Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   GR:n etupyörän pinnapulttien vaihto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32831)

SKO 23.05.2007 16:06

GR:n etupyörän pinnapulttien vaihto
 
Auto siis vm.90 GR Patrol.
Ongelma seuraava: pitäisi vaihtaa vasemman etupyörän pinnapultit (ts. ne
johka vanne tulee kiinni muttereilla). Miten saan pultit vaihdettua?!
Pultit ovat sen verta pitkät, että "pakkaa" jossa ovat kiinni, pitää vetää ulos
tai irrottaakin kokonaan. Tämän "pakan" kiinnityspultit (kuvassa sininen nuoli)
aukesivat kivutta.
Kysymys kuuluukin, että kuuluuko tuon "pakan" lähteä nyt vetämällä kuvan punaisten
nuolien kohdalta/tasalta irti?!
Kiinnityspultit ovat sen verta pitkiä, että yltävät takana
olevaan jarrulevyyn kiinni, jossa lienee myös kierteet?! Tuota pakkaa olen yrittänyt
herkistellä irti, mutta ei anna edes lupausta irtoamisesta.

Kuva löytyy tuosta: http://www.fi.img365.com/uploads/75a3fb68de.jpg


Ahosensetä 23.05.2007 19:01

Kyllä se taitaa mennä niinpäin, että koko navan joutuu irrottamaan. Ensin jarrusatula ja sitten napa jarrulevyineen. Sitten jarrulevy irti navasta ja lopuksi pinnapultit pois ja uudet tilalle.

Kokoonpano takaperin.

T, Antti

SKO 23.05.2007 20:04

Tänks.
Vielä tyhmiä kysymyksiä, kun näiden härveleiden kanssa ei ole
hirveästi tullut ährättyä: Mahtaako tuolta tulla ulos etuperän
öljyt navan irroituksen jälkeen?! Ja pitäisikö tuon navan jarrulevyineen
lähteä irti ihan vaan vetämällä ilman, että siellä olisi mitään enempää tieltä
purettavaa (kuin se mainittu jarrusatula)?!

Vielä jos jollakulla olisi linkki tuon etupään (räjäytys)kuviin, niin olisi erittäin täydellistä!


Ahosensetä 23.05.2007 20:32

GR:ssähän on jäykkä etuakseli? Kuulan sisällä on jotain voiteluainetta (jonkinlaista rasvaa?), joka saattaa päästä myös napaan, mutta navan laakerit voivat olla myös erikseen rasvavoidellut. Peräöljy ei pääse napaan saakka. Jos sieltä olis tullut jotain, niin se olisi jo pihalla, koska vetolaippa/napalukko on poissa ja ulompi vetari on näkyvissä.

Pyöränlaakerin ulkopuolella on tietysti navan mutteri (ilmeisesti kuvassa toi hammastettu olio), joka tietysti täytyy irrottaa. Sillä on oltava jonkunlainen lukitus.

Navan sisäpuolella oleva stefa (joka siis pitää kuraveden pois pyöränlaakereista) kannattaa yleensä vaihtaa aina kun napa käy irti.


T, Antti

Jussik 24.05.2007 08:15

Ei tarvii purkaa koko napaa, navan mutterin avauksen jälkeen haluttu mötikkä (wheel hub) ja jarrulevy ovat irti ja puolikas laakeria samalla. Jarrusatula ja napalukko tietysti irroitettava.

http://static.petrisimolin.com/galle...ussik-FA10.jpg

t jussi


SKO 24.05.2007 09:50

Kiitos! Juuri tuollaista kuvaa kaipasin.


SKO 25.05.2007 15:09

Mites toi napa (wheel hub) lähtee irti jarrulevystä? Mötikkä pöydällä, mut napa ei lähde millään irti levystä. Navan etupuolen pultit on irti. Kikkoja?


Ahosensetä 25.05.2007 20:43

Irrotusöljyä, lämpöä ja järjetöntä voimaa :)


Sivu luotu: 10:13 (GMT +2).