyytyväisenä pitkin metsiä:) Tieto lisää tuskaa |
asenna kunnollinen mekaaninen ö-painemittari, ei tartte arpoa mitä siellä kiukaassa on painetta milloinkin
|
omassa(sd33t) on myös paineet kylmänä tyhjäkäynnillä n.3-4 bar ja lämpimänä n.1bar
ja kone on rempattu.öljy on tosin myös notkeeta: mobil 1 5W/40 joten vika voi olla öljypumpussa,turbo tai mäntien öljy sumuttimissa. ja paineet on mitattu mekaanisella mittarilla ja myös öljyn paine anturi on uusittu. |
Nii, se sähkönen öljynpainemittari myös lämpiää kun se öljy ja kone lämpiää, joten sen näyttämä varmasti muuttuu sen mukana, vanhetessaan varmaan aina enemmän. Eikä ne tod. näk. oo ollu uutenaakaan sieltä parhaimman mittatarkkuuden päästä, puhutaanhan nyt kuitenkin massatuotteesta nimeltä auto, jota myydään mielikuvilla, ja mikäs sen hienompi mielikuva kuin luulo moottorin öljynpaineesta kuljettajalla. Eiköhän se mittari oo se halvin mahollinen ja vieläpä luultavasti Kiinasta. Ja todellakin sen öljyn viskositeetti muuttuu aikatavalla jostain huonelämpötilasta siirryttäessä sadan asteen tuntumaan. Eli kyllä sen paineen varmaan kuuluukin pudota...
---------------------------------------------------- Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa. ---- www.students.tut.fi/~koivune3/index.html |
Uskoisin notta niis 3 muus patrollis on jotain vikaa antureissa tai mittareissa. Taikka sitten tyhjäkäynti sen verran korkeammalla, että paineet pysyvät.
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 |
Tommosta joskus kokkeiltu http://www.petrisimolin.com/THEPALST...TOPIC_ID=20262.
Jos tosiaan mekaanisella mittarilla pysyy kilosa paineet kuumana niin ei kannata rueta millekkään |
Kiitoksia lohdullisista sanoista. Alan uskoa, enkä ala purkaa
konetta. Onko vapari koneessakin nuo männän jäähdytyssuihkut? Yleensä niitä käytetään vain turbokoneissa. |
Mikähän muuten olisi hyvänlaatuinen mekaaninen öljynpainemittari ja mistä sellaista kannattaa kysyä. Motoneteissä yms. on vaan jotain epäilyttävän merkkisiä.
|
hydrauliikka liike tuli ensimmäisenä mieleen tai sitten työkalu kaupoista.
myös kaasupullon mittaria olen nähnyt käytettävän ,kunhan vaan asteikko on sopiva. eikä ollut lukemissa eroa: kaasupullonmittari vs. snap-on valmistama meekaninen öljynpainemittari tosin snap.on mittarissa oli tarkempi asteikko. |
http://www.onnshop.net/Pages/Product...roductid=21077
http://www.onnshop.net/Pages/Product...roductid=21014 alempi pienempi hyviä ja halpoja mittareita http://www.onnshop.net/Pages/Product...roductid=21091 tuolle kun järjestäisi vielä kierron niin näkisi lämmötkin jossain määrin... ------------------------- datsun patrol -83 Edited by - mikkoimp on 29/09/2007 19:11:23 |
Kertokaapa käykö se gr patrolin sähkönen öljynpaine antura siihen kun omastani on öljykello rikki, ja kun tuon patrollin oma maksaa 100e ja joutuu tilaa jostain kiinasta. Joku sitä aikoinaan puhu että se käypi kun vaihtaa liittimesta johdot toisinpäin.
|
muistelisin myös että kävisi, kun tuo 160 patrollin mittaristo on 12V alentimen takana...
------------------------- datsun patrol -83 |
No ongelma nyt ratkesi sillä kun kävin ostamassa ad:sta mekaanisen öljynpaine mittarin, kun se on kuulemma tarkempi kun alkuperäinen. Se pelkkä anturi olisi maksanut ad:ssa 54euroa. Mutta tuo mittari maksoi kaikkineen osineen 22euroa. En kyllä vielä tiedä käykö tuo pää sinne lohkoon mihinkä se alkuperäinen öljykello menee? Niin ja nyt menee vähän offtopiciksi mutta menköön että missähän se sijaitsee se patrollin oma jännitteen alennin?
|
kyllä se jollain sovitteella sinne minee... olisiko ollut 3/8 tuumainen.. ei tosiaankaan varma tieto..
jännitteen alennin on mittariston alla.. ------------------------- datsun patrol -83 |
No joopa joo eli tuossa ruuvasin öljykellon irti ja uskomatonta mutta totta sehän kävi kuin kävikin kierteen puolesta sinne lohkoon. tuossa vielä kuva koko hökötyksestä.
http://static.petrisimolin.com/galle...%20mittari.jpg |
Lainaus:
tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia! joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään) kaukas 4x4`n ski t:Jari |
Tuollaisen mekaanisen mittarin näyttämään kannattaa sitten luottaa.
Ralliautossa oli aikoinaan ja viisari vähän väpätti ek:n lähdössä,pätkälle ja kolmen kilsan jälkeen alkoi kolina koneesta. Putki oli murtunut konehuoneessa ja öljyt mäjelle. Putken sijoitusta kannattaa miettiä tarkasti,ettei se rikkoutuessaan sylje kuumaa öljyä paikkaan,jossa se ei tunnu hyvältä. ...on tosta joku menny.. E.S.Y. |
No niin huomasin saman ongelman kun muillakin, kun tänään usvatin patrollia tallissa, ja käytin koneen lämpöiseksi ja säikähdin kun öljynpaineet eivät olleetkaan siinä 3 baarin tuntumassa. Vaan ne oli siinä 2-1,5baaria. Elikkä onko tuo ihan normaali paineet tyhjän käynnille lämpösellä koneella? Paineet mitattu mekaanisella mittarilla.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 22:49 (GMT +2). |