Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Alennetun autoveron maasturista pakuksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3040)

14.03.2004 13:26

Alennetun autoveron maasturista pakuksi
 
Tervehdys!
Kun tässä tutkailin näiläkin sivuilla esillä olleita AKE:n ohjetta 1892/208/2003, jossa siis oli alenetun ja täyden veron alaisten pakettisutojen penkkisäännöksistä.

Tässä lyhyesti tärkeimmät ja lopussa kaiken pointti:

Eli täyden autoveron alaisen pakettiauton voi tehdä maasturista ns. koiraverkkoratkaisulla jos, k.o autosta on olemassa tyyppihyväksyntä pakettiautoksi. Tämä lienee kaikille selvää.

Alennetun autoveron pakettiautoon saa 1-3 kpl istuimia tavaratilaan, jos tavaratila on 7-9 m3. Tämäkin lienee kaikille selvää ja käytännössä mahdotonta.

Pakettiautoon, jonka tavaratilan tilavuus on alle 3 m3, on oltava tyyppihyväksyntä pakettiautoksi. Tätähän on jo toteutettukin ainakin täyden veron autoissa.

Mutta mutta: Kun tekstiä lukee tarkemmin, tein päätelmän, jonka mukaan:
ALENNETUN AUTOVERON ALAISEEN PAKETTIAUTOON, JONKA TAVARATILA ON ALLE 3M2 JA SIITÄ ON TYYPPIHYVÄKSYNTÄ PAKETTIAUTOKSI , VOI KATSASTAA KAHDEN HENGEN PAKETTIAUTOKSI ILMAN TAKAPENKKEJÄ.
Eihän tästä muuta iloa ole, mutta esim. vanhemmat Pajerot ym. pakutyypitetyt maasturit saa 2 hengen pakuiksi ilman kattohökötyksiä!

Onko näin?
TT


Note! This message was posted anonymously!

offroadjouni 14.03.2004 13:55

No kyllä kait se niin on.. Mutta kuinkas moni maasturi on tyypitetty pakuksi?

/* Life Begins at 35" */

Dazzun 14.03.2004 15:17

Olkaa varovaisia noitten juttujen kanssa, jos katsastusmies lupaa jotain, varmistakaa asia vielä toiselta katsastusmieheltä tai -asemalta. Katsastusmies lupasi (vieläpä kirjallisesti) patrolin pakuksi koiraverkolla ja poistamalla takimmaiset penkit ja keskimmäisen turvavyön takapenkiltä. Eipä onnistunutkaan, kun oli toinen äijä hommissa kiun leimaamaan mentiin. Vaati takapenkkien poistoa ja kattokorotusta, no, toiselta konttorilta varmistamaan, sanoivat että onnistuu, jos hommaa lujuuslaskelmat...
Että aina kaikki pyydettävä kirjallisena että löytyy sitten se maksaja kun auto on puoliksi tuhottu.



offroadjouni 14.03.2004 15:33

Ite siinä joutuu kuitenkin maksumieheksi. Kukaan katsastusmies ei kyllä ala maksamaan korvauksia, jos autoon on tehty tarpeettomia muutoksia katsastajan ohjeiden mukaan.

/* Life Begins at 35" */

baxxter 14.03.2004 15:38

Katsastusmies on kuitenkin vain katsastusmies, ei virkamies. Eli akelta kannattaa varmistaa..

Range -74 - #4x4@ircnet

freddie 14.03.2004 16:03

Eikö noista pakuiksi tyypitetyistä autoista ole mitään listaa olemassa missään?

Vois ainakin laittaa tänne niitä merkkejä/malleja mitkä tietää tyypitetyn pakettiautoksi.

--
Patrol 3.3 4x4
Honda XL600 2x1

-juhani- 14.03.2004 17:24

täytyykö sen tyyppihyväksynnän olla suomessa vai riittääkö eu-alueella?


Tumi 14.03.2004 20:30

Akella ei ole pltjssä vuotta -85 vanhempaa tietoa. Eli sitä ennen pakuks tyypitetyt maasturit onnistuu saada leimaan enää vain maahantuojan todistuksella. Kuten esim merssu.


-juhani- 15.03.2004 11:30

Lainaus:

quote:
täytyykö sen tyyppihyväksynnän olla suomessa vai riittääkö eu-alueella?
niin riittääkö toinen eu maa?


15.03.2004 12:16

Tervehdys!
Pakuista ei liene olemassa mitään listaa, eikä tule. Se, onko autosta mahdollista saada paku on lähestulkoon autokohtaista, sillä tyyppikoodi vaikuttaa asiaan. Monessa merkissä on kaikenlaisia pieniä mallimuunnoksia mallista ja vuosimallista riippuen ja identtisesti samannäköisistä autoista toisen voi saada pakuksi ja toisen ei, riippuen tyyppikoodista ja siitä onko samalle koodille olemassa pakutyypitys, Eli käytännössä jos joku on ostamassa maasturia ja kaavailee muuttavansa sen pakuksi, on parasta ottaa rekisterinumero ylös ja käydä tarkastamassa asia konttorilta ja vasta sitten tehdä kaupat.

TT

Note! This message was posted anonymously!

16.03.2004 12:39

Tervehdys!
Selvitin asiaa AKE:n veroneuvonnasta.
Huoltoauton on täytettävä autoverolain 23§ ja 24§, ennenkuin sen voi muuttaa huoltoautoksi. Käytännössä auton on siis oltava pakettiauto ennen muutosta. Muutoksesta ei siis ole oikeastaan mitään hyötyä kenellekkään.

Alennetun autoveron alaista ajoneuvoa ei voida rekisteröidä 2 hengen pakuksi ilman kattokorotusta vaikka mallista olisi tyypitys pakuksi. Mutta jos alennetun autoveron alaisesta ajoneuvosta tosiaan on tyypitys pakuksi, sen voi muutoskatsastaa huoltoautoksi (2hlö) ilman kattokorotusta. Ilman veroseuraamuksia jos omamassa on väh. 1875 kg. Kysykää lisää AKE:sta tai valtionkonttorilta. Itse en ota tästä vastuuta.

TT




Note! This message was posted anonymously!

01.04.2004 08:16

Eikö toyota lad cruiseriä ole tyypitetty pakettiautoksi missään? Ihmettelin kovasti kun näin nissanin mainoksessa uuden terranon, 5 henkilöä, näytti olevan pehmeät penkit myös takana ja dieselvero vain 188 e/vuosi. Oli tosin verkkoseinä etupenkkien takana...

Note! This message was posted anonymously!

JF 01.04.2004 18:38

Joka lehdessähän noita uuden pikkuCruiserin pakettiautomainoksia on. Sikäli kätevää kun muistaa sen nopeusrajoituksen.





Sivu luotu: 19:54 (GMT +2).