Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   RaPort:in renkaat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3007)

Paavo 10.03.2004 20:37

RaPort:in renkaat
 
Moi,

aksulat on vielä ruåttissa, mutta jonkinlaiset renkaatkin pitäis tietty saada, jarrurummuilla ei varmaan oo kiva ajella...

Lapparit on siis kooltaan 9.00-16 eli 280/85-16 eli korkeus hieman vajaat 35" ja leveys ~11".

Mikä koko on 8.90-16, onko se oikeasti kuinka lähellä tuota 9.00-16:sta? Eli jos vaikka lumiketjut on tuolle 8.90 kokoa, niin meneekö 9.00-renkaalle?

Tässä kuvassa on ilmeisesti vasemmalla lapparin vanhempi kuvio ja oikealla uudempi, onko noilla käytännössä eroa (maastossa/tiellä)?

http://stiletti.wipsl.com/~ptl/trelleborg.jpg

Mitäs olette mieltä tällaisesta kuviosta/renkaasta, tyyppi "cross country", esim. verrattuna lappariin tai swampperiin?

http://stiletti.wipsl.com/~ptl/cross%20country.jpg

-Paavo


Jare 10.03.2004 20:52

Lainaus:

quote:
Moi,

aksulat on vielä ruåttissa, mutta jonkinlaiset renkaatkin pitäis tietty saada, jarrurummuilla ei varmaan oo kiva ajella...

Lapparit on siis kooltaan 9.00-16 eli 280/85-16 eli korkeus hieman vajaat 35" ja leveys ~11".

Mikä koko on 8.90-16, onko se oikeasti kuinka lähellä tuota 9.00-16:sta? Eli jos vaikka lumiketjut on tuolle 8.90 kokoa, niin meneekö 9.00-renkaalle?

Tässä kuvassa on ilmeisesti vasemmalla lapparin vanhempi kuvio ja oikealla uudempi, onko noilla käytännössä eroa (maastossa/tiellä)?

http://stiletti.wipsl.com/~ptl/trelleborg.jpg
-Tuota noin....eikös toi lapparit ole alunperin just 8.90-16" ja sitten se on muutettu 280/85-16" merkinnälle. Näin muistaisin ainakin lukeneen meidän Volvo valppien renkaissa.
Ja mun mielestä toi uuden ja vanhan määrittely menee just toisinpäin. Ainaki mitä on omaa kokemusta 90-luvun alussa ostetuista kahdesta sarjasta lappalaisia(oli muuten valmistettu Malesiassa ja kyljessä oli ihan Good Year, kun taas oikein vanhoissa luki Made In Sweden). Eli uudemmissa on reunahampaat kohdakkain ja vanhemmissa limittäin. Myöskin oikein vanhoissa oli muistaakseni vain 4 kerrosta kankaita. Voin olla väärässä, ku ei oo noi renkaat täällä Espoossa, niin en voi tarkastaa väitettäni.

Lainaus:

quote:
Mitäs olette mieltä tällaisesta kuviosta/renkaasta, tyyppi "cross country", esim. verrattuna lappariin tai swampperiin?

http://stiletti.wipsl.com/~ptl/cross%20country.jpg

-Paavo
Toihan on sitten ilmeisesti Trelleborgin valmistama vai peräti Viskaforssin joku malli? Uskoisin kuitenkin enemmän tuon Trelleborgin suuntaan. Popolla oli kanssa tuollaiset ja jos valita sais Good Yearin ja Trelleborgin välillä, niin kyllä mä koittaisin noita Trelleborgeja. Kannattaa vaan yrittää saada 5 saman kuntoista, että olis yksi vararenkaaksi.

Mihis peliin ison Volvon portaali akselit tulee ja koska??????

"Small Block Chevy or Big Block Chevy......there's a problem for me......."

G280E 10.03.2004 21:11

Jos noista valitsis ni ottaisin kans ton trelleborgin kuvion,syystä et näyttäis olevan paremmin kantava pinta,pehmeämpään maastoon.

-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!

Paavo 10.03.2004 22:12

Moi,

> Mihis peliin ison Volvon portaali akselit tulee ja koska??????

Rangeen, viikonloppuna-alkuviikosta. Edellytyksenä että saa leimalle, muuten ne tulee tohon pihavarastoon (sisälle, ei alle). Onko 303 "iso volvo"? Pieni on sitten kait valppi?

Onko tiedossa aiempia leimattuja/katulaillisia autoja, joihin olis vaihdettu porttaaliakselit?

Joskus syksyllä oli täällä juttua jostain pyssykylän rangesta, johon oli tarkoitus leimata mokin akselit, mites sille kävi?

-Paavo


raipe 10.03.2004 22:54

Missäs oot käyny noita renkaita kattelemassa? Topparilla? Vois olla itelläkin tarvetta...
Ja mites, oliko siellä noita paljon ja minkä hintasia? Ja vielä että mikä koko tuo on?

-avohoidossa

Pauli 10.03.2004 23:37

Lainaus:

quote:

Onko tiedossa aiempia leimattuja/katulaillisia autoja, joihin olis vaihdettu porttaaliakselit?

Olen antanut kertoa itselleni, että katsastuksessa ei kiinnitetä huomiota porttaaleihin eli napavälityksiin, vaan akselimuutos on akselimuutos ja sillä selvä. Jarrut, ohjauslaitteet ja akseleiden kiinnitys (tukivarsien kiinnikkeet), sekä aks.kantavuudet on katsastussetää kiinnostavia asioita.




offroadjouni 11.03.2004 08:38

Kokonaiskorotus ja raideleveyden(?) muutos taitaa olla isoimmat ongelmat... Ja jarruihinkin saatetaan suhtautua varauksella, kun milläs todistaa että C303 tai C304 -Volvon jarrut on vähintään yhtä tehokkaat kun alkuperäiset. Massaa niissä autoissa on enempi, mutta tehoja vähempi, niin mun käsityksen mukaan ei pitäis mennä vertailu suoraan läpi. Ja paljos Volvolla on suurin sallittu nopeus? No toivotaan että menee ongelmitta läpi, tommosia ei juuri Suomestä löydy.

/* Life Begins at 35" */

Paavo 11.03.2004 08:59

Moi,

> Missäs oot käyny noita renkaita kattelemassa? Topparilla? Vois olla itelläkin tarvetta...
> Ja mites, oliko siellä noita paljon ja minkä hintasia? Ja vielä että mikä koko tuo on?

En ole livenä nähnyt noita renkaita, sain kuvia köötteporista, hintaa muistaakseni uusille ~900e/sarja vanteineen. Koko on ilmeisesti 280/85-16.

-Paavo


Larha 11.03.2004 09:04

Asia on näin että pyssykylässä on katsastettu Range noilla mogin aksuloilla ja kaveri nimeltä iippo on luvannu tehdä siitä jutun 4x4 lehteen.

Oli ottanu siitä hyviä kuvia ja vannotti ettei saa laittaa jakoon ennen ku hän on saanu juttunsa valmiiksi. Käyn taas kysymässä siltä miten juttu edistyy.

Rangella on kuulemma huippunopeus nykyään n.80km/h


Paavo 11.03.2004 09:51

Moi,

> Rangella on kuulemma huippunopeus nykyään n.80km/h

Mukava kuulla että tuo toteutui!!!

Mullakin välitykset lähes puolittuu (perävälitys 3.5 -> 6), mutta
rangen jakolaatikkoahan saa välitettyä, mulla on nyt 1:1222 rattaat ja
tarkoitus on hankkia pisimmät mahdolliset eli 1:1.003, ja isommilla
renkailla saisi sitten vielä kompensoitua tiheitä välityksiä, mutta niitä
ei tietystikään saa käyttää jos niitä ei ole merkitty otteeseen.

-Paavo


11.03.2004 19:19

Kyllä paavo ainakin manuaalilaatikon nopeanpuolen välityksiä pystyy muuttamaan 1:0,895. hommaan tarvitaan pari hammasratasta toisesta jakolaatikosta sekä parituntia sorvauksiin ja hitsauksiin,en tosin ole viellä päässyt koeajolle mutta jos oikein laskin vaikutus pitäisi olla noin 25%.jos tarvit neuvoja niin ilmoita.raideleveyden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia ja kun kysyin konttorilta että tuleeko ongelmia kun muuttuu rumpujarruiksi niin sanottiin että auton kokonaispaino määrää jarrujen tehon eli jos luovuttaja auto on kokonaispainoltaan raskaampi kuin vastaan ottaja ei jarrujen kanssa ole mitään ongelmaa.Tähän asiaan tulee varmuus kuukauden sisällä kun käyn omani katsastamassa. Onko kellään varmaa tietoa kumpi rengaskoko tulee papereihin, auton alkuperäinen vai vaihdettujen akseleiden org.koko.

-HANNU

Note! This message was posted anonymously!

A-P 11.03.2004 19:40

Näyttää eräskin ruottalainen Volvo-harrastaja kauppaavan uusia Trelleborgeja:
http://w1.380.telia.com/~u38008870/
Missähän se tuo Nässjö lienee...


A-P

Paavo 12.03.2004 20:05

Moi,

> Kyllä ainakin manuaalilaatikon nopeanpuolen välityksiä pystyy muuttamaan 1:0,895

Niin mutta mulla on (tietysti) automaatti... Mutta en kyllä muista mitä isoimman vaihteen välitykset on, oleellista oikeastaan on muutokset alkuperäiseen (perävälitys 3.5 -> 6, renkaat 29" -> 3x", jakolaatikko 1.222 -> 1.003, ja auton käyttötavan muutos daily driveristä "daily driveriksi".

> Näyttää eräskin ruottalainen Volvo-harrastaja kauppaavan uusia Trelleborgeja

Tuo 2500sek kuulostaa kohtuulliselta hinnalta, se akselikauppias pyytää huomattavasti enemmän, eli toistaiseksi vahvin vaihtoehto on ostaa ruåttista vain vanteita ja niille "keskikokoiset" katu-pampperssit koopeeltä.

-Paavo


pee 13.03.2004 22:43

ei jaksa logata mutta -pee- toistaa jo KooPeelle täällä esittämäänsä kysymyksestö portaks rengastuksesta kun katsastuskonttorilla kyseltiin, pohdittiin, tutkittiin ja oikein mietittiin porttaaliakseleiden vaihdon jälkeistä rengastusta, kuorkkejahan ei rengas/tuuma muutokset paljon koske mutta AKE antaa ymmärtää että rengastus menee alkup. ajoneuvon mukaan vaikka akselit vaihtuis mistä - eli tähän kaatui meidän haaveet aikanaan, ehkä noin vuosi sitten p.a. käytöstä, on koomista jos 303 aksiloihin pujotat ranken vanteen :) vrt, esim miniin jolloin vanne koko olis pienempi kuin jarrurummut. hivenen kaukaa haettua mutta hassua - no onnex ei enää pyöri päivittäin tuo ajatus... Lykkyä projektiin joka tapauksessa tv. -pee- + 109 + disco

ei se satu...

Paavo 14.03.2004 09:41

Käsittääkseni rengastus menee alkup. ajoneuvon mukaan, eli otteeseen tulee 245/75r16, joka menee varmaan mainiosti kolmenollakolmosen 16x8" vanteelle.

Aksulat on illalla perillä, käytetyn näköisethän ne olivat, mutta pintapuolisen tutkimuksen mukaan ehyet.

-Paavo



Sivu luotu: 23:03 (GMT +2).