![]() |
HJ:n etukardaanit
Mitä eroja on neli ja viisvaihteisen etukardaaneissa,pituusko?
RUMARACING HJ-60 Ruma mutta oma PIG BEN JEEP GRAND CHEROKEE |
Pituus ainakin. 5 loviseen käypä on pitempi. Olikohan noissa laipoissakin pulkkijaossa eroa jos vertasi esim. 1981 hj-60 ja jotain uudempaa hj-61?
|
Mites sit,kuuskymppisen ja kuusykkösen erot.
Eli viis vaihteinen kuuskymppinen/kuusykkönen. Toyotista en nääs ymmärrä mitään,vaik yhen omistan ja siks kyselen tyhmiä RUMARACING HJ-60 Ruma mutta oma PIG BEN JEEP GRAND CHEROKEE |
Tossa on noi kartaanin laipat.
http://static.petrisimolin.com/galle...Untitled-1.jpg Ainakin -86 eteenpäin 60/61 on samallaiset kartaanit. -1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 Pohojanmaan Offroad Ry |
Ensimmäisissä HJ-60:ssä on myös tuplaristikolla (vakionopeusnivel) varustettua etukardaania, joka myöhemmistä malleista poistui.
|
Lainaus:
|
Itselläni vm -83 60 ajoautona. Siis ensimmäinen vuosikerta 5 vaihteisella lootalla. Etukardaanilla on vakionopeusnivel. jos nivelen (katkaisee) 1-ristiseksi, alkaa voimansiirto ääntämään. Tämä johtuu, koska kardaanin molempien päiden nivelkulma pitää olla SAMA!. Nivelien välinen akselin osuus ei pyöri tasaisella kulmanopeudella, vaan pyörintä on jatkuvaa +-kiihtymistä. Kun nivelkulma on sama->pyörii laipat samalla nopeudella. 61-malleissa akseliputken perän kallistuskulma ei ole sama kuin 60, vaan pystympi, jolloin vakionopeusniveltä ei tarvita. Vakionopeusnivelestä hajoaa yleisimmiten se v..tun keskikuula, kun kukaan ei sitä ole rasvannu. Ristikoita ei saa ko niveleen. Uusi nivel (ja koko kardaani) oli noin 4000mk ennen. Nyt tais Juukan mies mainostaa, että löytys irtonaisina koko niveliä (tarvike). Toki voi vaihtaa perän puoleisen mallisen nivelen myös lootan päähän ja kallistaa koko etuakselia tarvittava määrä (kunnes nivelkulmat samat). Kallistus mukava tehdä avaamalla tehtaan hitsisaumat akselin päistä (kääntää ne v..tun nivelmaljat) ja hissata uudet korvakot jousille. Pulttijako on eri vanhoissa ja uusissa, mutta laipat käy kaikista peristä toisiin. Toy varaosat tosin näyttää, että pinionin stefa EI olisi sama eri laipoille, mutta on se!. |
onko kaikissa kardaaneissa samankokoset ristikon laakerit ja liu'un boorit? Tai ylipäätään, onko se liu'un alempi osa samanlainen kaikissa? Itellä pääs vähä etuakseli pyörähtämään pelto-ojassa, ku ei ollu kiertymisen estoa, ja ristikon korvat paskaksi. |
Lainaus:
Ja mulla sama käsitys kuin Rojotalla että nelivaihteisissa vain tuo tuplanivel, ja näin ne on kaikis ollut mitä oon kattellu. -1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 Pohojanmaan Offroad Ry |
Perän kallistuksien vertailuna vm -81 hj60 ja >88 hj61. Täysin varma on, että kun vuonna -83 tuli ensimmäiset viisivaiheiset, niissä oli tuplanivel. Käsittääkseni myös -84 on tuplanivel (vain käsitys). Vuonna -85 60-mallisarja koki muutoksia.
|
..Ja oikeastaan ei pidä akseleista puhuttaessa rakastua mallisarjojen kehitysversioihin (x0/x1/x2), koska purin tässä taannoin atomeiksi vuoden -90 HJ60. Oli pyöree koetaulu, ja lukkoakselit! ja neljät lamput nokassa. Kuulopuheiden perusteella myös HJ61:iä (vm -86) löytyy ilman lukkoja! Epäilenpä vaan, että vuodesta 81->84 kallistuskulma on eri, kuin 85->. Kahtokaa nyt joku vm84 onnellinen omistaja, onko siellä tupla vai ei??? TRRT PRKL!
|
No tossa lukkohommassa ei oo mitn ihmeellistä, nehän tuli vasta -87 ja ovat myös 60:sessä. Ja J6 mallisarja koki kasvojenkohotuksen -88 jolloin tuli juurikin nelivalomaski ja pyöreempi kojetaulu ja jenkeille 3F-E kone.
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 Pohojanmaan Offroad Ry |
VM:84 minulla ja siinä on ainaskii tuplanivel
RUMARACING HJ-60 Ruma mutta oma PIG BEN JEEP GRAND CHEROKEE |
Mun hojareissa on ollut:
1985 5 vaihteinen tuplanivel 1984 5 vaihteinen tuplanivel 1981 4 lovinen tuplanivel |
Onko akseleitakin tosiaan kallistettu? Nimittäin jossain vaiheessa koko vaihdelaatikkoa kallistettiin oikealle, oliko se nyt 7 vai 9 astetta. Kardaanien lähdöt on silloin runkoon ja akseleihin nähden alempana. Samalla tuplaristikko jäi pois ja nelivaihteinen laatikko (jota ei silloin kai enää paljon tuotu suomeen)tehtiin yhtäpitkäksi tyhjällä jatkolla kuin viisivaihteinen. Kallistus tehtiin kytkinkopassa. Jos laatikota vaihtaessa jokin ei näytä natsaavan, se voi johtua tästä.
Timop Note! This message was posted anonymously! |
Sivu luotu: 07:51 (GMT +2). |