Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Cherokee nelivedolle ja takaisin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31206)

Aapo-A 28.03.2007 23:06

Cherokee nelivedolle ja takaisin
 
Ostin -05 (-04 tehty) CRD Cherokeen (automaatti) ja olen ollut nyt vähän ihmeissäni tuon takaveto- neliveto homman kanssa. Jeepin ohjeessahan kerrotaan näin:

"Vaihto 2H:lta 4 PART TIME:lle tai 4 FULL TIME:lle: vaihto voidaan suorittaa ajettaessa alle 90 km/h nopeudella. Suositeltavin vaihtamistapa on seuraava: Aja autolla suoraan ja kevennä kaasua niin, että auto rullaa vapaasti ennen kuin siirrät jakovaihteiston valitsimen 2H:lta 4 PART TIME:lle tai 4 FULL TIME:lle."

Kuitenkin yrittäessäni vaihtaa 2- vedolta Full Time 4- vedolle tai toisin päin, tuntuu tasauspyörästö jäävän kuitenkin lukkoon, eli kääntäessä osa renkaista suttaa ja auto puskee. Monien yritysten jälkeen sain tasauspyörästön toimimaan kun tein vaihdon jalka kevyesti kaasulla. Eli siis toisin kuin ohje kehottaa.

Voi olla, että hätäilen ja opettelulla tuo alkaa hoitumaan, mutta ihmetyttä, että onkohan kaikki kunnossa? Ei tuon nyt kovin vaikea asia luulisi olevan...

PS: Jamant, huhuu?

________________________________________________
Silmä silmästä, Hammas hampaasta, Neljä neljästä.

Killman 28.03.2007 23:53

Kun olet sirtänyt vipusen siihen asentoon kun haluat niin kerran tai pari tarvittaessa nostat kaasunjalan pois ja painat kevyesti kaasua. Pitäisi loksahtaa. Onhan renkaasi eri akseleilla saman kokoiset ja palttiarallaa samat paineet?


vesku.r 29.03.2007 07:11

Eikös automaatillakin ole jonkinlainen jarruttava vaikutus kun hellität kokonaan kaasun?? eli tuo kevyt kaasu jolloin tasaisesti rullaa mutta ei ole ns. veto päällä kai se oikeampi versio.. tai jotain..


jarkko 29.03.2007 19:43

Tuttu ilmiö. Joskus vaatii jonkin matkaa ajoa ennen kuin keskitasauspyörästön lukko aukeaa. Kangertelu voi johtua myös käytön puutteesta. Jos autolla on pääasiassa ajettu takavedolla ja vaihtoa nelivedolle ei ole paljoa tehty.

Ongelma voi hävitä, kun vaihtelet muutamia kertoja nelivedolla ja takaisin takavedolle. Jakolaatikko herkistyy.

Jos vipu on full-time asennossa ja keskitasauspyörästön lukko ei ole auennut ja alat kääntymään, se voi aueta epämiellyttävän jysähdyksen säestyksellä.

Hitaalle vaihto on sitten vielä oma juttunsa. Sekin voi kangerrella.


Timo_L 30.03.2007 01:07

Jes, ihan kuten Killman sanoin niin kyllä homma yleensä hoituu.

Ittellä 242 jakoloota (eli tuo selec- track) tekee useinkin ihan vastaavaa, 4hi:lle vaihde silmässä heittäessä ei aina meinaa keskilukko mennä päälle, tomaatista vaihde vapaalle ja vapaata rullausta -> ei mitään ongelmaa. Kannattaa sitten laittaa aika reippaalla otteella se vetotavan vaihto nopealla alueella, kun monta kertaa varovasti kihnuttamalla homma ei oikein toimi odotetulla tavalla.

4hi:lta 4 full timelle tai 4hi:lta 2wd:lle vaihtaessa on yleensä sujunut aika kivuttomasti kevyt veto päällä, jos tuntuu keskilukko jäävän kiinni niin ajaminen suoraan je pari kevyttä terävää jarrun painallusta yleensä auttaa kummasti.


Tuo kuuluu 242 jakolootan ominaisuuksiin että joskus vähän aluevaihdot kangertaa, ei mitään hätiä. Jos ei sitten millään meinaa löytyä oikeat pykälät niin sitten jakolootan vivusto kaipaa säätöä.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.


P.S. Jos on ongelmia hitaan nelivedon kanssa niin vaihde vapaalle, rullaa 3-5km/h eteenpäin ja vaihda hitaalle alueelle/ sieltä pois. Vaihde päällä ei tule ilman väkivaltaa edes onnistumaan.

Edited by - Timo_L on 30/03/2007 02:09:41

Aapo-A 30.03.2007 12:57

Kiitokset vastauksista. Ei siis hätiä mitiä.

________________________________________________
Silmä silmästä, Hammas hampaasta, Neljä neljästä.


Sivu luotu: 21:29 (GMT +2).